Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
iris rijks

iris rijks

26-05-2011 om 21:56

Wat is wijs als je kind van 11 (groep 7) gepest wordt?

Vanavond een avond op school gehadwaar we dingen konden bekijken die ze bij een project gemaakt hadden en halverwege komt onze zoon huilend binnen(was even buiten verstoppertje gaan spelen, lachend naar buiten gegaan met vriendje). Drie jongens wilden na hem ook mee doen en besloten dat hij hem moest zijn en gingen vervolgens trekken, duwen slaan en schoppen (zo tegen je benen trappen om je te teckelen) Dit is niet de eerste keer dat de heren dat doen en het ging juist eerste half jaar beter. De juf (vervangende juf) zou het morgen bespreken in de klas en omdat ouders toen niet in de klas stonden konden we ze niet gezamelijk aanspreken. Ik heb later één moeder gesproken, kon geen reactie geven want ze was er niet bij en ze wist er niets van, dus ze kon er niets van zeggen..... Ik kon wel uit mijn vel springen. Ik verteld het je toch dan weet je het toch! Enige wat ik vraag is om het een keer thuis te bespreken. Toen ik zei dat ze het nu toch wist en dus het op zijn minst kon bespreken, kreeg ik de arrogante terug koppeling dat ze als haar zoon iets deed verwachte dat de school haar wel in zou lichten. En ze had toch ook telefoon en ik had nog nooit gebeld. Of te wel smoezen. Later zag ik nog een andere moeder die het in ieder geval vervelend vond en er naar zou vragen, dat is in mijn ogen zo'n veel normale reactie. Niemand wil de zeurende moeder zijn van een gepest kind, maar helemaal niets doen gaat me ook wat ver. Ohja, dat kon er ook ngo af, als haar kind gepest werd zou ze het ook vervelend vinden, met zo'n sneu gezicht van maar mijn kind wordt natuurlijk niet gepest. Nee natuurlijk niet, die heef alles, krijgt alles, heeft de hele klas in zijn macht. En onze zoon is pas in groep 4 in de klas gekomen.
Eén moeder heb ik ngo niet gesproken, is het nu wijs die ook ngo aan te spreken, de school doet er blijkbaar weinig mee. En eind vorig jaar wilde hij eigenlijk niet meer naar school, en nu had hij het eindelijk weer een beetje naar zijn zin. Ik wil zo graag dat hij het op zijn minst een beetje leuk vind en leuk heeft.

Wie weet wat wijsheid is?? Nog een keer met ook met eigen juf bespreken, zegt volgens hem steeds dat ze het niet gezien heeft en niets kan doen dus, vindt ik echt een zwakte bod?? Mijn zoon ergens op assertiviteitstraining doen? Zeggen dat hij ze maar eens heel hard aan moet pakken, twee zijn een stuk kleiner dan hij?

Morgen zou een leuke dag moeten zijn omdat de juf gaat trouwen en nu gaat hij weer met lood in zijn schoenen naar school, dat wil je toch niet als ouder.

Wie heeft een goed advies?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Voorstel aan school

De juf lijkt me even niet aanspreekbaar als ze gaat trouwen. Mogelijk kun je een voorstel doen aan de IB-er of de directeur. Die roept elk kind bij zich dat betrokken is bij het incident en vraagt zo open mogelijk na wat er nu precies gebeurt is. Dan kan die beoordelen hoe dat ontstaat en op elk kind gepast reageren. En mischien moet er dan wel een van de pesters op een assertiviteitstraining. Bovendien alle ouders inlichten dat er met de kinderen gesproken wordt en dat er gepaste maatregelen genomen worden en dat gemonitored wordt wat de kinderen er nu mee doen want dit moet stoppen. Zoiets dus.

iris rijks

iris rijks

27-05-2011 om 21:55

Anne

Wij hebben het al een keer eerder aan gekaart bij de juf, dus misschien is de IB-er wel een goed idee, kent hem ook goed omdat hij ivm dyslectie begeleiding heeft.
Ga volgende week eens oraten op school. Hoorde vandaag ook van iemand dat we onze zoon niet mogen adviseren terug te slaan, schijnt als extra last voor die kids ervaren te worden.Kan me ook wel voorstellen want als hij dat makkelijk kon had hij dat al gedaan. Met name met van die kinderen die een kop kleiner zijn en toch doet hij het niet.

Dank je groet, Iris

Terugslaan

Zoon mocht als enige op de opvang terugslaan zo erg was het pesten dat hij daartoe aangemoedigd werd. Hij kon het niet. Pas later toen zijn zelfvertrouwen hersteld was kon je een ram krijgen!

Rosase

Rosase

28-05-2011 om 16:18

Assertiviteitscursus!

Zeker doen. Heeft mijn zoon heel erg veel aan gehad.

Daarnaast zou ik ook eens gaan kijken of een andere school geen optie is. Ik vind de houding van deze school niet erg vertrouwenwekkend.
De school moet er echt bovenop zitten en het gesprek aan gaan met de kinderen. De houding van ik heb niks gezien dus ik kan er niets mee is echt grote flauwekul. Ze kunnen een heleboel, maar dan moeten ze dat wel doen.

jess

jess

02-06-2011 om 10:18

Sova training

dochter, groep 7 heeft sova training begin van het schooljaar gehad. zij werd ook gepest. nu gaat het heel goed, komt ze meer voor zichzelf op. dit op een manier dat zij zich daar prettig bij voelt.

Ilva

Ilva

02-06-2011 om 22:01

Welke trainingen

Welke training waren dat dan. De trainingen die ik vind zijn schreeuwend duur. En ik zit er wel over te denken voor mijn zoon. Wordt nog niet echt gepest maar het zit er wel tegen aan en hij is erg kwetsbaar.

pooh bear

pooh bear

03-06-2011 om 13:46

Duur

Als je een training bij een particuliere instelling doet moet je die inderdaad betalen.
Wij waren voor onze dochter ook opzoek voor een training. We kregen toen twee adressen een daarvan was bij een particuliere instelling de andere was bij stichting jeugd en gezin. Die laatste koste maar 17,50
Misschien kan je daarop googelen of die ook bij jou in de buurt is.

Rosase

Rosase

03-06-2011 om 13:46

Bij ons

gratis, via school geregeld. Ik geloof via GGD ofzo.

Een goeie schreeuwend dure cursus is zijn geld vast wel waard. Wij hebben echter eerst ook een kanjertraining gevolgd, maar dat heeft ons niet zo heel erg veel opgeleverd. Behalve dan een rekening van 450 euro.
Ik zou dus eerst even rondvragen voordat je overgaat tot het volgen van zo'n zelfbetaalde cursus. Probleem met de kanjertraining was wat mij betreft het hoge amateurgehalte van de trainster. Nu zijn wij trouwens wel wat verwend op dat gebied omdat wij een ADHD-dochter hebben en dus wel al wat op gebied van trainingen achter de rug hebben.

Het mooie van de sovatraining was dat deze heel concreet was en dat onze zoon gerichte opdrachten mee naar huis kreeg. Die heel simpel leken (bv vraag deze week aan 3 kinderen wat ze in het weekend gedaan hebben), maar die wel werkten omdat hij dat soort dingen nog nooit gedaan had en nu leerde dat dat eigenlijk helemaal niet eng is.

Onze zoon heeft trouwens dus een sovatraining gevolgd en geen assertiviteitstraining, zoals ik eerder schreef. Weet niet of er veel verschil in zit. Mij lijkt dat de assertiviteitstraining de overtreffende trap van de sovatraining is, maar wellicht heb ik het mis.

Ilva

Ilva

04-06-2011 om 11:06

Sova trainingen

Stichting jeugd en gezin. Daar ga ik eens op zoeken. Zoonlief krijgt via GGD geen sovatraining omdat hij geen indicatie heeft. (Hij is niet autistisch genoeg, gelukkig).

Marc

Marc

12-06-2011 om 20:25

Vechtsport

Ben zelf als kind zijnde op zeker moment op school veel gepest, en heb zelf veel baat gehad bij vechtsport.
Nee, niet om terug te slaan (dat maakt alleen maar de hele cyclus van geweld ingewikkelder).
Kijk, praten en dergelijke helpt meer bij volwassenen. Kinderen zijn volgens mij meer gebaat bij handelen. Weten dat je je kunt verdedigen als het nodig is, geeft weldegelijk zelfvertrouwen.

Ik zou tevens bij de school met mijn vuist op tafel slaan. Daar is het hun taak om pesterijen de kop in te drukken. Beetje slappe houding hebben is niet genoeg. Directie erbij, desnoods met inspectie dreigen.

Kijk, ik ben er uiteindelijk goed uitgekomen, maar er zou me heel wat bespaard zijn geweest als men op school wel actief wat had gedaan aan de 'mogelijkheid' om te pesten. Tenslotte verschaft de school ook de mogelijkheid om het te doen.
Stel die knulletjes die pesten zouden weten dat er behoorlijk wat stront aan de knikker zou zijn zodra ze ook maar een rotstreek uithalen, dan zouden ze het waarschijnlijk niet doen.

Enfin, terugslaan mag dan soms werken, maar over het algemeen is het vuur met vuur bestrijden. Kan me niet voorstellen dat het pedagogisch een goede zet is om geweld aan te moedigen. Ermee omgaan is wel goed. Maar dat kan volgens mij bijzonder slecht vanuit een slachtoffer rol. Vandaar dat ik hem naar een vechtsport zou sturen.
Laat hem wat uitzoeken dat hem aanspreekt. Ju Jitsu, karate, pentjak silat, kung fu, of iets dergelijks. Die werken normaliter ook allemaal aan een stukje mentale ontwikkeling. Dat wil nog wel eens wonderen doen.

+ Brunette +

+ Brunette +

13-06-2011 om 14:38

Concrete tip

Als je zoon geen vechtersbaas is, misschien dat hij het dan met verbaal geweld zou kunnen proberen? Ik denk dan aan een opmerking als: "Als je niet zo´n klein onderkruipsel was zou ik je een ram verkopen".

Puck

Puck

14-06-2011 om 08:33

Brunette.lijkt me niet

Kinderen die geen fysieke vechtersbazen zijn die zijn meestal ook geen verbale vechtersbazen.
En heb je echt de illusie dat een kind dat gepest wordt tegen zijn pesters gaat zeggen ""Als je niet zo´n klein onderkruipsel was zou ik je een ram verkopen".
Ik niet. Voordat hij de zin afgemaakt heeft loopt hij de kans zelf de eerste klap te incasseren. Ik vind je oplossing een beetje ondoordacht en niets oplossend.

Sova training zoon wordt vergoed

Schoolmaatschappelijk werk heeft mij het adres van een psychologisch centrum gegeven, daar heb ik zelf een afspraak gemaakt en ik heb bij de huisarts een verwijzing gehaald, het wordt bij ons door de ziektenkostenverzekering vergoed. Hier geen diagnose, dus dat hoeft geen belemmering te zijn om het vergoed te krijgen.

Ilva

Ilva

18-06-2011 om 16:08

Pelle

Judo schijnt inderdaad geen goede sport te zijn voor zelfverdediging in het 'normale' leven. Vriendje van zoonlief werd ook gepest op school en ook hij zat op judo. Mijn zoon doet aan een soort karate en ik heb het met zijn leraar overlegd. Hij zei dat je bij Judo voornamelijk leert hoe je wedstrijden kan winnen en daar wordt (volgens hem dan he, ik heb geen ervaring hierin) verteld het vooral niet buiten te mat te gebruiken. Mijn zoon leert eerste een vorm (soort tai chi, maar dan veel sneller) en iedere beweging kan gebruikt worden ter zelfverdediging. Zelfs als iemand een hand op de schouder legt kan daar super snel op gereageerd worden. Judo is dus niet geschikt voor kinderen die gepest worden maar andere vormen van vecht of verdedigingssporten dus wel.

Annet

Annet

18-06-2011 om 18:56

Over die andere gevechtssporten

Zoon zit op taekwondo. Daar leren ze inderdaad ook hoe je om kunt gaan met de houding van anderen. Wanneer loop je weg, hoe is je houding, hoe kun je je uitstraling versterken. Bij judo gebeurt dit volgens mij niet en zo te lezen bij een aantal andere vechtsporten wel. De trainer van de taekwondo geeft ook weerbaarheidstrainingen op de basisschool. Ook dat heeft alles te maken met houding, de juiste reactie, etc.

Zoon leert hoe hij direct los komt van iemand die hem bij zijn pols pakt. Daar is echt geen trap bij nodig. Wel een effectieve handeling met een hand en arm. Die handeling doet de ander geen pijn, maar hij laat wel vanzelf los.
En zo zijn er meer van dat soort oefeningen.

Ilva

Ilva

21-06-2011 om 13:33

Pelle

Foutje van mij, ik bedoelde geen karate maar kung fu (haal die twee altijd door elkaar). Nee, geweld is nooit goed, maar als pesten maar door blijft gaan is 1 keer iets terug doen soms genoeg. Weten hoe je uit een aanval kan komen als iemand je beet pakt geeft al veel zelfvertrouwen. Met kleine simpel tikken op de juist plaats kan iemand tijdelijk z'n kracht (in bijv. z'n armen) verliezen en heb je tijd om weg te lopen.

Joly

Joly

21-06-2011 om 15:00

Mijn zoon

is jaren gepest....altijd de zwakste in de klas,heeft al vanaf groep 2 allerlei sova trainingen gehad,maar het hielp allemaal alleen als hij met de cursus bezig was,dan in die groep wist hij juist te handelen,maar op het plein niet.Terugslaan durfde hij niet,want dan zou hij straf krijgen en de andere joongens waren allemaal sterker dan hem,dacht hij.Tot iemand het advies gaf om hem op karate te doen.Hij zit nu op een club,waar de volwassen karate leren,maar de kinderen zelfverdediging,dus een beetje karate,judo enz enz.En de kinderen krijgen advies,wat te doen als iemand dreigend voor je komt staan,hoe reageer je als je uitgescholden word.Ze leren hoe ze kunnen blijven staan als ze een duw krijgen en hoe ze loskomen als ze vast gepakt worden.Op een gegeven moment mertke wij dat hij zelfverzekerder werd,maar het slaan duw probleem op school was niet over.Toen zijn we heel duidelijk geweest dat het niet fout was om en keer straf te krijgen als dat is om voor jezelf op te komen.Zoon werd die week weer geslapen en hij heeft de jongen tegen de muur geduwd ,die is toen gaan schoppen en mijn zoon heeft toen zijn arm omgedraaid.Beide jongens kregen straf,dat is juist het probleem,een enkele klap,of elleboog in iemand zijn rug kan stiekem gedaan worden,maar een vechtpartij wordt natuurlijk wel gezien,dus straf,wij waren trots op hem en het is nu al zeker 3 maanden rustig,alle jongens in de klas laten hem met rust.Wij zijn geen voorstanders van geweld en gevechtsporten,maar onze zoon wordt geleerd om als iemand hem wil slaan of op de grond wil gooien om dat tegen te houden.Hierdoor krijgt hij meer zelfvertrouwen en straalt dat ook uit.En doordat hij nu de kunstjes kent en weet dat het hem op die manier lukt,durft hij het ook.En blijkbaar is 1 keer terug reageren dan ook genoeg.En ik vind het heerlijk dat mijn kind eindelijk niet meer huilend uit school komt.

Tirza G.

Tirza G.

21-06-2011 om 16:15

Inderdaad pelle

Het werkt misschien voor een individu, maar niet standaard als oplossing. Er was een poosje terug een meisje van Dr.Phil die al jaren aan karate deed en er heel goed in was. En toch werd ze gepest. Hoewel ik ook wel weer denk dat er verschil zit tussen jongenspesten en meisjespesten.

Tirza

Annet

Annet

21-06-2011 om 19:25

Ook als je niet gaat slaan, is weerbaarheid goed

Je houding verbetert, als je vastgepakt wordt weet je wat je moet doen, je leer arrogant te kijken (was instructie voor oudste, dat betekent dat ze niet meer zo onzeker kijkt).
Oudste, meisje, werd niet fysiek gepest. Maar haar houding maakte wel veel verschil. En dat heeft ze geleerd bij de weerbaarheidstraining.
Een keer flink slaan is voor een meisje sowieso geen optie, daar spelen andere dingen. Ze leerde ook stevig te praten en duidelijk nee te zeggen.
En al die dingen zie ik terug bij de taekwondotraining bij jongste.

Maar toch, 1 keer een mep

en het is over.
Mijn zoon is jaren en jaren steeds erger gepest in de klas. Nooit zo dat de leerkracht het doorhad, maar voor hem erg genoeg.
Wij waren zelf altijd voor praten en samen oplossen.
Totdat zoon in groep 7 ineens door het lint ging. Hij zag dat iemand anders werd gepest en dat was hem teveel. Hij heeft hem een enorm pak slag gegeven en sindsdien was het over.
Hoera!
Hij heeft laatst nog gezegd, ik ben X dankbaar, want ik vind hem nog steeds een L.. maar ik heb van hem wel geleerd hoe ik met pesters moet omgaan. Dus weet ik nu wat ik doen moet als ik gepest wordt.
Maar inderdaad, hij moet wel zelf die mep uitdelen...

jessica 5

jessica 5

23-06-2011 om 00:07

Joly

Hier had die sova training wel wat effect. Maar sinds een jaar zitten ze hier ook op een combi,judo karate en zelfverdediging. Onze tweeling(8) is klein en de grote jongens in de klas vonden het dan ook wel "leuk"dat duwen e.d. Maar nu naar een jaar deze training (zaten al drie jaar op judo) Weten ook zij met die truukjes los te komen en zich staande te houden. Het gaat niet om de kracht maar om de snelheid en de truuk. Ook zij merken dat zelfs die kinderen die een kop groter zijn verbaast zijn dat ze het tegen kunnen houden en gewoon los kunnen komen. Ook hier is het nu wel opgehouden met het getrek enslaan e.d.
Ik ben zo blij dat ze nu met deze sport (inmiddels al een oranje band en twee groene slippen) ontzag hebben gekregen bij hun leeftijdsgenootjes die een kop groter zijn als hen.
Mooi dat het bij jou zoon nu ook zo goed gaat.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.