Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Vic

Vic

19-05-2010 om 20:15

Wat staat mij nog te wachten met deze dame?

Mijn dochter (over 2 dagen 11) heeft de laatste tijd last van een toegenomen zelfstandigheidsdrang. Van de week stond ik te koken om 17.30 uur, komt ze met jas en schoenen aan door de keuken om haar fiets te pakken. Op mijn vraag wat ze van plan was, antwoordde ze dat ze even naar de Hema ging. Nu mag ze van mij best het dorp in, maar ik wil wel graag dat ze dat even vraagt, en als we bijna gaan eten kan het dus niet. Vervolgens een groot drama dat ze ook niets mocht en dat ik alles verpest.
Vandaag maakte ze het helemaal bont. Ze moest eigenlijk naar de bso, maar besloot op school dat ze met een stel vriendinnen naar het zwembad ging. Het buitenbad, met 16 graden! Na school ging ze naar haar vader, waar alleen diens vriendin thuis was. Hing een smoesjesverhaaltje op dat ze mij niet kon bereiken (niet geprobeerd) en of ze wat geld kon krijgen en haar bikini. Vriendinvanpa was overdonderd dus die heeft haar geld gegeven, om vervolgens te bedenken dat ze misschien toch met pa had moeten overleggen. Die belde mij weer, maar vervolgens was dochter natuurlijk onbereikbaar (heeft geen gsm). De bso was ook not amused, omdat ze altijd wachten met lunchen tot dochter is gearriveerd (komt op de fiets). En vanavond moest ik wachten tot dochter weer thuis was voor het eten. Dochter begreep mijn irritatie niet echt, want ze had toch geld gekregen van A. voor het zwembad dus ook 'toestemming'. Ergens zag ze waarschijnlijk wel in dat haar gedrag niet echt door de beugel kon, want ze belde zonder morren de bso om haar excuses te maken
Wat moet je nou met zo'n kind? Ik zie nu al op tegen de puberteit.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

19-05-2010 om 22:39

En mijn vraag is dus eigenlijk...

Herkent iemand dit? Zijn dit normale kenmerken van (pre-) puberteit of heb ik een bijzonder onafhankelijke dochter? Vererger ik dit gedrag doordat ik aan de ene kant een beroep doe op haar zelfstandigheid door bijv wel eens boodschappen te laten halen, en aan de andere kant beperkingen op te leggen als ze zelf iets verzint?

Mamvantwee

Mamvantwee

20-05-2010 om 09:49

Klinkt als...

puberteit! Ik denk dat je ongemerkt al in de puberteit zit met haar, laat dat pré- maar weg...

groet, Mamvantwee

Natuurlijk verpest je alles

het is toch ook be-la-che-lijk !! dat je niet om 17.30 nog even naar de hema mag als het eten bijna klaar is. Oh dat wordt een fijne zomervakantie voor je !

Ik herken er totaal mijn nichtje in, nu 14. Die zei dan ook doodleuk 'ik ga even met de fiets naar de stad' of dan was ze ineens kwijt en zat ze bij een vriendin, hadden ze gelogen etc. En natuurlijk de bijhorende grote waffel, hysterisch ruzie maken. Ze heeft mij eens in zo'n bui in geuren en kleuren 'uitgelegd' hoe belachelijk het niet was dat ze geen mobieltje kreeg en hoe idioot haar ouders over alles deden, zo oneerlijk. Toen kwam de fantastische vraag hoe oud ik dan wel niet was toen ik mijn eerste mobieltje mocht, nou dat was dus op mijn 20e want daarvoor waren er geen mobieltjes

MIsschien moet ze sommige dingen gewoon ondervinden, dan hoef je ook minder streng te zijn en minder strijd te voeren. Dat geld had ik haar nooit gegeven, daar heeft ze toch zakgeld voor, ze is toch zo zelfstandig dan moet ze het ook zelf betalen.

maan.

maan.

20-05-2010 om 11:29

Lichtpuntje

Toch een klein lichtpuntje in het verhaal.. dochter belt zonder morren bso op met excuses!

Tja ze worden groot.. hier ook al de eerste pubersignalen ik houd mijn hart vast.

Vic

Vic

20-05-2010 om 11:55

Ja belachelijk

En ze mag ook al geen logeerpartijtje houden. Belachelijk, want ze regelt dat toch helemaal zelf, en ze zullen nadien ook alles helemaal zelf opruimen. En ze gaan ook echt wel slapen en héél zacht kletsen. En als er ruzietjes ontstaan kunnen ze dat ook wel zelf oplossen, dus daar hoef ik me niet druk om te maken. Yeah right. Ik ben al blij als ik tijdens een 'normaal' partijtje alle onderlinge spanningen tussen de meiden kan reguleren. Het gaat echt niet gebeuren dat ik hier een hele nacht met 6 meisjes van 11 zit. Mijn valkuil is dan weer dat ik met haar in discussie ga over mijn tegenargumenten, waardoor zij denkt dat ze ruimte heeft. Ik ben nog helemaal niet toe aan de puberteit

Aaf

Aaf

20-05-2010 om 13:36

Tegemoet komen

Op deze reaktie zit je waarschijnlijk helemaal niet te wachten. Maar waarom kom je haar ook niet een beetje tegemoet en laat je haar een slaapfeestje geven? 6 meisjes, 's avonds een filmpje kijken met wat lekkers,niet zo heel laat naar bed en dan lekker giebelen en tutten. En dan wordt het 0.00. of 1.00 Wat geeft het. Ze is maar 1 keer jarig. Als ze een kwart van haar beloftes nakomt heb je er ook nog niet zo heel veel zooi van.
Juist als de puberteit begint mag ze gevoelsmatig al zo weinig. Dan zou ik haar als het kan soms wat extra ruimte geven. Dan voelt ze zich groot en misschien een heel klein beetje begrepen door zo'n moeder die er toch al niets van snapt

kirima

kirima

20-05-2010 om 18:40

Lijkt op mijn dochter

Dit klinkt echt precies als mijn dochter toen ze 11 was. Ik dacht toen ook: oooooh hoe moet dat als ze echt in de puberteit zit. Maar nu is ze 13, volop in de puberteit, maar toch... ze is veel liever geworden, begripvoller, verstandiger. Sinds ze op de middelbare school zit (brugklas nog) is ze zo veranderd. Heb het idee dat ze helemaal op haar plek zit, een klas vol leuke vriendinnen.
Misschien heb je er niks aan, maar ik hoop dat het je een klein beetje geruststelt. Het kan meevallen met de 'echte' puberteit.

mirreke

mirreke

23-05-2010 om 16:30

Laten doen!

dat logeerpartijtje. Wat geeft dat nou? Met zes meiden? Hartstikke leuk! Enne, ze heeft nu al toegezegd dat ze alles zelf opruimen en de regels heeft ze ook al door. Joh, juist leuk die meiden. Samen kaasfonduen of gourmetten of zo, leuke film op, of twee, of drie... En dan naar bed en kletsen. De volgende ochtend vroeg laten afhalen. Is dochter ook weer blij.
Verder roept alles: PUBERTEIT! Dus je bent er al... Nou nog even uitzitten, en ook voor jezelf leuk houden.

Vic

Vic

24-05-2010 om 21:54

Nou, ik weet het niet hoor

Ze krijgt nu wel heel veel bijval. Ik had het er toevallig met een collega over die er niet over zou denken om haar 11-jarige zoon een slaappartijtje te laten houden. Daar kon ik mee praten
Ik zie gewoon enorm op tegen de logistieke operatie. Waar haal ik zoveel matrassen vandaan? Waar leg ik die kinderen neer? Ze heeft wel een ruime slaapkamer, maar met drie extra matrassen is die echt wel vol. En dan 's morgens die meiden hier in huis, ik met mijn onuitgeslapen hoofd, inbreuk op je privacy. Ik ben ook niet zo goed met kinderen.

amk

amk

25-05-2010 om 07:45

Zelf meenemen natuurlijk

die matjes en slaapzakken dat lijkt me niet meer dan logisch. Dat doe je ook als je op kamp gaat. Verder passen er 4 meisjes op 2 matrassen als je die tegen elkaar aanlegt. Ik neem even aan dat ze nog geen 1.80 zijn. Je kunt ook met z'n 8-en slapen in een 4 persoons tent, dit is gewoon lekker luxe kamperen in een slaapkamer. Je voeten kun je onder een bed wegsteken, hoofd kan prima onder een buro. Beetje creatief denken. Wij hebben ook wel in een woonkamer gelegen met 10 man terwijl de 3 maanden oude tweeling van een vriendin uit veiligheidsoverwegingen onder de eettafel geparkeerd was. (er lag ook iemand op namelijk)

Aaf

Aaf

25-05-2010 om 13:42

Zo zou ik het doen

Matjes of luchtbedden zelf mee laten nemen.Dicht tegen elkaar aan. Eten kun je courmetten ofzo maar als je het eenvoudig wil houden haal je patat of laat je pizza's bezorgen. Dit laatste vinden ze hier geweldig leuk. Dan een leuke film met chips en limonade. Omkleden, aantutten met wat creme en nagellak. Dan een muziekje aan in de slaapkamer, tijd afspreken wanneer de muziek uitgaat en ze echt gaan slapen. Er vervolgens nog een uur bij optellen voor ze echt slapen. Als het niet wil dit even doorbreken door op de kamer te staan om ze stil te krijgen. Vaak vallen de eersten dan al snel in slaap. Volgende ochtend er van uitgaan dat je vroeg op staat. Ontbijtje maken, samen opruimen/afwassen, kamer in orde maken en tegen 10.00 weer naar huis. Dan ben jij afgemat en je dochter zielsgelukkig omdat ze zo'n leuk feestje gehad heeft!

Ik zou het zo doen. Komt helemaal goed!

liora

liora

25-05-2010 om 22:03

Ehh dames

Volgens mij wil Vic niet. Waarom niet gewoon dat respecteren?

amk

amk

26-05-2010 om 07:41

Zou ik dan ook niet doen

dat steeds naar boven lopen dat het nu toch echt stil moet zijn. Je laat ze niet voor niets weer redelijk vroeg in de ochtend ophalen.

Ik had vroeger vele slaapfeestjes maar mijn ouders kwamen niet naar boven om te zeggen dat we moesten gaan slapen. Dat hoorde er gewoon bij. Uiteindelijk gingen we toch wel slapen. Gewoon omdat we omvielen. De meiden en jongens van toen hebben het nog over die feestjes, terwijl er verder weinig aan vermaak gedaan werd. We mochten een videootje kijken en als het slaaptijd werd werd de tv weggehaald en werd er geen eten en drinken meer verstrekt en moesten we op de zolder blijven. Zo zal ik het met mijn dochter ook aanpakken, want een goede herrinering. Nu heb ik nog even (ben hier illegaal ze is nog geen 5) maar een slaapfeestje zal er wel zijn denk ik.

Maxime.M

Maxime.M

26-05-2010 om 08:48

Nooit gedaan

Hoi,

Hier heeft dochter gelukkig nog nooit geopperd een slaapfeestje te willen, ze is wel eens naar zo'n feestje geweest. Een keertje hebben we hier 2 logees tegelijk gehad, ze waren met zijn drieen dus en toen kregen de 2 logees heimwee. Grr. het was al zo dat de moeder bij het brengen van de slaapzakken zei 'als ze heimwee krijgt bel je maar hoor'.... huh? Ik wist niet dat dat bij dat kind aan de orde was, maar ja hoor om 00.30 begon ze te zeuren dat ze naar huis wilde en het andere kind ook. (ik lag net in bed) heb haar meteen haar ouders laten bellen en de 2 meiden zijn meteen opgehaald, dat was meteen de laatste keer dat ik een soort van logeerpartijtje heb gehad. Nu logeert er nog wel eens een kind, maar dat is meer om de andere ouder uit de brand te helpen.
Ik hou er ook niet zo van, ben ook geen gezellige ouder als ik wil gaan slapen, dan moet het gewoon stil zijn en wil ik niet iedere keer moeten waarschuwen. Ik doe wel andere leuke dingen.

Maxime

Hier ook een puber van 11

Mijn dochter is ook al behoorlijk aan het puberen. Wij proberen haar wel de ruimte geven maar stellen wel onze grenzen. Soms komt ze met goede argumenten, daar geef ik haar dan ook een compliment voor, dat ze er in ieder geval goed over na heeft gedacht maar dat wil niet zeggen dat ze altijd haar zin krijgt.
Vooral veel positieve dingen benoemen, en duidelijk zijn in je grenzen. En hou in je achterhoofd dat dit allemaal maar tijdelijk is, en dat ze dit nodig hebben om zich te ontwikkelen.

Bij mij scheelt het ook dat ik in mijn werk meemaak dat het nog veel erger kan. Ik werk met pubers die aan het afkicken zijn, daar is mijn dochter een lieverdje bij.

O ja, en dat slaapfeestje, niet doen als je het zelf niet ziet zitten, wij hebben het wel gedaan, ging ook prima maar je moet het wel zien zitten, anders wordt het een hele lange nacht

Aaf

Aaf

26-05-2010 om 23:16

Liore

Vic vroeg zich toch af hoe ze het praktisch zou moeten regelen?
Maar Vic als je het niet ziet zitten houdt het op. Maar als je dochter ineens zo'n drang tot zelfstandigheid heeft zou ik er soms-indien veilig- aan tegemoet komen. Een slaapfeestje vind ik veilig dus zou ik hierin de touwtjes wat laten vieren. En voor mij zou 1 brakke nacht/ochtend wel te overzien zijn.

Emmawee

Emmawee

27-05-2010 om 20:34

Logistiek

Vic: "Ik zie gewoon enorm op tegen de logistieke operatie. Waar haal ik zoveel matrassen vandaan? Waar leg ik die kinderen neer? Ze heeft wel een ruime slaapkamer, maar met drie extra matrassen is die echt wel vol. En dan 's morgens die meiden hier in huis, ik met mijn onuitgeslapen hoofd, inbreuk op je privacy. Ik ben ook niet zo goed met kinderen."
Stel dat je besluit het er toch op te wagen... maak er dan een gezamenlijk project van. Ja het mag, maar dan zijn er dingen die geregeld moeten worden en er zijn dingen jou leuk lijken, maar ook dingen die je echt niet wilt. Zij heeft misschien ook haar wensen, maar ze maakt zich misschien ook wel zorgen (hoe moet dat met omkleden, zullen A en B geen ruzie krijgen... dat soort dingen). Ga met haar aan tafel en maak een plan.
Nu ga je je zorgen opdissen als tegenargumenten. Dat maakt haar waarschijnlijk boos, je ziet alleen maar problemen!! Maar als je haar toestemming geeft (en laat merken hoe fijn je het voor haar vind dat ze vriendinnen waarmee ze het zo leuk heeft etc. etc.), kun je jouw zorgen vertalen naar 'taken'. Er moet gezorgd worden voor een ondergrond om op te slapen, er moet voor gezorgd worden dat het gezellig is en blijft, dat het 's ochtends ook nog leuk is, ook voor jou, er moet worden opgeruimd. Dat soort dingen. Laat haar nadenken, een plan maken, rekening met jou houden, hulp vragen. Dat zal ze ook vast niet altijd leuk vinden, want er worden eisen en grenzen gesteld, maar op die manier geef je deze nieuwe ontwikkeling wel een positieve draai.
Ik was volgens mij ook met een jaar of 11 helemaal klaar met het toestemming vragen en overleggen. LAAT ME!!! Verder was ik een zeer makkelijke puber, geloof ik.
Succes ermee!
Maw.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.