Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Herfst

Herfst

19-05-2011 om 14:55

Wat is wijsheid (pestgedrag)

Hallo allemaal

In het begin van dit schooljaar werd mijn zoontje (groep 2) gepest door 2 jongetjes in zijn klas. Na een hoop gedoe (leraar erbij, andere ouders gepraat, etc) ging het sinds de kerstvakantie eigenlijk erg goed.
Mijn zoontje durfde weer naar school, had andere vriendjes gevonden en waar hij leuk mee speelt etc. en ook die twee jongetje gingen goed samen met hem.

Nu sinds een paar weken is 1 jongetje weer begonnen met duwen en trekken, en mijn zoontje moet er soms van huilen (ok, hij huilt meestal vrij snel maargoed, duwen en trekken is ook niet leuk natuurlijk, maar minder snel huilen zou misschien helpen?).

Op zich gaat mijn zoontje er een stuk beter mee om nu dan in het begin van het schooljaar. Hij haalt hulp bij de meester en vertelt ook vrij openhartig aan mij wat er gebeurd is. Hij is er minder door van slag maar leuk is anders natuurlijk. Ook voelt hij zich wel gesteund door zijn vriendjes, hoewel ze niet sterk genoeg zijn om hem echt op zo'n moment te helpen.

Nu is de frequentie overgeveer 1x per week, en niet perse elke week.

Maar mijn moederhart heeft het hier wel moeilijk mee. Gewoon uit principe ook. Maar ook omdat mijn zoontje dit moet meemaken. Ik probeer hem te leren voor zichzelf op te komen, te praten, stop te zeggen, weg te gaan etc etc maar het heeft tijd nodig.

Vandaag dus weer een akkefietje aan hand en ik dacht "kunnen die kinderen nou eens een keer OPhouden?" en toen ben ik impulsief naar binnen gegaan, heb die 2 jochies op de bankjes bij de kapstokken gezet en even educatief verantwoord maar toch streng toegesproken.

Leraar erbij, steunde helemaal mijn verhaal (poeh! gelukkig maar) maar of het nu gaat helpen ????????

De tijd zal het leren.

Mijn vraag voor jullie: hoe is het voor ouders die aan de andere kant staan? Wat kun je doen? Hoe zou je willen dat andere ouders hiermee omgaan (misschien was het niet zo tof van mij om op school die jongetjes apart te nemen)?
Wat zou je in dit geval bijvoorbeeld mijn zoontje aanraden te doen? Wat gaat het meeste effect hebben?

Soms kan de andere kant van het verhaal goede inspiratie geven, iets waar ik nog niet aan gedacht heb.

Alvast bedankt,
Herfst

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fransien

Fransien

19-05-2011 om 16:28

Goed opgepakt

De leraar steunde je en een preek van een onbekende mama maakt veel meer indruk dan die van juf of meester of eigen papa/mama. Het pesten was gestopt maar de jongetjes zijn blijkbaar weer grensoverschreidend gedrag aan het vertonen, dat moet gewoon direct de kop in gedrukt worden. Als een kind de gewoonte had om zonder te vragen koekjes uit de koektrommel te pakken, dan grijp je in. Als het over is en kindlief probeert een tijd erna weer eens om een koekje te jatten, mooi dat je dan niet twijfelt, dan maak je nog een keer heeeel erg duidelijk dat dat niet mag. Met pesten moet je de boel ook direct weer de kop indrukken, voordat het een gewoonte wordt.

snicksel

snicksel

19-05-2011 om 21:02

Kleuters

Ik denk dat je dit heel anders moet/kunt aanpakken dan pesters van 7 jaar en ouder. Ik vind het niet eens hetzelfde eerlijk gezegd. We hebben het over kleuters die zich niet weten te gedragen. Die kun je zonder meer op hun nummer zetten. Ze zijn dingen aan het uitproberen en moeten gewoon weten dat ze fout zitten.

Overigens heb ik, terwijl ik er toch als voormalig gepest kind echt wel een neus voor heb, nog nooit een pestende kleuter gezien. Wel kinderen die de grenzen opzoeken, maar dat hoort gewoon bij de leeftijd. Het is niet minder erg, maar ik zou het nooit pesten noemen. De volwassenen in de omgeving moeten ervan weten, en het kind dat last van het gedrag heeft moet misschien wat geïnstrueerd worden hoe te reageren. Maar daarmee moet het ook wel op te lossen zijn.

Herfst

Herfst

20-05-2011 om 08:34

Kleuters ook

Hallo..

Thanks Fransien! Het voelde wel goed eigenlijk maar daarna begon ik toch weer te twijfelen of ik het wel handig gedaan had.

Ja ik zou willen dat kleuters niet pesten. In dit geval is 1 jongetje inderdaad gedrag aan het testen maar het andere jongetje is echt gemeen. Hij doet express kinderen pijn om ze daarna uit te lachen als ze gaan huilen. En soms zegt hij nog "als je het tegen de meester verteld, dan doe ik je wat". Hij is bijna 6 jaar maar erg 'rijp' voor zijn leeftijd.

De leraar heeft met beide jongetjes ook moeite en krijgt ze niet in het gareel, met de ouders is ook al gepraat. De leraar is wel streng hoor en als hij maatregelen neemt, helpt het voor een paar dagen.

Gisteren kreeg ik het gewoon op mijn heupen (zoals ze zeggen) en reageerde ik op een moment dat het even goed uitkwam bij toeval. De leraar was er niet bij, maar daarna wel. We hebben met zijn allen gepraat over het gedrag.
En ook mijn zoontje moet leren beter voor zichzelf op te komen. Ik wilde hem ook laten zien dat je moet blijven praten en de boodschap moet blijven herhalen.

Ik elk geval was ik benieuwd naar reacties van moeders die aan de andere kant de dingen meemaken maar jullie denken dus dat die moeders niks doorhebben meestal? In dit geval moeten ze het wel weten want ik heb al met ze gepraat in het begin van het schooljaar en de leraar daarna ook meerdere malen.

Nouja ik ga het verder maar van een afstandje in de gaten houden nu, kijken hoe het loopt.

Ik was benieuwd naar hoe moeders dit ervaren als hun kind lastig gedrag vertoont naar andere kindjes toe. Praten ze dan veel met hun kinderen en helpt dat? is het beter als bijv mijn zoontje direct er iets van zegt? moet hij vooral niet huilen als er iets gebeurd? etc

het zal ook wel per geval weer anders zijn maar was gewoon benieuwd.

groetjes
herfst

*bella*

*bella*

20-05-2011 om 11:44

Weten

Voor zover ik weet pesten mijn kinderen niet. Eentje van me zal het ook zeker nooit doen, van de ander ben ik niet zeker. Maar zij zal het doen uit onzekerheid, als ze het zou doen. Het liefst zou ik dit zelf met haar oppakken. Ik weet dat het niet altijd werkt naar ouders toe, maar ik hoop dus heel erg dat als er al eens iets is dat ouders me gelijk aanspreken, ik wil dit echt zelf met mijn kind oppakken. (en ev samen, mocht het niet gelijk lukken)
Ik kan me voorstellen dat een ouder emotioneel reageert, ook op mijn kind in zo'n geval. Maar graag zou ik dan achteraf ingelicht worden, zodat ik het ook met kind op kan pakken.
(moet zeggen dat ik dat zelf ook niet altijd heb gedaan, ligt erg aan de andere ouder. Soms heb ik een kind aangesproken en bewust de ouders niets gezegd, omdat de situatie niet zo heel ernstig was en ik wist dat kind nog eens extra flink op z'n kop zou gaan krijgen van die ouder, en daar schieten we mi niets mee op.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.