Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Wat eet je kind op school


MamaE schreef op 02-02-2023 om 11:11:

Hier is de pauze nu vijf kwartier om te eten en te spelen. Dochter heeft altijd zeker een half uur nodig om te eten. In de kleine pauze van een kwartier eet ze alleen fruit.

Wij hadden ook een langzame eter en maar een kwartier eetpauze, dat bleek geen probleem, op school at hij, na een paar weken wennen, zijn twee boterhammen binnen een kwartier op. En als ze al eens wat minder eten op school halen ze dat na school wel in.

De etenstijd (15 minuten) is voor mijn kind te kort want hij is een langzame eter. Echter als hij 2x zoveel tijd zou hij ook niet zoveel eten want hij is ook gewoon heel vlug afgeleid. Daarom alleen een zacht bolletje mee want dat lukt nog net.

MamaE schreef op 02-02-2023 om 11:00:

Als je maar vijftien minuten hebt om te eten, moet je net zo goed je eten naar binnen proppen. Verplicht overblijven op school lijkt me prima, aangezien de meeste kinderen dat toch al doen. Maar zorg dan wel voor een pauze die lang genoeg is om fatsoenlijk te kunnen eten en waarbij kinderen echt even af kunnen schakelen van de leerstof.

Het lastige daaraan is dat de dag daardoor (wettelijk) te lang wordt voor de leerkrachten om geen pauze te nemen. Dan moet je dus externe krachten inhuren voor de pauze of een rooster bedenken met roulerende pleinwacht en pauzes. Allemaal gedoe. 

Decembermamma

Decembermamma

02-02-2023 om 15:36 Topicstarter

Peaches schreef op 02-02-2023 om 13:36:

[..]

Het lastige daaraan is dat de dag daardoor (wettelijk) te lang wordt voor de leerkrachten om geen pauze te nemen. Dan moet je dus externe krachten inhuren voor de pauze of een rooster bedenken met roulerende pleinwacht en pauzes. Allemaal gedoe.

Juist dat is dus het hele punt. Van 8:30-13:59 mag precies volgens de pauzetijden wet. 

Peaches schreef op 02-02-2023 om 13:36:

[..]

Het lastige daaraan is dat de dag daardoor (wettelijk) te lang wordt voor de leerkrachten om geen pauze te nemen. Dan moet je dus externe krachten inhuren voor de pauze of een rooster bedenken met roulerende pleinwacht en pauzes. Allemaal gedoe.

Hier op school is pleinwacht. En dat zijn elke dag twee andere docenten. Nu is het hier een relatief kleine school en de kleutergroepen hebben een apart plein.

We hebben een afgevlakt continu rooster. Tussen de middag vrij daar doen ze niet aan bij ons schooltype, nooit gedaan ook. Wat ze afgelopen jaar wel hebben gedaan is alle dagen in de week hetzelfde gemaakt. 
dus elke dag van 8:30 tot 14:00 uur. Bij ons geeft het wel rust in de week. En tuurlijk was het even aanpassen met de werkdagen, maar dat kon hier gelukkig. Anders had ik gewoon gebruik gemaakt van de bso. 

Snap dat het niet voor iedereen even makkelijk is. Maar ik denk ook wel een kind kost gewoon geld. Daar moet je maar een beetje omheen werken. Ik ben alleen en het lukt me prima om die dingen toch alleen te regelen.

Bijtje82

Bijtje82

02-02-2023 om 17:42

MamaE schreef op 01-02-2023 om 21:11:

[..]

Mijn vader drinkt alleen water 'als het eerst langs de brouwerij geweest is'.

Of de frisdrankfabriek, dat mag ook. Ooit kregen ze op zijn werk in de zomer vaker blikjes fris. Werd afgeschaft wegens gezondheid en duurzaamheid en iedereen kreeg een drinkfles zodat ze water konden drinken. Hij vond het een ordinaire bezuiniging en weigerde principieel dat ding te gebruiken. De fles is al jaren door mijzelf in gebruik.

De man heeft toch wel enigszins een probleem met autoriteit en een dat-bepaal-ik-zelf-wel-mentaliteit, gecombineerd met een flinke scheut conservatisme.

En ergens ook wel terecht. We zijn tegenwoordig een ster jn het opdringen van gewoonten en idealen. Je word maar geacht als een schaap met de meute mee te lopen. 

Je moet dit, je moet dat. Je kind mag dit niet meer eten, maar moet water want gezond. 

Dan vind ik zo'n bekijk 't maar lekker mentaliteit soms gewoon heerlijk. 

Er worden hele levenswijzes geïndoctrineerd en gedoceerd. 

We weten allemaal wat gezond is en wat niet, laat de keus bij de mensen zelf. 

Bijtje82 schreef op 02-02-2023 om 17:42:

[..]


We weten allemaal wat gezond is en wat niet

Dat betwijfel ik. Maar weten is het probleem ook niet, dat is ernaar handelen. Ongezonde gewoontes en ongezond levende mensen kosten veel geld.

Bijtje82

Bijtje82

03-02-2023 om 09:34

Valeria schreef op 03-02-2023 om 06:58:

[..]

Dat betwijfel ik. Maar weten is het probleem ook niet, dat is ernaar handelen. Ongezonde gewoontes en ongezond levende mensen kosten veel geld.

Ik denk dat gezond leven niet direct betekend dat het goedkoper is. 

Gezondere producten zijn vaak duurder en de mensen leven langer, dus kosten meer aan zorg, pensioen, subsidies etc. 

Voor beide zijn genoeg voors en tegens. Denk dat mensen vooral voor zichzelf de afweging moeten maken hoeveel het leven ze waard is ten opzichte van hun levensstijl. 

Sommigen willen niet perse heel oud worden en hechten meer waarde aan geleefd te hebben zonder iets te hebben hoeven laten.

Andere willen gewoon heel oud worden en doe vanalles om dit te bereiken. 

De truuk is om de juiste balans te vinden. Extreem gezond leven is geen garantie op een lang en gelukkig leven.

Bijtje82 schreef op 03-02-2023 om 09:34:

[..]

Ik denk dat gezond leven niet direct betekend dat het goedkoper is.

Gezondere producten zijn vaak duurder en de mensen leven langer, dus kosten meer aan zorg, pensioen, subsidies etc.

Voor beide zijn genoeg voors en tegens. Denk dat mensen vooral voor zichzelf de afweging moeten maken hoeveel het leven ze waard is ten opzichte van hun levensstijl.

Sommigen willen niet perse heel oud worden en hechten meer waarde aan geleefd te hebben zonder iets te hebben hoeven laten.

Andere willen gewoon heel oud worden en doe vanalles om dit te bereiken.

De truuk is om de juiste balans te vinden. Extreem gezond leven is geen garantie op een lang en gelukkig leven.

Helemaal mee eens. Wel ben je als ouder natuurlijk verantwoordelijk voor je kind, in die zin, dat een kind in principe naar binnen werkt wat ouder voorschotelt (en niet naar binnen werkt wat ouder niet voorschotelt)

Bijtje82

Bijtje82

03-02-2023 om 11:33

bieb1963 schreef op 03-02-2023 om 10:18:

[..]

Helemaal mee eens. Wel ben je als ouder natuurlijk verantwoordelijk voor je kind, in die zin, dat een kind in principe naar binnen werkt wat ouder voorschotelt (en niet naar binnen werkt wat ouder niet voorschotelt)

Ook mee eens. 

Ik vind het in zekere zin fysieke mishandeling als je je kind volpropt met ongezonde producten en het niet leert om die juiste balans tussen goed en minder goed aan te leren. 

Maar anderzijds vind ik dat buitenstaanders ouders niet mogen dwingen om een bepaalde levenstijl op te dringen. Ze mogen adviseren en bijdragen in bewustwording. Maar niet dwingen om een kind alleen water te laten drinken bijvoorbeeld. 

Onze school draagt bij aan bewustwording bijvoorbeeld. Maar heeft ook de ouders verplicht om 2 dagen per schoolweek iets van groente of fruit mee te geven. Andere tussendoortjes worden op die dagen niet geaccepteerd.  Enerzijds goed, maar anderzijds vind ik dat mijn kind best in de ochtend zoals gebruikelijk op school het gezonde tussendoortje eet en bij de lunch bijvoorbeeld een extraatje krijgt zoals een koekje. 

Chocolade chips of snoep krijgen ze van mij sowieso niet mee, dat zijn voor mij thuis tussendoortjes. 

Veel mensen weten niet goed wat wel en niet gezond is.
Water is het goedkoopste drinken wat er is en het is niet zielig om water te drinken.
Tuurlijk moeten we niks en niemand verbiedt jou om dagelijks een hele fles cola leeg te drinken op je werk, maar als de werkgever besluit om geen frisdrank meer gratis te verstrekken aan werknemers, vind ik dat niet onterecht. 

In de kindertijd leggen ouders wel de basis van de ideeën over wat normaal is in allerlei opzichten. Heel veel mensen houden daar aan vast omdat ze denken dat dat is hoe het hoort of hoe het moet. Zeker vroeger, toen kleine dorpen hele homogene gemeenschappen waren waarin bijna iedereen dezelfde gewoontes had. Ik ben me er wel van bewust dat wat wij nu doen het beeld vormt voor ons kind van wat normaal is. Maar ook dat ze later zelf andere keuzes kan gaan maken. 

MamaE schreef op 03-02-2023 om 11:35:

Veel mensen weten niet goed wat wel en niet gezond is.
Water is het goedkoopste drinken wat er is en het is niet zielig om water te drinken.
Tuurlijk moeten we niks en niemand verbiedt jou om dagelijks een hele fles cola leeg te drinken op je werk, maar als de werkgever besluit om geen frisdrank meer gratis te verstrekken aan werknemers, vind ik dat niet onterecht.

In de kindertijd leggen ouders wel de basis van de ideeën over wat normaal is in allerlei opzichten. Heel veel mensen houden daar aan vast omdat ze denken dat dat is hoe het hoort of hoe het moet. Zeker vroeger, toen kleine dorpen hele homogene gemeenschappen waren waarin bijna iedereen dezelfde gewoontes had. Ik ben me er wel van bewust dat wat wij nu doen het beeld vormt voor ons kind van wat normaal is. Maar ook dat ze later zelf andere keuzes kan gaan maken.

Punt is ook dat dingen die gezond of ongezond worden bestempeld, vaak weer worden achterhaald ook.

Je kan prima in normale hoeveelheden ook wel dingen eten die " ongezond" zijn.


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.