Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
anna van noniemen

anna van noniemen

13-03-2012 om 20:56

Wat is normaal gedrag voor een 8 jarige?

Soms weet ik het gewoon echt niet meer. Met 2 kinderen met een diagnose weet ik eigenlijk niet hoe een 8 jarig meisje zich hoort te gedragen? Zijn alle meiden kattenkoppen? Kunnen ze wel nadenken voor ze doen? Waarom lukt het niet om niet meteen te reageren? Kunnen ze zich wel al verplaatsen in een ander? Wat is normaal voor een 8 jarige en wat niet?

Verhaal van dochter vandaag door juf aan mij gemaild (X is mijn dochter): Even een incidentje met X. A kwam naar B (zit naast mijn dochter) toe met een soort papieren gemaakt vouwspelletje. X wilde (terecht) gewoon werken. X heeft toen het papieren werkje uit A's handen getrokken en verfrommeld. Toen ik dit met A en X wilde oplossen draaide X zich om, ging wat anders doen en riep “X huilt om een papiertje zeg”. Ik heb haar toen gezegd dat ze even naar groep 6 kon gaan om erover na te denken. Dat weigerde ze ook. Hierop heb ik haar twee opties gegeven of je loopt met me mee of ik breng je er naartoe. Ze koos voor de tweede optie. Daarna kneep ze me in mijn arm. Ik heb haar opgetild en in groep 6 gezet. Om kwart over drie hebben we het er nog even over gehad. Het lijkt of ze op dat moment niet met de situatie kan omgaan en haar woede niet kan beheersen. Ik heb haar gezegd dat ze het er nog even met jou over moet hebben en dat we het morgen goed uitpraten.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
anna van noniemen

anna van noniemen

13-03-2012 om 20:59

Misschien nog wel even erbij vermelden

er zijn al langer problemen in de klas, de klas is klein, 16 (inmiddels 15) kinderen, weinig meisjes, veel jongens, waarbij veel probleemgedrag. 1 van de jongens is haar tweelingbroer, ook nog. En deze heeft PDD-nos/ADHD

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-03-2012 om 21:47

Tja

Meiden zijn kattekoppen. Vooral groep 5 staat hier bekend om het meidenvenijn. In de klas van dochter is hier zelfs vorig jaar speciaal lesmateriaal voor besteld, om één en ander te varanderen/verbeteren. Wat trouwens ook gelukt is
Maar een juf in de arm knijpen is natuurlijk iets heel anders. Dat doe je niet, op geen enkele leeftijd.
Wel netjes, zo'n duidelijk mailtje van de juf. Dan kan je eerst even nadenken voordat je reageert. Beter dan zo'n boodschap op het plein bij het ophalen te krijgen.

Dendy

anna van noniemen

anna van noniemen

13-03-2012 om 21:50

Mee eens

hoewel ik wel snap dat er bij dochter inmiddels behoorlijk wat frustratie zit. Ze heeft het gevoel dat alles aan haar ligt. Onderling zit er zoveel onderhuids....Het is nu al zo'n anderhalf jaar drama. En ik weet eigenlijk niet meer wat ik er mee aan moet.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-03-2012 om 21:55

Meidenvenijn

is heel erg hoor. Het is erger dan elkaar slaan. Zo gemeen als die grieten kunnen zijn, onvoorstelbaar. Het is wel iets waar school wat mee zou moeten doen. Het komt heel vaak voor en er kan heus wel iets aan worden gedaan.
Misschien dat je daar toch eens een gesprek over moet aangaan? Zeker als je dochter door dat gedoe juffen gaat knijpen.
Dendy

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-03-2012 om 21:58

Hmm

Daar heb je natuurlijk weinig aan, aangezien er meer jongens zijn en dat die ook de problemen veroorzaken. Nou, misschien is er ook wel een lesprogramma voor een rottige klas. Een cursus normaal met elkaar omgaan oid.

Dendy

anna van noniemen

anna van noniemen

13-03-2012 om 22:01

Dendy

deze school hanteert het Kanjerprogramma, juist bij probleemklassen kan dit heel goed werken, maar het slaat op een of andere manier niet aan. Misschien ook nog de pech met de leerkrachten, hoewel ik op zich met deze geen moeite heb, maar de kinderen zien het misschien toch anders?

anna van noniemen

anna van noniemen

14-03-2012 om 10:55

Pfff

vanmorgen dus weer een kind wat niet naar school wilde....ik weet echt niet wat ik er mee aan moet....

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-03-2012 om 11:19

Andere school

Kan ze niet gewoon naar een andere school? Nog zoveel jaar in een vervelende klas zitten is geen pretje.

Karmijn

Karmijn

14-03-2012 om 11:30

Dendy zegt het

.. ik dacht het.
Onze dochter heeft ook jarenlang in een 'pestklas' gezeten. Ze werd zelf niet eens gepest, maar de negatieve en onveilige sfeer, maakte dat ze allerlei gedragsmoeilijkheden ging vertonen.
Ze had concentratieproblemen, wilde niet naar school, grof taalgebruik. Ze werd ook heel onzeker en angstig.
Het is nogal een theatraal en gevoelig type.
Nu is ze naar een andere school, zit in een klas met 32 leerlingen. En het gaat zo goed! Ik wilde dat ik die overstap al een aantal jaren terug had gemaakt. Ze heeft nu altijd haar werk af, haalt goede cijfers, zelfs voor spelling en gaat weer vrolijk naar school. Ongelooflijk, hoe groot het verschil is.

anna van noniemen

anna van noniemen

14-03-2012 om 11:38

Dat speelt wel in mijn gedachten, maar....

zoals gezegd, broerlief zit ook op deze school, zelfde klas. En ga ik dan 2 kinderen switchen? Of alleen haar? Moet nog rekening houden met de stoornis van broer, waardoor hij wellicht niet altijd in regulier onderwijs zou kunnen blijven, en dan zou hij nog een extra switch moeten maken? Twee kinderen op 2 verschillende scholen, da's ook al niet handig. Maar stel dat zoon naar SO gaat, dan heb ik dat ook.....Ik zit met zoveel dilemma's op dat gebied.
Als ik kies voor een andere school wil ik sowieso een parallel klas en niet meer bij elkaar, en die keuze is niet zo heel groot in onze gemeente. De scholen waar het wel kan zijn christelijke scholen en dat zijn wij niet. daarbij zijn op die scholen al diverse ouders juist naar ons gekomen, ook vanwege de sfeer.
Enige openbare die nog in aanmerking komt, is de school waar oudste ooit begonnen is, maar....daar ben ik juist ook gillend weggegaan vanwege het onbegrip.....aaaaaahhhhhhhh. Wat moet ik nou....

Karmijn

Karmijn

14-03-2012 om 11:54

Oei

Nou, ik kan me voorstellen dat je dan gaat proberen hier nog wat van te maken. Laat me eens even brainstormen.
Wat je dochter betreft: ze heeft het natuurlijk niet makkelijk met die twee broers van haar. Hoe staat het met haar zelfbeeld? Lukt het om haar genoeg aandacht te geven? Heeft ze al psycho-educatie over de stoornissen van haar broers gehad? Is brusjes contact misschien een optie?
Daarnaast is het hier zo, dat ook de diagnoseloze kinderen, wel wat kenmerken hebben van het een en ander. Vooral van adhd dus...
Dat is voor hun wel een opluchting geweest, horen dat je broer wel officieel die stoornis heeft, maar dat ze zelf dus ook wel tegen wat kenmerken aanlopen. Dat het niet erg genoeg is om het een stoornis te noemen bij hen, maar dat hun leven daar wel ietwat door belastigd wordt. Die gedachte helpt hun echt. En daarbij dus de strategieen toepassen, die bij broer ook wel helpen.
(Kalm blijven, positief blijven, georganiseerd blijven, daarmee doorgaan) Ik probeer ze vooral te leren om te zien, waar ze tegen een executief onvermogen aanlopen en daar dan op een positieve manier een oplossing voor vinden. 'Lieverd, jij hebt OOK wel moeite met het in de gaten houden van de tijd, wat kunnen we daar mee?' Nou ja, op die fiets dus.
En dan richting school. Het ging er in eerste instantie om, dat je dochter wilde werken, maar gestoord werd door dat meisje met dat vouwwerkje. Het is natuurlijk hartstikke goed van je dochter, dat ze wilde werken, ze had daar helemaal gelijk in. Heeft de juf dat ook uitgesproken. Zit achter die impulsieve verscheuractie misschien, dat je dochter het moeilijk vindt, om haar aandacht bij haar werk te houden en dat komt misschien doordat het onrustig is in de klas? Ik zeg maar wat, maar in dat geval, kan de juf misschien met jouw dochter gaan zoeken naar een manier waarop zij beter in staat is, om haar werk te doen.
Nou ja, ik zou op die manier naar de situatie proberen te gaan kijken.

Meisjes in groep 5

Ik heb twee dochters die de basisschool doorlopen hebben. Wat ik gemerkt heb, is dat de sfeer in groep 5 en groep 6 onder meisjes het slechtst is. Ik weet niet wat het is, pikorde vaststellen ofzo, maar al zijn ze in groep 3 en groep 4 leuk met elkaar, in groep 5 begint het gehakketak en gekattekop. Net als je denkt: wat een snertklas, dan gaat het in groep 7 weer de goede kant op en eind groep 8 vallen ze elkaar snikkend in de armen bij het afscheid. BFF's forever.

Ik heb in de afgelopen jaren heel wat draadjes voorbij zien komen over vooral meidengemeut in groep 5. Ik denk dat een andere school niet persee de oplossing is, ik geloof dat groep5-gedoe in meer of mindere mate universeel is.

skik

ishtar

ishtar

14-03-2012 om 14:02

Als die concentratie

inderdaad het probleem is, kan een koptelefoon misschien helpen. Die kreeg mijn bijna 8-jarige aangeraden door een ergotherapeut, en inmiddels heeft de klas er een stuk of 8. De kinderen hebben ze graag op.
Andere gedachte die bij mij opkomt is kopieergedrag. Dat zie ik hier thuis ook wel.

Evanlyn

Evanlyn

14-03-2012 om 14:09

Precies hetzefde gehad

maar dan ook nog met een juf die "lieverdjes" had. En dat waren natuurlijk net de popi-jopi's. Van die combi raakte mijn normaal gesproken vrolijke dochter snel knetter-depressief. Ik heb haar naar een andere school gedaan en zoon gewoon achtergelaten. Met hem ging het namelijk prima en als dat zo is bij een zorgenkindje, mag je je handjes dichtknijpen, vind ik. Nog afgezien van het feit dat andere scholen niet staan te springen om hem te nemen (waardoor de kansen van dochter ook zouden slinken).

In jouw geval is de juf wel goed en dat maakt natuurlijk uit. Maar ja, dat kan volgend jaar ook anders zijn.

anna van noniemen

anna van noniemen

14-03-2012 om 14:41

Wat ik wel al weet

al is het nog niet 100% zeker, dat deze groep volgend schooljaar een combi wordt, 15/16 kinderen is niet te handhaven natuurlijk. Tot nu toe is het gelukt, maar dat blijft niet zo. De keuze gaat worden een 6/8 combi, de huidige groep 7 is ook een kleine klas en nu met 8 gecombineerd. Of ze gaan de huidige groep 5 splitsen en dan met de huidige 6 en 4 combineren. Dus een 5/6 en 6/7 combi maken. Met de laatste oplossing zou ik meteen af zijn van het bij elkaar zitten.
Enige probleem is, ik weet nog niet wie de leerkrachten gaan zijn, en er is 1 leerkracht die ik absoluut niet meer voor mijn kinderen wil, die heeft hen vorig jaar, in groep 4, volledig naar beneden gehaald, en daar plukken we nu nog de vruchten van, vooral met dochter dus (faalangst, negatief zelfbeeld)

Tineke

Tineke

14-03-2012 om 15:43

Verkeerd voorbeeld

Ik vrees toch dat jouw dochter het verkeerde voorbeeld krijgt van haar broertjes. Dus haar overdreven manier van reageren is gekopieerd gedrag. Tegelijkertijd werd ze niet serieus genomen. Dat is ook iets wat niet het beste in een kind naar boven haalt.
Ik zou voor haar wensen dat ze in een wat 'lievere' omgeving komt, dus in een klas waarbij ze dit gedrag niet nodig heeft.

anna van noniemen

anna van noniemen

14-03-2012 om 16:08

K. heksenvet

ja, ik denk ook dat er veel kopieergedrag bij zit. Ik zit ook echt in twijfel of ik haar niet naar een andere school moet doen, maar ik zit zo met praktische invulling. Ik weet het niet....ik weet dat het beter zou zijn, voor de rust van beiden....

Karmijn

Karmijn

14-03-2012 om 16:26

Nou, je laatste zin...

Die laatste zin zegt het volgens mij al helemaal, Anna. Maar ik weet dat zo een beslissing niet makkelijk is.
Ik heb hier ook een tijdje met verschillende basisscholen te maken gehad. Dat is best wel te doen hoor.
Sterkte met je beslissing.

anna van noniemen

anna van noniemen

14-03-2012 om 16:35

Wat ik sowieso ga doen!

is even met het locatiehoofd in overleg, vragen of zij al zicht heeft op de bedoeling volgend jaar. Stel dat zij zegt dat die splitsing er komt, dan ben ik al een eind op weg. Want dan kunnen ze weer gesplitst worden en zitten ze dus niet meer op elkaars lip. Plus dat de klas zelf dan ook groter wordt door de combi's en het voor dochter dus makkelijker wordt om kontakten met anderen te leggen. Is daar nog geen duidelijkheid over, dan moet ik misschien toch mijn licht eens op andere scholen laten schijnen...

anna van noniemen

anna van noniemen

14-03-2012 om 16:39

Karmijn

hoe lostte jij dat op met begintijden enzo dan? Vrijwel alle scholen die zouden kunnen zijn dan niet op loop of fietsafstand voor hen, ook gelet op de verkeersveiligheid, dus ik zou hen dan toch zoveel mogelijk moeten brengen...

Karmijn

Karmijn

14-03-2012 om 17:23

Begintijden

De verantwoordelijkste kinderen, bracht ik het eerst en haalde ik het laatste op. Ze zitten nu al in groep 5, toch? De pleinwacht is er al een kwartier voor de school begint bij ons.
Met het ophalen om twaalf uur, moest een kind eventjes wachten tot ik er was. Dat was dus weer de verantwoordelijkste. Ook dat moeten ze toch al kunnen? Ik heb nu nog maar een school, maar kom ook weleens, terwijl de school al uit is.
Het leek me een heel gedoe, maar de praktijk viel erg mee. We waren er zo aan gewend.

Marie

Marie

14-03-2012 om 18:39

Waarom probleem met pcbo?

Hallo
Wat is je grootste bezwaar tegen een pcbo-school?
Want je zult er nog versteld van staan hoeveel kinderen naar een pcbo-school gaan, die daar thuis niks van meekrijgen. Dat was ten minste op de pcbo-school waar onze meiden op zaten wel zo. Daar kozen veel ouders voor de kwaliteit van de school en niet zozeer voor het christelijke. En dat ging allemaal prima.
Ik zou zeggen kijk gewoon eens op de pcbo-school in de buurt en vraag eens een schoolgids op. Wellicht ken je ook mensen uit de buurt die de kinderen op die school hebben en vraag die ook eens naar hun ervaringen.
Want zo als het nu met je dochter gaat, is ook niet goed. En om nou te wachten tot een evt. combiklas en dan maar te hopen dat er een goede leerkracht voor komt te staan?
En je dochter is 8 bijna 9? Dan kan ze zo langzamerhand zelf naar school lopen?
En dat andere ouders geswitchet zijn vanwege de sfeer wil toch niet zeggen dat jullie kinderen dan moeten blijven?
Ik zeg dus - andere school ! En dan niet wachten tot na de zomervakantie, maar na de meivakantie ofzo.
succes

anna van noniemen

anna van noniemen

14-03-2012 om 19:24

Op zich niks tegen marie

Sterker, mijn oudste zit op een christelijke VO. dus ik heb er op zich geen problemen mee, maar, zoals gezegd, van die betreffende scholen zijn er juist verschillende ouders met kinderen naar onze school gekomen omdat de sfeer op die scholen ook dramatisch was...Veel pestgedrag, juist onder meiden....

Alleen van en naar school, nee, dat is niet naar alle scholen mogelijk. De weg die ze moeten oversteken is nogal gevaarlijk, ik als volwassene moet al erg oppassen om niet onder een bus te komen....Dat vertrouw ik zulke jonge kinderen nog niet toe nee....

Wat ik al zeg, de enige school waarvan ik denk die komt nog in aanmerking, was nou niet de perfecte school voor de oudste, al zegt dat weer niks over de andere 2, maar omdat zoon 2 ook een diagnose heeft, en ze daar op die basisschool waar oudste toen zat ook geen raad mee wisten, weet ik niet of dat nu verstandig is.

Vera*

Vera*

14-03-2012 om 19:27

Anna, ter geruststelling

Misschien heb jij wel het idee dat er veel kinderen van de pcbo komen maar je moest eens weten hoeveel er geswitcht wordt van school. Óók op goed bekend staande scholen lopen mensen weg, van school A naar school B en omgekeerd. Dat zie ik bij ons ook.

anna van noniemen

anna van noniemen

14-03-2012 om 20:29

Niet alleen het idee vera

ik wéét dat ze daarvandaan komen En ja, ik weet ook dat er veel geswitcht wordt. Maar om zomaar te wisselen....we hebben toen een bewuste keuze voor deze school gemaakt (Dalton), verder is het totale klimaat op deze school wel prima, alleen is deze groep nou net een pech-geval, net een beetje teveel "lastige" karakters eigenlijk....

Vera*

Vera*

14-03-2012 om 21:06

Anna

Dat is regelmatig juíst een reden om te switchen. De meeste scholen hebben geen parallelklassen en als er geen goede chemie in een klas is waardoor kinderen niet prettig in hun vel zitten is dat óndanks de goede school en goede contacten misschien toch niet de goede plek voor je kind.

anna van noniemen

anna van noniemen

14-03-2012 om 21:13

Ik heb het nog niet afgesloten, een switch

maar ik wil toch weten wat de bedoeling is. Want ik denk echt dat met een splitsing, we al heel veel zullen winnen hier.

anna van noniemen

anna van noniemen

21-03-2012 om 11:15

Helaas.....

het wordt dus de 6/8 combi volgend jaar....Vandaag het locatiehoofd gesproken. Zij geeft aan dat dit voor hen ook de meest voordelige oplossing is, wat ik ook wel kan begrijpen. Heb wel aangegeven dat dit voor mij de minst fijne oplossing is, en dat begreep zij ook wel weer. Ze zijn wel druk bezig in deze klas hoor, om het weer op rit te krijgen, en zoals gezegd, ze hopen met die huidige groep 7, wat een hele goede en sociale groep is, de huidige groep 5 kinderen positief te beinvloeden, dus het is niet dat ze de ogen sluiten. Maar ik heb ook aangegeven dat ik niet weet of ik mijn kind of kinderen dan op de huidige school laat....

anna van noniemen

anna van noniemen

23-03-2012 om 22:12

Dochter zelf

geeft aan niet weg te willen van deze school...Ze heeft het toch wel naar haar zin. Broer wil wel weg, maar dat heeft meer met het vertrek van zijn vriendje te maken (zie ook zorgenkinderen), en dat vind ik dan weer geen goede reden....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.