Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Wat is een echt mooi sprookjesboek?

Mijn dochter heeft ooit als afscheidscadeau van de creche een sprookjesboek gekregen waar ik niet zo kapot van ben (ja ik weet het, ik klink verwend). Het boek is geillustreerd door verschillende illustratoren met eigen stijlen en vaak slecht vertaald. Het lijkt me echt zo'n massaproduct.

Wat is een mooi sprookjesboek? Dus met mooie illustraties en goed geschreven? We hebben al een sprookjesboek van de Efteling, die vind ik op zich goed geschreven (ik geloof door Martine Bijl). De illustraties van Anton Pieck zijn natuurlijk ook mooi. Kent iemand nog een mooi boek?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

wij hebben een heeeeel dik sprookjesboek met alle sprookjes van Grimm. de echte klassieke. Het is een jaar of 3-4-5 geleden uitgekomen in een nieuwe vertaling met prachtige illustraties. Het is een loeidik zwaar joekel van een boek. Maar wel prachtig. met ook heel veel van die volslagen onbekende sprookjes erin. echt zo'n boek wat een jeugdherinnering gaat worden.

Je kunt het vast zo vinden bij Bol maar indien nodig zoek ik zo de exacte titel/uitgever etc voor je op.

Ingrid (is geen kleuterboek trouwens, echt iets voor wat oudere kinderen, maar je post in 6-12 jaar, dus dat zit wel goed denk ik)

Nou, linkje dan maar...

http://www.lemniscaat.nl/dynamic/boekdetails.php?isbn=9789056375287

Deze is het. Prachtig. (bij Bol staat ie alleen in een of andere handgeschilderde speciale versie voor 150 euro, haha! Leek me wat al te dol)

Niny

Niny

02-03-2010 om 23:09

Grootmoeder, wat heb je grote oren

Favoriet bij ons zijn de sprookjesbundels 'Grootmoeder wat heb je grote oren' en 'O mijn lieve Augustijn'. Ook geïllustreerd door verschillende tekenaars (Philip Hopman, The Tjong King, enz.). Ik sluip even bij slapende zoon naar binnen voor de schrijver...
(Even later)
Na bijna mijn nek gebroken te hebben over een Belangrijk Legobouwsel moet ik constateren dat het boek niet op mijn zoons kamer ligt. De schrijver houd je van me tegoed. Beide boeken in 1 bundel trof ik trouwens laatst in de kortingsbak bij de Albert Heijn aan. Het is dat we ze al hebben, maar het is zo'n mooi boek!
Niny

Niny

Niny

02-03-2010 om 23:12

Google was mijn vriend

Ik kon het gewoon niet uitstaan dat ik de schrijver niet wist. Het is Jacques Vriens. En de bundel met beide boeken erin heet 'Grootmoeders grote oren'.

Niny

vlinder72

vlinder72

03-03-2010 om 09:21

Favoriet bij ons

is Het grote sprookjesboek van Marianne Busser. Leuk, leuk, leuk. Een paar sprookjes helemaal herschreven met modern taalgebruik. Mijn kinderen zijn er weg van (vooral van roodkapje met haar blik tomatensoep). Verder hebben wij ook het boek van Grimm maar dat boek heb ik weggelegd nadat ik een sprookje aan het voorlezen was waarin een vader de handen van zijn dochter afhakte. Ik heb er maar snel een draai aangegeven. Misschien hebben wij wel een ander boek maar die van ons is inderdaad prachtig geillustreerd en er staan heel veel sprookjes in maar ze zijn waarschijnlijk nog authentiek en daarom doordrenkt met religie, volklore en gruwelen. Best leuk om zelf te lezen maar voor onze kinderen ongeschikt.

Julia64

Julia64

03-03-2010 om 09:27

Ja ingrid!

Ik wilde deze tip ook al geven maar jij was me voor.
Mijn zoon kreeg het boek voor zijn 5e verjaardag, toen was ie er eigenlijk nog net iets te jong voor, maar vanaf 6 jaar was het een groot succes. Niet alleen voor hem, maar ook voor mij, echt een lust om voor te lezen, en de illustraties zijn idd heel mooi.
We hebben het hele boek allang uit maar regelmatig vraagt mijn zoon toch of ik er weer uit voor wil lezen. Het verveelt nooit!

groet
Julia

vlinder72

vlinder72

03-03-2010 om 09:46

Julia en ingrid

Nu ben ik toch benieuws wel grimm boek jullie hebben. Die van ons heet Alle sprookjes van Grimm met illustraties van Philip Hopman. Uitgever Van Holkema & Warendorf. Waarschijnlijk hebben jullie toch een andere. In mijn boek slepen moeder geit en de 7 geitjes de wolf, nadat hij in het water is gevallen, de wolf hoogstpersoonlijk naar de diepte zodat hij verdrinkt. En dat is dan nog een van de minder akelige verhalen.

Vlinder...

ik heb een linkje gegeven hierboven, mijn 2e reactie. Het is echt een prachtig boek. Ook de illustraties en uitvoering zijn schitterend. maar ik vind de taal ook heel mooi. Niet te kinderachtig, maarook niet te oubollig. Maar het is geen kleuterboek.

Ingrid (en alle sprookjes zijn gruwelijk. Hoe kinderachtig je het ook vertelt, door je moeder in het bos worden achtergelaten, vergiftigd worden met een appel, 100 jaar in coma raken, of opgevreten door een wolf. Zelfs in kleutertaal blijft het nogal dramatisch toch?)

Julia64

Julia64

03-03-2010 om 11:35

Vlinder

Klik even op de link die Ingrid een paar berichtjes terug gaf, dan zie je de uitgave die ik bedoel. Dat is idd een andere dan die van jou.
(Enne, ik heb nog even de Wolf en de zeven geitjes erop nageslagen, maar dat eindigt in mijn boek even gruwelijk als in dat van jou. Sprookjes zijn volgens mij bijna nooit gezellige verhalen, maar mijn zoon zit er niet zo mee, blijkbaar niet zo'n gevoelig typ...

groet
Julia

Die van grootmoeder & augustijn...

..hebben we trouwens ook allebei. Ook heel leuk, maar meer voor jongere kinderen. Zowel qua taal als qua 'looks'.

Ingrid

Rafelkap

Rafelkap

03-03-2010 om 11:40

De sprookjesverteller

Wij hebben de sprookjesverteller van The Tjong King. Die is erg mooi. Taalgebruik ok.
Marianne Bussler, vind ik (en meer van haar boeken met Ron Schroder)weer veel te tuttig (smaken verschillen). Wij hebben ook een sprookjesboek voor kleuters van Vivian den Hollander. Ook totaal niet mijn smaak
Over niet al te lange tijd gaan we over op Grimm en Andersen, maar dat zonder illustraties (meen ik), dikke gebonden boeken, ze staan al in de kast.

liat

liat

03-03-2010 om 12:27 Topicstarter

Charlotte dematons!

is de illustratrice van het boek dat IngridT aanraadt. Ik vind haar tekeningen altijd prachtig. Bedankt! Ik weet al wat ik voor mijn dochters negende verjaardag in april ga kopen.

Niny

Niny

03-03-2010 om 15:04

Enge illustraties

Bij mijn moeder thuis ligt een Duits sprookjesboek waar ik als kind als de dood voor was. 'Struwelpeter' die nagels beet en dan aan het eind zo'n plaatje waar uit al zijn afgeknipte vingers bloed spuit, getver. Ik geloof dat ze het inmiddels flink ver weg heeft gelegd, de kleinkinderen waren er ook niet echt van gecharmeerd.
Niny

Tineke

Tineke

03-03-2010 om 19:40

Ingrid

Weleens gekeken wie de vertaling gemaakt heeft? )

Rafelkap

Hier ook een totale Marianne Busser -- hoe zeg ik het netjes. Ik zal het nooit kopen. Het spreekt me totaal niet aan. Leuk om dat te herkennen!

En terug naar de vraag: wij hebben een sprookjesboek van Lemniscaat, oranjerozegele kaft. Weet niet of dat hier al langsgekomen is. Wordt niet zo vaak gelezen trouwens...

Ja kaatje,

ik weet het. Weet niet eens meer of jij me dat een keer hebt verteld, of dat ik het aan jou gevraagd heb. Maar ik wist het wel!

Mooi boek! (en ik ben erg vatbaar voor goede of alechte vertalingen...)

Ingrid

liat

liat

08-03-2010 om 12:52 Topicstarter

Ik heb het dematons boek besteld

nog bedankt voor de tip.

Leuk liat!

Veel plezier ermee, jij en je dochter!

Ingrid (ik zal het zelf ook weer eens ter hand nemen om voor te lezen, mijn jongste is daar inmiddels ook wel aardig aan toe!)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.