Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Heidi*

Heidi*

06-07-2010 om 11:48

Wat is een gepaste straf? [zonder overleg geld uitgegeven]

Onze zoon (11 jaar PDD-Nos) heeft moeite om om te gaan met geld. Als hij geld heeft MOET het direct worden uitgegeven.

Na zijn verjaardag en een goed rapport had hij veel 60 euro. Ik had de jongens beloofd woensdag uit school naar de winkel te gaan om te kopen wat ze hadden bedacht. OUdste liegt jongste gisteren voor dat hij met mama had afgesproken dat ze toch al samen mochten gaan. Zo kwam ik gisteren thuis en waren zij samen toch vast naar de winkel gegaan en hebben andere dingen gekocht dan de bedoeling was.

Ik heb een preek afgestoken en het speelgoed afgepakt en opgeborgen tot vrijdagmiddag a.s.
Is dit een gepaste straf? en hoe kan ik hem leren met geld om te gaan? (hij krijgt vanaf zijn 6e zakgeld en het brand altijd in zijn zak)
(Door omstandigheden was ik even niet thuis, dus val daar a.j.b. niet over.)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Polly Shearman

Polly Shearman

06-07-2010 om 12:29

Terug brengen

tenzij het al is opgemaakt, anders terug brengen naar de winkel.

mijn zoons willen ook altijd graag alles uitgeven, en vervolgens klagen ze dat ze geen geld meer over hebben.

tja.. aldoende leert men,
ik probeer ze te leren plannen, dus kijken wat je wilt hebben, ( uitknippen uit de folder, icl prijs) vervolgens laten uitrekenen hoeveel weken zakgeld het kost, enz enz... meestal willen ze weer iets anders hebben als ze genoeg gespaard hebben. Maar door ze te laten plannen, hoop ik impulsaankopen tegen te gaan. Maar het werkt niet altijd goed hoor, ik probeer ook maar wat.
groet, pol

Hmmm.

Ik weet niet of je oudste (met jongste) daadwerkelijk alleen naar de winkel mag met jou. Daar zou ik eventueel over vallen, dat die 2 zonder jouw toestemming op pad zijn geweest.

Wat betreft dat geld en waar het aan is opgegaan....tja. Zakgeld is leergeld. En al is 60 euro een hele hoop voor een 11 jarige...hij had het gekregen voor zijn verjaardag & rapport, en het lijkt me dat hij dan ook zelf mag weten wat hij daarvoor koopt, zo lang het geen 18+ playstation games zijn of zo.

Als hij zoals afgesproken samen met jou naar de winkel was gegaan, had hij zich dan nog mogen bedenken? Of had hij dan MOETEN kopen wat hij eerder had bedacht? Want daar zou ik me in principe niet mee bemoeien. Ik zou hooguit wat op ze inpraten als ze van plan waren om absolute baggerzooi te kopen voor zoveel geld, maar uiteindelijk moeten ZIJ er toch van leren. En soms is een miskoop dan een veel betere leerschool dan een sturende ouder.

Dus...mijn straf zou gericht zijn op het niet-aan-de-afspraak houden en/of het 'stiekem' zonder jou naar de winkel gaan. En niet op het feit dat ie iets anders had gekocht dan oorspronkelijk bedoeld. Nog een wilde gedachte trouwens: Zou het trouwens zo kunnen zijn dat de aankoop die oorspronkelijk gepland was misschien meer jouw (verantwoorde) idee was dan het zijne? En dat die stiekeme actie-met-broer misschien voortkwam uit een onbedwingbare drang toch zijn eigen wensen te vervullen?

Ingrid

Aanvulling...

Ik ga in mijn reactie overigens wel volkomen voorbij aan het feit dat je zoon PDD NOS heeft. Maar volgens mij zijn er ook genoeg PDD NOS loze 10-11 jarigen bij wie het geld altijd in de zak brandt (sprak zij uit eigen ervaring)

Ingrid

Hmm, nog een eenvulling...

in mijn eerste posting: 'Ik weet niet of je oudste (met jongste) daadwerkelijk alleen naar de winkel mag met jou'

Ik bedoel natuurlijk niet 'MET jou', maar 'VAN jou'. Maar dat was misschien al wel duidelijk als je verder las.

Heidi*

Heidi*

06-07-2010 om 14:36

Ingrid....

Dat hij zich niet aan de afspraak hield, tegen zijn broertje loog en vervolgens gevaarlijk zelf op weg gaan, was wat de boosheid bij mij opleverde.
En de oorspronkelijk geplande aankoop was zeker niet mijn keuze (nerf-pistool) maar ik vind ook dat hij zelf moet kunnen kiezen. Omdat dat niet voorradig was boog hij direct om en koos voor Lego. Hij MOEST gewoon IETS hebben. Dat is wat er steeds gebeurt. Het geld brand in zijn zak en het moet worden uitgegeven. Subiet!
Het heeft dus alles te maken met niet kunnen wachten en je zin willen doordrammen.

Bastet

Bastet

06-07-2010 om 18:19

Mja

Tja,herkenbaar,maar een kind moet ook de kans krijgen om de mist in te gaan,en daar vervolgens van te leren.
Als de nieuwe aankoop niet bevalt,leert hij dat dus.
Ik vind het niet zo raar dat je met 60 euro op zak graag wilt spenden.
Mijn zoon van 13 geeft ook makkelijk geld uit,al is het maar om een vriend te trakteren op een ijsje.Dat sparen dan dus niet lukt,merkt hij vanzelf wel..
Bastet

Heidi*

Heidi*

07-07-2010 om 09:27

Straf inmiddels uitgevoerd

Ik heb gisteren na goed overleg met mijn man afgesproken dat het rapportgeld wordt ingehouden en dat we de Lego helemaal afpakken. Hij had het namelijk al helemaal in elkaar gezet dus terugbrengen kon niet meer.

We hebben heel duidelijk aangegeven dat we dit om 3 redenen hebben gedaan:
1. je niet aan de afspraak houden dat we woensdag zouden gaan
2. liegen tegen je broertje dat het van mama mocht
3. hem ook nog in gevaar brengen door een gevaarlijke kruising over te steken.

Hij kijkt mij nog steeds woedend aan, maar ik heb wel het idee dat hij het heel goed snapt.
Verder hebben wij dinsdag a.s. een afspraak staan met de sturend behandelaar (voor PDD-nos) en daarin zal ik ook nog eens voorleggen of we het zo "goed" hebben gedaan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.