Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Wat pak jij in voor 't 10-uurtje?

Ik ben aan het bedenken hoe ik de verzameling etenswaar die mijn ene zoon eet, kan uitbreiden. Soms lukt het iets mee te geven naar school waar hij de kring met kleuters als voorbeeld ziet en soms eea mee eet. M;n andere zoon eet ongeveer alles (op ontbijtkoek na).

Voor het 10-uurtje pak ik oa wel eens in
- sap met water/roosvise
- banaan/rozijntjes/partjes appel/druiven/aarbeien
- slurp-fruit (komen in allerlei smaken)
- gedroogd fruit (abrikozen geen hit en op de markt is div gedroogd fruit te vinden oa ananas) maar dat laten ze graag links liggen.

Verder doe ik wel eens een cracker of stuk ontbijtkoek met appelstroop. Het liefst zou ik voor moeilijk etende zoon dingen inpakken die knapperig zijn want daar word je alert(er) van. Van chewy foods word je rustig(er) van. Maar crispy foods eet hij niet.. chewy foods des te meer.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

23-08-2010 om 12:44

Snap het niet

Maar zal misschien wel aan mij liggen, hoor. Waarom wil je dat je zoon nog meer verschillende dingen meeneemt? Ik vind deze lijkt al behoorlijk lang. Of is dit het lijstje van je zoon die wel alles lust?
En waarom nou gedroogd fruit als hij toch al zoveel verschillende soorten vers fruit lust? Volgens mij maak je het jezelf alleen maar moeilijk. Knapperig omdat je kind er alerter van wordt: nooit aan gedacht. Moet een kleuter altijd zo alert zijn dan?
Hier mogen ze alleen maar fruit mee als 10-uurtje, of als ze het niet lusten een extra boterham. Geen plakkerige crackers met appelstroop dus, moet er niet aan denken. Dus hier gewoon een bakje met stukjes appel, druiven, aardbeien of een banaan. Tangodochter eet ook graag pruimen of kersen, Tangozoon vindt dat niets vanwege die pitten. Maar ik ben hier al heel blij mee, er zijn kinderen die helemaal geen fruit lusten, dus ik zie echt het probleem niet.

vlinder72

vlinder72

23-08-2010 om 13:20

Uh, hier heel saai

maar mijn jongste twee krijgen altijd een beker limonade met daarbij een banaan, druiven, appel of een stuk komkommer. Onze oudste eet helaas geen fruit en hij krijgt daarom gewoon altijd een plak ontbijtkoek of twee biscuitjes mee.

Tussen de middag zit er in de broodtrommel voor alledrie een pakje drinken en twee bruine boterhammen. Alleen het beleg wissel ik wel eens af.

Eigenlijk ontzettend saai maar ik hoor geen klachten en ze doen het alledrie prima op school. Geen ingedutte kinderen. Tenminste ik hoor nooit klachten.

Wat is eigenlijk chewy en crispy fruit? Ik heb daar nog nooit van gehoord.

Philou

Philou

23-08-2010 om 13:45 Topicstarter

Hoeft ook niet

Tango schreef op aparte toon het volgende:
"Maar zal misschien wel aan mij liggen, hoor. Waarom wil je dat je zoon nog meer verschillende dingen meeneemt? Ik vind deze lijkt al behoorlijk lang. Of is dit het lijstje van je zoon die wel alles lust?"

Ja, ik denk dat daaraan ligt, sorry maar ik dacht dat het duidelijk was in dat een van mijn zonen alles lust en ja dat is dit lijstje. De ander eet alleen banaan als hij al fruit eet en ik ben op zoek naar structuren die hij eventueel in zijn mond wil nemen. Maar dit is wat ik wel eens meegeef bij beiden. Ik heb ooit eens gedroogd fruit gekocht. Geen succes voor die zoon. Dus ik dacht, laat ik die vraag eens hier stellen. Het is eigenlijk een heel precaire vraag, merkte ik nu opeens toen ik je reactie las hoor.

Daarbij vind ik het heel prettig als kinderen hun wereld, oa hun eetwereld uitbreiden.. als dat kan en als ze dat willen natuurlijk. Ontdekken van de wereld is niet alleen in zien en horen maar ook in proeven en ruiken.

"Knapperig omdat je kind er alerter van wordt: nooit aan gedacht. Moet een kleuter altijd zo alert zijn dan?

Gek he.. toen ik het hoorde, ging ik ook eens bij mijzelf na. Het is iets dat de meesten van ons onbewust doen. Heel handig en leuk om die kennis je bewust te maken en toe te passen wanneer nodig. Dus als ik suf word, eet ik vaak een appel of knaag aan wortels..maarja die eet hij dus al niet. Ik had gehoopt met het gedroogd fruit dat het knapperige en gezonde (enigszins) en uitdaging om wat nieuws te proberen in 1 zou zitten.

Maar ik wil hier geen discussie beginnen over het moeilijke eetgedrag van mijn ene zoon.. Er is nl als baby teveel moeten gebeuren in zijn neus/mond gebied. Ik was nieuwsgierig naar wat anderen zoal meegeven.

En hij heeft het dus wel nodig om af en toe alert te worden want zijn zenuwstelsel is van nature graag sloom of moeilijk op gang te krijgen . En dat is moeilijk voor te stellen als je niet in je omgeving een kind hebt dat zo is.. en het herkent natuurlijk, dat kan ook.

"er zijn kinderen die helemaal geen fruit lusten, dus ik zie echt het probleem niet. "
Precies, mijn zoon eet heel soms banaan.. 1x in de maand wellicht.. en de ander eet alles.. En dat is een pad geweest van veel verdriet en wanhoop en frustratie en zorgen en zoeken, zoeken, zoeken.

Dus ik dacht hier wat ideetjes op te doen. Ik snap dat het soms lastig is voor mensen om te snappen en ik heb ook niet altijd de puf om het precies uit te leggen ... hoe het ook zij, ik vond de manier waarop je dit overbracht wat lastig.

Bedankt voor je tips, wie weet zit er wat bij dat we niet al geprobeerd hebben.

Judith-t

Misschien is een rijstwafel nog het proberen waard?

Philou

Philou

23-08-2010 om 14:24 Topicstarter

Anneque

Ook al geprobeerd: te korrelig in de mond.. dat vindt hij onbetrouwbaar alles met stukjes is onmogelijk. Ik mag al blij zijn dat hij überhaupt ooit op vast voedsel is overgegaan: hij heeft het liefst alles vloeibaar. Maar ik ben bang om die weg in te gaan en dan achter te komen dat we terug bij af zijn.

Fijn dat je meedenkt! Bedankt

angelina ballerina

angelina ballerina

23-08-2010 om 15:26

Heel saai

onze dochter krijgt bijna altijd appel, peer en soms druiven of een koekje mee.

vlinder72

vlinder72

23-08-2010 om 18:15

Fruit reepje

Pop corn gaat het waarschijnlijk ook niet worden. Maar misschien zo'n fruit reepje. Die verkopen ze op de baby afdeling.

Mango

Hoi,

Rot dat het zo moeizaam gaat!

Bij de natuur / biowinkel verkopen ze gedroogde mango, ik neem alleen die zonder toevoegingen. Makkelijk voor onderweg. Ook geen stukjes dus niet crispy maar wel behoorlijk taai! Dus hij zal toch zijn net moeten doen

Verder weet ik ook niet veel.. Succes!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Zijn best gedaan ..

Bedoelde ik sortie

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Philou

Philou

24-08-2010 om 21:52 Topicstarter

@vlinder72

Vlinder schreef:
"Onze oudste eet helaas geen fruit en hij krijgt daarom gewoon altijd een plak ontbijtkoek of twee biscuitjes mee."

Geef je hem af en toe een vitamine-pil of smeer je er nog wat (gezonds) op ?

Verder vroeg je:
"Wat is eigenlijk chewy en crispy fruit? Ik heb daar nog nooit van gehoord."

Het heeft niet zo zeer met fruit te maken als met de eigenschap van het eten zelf. Etenswaar dat knapperig is, maakt je wakkerder of alerter. Voor mijn zoon zou het prettig zijn om als hij in de kring zit voor het 'fruit-moment' iets knapperigs te eten (bijv radijs of een wortel) omdat hij snel de neiging heeft om in te kakken zeg maar. En van etenswaar die 'chewy' is wordt je wat slomer, rustiger. Dat kan handig zijn om bewust toe te kunnen passen. Het is heel leuk om meer over te weten, zeker bij kinderen en zeker nu die van mij nog in een zintuigelijk ontdekkingsfase/regulatie zijn.

Het is wel aardig om te kijken hoe je dit soort dingen onbewust hanteert. Zo gebruikt de een in een bepaalde situatie iets om juist wakker(der) van te worden omdat zijn gestel ingekakt is of wellicht om nog lekker verder in te kakken.. terwijl een ander dat net precies andersom nodig heeft.

Philou

Philou

24-08-2010 om 21:59 Topicstarter

Bedankt voor jullie reactie(s)!

Ik ga inderdaad eens kijken bij de natuurwinkel: daar kwam ik niet vaak eigenlijk. En bij de babyafdeling, dat ik daar niet aangedacht heb.

vlinder72

vlinder72

25-08-2010 om 09:04

@judith-t

Mijn oudste zoon eet vanaf baby leeftijd al geen fruit en groente. En nee, wij smeren niets op de ontbijtkoek of biscuitjes. Worden ze alleen maar soppig van. Toch is onze zoon kerngezond. Nooit ziek. Heel sterk. Hij sport 3 keer in de week. Kan uitstekend leren. Hij ontbijt en luncht wel goed. 's Avonds eet hij meestal nauwelijks iets. Jammer dan. Jaren hebben wij van alles geprobeerd maar inmiddels zijn wij daarmee gestopt. Ik maak niets speciaals. Ook krijgt hij geen boterhammen als alternatief. Er wordt zeker niet extra gesnoept. Ik heb ook wel eens gevraagd aan de huisarts hoe het mogelijk is dat hij het zo goed doet zonder groente en fruit omdat er overal continu op wordt gewezen hoe belangrijk dat is. De huisarts moest er wel om lachen. Kinderen kunnen toch genoeg vitamines en mineralen uit de rest van de voeding halen. En dat bewijst onze zoon dus maar. Vitamine pillen geven wij trouwens ook niet. Gelukkig eten onze andere drie kinderen wel goed. Het is alleen de oudste die al vanaf een maand of 10 alle groente en fruit met dezelfde vaart uitspuugde.

Tango

Tango

25-08-2010 om 14:11

Judith-t

Ik heb je vraag nog eens doorgelezen, maar ik kan er echt niet goed uit opmaken aan welke zoon je dat hele lijstje meegeeft. Mijn excuses dat ik het niet begreep.
Als je moeilijk etende zoon banaan eet zou ik dat gewoon meegeven en verder afwisselen met andere dingen die hij lust. Misschien af en toe eens iets nieuws proberen, maar niet teveel tegelijk.
En hier mogen ze dus alleen fruit of brood mee. Doosje rozijnen wordt volgens mij ook nog wel toegestaan, maar dat is het dan ook wel. Momenteel lusten ze hier graag meloen, dus dit gaat ook mee in stukjes.

Bananen-, appel-, groente-chips

Ken je bananenchips? Die zijn heel knapperig, misschien lust je zoon die wel. (Ze zijn dikker dan gewone chips, en niet zout.)
Verder kun je in de natuurvoedingswinkel appelchips kopen, heel dun en knapperig en heel lekker (ook niet zout). Het zijn pure dunne gedroogde schijfjes appel, dus niet in olie/vet gebakken.
Bij AH hebben ze gemengde groentechips (van pompoen, biet, pastinaak, wortel, o.i.d.). Zoon en ik vinden die ook heel lekker, maar het nadeel is dat die wel zout zijn en kinderen krijgen sowieso al veel meer zout binnen dan goed voor ze is.
Die gedroogde mango vinden wij ook verrukkelijk. Zelf vind ik het het lekkerst om die even in een beetje water te laten weken, dan wordt het zachter (glibberiger) en heeft het meer smaak. Maar zoontje eet ze zo op. Maar "knapperig" zou ik ze niet noemen.
Droge volkorencrackers (knäckebröd, matzes) eet zoontje hier ook tussendoor en zijn erg knapperig.
En koekjes zijn natuurlijk ook knapperig

Groenten

Oh, typ ik een verhaal, is het weg. Nou ja, de strekking nog maar even dan.

Je gaf zelf aan dat je het fijn zou vinden bv. knapperige groenten mee te geven. Lijkt me een prima idee. Is toch ook gezond? Doe ik ook wel eens.

Wortel, komkommer, bleekselderij, paprika, radijs

Gr. L

Philou

Philou

30-08-2010 om 10:33 Topicstarter

Berber

Hoi Berber,

Eerder in dit draadje staat al een beschrijving. Is daarvan uit dat ik nog nader kan uitleggen ? Hij eet
geen wortel gekookt of rauw. Het zou voor zijn alertheid op school goed zijn om wat knapperigs te eten maar dat is juist een probleem voor hem. Dat is voor hem (nog) een onmogelijke opdracht. Het is niet een kwestie van willen, het is er een van kunnen. Het heeft heel lang geduurd voor ik dat begreep, moest echt iemand met ervaring daarin dat hardop zeggen en toen kon ik het 'zien'. Nu ben ik wat gaan zoeken (want er eigenlijk weinig kennis over) en vond iets van food chaining.. dat wil ik wel proberen maar in Nederland kan ik niemand vinden met ervaring/kennis oid dus ik ben zelf aan het proberen. En natuurlijk pak ik geen spullen in die voor hem onmogelijk zijn. Dan komt er meer wantrouwen in het zien van eten omdat honger hebt. Mijn andere zoon eet net als wij en probeert graag iets nieuws. Beiden zijn 4,5.

liora

liora

30-08-2010 om 21:19

Judith

Sinds wanneer word je alert van crispy doods? Leg eens uit!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

30-08-2010 om 21:26

Alert

Ik heb net als Judith een kind met een sensorische integratiestoornis en herken dus wel degelijk wat ze bedoelt... Een SI-stoornis wordt ook wel een alertheidstoornis genoemd, vandaar.
Judith, focus je niet te veel op knapperig eten? Bij mijn zoon merkten we al flink verschil als hij ergens hard op moest zuigen of kauwen. Kaugum is zo'n geweldige alertheidsverhoger (maar niet zo geschikt voor jonge kinderen). Misschien een taai snoepje? Of een stuk harde droge worst?

Philou

Philou

30-08-2010 om 22:35 Topicstarter

Liora

Het is heel leuk om te naar jezelf te kijken op zintuiglijke manier. Ik weet niet goed wat nu geschikt zou zijn om te lezen voor je. Zelf heb ik veel aan het boek "met plezier uit de pas" gehad.. en begreep opeens die tweeling van mij.. en zag dat bepaalde dingen logisch waren, te verklaren waren en daaruit volgde weer dat ik leerde hoe ze te sturen zijn.

Om je een voorbeeld te geven: van druk op je gewrichten en spieren, wordt je alert en rustig (en daarna pas moe). Als ik gesport heb, ben ik niet bekaf maar rustig en alert en toch vol energie. Ik kan me beter concentreren en ruim ondertussen moeiteloos het huis nog even op.. lees nog even een wat artikelen of zo.. Als je aan het blokken bent, kan je nogal sloom worden.. wat doen mensen om hun systeem wat wakkerder te maken: over hun wangen wrijven, op iets kauwen, even een blokje rennen etc.. allemaal toepassingen van druk. De een moet zijn systeem eerder naar beneden bijstellen om rustig en alert te worden op een manier waarbij er concentratie mogelijk is, de ander wellicht iets omhoog. Veel dingen doen we zonder na te denken en het leuke ervan is om je er bewust van te worden om het toe te passen. Ik weet nu eindelijk van mijzelf waarom ik van liggen niet ontspannen raak maar juist moet bewegen om te ontspannen.. het is helaas niet zo dat het heel makkelijk uit te leggen is.. maar ik vond het heel verrassend om er meer over te weten.

Philou

Philou

30-08-2010 om 22:42 Topicstarter

Ijsvogeltje

Ik ben voornamelijk nog aan het zoeken. Het zou mooi zijn als ik iets vond dat hij accepteert.. ach het is vast niet iets dat tussen nu en volgend jaar opgelost is, dus ik heb de tijd . Ik hoorde dat de logopediste binnenkort tijd heeft dus dat geeft hoop en van de voedingsdeskundige begreep ik dat zoon een normale ontwikkeling in abnormale zin volgt.. (dus eerst alles vloeibaar, daarna alles wit, etc..) dwz ze had deze ontwikkeling vaker zo gezien bij kinderen met eetstoornissen waar mijn zoon dan de lichte variant van heeft (want hij eet niet alleen 1 soort ding en hoewel het een opgave is, lukt het hem wel). Dat was ook een opluchting.. . Ben wel bang dat ik we voorbij een kritische leeftijd zouden komen en daar kon ze niets over zeggen.

Philou

Philou

30-08-2010 om 22:48 Topicstarter

Berber

Die van mijn zijn ook prematuur en die gevoeligheid kom mi van medische ingrepen en verborgen reflux. Het spijt me als ik zo overkom. Dat is niet de bedoeling. Ik heb van het cb ooit te horen gekregen dat ik het er maar gewoon in moest doen.. tja en dan weet je dat je niet gehoord wordt en je kind niet gezien want niet eten dat ligt aan moeder. Gelukkig heb ik er een die wel heel goed eet, altijd wel.. dus dat was dan wel reden om het niet helemaal op mij af te schuiven maar dat hield in dat we niet verder geholpen zijn. Ik denk dat het wat had kunnen schelen.

Marlies

Marlies

01-09-2010 om 19:51

Hier

Hier komen ze er niet best vanaf, als ik dit allemaal zo lees: ze krijgen een appel mee en als er een tand loszit, zodat de appel lastig is een banaan.

Nooit commentaar gehad trouwens. Het alternatief is niets meenemen.

Marlies.

Hmpf

ik had vandaag voor de eerste wendag een knijpfruitje en rozijntjes meegegeven, was er een kindje jarig en kregen ze chips en koek en kwam de knijpfruit weer mee naar huis. Lekker dan!

Philou

Philou

07-09-2010 om 08:52 Topicstarter

Zonde, gelukkig vergaat knijpfruit niet zo snel. Dit is dus de reden waarom school eigenlijk altijd gezonde verjaardagstraktaties willen ? Ik heb nog geen verjaardag van onze kinderen op school meegemaakt nl.. kennelijk delen ze uit tijdens fruitmoment.. :/

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.