Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Leesjeblij

Leesjeblij

19-12-2011 om 10:55

Wat is er leuk na de griezelbus.....

Dochter van 8 vond de boeken: Heksje Lily, Dolfje Weerwolfje, Fantasia en andere Geromino (die met geschiedenis) heel leuk en nu leest ze de Griezelbus. Dit is echt heel wat voor een meisje dat echt niet van lezen hield Op school moest ze extra oefenen wegens langzaam en hakkelend lezen tot eind groep 3. Het begon met een tip van Ayla over Hekje Lily in een boekendraadjes. Bedankt nog want vanaf Heksje Lily ging mijn dochter heel graag lezen....
Nu is ze echt gek op lezen en is ze avi uit. Waardoor ze nu dus veel meer keuze heeft. Het mag spannend zijn maar ook weer niet te eng voor haar leeftijd. Ze is wel een kind wat je bv qua films echt aan de leeftijdgrens moet houden want oowee als het eng wordt. Dan kruipt ze onder de bank en slaapt minder goed. Dus alles komt wel heel erg bij haar binnen valt me op. Vandaar dat ik ook mijn twijfels had over de griezelbus. Maar dochter zegt zelf dat een film veel enger is dan een boek. Graag hoor ik wat kinderen met dezelfde leesvoorkeur als dochter van acht nog meer leuk vinden.

Voor zoon van 6, hij leest nu Hekje Lilye, vindt het heel leuk, maar vindt Dolfje Weerwolfje weer niks aan. Is zo kinderachtig mam
Dus ook graag tips voor een jongen van 6 (leesniveau m5). Fantasia is denk ik nog te moeilijk?? hij bekijkt alleen de plaatjes. Graag boekentips. Want ik zie door de boeken de leuke boeken niet meer in de bieb.....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tove jansson

hier ook een 8 jarig meisje.

Bv. Tove Jansson heeft mooie verhalen geschreven zoals De komeet komt eraan of Het geheim van de winter.

Wij hebben thuis een nieuwe bewerking van Peter Pan (van J.M. Barrie) (heeft dochter nog niet willen lezen helaas).

Of: dummie de mummie van Tosca Menten?
En natuurlijk: alles van Joke van Leeuwen!

ayla

ayla

19-12-2011 om 11:26

Reactie

het moet wat enger zijn dan die van mij wil lezen, die haakte namelijk af bij de griezelbus, veuls te eng.

Probeer de kippenvel serie eens, allemaal losse griezelverhalen, ook apart van elkaar te lezen. Of Harry Potter, het eerste boek.
Paul van Loon heeft trouwens meer griezelboeken geschreven, je zou daar eens op kunnen zoeken

Voor je jongste, Stilton heeft ook een superhelden serie, dat zijn dunnere boeken dan de Fantasiaserie. Google eens op geronimo stilton en dan kun je zien wat hij allemaal geschreven heeft. Of Koen Kampioen? Kijk eens op de site van uitgeverij Kluitman, die hebben wel leuke boeken.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-12-2011 om 14:31

Lena lijstje

Mijn dochter is echt helemaal weg van Lena Lijstje.
En ze kreeg ook per ongeluk het boek van meneer Gum(oid) in handen en daar heeft ze om zitten gieren.

Dendy

Glitterclub?

Mijn dochters (8( vinden allebei de boeken van De Glitterclub leuk. Niet eng, juist meisjesachtig en wel grappig. Niet hoogdravende literatuur maar gewoon leuk.
Verder is Roald Dahl ook positief ontvangen.

Thursday Next

Thursday Next

19-12-2011 om 19:02

Tips

misschien de boeken van Araminta Spookie? Over een meisje dat in een spookhuis woont. Het is een hele serie, maar wel dunne boeken.

Mijn zoon

Heeft Dolfje gelezen in groep 4, was het eerste dat hij las na een jaar lang weigeren om wat dan ook te lezen, daarna de Griezelbus. Hij heeft de eerste 3 of 4 delen van Harry Potter gelezen, maar was die toen beu. Daarna is hij begonnen aan Fear Street en Kippenvel, geen hoogstaande werken, maar hij vond ze leuk. Toen hij 9 was is hij meer de fantasy richting in gegaan, hij heeft toen Eragon gelezen en is begonnen met de serie de Geestenjager. Hij heeft een voorkeur voor enge boeken, maar durft geen enge dingen te kijken op tv, dus dat is wel herkenbaar.

Leesjeblij

Leesjeblij

25-12-2011 om 18:05

We zijn bij de bieb geweest.....

en ik gaf dochter een boek uit de kippevel serie. Nee dat wil ik niet want ik wil alleen de griezelbus.... Probeer nou 2 blz te lezen. Dochter gaat liggen in de enorme fatboy kussens bij de bieb en leest. Leest alleen maar door, loopt zelfs lezend uit de bieb. Let nou op waar je loopt . Ik mocht nog net de boeken scannen voor ze de bieb uit ging Ze wil nu alleen noch maar de kippenvel serie lezen. Dus voorlopig heeft ze wat te lezen. Daarna ga ik alle andere tips over boeken aan haar geven. Dus voorlopig kunnen we vooruit. Ik heb mijn twijfels bij de glitter serie omdat ze niet van meisjes dingen houdt. Ze is bv gek op paarden maar meisjes boeken, tijdschriften over paarden vind ze te meisjesachtig. Als iets roze is hier in huis dan zeggen mijn dochters allebei nee ik haat roze Voor zoon ga ik boeken van Paul Biegel proberen. Bedankt voor tips. Fijne kerst voor iedereen.

ayla

ayla

26-12-2011 om 07:38

Leesjeblij

leuk!!, dochter heeft 1 boek van de kippenvelserie gelezen, volgens mij moet ze hem best goed gevonden hebben want ze had hem binnen een paar uur uit. de andere delen wil ze nu echter niet meer lezen, veel te eng. maar er zijn veel boeken dus je dochter kan weer even er tegen aan, paul van Loon heeft trouwens ook Vampier in de klas geschreven, een losstaand verhaal maar misschien wel leuk voor je dochter.

succes ermee

ishtar

ishtar

26-12-2011 om 14:00

welke aanraders heb je al gehad?
Mijn leesweigerende zoon leest bijvoorbeeld wel Torak en Wolf. Gaat ook mondjesmaat, en overdag krijg ik hem echt niet aan het lezen, maar 's avonds in bed wil hij wel even lezen.
Misschien is er ook winst te behalen in het zoeken naar andere momenten. Zoals de bedtijd: je gaat om half 9 naar boven en dan mag je lezen tot 9 uur. (ik noem maar wat aan tijden) Heb je geen zin in lezen ga je dus gewoon om half 9 slapen.

Ayla

Ik weet niet welke soort jouw dochter heeft gelezen, maar er zijn kippenvel boeken voor 8+ en voor 10+, de 8+ heeft Kippenvel junior. Misschien maakt dat nog verschil in hoe eng ze zijn.

Marjan Vlaardingerbroek

Marjan Vlaardingerbroek

29-12-2011 om 13:06

Harry potter

Misschien voorzichtig met deel 1 en 2 van Harry Potter beginnen.

Spekkie en sproet

onze dochter vind spekkie en sproet ook erg leuk.
Volgens heeft Vivian den Hollander die geschreven.
Veel plezier

ayla

ayla

30-12-2011 om 08:44

Nu aan het lezen

in het spoor van de vos deel 1, heeft iets HP achtigs.

De ridders van de ronde keukentafel heeft ze toch niet gered, iets te dik.

HP heb ik liggen maar ze is heel stellig, ik lees geen boeken waarvan ik de film al gezien heb, hoezo eigenwijs.....

Ayla

dochters willen graag de hogere versies van HP zien en wij hebben daar de regel bij dat ze die pas mogen zien als ze het boek hebben gelezen.

Ik heb oudste nog nooit zo fanatiek boeken zien lezen

ayla

ayla

02-01-2012 om 11:27

Gruffalo

tja het is een zeer eigenwijze dame, nee is nee bij haar. Ook al weet ik dat ze ze waarschijnlijk geweldig zou vinden.

wel heeft ze gisteravond de vertelsels van Baker de Bard gelezen, ze had ze vrij snel uit. Ze kwam echter niet in slaap erna, of de sproookjes toch wat eng waren

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.