Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Wat eet je kind op school

Ik las vandaag een artikel dat kinderen steeds vaker "junkfood" eten op school. Toen ik verder las werd gezegd dat kinderen vaak witte boterhammen met zoet beleg en koek of snoep meekrijgen. Nou vraag ik me wel af of de juf van mijn zoon vind dat hij junkfood meekrijgt.

Hij krijgt altijd mee: bruine boterhammen met plakjes worst en stukjes komkommer, en daar doe ik dan vaak 1 koekje bij (oreo/speculaas/ontbijtkoek o.i.d.). Dat zijn 30 vakken in zijn brooddoos in zijn 4e vakje zit een bekertje en daar doe ik afwisselend een gepelde mandarijn/meloen/kwark/vla/mango in. En dan krijgt hij los nog fruit voor de eerste pauze dat is vaak meloen/mandarijn/druiven/mango/banaan/kiwi.
Wordt het nu door het extra koekje erbij als een junkfood lunch bestempeld?


Kind is bijna 5 en eet enorm langzaam, dus ik geef niet te veel mee.
Kleine pauze: fruit of paprika ofzo.
Lunch (2x p.w. op school): 2 volkoren of meergranen boterhammen met Vleeswaren, dit knip ik in stukjes want dan eet ze wat sneller. Als ik het brood heel of door de helft mee geef, dan eet ze het niet helemaal op. 

Oh en 2 bekers drinken, meestal 1 water er 1 ranja.

Mijn kinderen aten op school één kapitein koek tijdens het speelkwartier om 10.00 uur en in de middagpauze (ze aten niet iedere middag op school, maar kwamen de meeste dagen gewoon thuis eten) maar als ze op school aten waren het 2 volkoren boterhammen met hagelslag of pindakaas. En erbij een pakje Wicky of een glas water. Eigenlijk heel gewoon en simpel, vonden ze prima.
Dus ja jouw koekje zou mijn kapitein koek zijn, lijkt me niets vreemd toch? 

Beetje OT: Ik at vroeger op dagelijks 2 witte boterhammen met hagelslag en 1 of 2 krentenbollen. En op school kreeg ik dan een beker zoete yokidrink. Thuis mochten wij ook gewoon cola drinken (in het weekend, en doordeweeks ranja) mijn broers en ik zijn gewoon slanke, sportieve mensen geworden, geen grammetje overgewicht. Soms vind ik de bemoeienis van tegenwoordig wel ver gaan hoor.

Maar dat gezegd hebbende, op de middelbare school van mijn zoon staat zo'n automaat waar je van alles uit kan halen (als je er geld in gooit uiteraard) (chips, cola, snickers, m&m's enz. enz.) En in de kantine verkopen ze frikandelbroodjes en saucijzenbroodjes, en ja, ook broodjes kaas en ham (die lopen gek genoeg niet zo goed) En dat had mijn school niet. Het enige wat je daar kon kopen was dus yokidrink of melk.
Ik vind die verkoop via school echt belachelijk.

Mijn 10 jarige krijgt mee.
Voor de kleine pauze fruit en fles water
Voor de grote pauze 2 volkorenboterhammen met hartig vegetarisch beleg,  snoeptomaatjes en een hartige snack (heel af en toe ontbijtkoek of minikrentenbol) en een beker karnemelk. 

Wit brood eten we sowieso niet. En afgezien van een enkele keer ontbijtkoek gaat er geen koek of snoep mee naar school. Als de rest gezond is vind ik een koekje er bij nog geen junkfood. Witte bolletjes en croissantjes i.p.v. volkorenbrood wel.

Mijn kinderen mogen zelf kiezen wat ze op brood willen hebben, maar de helft van de boterhammen die ze op een dag eten moeten hartig beleg hebben.
Soms nemen ze hartig beleg als ontbijt en dan krijgen ze zoet mee naar school. Soms andersom. En we eten in 90% van de gevallen volkorenbrood. Af toe afgewisseld met bolletjes (vaak wit), een krentenbol, stokbrood of witbrood.

Mijn 7 jarige krijgt 2 boterhammen mee naar school, met nog iets anders erbij (tomaatjes, komkommer, soms een koekje). Voor de ochtend pauze fruit. En een beker water en een beker dubbelfris.

Mijn bijna 5 jarige krijgt 1 boterham mee naar school, met ook nog iets anders erbij. Voor de ochtend knijpfruit (ze weigert haar hele leven al vers fruit te eten). Een pakje (appel)sap en een beker melk.

Onze bijna kleuter krijgt naar de peuterspeelzaal fruit mee en twee volkoren boterhammen. Meestal met pindakaas of smeerkaas. Vandaag is ze wennen op school en heeft ze alleen een banaan mee, omdat ze alleen de ochtend gaat. Als ze over 2 weken echt naar school gaat dan zal het precies hetzelfde zijn als bij de peuterspeelzaal. 

Vroeger kregen wij altijd witte boterhammen mee. Nu koop ik alleen wit brood als we uitgebreid lunchen ofzo. Hagelslag en chocopasta is hier ook nooit standaard in huis. Dat halen we heel af en toe een keertje. 

Ik zag onlangs op tv een programma van Teun van der Keuken waarin het onderwerp schoolmaaltijden was. Het begon met het gegeven dat veel kinderen door armoede niet ontbijten s ochtends, en later ageerde hij fel tegen de boterhammetjes met chocopasta die Nederlandse kinderen tijdens de lunch op school te eten krijgen, want dat is erg ongezond. Hij maakte een vergelijking met andere Europese landen met (natuurlijk het ideale) Zweden als voorbeeld, waar zeer verantwoorde gratis warme maaltijden worden geserveerd op school en er lange lunchpauzes zijn. De school heeft een grote keuken met meerdere koks in dienst. 

Nu zouden gratis warme schoolmaaltijden met veel groente natuurlijk prachtig zijn, maar ik denk dat er nog wel een lange lange weg te gaan is voor er hier op scholen goeie maaltijden worden gekookt, want daar zijn (basis)scholen niet op ingericht en het hele lessysteem ook niet. Afgezien daarvan gaat Teun ook voorbij aan de Nederlandse cultuur, waarbij het gros van de mensen boterhammen eet tussen de middag? 

Hier krijgt kleuter 2 of 3 volkoren boterhammen met zelfgekozen beleg mee en vaak een cracker of maiswafel met beleg. Beleg is vaak 100% pindakaas, kaas, appelstroop, speculoospasta, vlees, net waar ze zin in heeft. Ik vraag ook wel of ze nog paprika, komkommer, of fruit er bij wil, maar dat wil ze vaak niet.

Voor in de ochtend altijd fruit, net wat we in huis hebben en ze zin in heeft. Bijvoorbeeld een hele peer in stukjes, banaan, mango, appel, mandarijn, druiven.

Daarnaast nog een beker melk (voor bij de lunch) en beker water (voor bij fruit en tussendoor.)

Wit brood hebben we nooit in huis. Ik vind dat zo smakeloos.. Bij opa en oma heeft ze dat wel eens op, maar thuis nog nooit. 

Decembermamma

Decembermamma

31-01-2023 om 10:29 Topicstarter

O ja mijn zoon krijgt ook een fles water mee, hij mag ook ranja of icetea maar kiest steeds voor water. De fles kan hij als die leeg is zelf gewoon weer bijvullen. 

troelahoep schreef op 31-01-2023 om 10:20:

Ik zag onlangs op tv een programma van Teun van der Keuken waarin het onderwerp schoolmaaltijden was. Het begon met het gegeven dat veel kinderen door armoede niet ontbijten s ochtends, en later ageerde hij fel tegen de boterhammetjes met chocopasta die Nederlandse kinderen tijdens de lunch op school te eten krijgen, want dat is erg ongezond. Hij maakte een vergelijking met andere Europese landen met (natuurlijk het ideale) Zweden als voorbeeld, waar zeer verantwoorde gratis warme maaltijden worden geserveerd op school en er lange lunchpauzes zijn. De school heeft een grote keuken met meerdere koks in dienst.

Nu zouden gratis warme schoolmaaltijden met veel groente natuurlijk prachtig zijn, maar ik denk dat er nog wel een lange lange weg te gaan is voor er hier op scholen goeie maaltijden worden gekookt, want daar zijn (basis)scholen niet op ingericht en het hele lessysteem ook niet. Afgezien daarvan gaat Teun ook voorbij aan de Nederlandse cultuur, waarbij het gros van de mensen boterhammen eet tussen de middag?

Blijft een lastig verhaal ja. Sowieso is het eigenlijk al gek als je een plak ontbijtkoek of een liga bestempelt als fout, en een witte boterham met chocopasta beschouwt als 'gewoon een boterham voor de lunch'. Voor een school is dat trouwens ook eigenlijk niet te doen. Want als school beleid opstelt: geen koek/snoep mee, dan is dat op zich duidelijk. Maar het wordt lastiger om te zeggen: boterham moet volkoren zijn en beleg niet zoet (overigens: hoezo zou worst wél gezond zijn....). Kortom het blijft gewoon lastig. 

Mee eens dat ontbijtkoek of liga niet slechter is dan een witte boterdam met chocoladepasta. Ik denk dat een lunch ook heel lastig controleren is door school (als je dat al zou willen), maar voor de kleine pauze kan een school fruit of groente wel verplichten, want dat is wel te controleren. 

Wij zijn hier verwend. Kinderen krijgen al het eten en drinken op school (betalen we wel een bijdrage voor). Ze krijgen op de lange dagen 2x per dag fruit (ochtend en middag), waarbij ze kunnen kiezen uit een aantal dingen. Daarbij worden ze gestimuleerd om op 1 dag voor 2 verschillende dingen te kiezen. Op de korte dagen zijn ze er alleen in de ochtend, dus dan krijgen ze 1x fruit.
Op de lange dagen lunchen ze op school, die ook op school wordt verzorgd. Maandag is dit meestal soep met brood of een wat uitgebreider broodje, op dinsdag "hollandse kost (aardappels, groente, vlees) en op donderdag een rijst/ pasta gerecht waar ze uit kunnen kiezen. 
Ik voel me gezegend dat ik niet 's ochtends broodtrommels en fruit klaar hoef te maken. We hoeven alleen aan de gymtassen te denken.

fruit
Water
2 boterhammen. Meestal 2x hartig soms 1x met chocopasta.

Kleuter klaagt dat anderen van alles meekrijgen voor de lunch (koekjes etc.) en zij niet.

In de laatste nieuwsbrief weer de oproep om geen koek/snoep mee te geven.

Hier krijgt onze kleuter ( 5 jaar) op korte dagen een bak met fruit/groente ( paprikareepjes, komkommer oid) mee en een drinkbeker appelranja of Taksi aangelegd met water ( vooral water, met een mini smaakje, dan gaat het allemaal op). 
Flessen water krijgen we onaangeroerd terug, al vanaf dat ze een klein kindje was en niet alleen maar melk hoefde te drinken..

En op langere dagen krijgt ze ook een bak gevuld met fruit/groente mee en een broodtrommel met 2 bruine boterhammen, met appelstroop/zuivelspread/jam, een rijstwafel en de ene dag krijgt ze er een koekje bij en andere dagen een plak ontbijtkoek. Het eerste jaar gaven we geen koekjes mee, maar na wat rondvragen bleek dat ze een van de weinige kinderen was in de groep die niets 'lekkers' mee kreeg. Dus daar zijn we mee begonnen en daar is ze erg blij mee. Ook krijgt ze 2 drinkbekers mee, waar zeker 1,5 beker van op is aan het einde van de dag. 

Daar is ze tevreden mee. We merken wel dat ze de dagen dat juf 1 er is, ze duidelijk meer ( en beter) alles opeet. Juf controleert de broodtrommels ook bij opbergen na de lunch. Bij juf 2 krijgen we meer mee naar huis ( juf controleert niet altijd). Nooit een kind dat klaagt over honger of trek hoor, maar het is wel opvallend. 
Uiteindelijk is het natuurlijk aan kind om te bepalen hoeveel ze eten en kan juf ook echt niet alle kinderen altijd in de gaten houden. 

's ochtends eet ze 1-2 boterhammen voor school. 

Mijn kleuter eet in de kleine pauze 1 stuk fruit of wat cherrytomaten, komkommer en/of paprika met een flesje water. 
Voor de lunch: beker melk met twee volkoren boterhammen met wisselend beleg.

Pleegkind (8) eet volgens mij behoorlijk gezond. Hij snoept ook best wel uiteraard en dat vinden we geen probleem zolang het 'gewone' eten er ook maar goed in gaat.
Naar school krijgt hij voor de lunch 2 bruine boterhammen met hartig beleg, een halve krentenbol (of een hele minikrentenbol, net wat er in de vriezer ligt...) en een bakje rauwkost mee. Hij lust geen melk, hij krijgt een beker drinkyoghurt zonder suikers en een flesje water mee. Voor de ochtendpauze een bakje fruit. Hij is een fruitmonster, dus meestal is dat een appel plus een kiwi of mandarijn en wat druiven.

Hij zegt geregeld dat sommige kinderen koeken mee krijgen naar school, maar hij weet dat wij daar niet aan gaan beginnen en hij vindt rauwkost net zo lekker.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.