Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Wat te doen als vriendje thuis komt spelen?

Het is dan echt begonnen: de speelafspraakjes!
Vanmiddag is hiet voor het 1st een vriendje bij onze zoon wezen spelen. Het was heel leuk, maar ik vond het echter ook vermoeiend.
Ik heb met ze gekleid,met playmais geknutseld en spelletjes gespeeld. Verder heb ik ze zelf ook laten spelen. Hoe gaat dat bij jullie?? Ook ongeveer zo? Kleuters hebben niet zo'n lange concentratieboog, dus na 20 min is het spel wel klaar enz en moet je ze weer prikkelen om weer iets anders te doen. Ik vroeg me af, hoe dat bij jullie ging?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Polly Shearman

Polly Shearman

10-11-2010 om 15:53

Euh thein

Het fijne van vriendjes voor je kleine thein, is dat je zelf minder hoeft te doen.
Laat ze maar lekker zelf bedenken wat ze willen, en laat ze maar lekker zelf spelen.
Af en toe een glaasje drinken, wat fruit en soms een koek en meer hoef je niet te doen, mag natuurlijk wel, maar HOEFT niet.

Zelf spelen

Ik laat ze vooral zelf spelen. En een afspraak duurt maximaal 2 uur(uitzondering als het geen speelafspraak is maar een oppasafspraak). Dat is lang zat. IK begin meestal met iets te happen en wat drinken, dan spelen en dan als het evt niet meer gaat iets anders verzinnen. Kleien, verven etc gebruik ik pas als ik denk dat het niet meer gaat. Tussendoor evt boekje voorlezen, ook leuk.
Muizemeis

Zelf

hier ook zelf spelen, ik bemoei me er niet echt mee. Als ik merk dat het stokt stel ik wat voor (jullie kunnen wel met de playmobil spelen!) en als het helemaal niet gaat dan gaan we pas wat samen doen.
Dochter van 4 heeft een 'aller aller liefste' vriendinnetje die er laatst voor 't eerst was. Ze waren boven aan het spelen. Dochter kwam beneden: mama, mag ik een schaar?
Ik: je hebt een schaar op je kamer, toch?
Dochter: ja, maar die kan ik niet vinden!
Ik: dan zoek je hem maar op... maar waar heb je hem eigenlijk voor nodig?
Dochter (enthousiast): Nou, we spelen kappertje en nu wil ik vriendinnetjes haren knippen!
Ik: Oh, maar dat mag niet. Dat mag alleen de kapper of de mama en heel soms een tante!
Dochter: oh, dat wist ik niet!
Ik ben even meegelopen naar boven. Daar zat vriendinnetje met een spiegel in haar hand en haar haren prachtig geborsteld, klaar om geknipt te worden. De schaar lag gewoon op het bureau, gelukkig onder een papiertje zodat hij niet meteen zichtbaar was. Toen de moeder kwam ophalen vertelde ik het hele verhaal. Ik zei: gelukkig dat ze die schaar niet konden vinden anders was vriendinnetje nu kaal geweest! Dochter, helemaal onschuldig: nee hoor, ik wilde er alleen maar van achteren een paar stukjes af knippen!

Polly Shearman

Polly Shearman

10-11-2010 om 16:50

Schaar

Kinderen onder de zes, spelen niet met schaar of mes!!

precies daarom!
whahahahha

judiths mama

judiths mama

10-11-2010 om 17:35

Wisselend

hier vind ik het wel schelen met het ene of het andere kind. Met sommige kinderen gaat het samenspelen heel goed en hoef ik maar af en toe wat bij te sturen; met andere kinderen is het vaker ruzie en wordt er meer van mij gevraagd. Spelletje doen, knutselen (zeker geen schaar op de kamer, mijn oudste heeft al eens kappertje gespeeld...) en het liefste even naar buiten, als het samen echt botst.
Heerlijk als ze wat ouder worden en het samen spelen soepeler verloopt! Ik vind het af en toe best vermoeiend.

vlinder72

vlinder72

10-11-2010 om 18:14

Bezig houden?

Dat dacht ik toch niet. Als mijn kleuter iemand meeneemt dan laat ik ze bij binnenkomst (gelijk uit school) even plassen. Dan eten en drinken wij wat. Daarna vraag ik aan de kindjes "en wat gaan jullie doen". Meestal krijg ik dan wel een reactie en dan gaan ze spelen. En inderdaad meestal zijn ze met iets niet langer dan een kwartier bezig maar dan verzinnen ze wel weer iets nieuws. Boven spelen, beneden spelen, buiten spelen (in de tuin), verkleden, tekenen en als ze echt heel vervelend worden dan pak ik een bak klei en gaan ze daarmee spelen.

Verder heb ik regelmatig een huis vol met kinderen als al mijn kinderen een vriendje meenemen. In dat geval lopen er 7 kinderen rond. Als dat gebeurt dan speelt iedereen op de eigen kamer behalve de kleuters die mogen ook beneden spelen. En geen verstoppertje in huis .

thein

thein

10-11-2010 om 19:22 Topicstarter

bedankt voor de tips, andere moeder had namelijk ook met ze een spelletje gedaan, dus dacht dat dit er wel een beetje bijhoorde.
Bovenspelen gaat helaas hier niet, mijn jongste zoontje gaat na het broodje eten naar bed en buiten spelen was vandaag hier in het oosten niet mogelijk (anders was ik indd ff met ze naar buiten gegaan)
Hoe lang zijn die afspraakjes bij jullie eigenlijk op de woensdagmiddag en vrijdagmiddag?? Hier was het meteen mee uit school en dan broodje eten en om 15.30 kwam ze hem ophalen. Vond het nog wel ietswat aan de late kant, 15.00 leek me toch voor de volgende keer beter.

vlinder72

vlinder72

10-11-2010 om 19:45

Liever niet

Kleuters heb ik liever niet op woensdag of vrijdagmiddag en zeker niet gelijk uit school. Ik vind dat zelf veel te vermoeiend (ook voor het kind). Mee uit school. Broodje eten daarna de hele middag spelen.

In groep 1 nam ik een kindje meestal op een korte middag mee. En dan liet ik het kind om half 5 weer ophalen. Lang zat. Als het wel op woensdag of vrijdag was hield ik het ook kort. Meestal brengen rond 2 uur (na het eten dus) en ophalen rond 4 uur. Ik heb zelf gemerkt dat samen spelen best moeilijk is. En ik ben niet zo'n moeder dat de hele tijd spelletjes wil bedenken. Je merkt vanzelf wat je kind aan kan en met sommige kinderen klikt het beter dan met anderen. Sommige kinderen wil ik liever helemaal niet meer over de vloer hebben terwijl sommige kinderen altijd langs mogen komen.

Nu in groep 2 gaat het trouwens een stuk beter en makkelijker maar ik merk wel dat ik het spelen van mijn dochter in groep 2 korter hou dan het spelen van mijn zoons in groep 5 of 3. Mijn zoon in groep 5 mag wat mij betreft best iemand op een woensdag hier tot een uur of vijf laten spelen.

dc

dc

10-11-2010 om 20:31

Ook niets

Ik heb heel luxe een speelkamer, en daar kunnen ze zich prima vermaken. Vandaag had ik 2 broertjes van school opgepikt (3 en bijna 5), en bij thuiskomst allemaal op de bank gezet met Dora en wat te snacken en drinken om bij te komen. Daarna tv uit en toen gingen ze allemaal heel lief spelen. Ze zijn om 17.30 opgepikt. Ik doe niet meer dan dat ik mijn kinderen alleen heb hoor.

Wennen

ik kan me herinneren dat ik erg moest wennen toen de eerste speelafspraakjes kwamen bij oudste. Toen onze jongste zoon in die fase kwam, was ik al een stuk relaxter.
In het begin hield ik ze toch veel in de gaten en voelde me ook verantwoordelijk voor een leuke speeldate.
Op een gegeven moment is dat er wel af gegaan en ben ik meer los gaan laten. Het maakt ook uit of er nog een kind ligt te slapen in huis. Dan is namelijk de bovenverdieping toch een no go area.

Zelf denk ik dat als een kind uit school meekomt, dat drie uur een prima tijd is om de speelafspraak te laten eindigen. Een spelletje met ze doen of ze wat op weg helpen is op deze leeftijd in groep 1 ook best gebruikelijk volgens mij.

En verder zou ik ze als het even kan buiten laten spelen. Als het maar droog is. En dan moet het natuurlijk ook zo zijn dat dat makkelijk kan. Ik las dat je dan wel met ze mee zou zijn gegaan en dat maakt het al weer een stuk ingewikkelder (met slapend kind boven).

Verder herinner ik me dat ik het trouwens ook lastig vond als jongste wakker was. Dan was ik soms drukker met hem, omdat die door het spel van de andere twee heen huppelde en in hun ogen als lastig werd beschouwd.

groetjes van Purk

Tijgeroog

Tijgeroog

10-11-2010 om 22:05

Drinken?

Mij lukt het vaak niet om ze wat te drinken te geven, vaak worden de schoenen uitgetrokken en dan zijn ze al op weg naar boven. Meestal hoef ik de kinderen dus ook niet bezig te houden. Soms wel knutselspullen pakken ofzo, maar meestal doen ze wat anders.
Hier wordt in groep 1/2 meestal tot 4 uur afgesproken, vanaf half 3. Het wordt wel steeds vaker wat later, mijn zoontje houdt het ook goed vol als het langer duurt.
Op woensdag zijn de speelafspraakjes vaak tot 2 a 3 uur, vanaf half 12. Dan wordt er dus ook brood gegeten.

thein

thein

11-11-2010 om 11:03 Topicstarter

Dus toch te lang

Deze afspraak was dus eigenlijk dus toch te lang.
Ik vind het wel belangrijk dat er eerst een rustmoment is, dus eerst aan tafel een broodje eten en wat drinken en even kletsen en bespreken wat ze willen doen.
Op de woensdag en vrijdagmiddag mag mijn jongste zoon altijd zelf beslissen hoe lang hij slaapt. De ene keer pakt hij de normale 1,5 uur en zoals gisteren sliep hij dus dik 4 uur. Dus tja de ene keer zullen we wel even met z'n allen naar de speeltuin kunnen (want ik laat mijn jongste zoontje echt niet alleen thuis) en een andere keer zal het gewoon binnen spelen worden en misschien achter het huis. En ik las ergens tv kijken, ik vind dit nu weer niet echt iets voor een speelafspraakje, of zie ik dit nu weer verkeerd??
Ik vind de woensdag en vrijdag juist wel prettig, want dan is er na het speelafspraakje ook nog even een moment van rust. Mijn oudste kon na het afscheid nog even heerlijk een uurtje bijtanken op de bank en dit zal dus niet kunnen op de maandag,dinsdag en donderdag. Maandag kunnen we zo wie zo niet afspreken omdat we dan met zwemmen zitten.
bedankt voor alle tips en meedenken, want ik vond het erg leuk zo'n vriendje over de vloer maar ook echt vermoeiend, maar dat kwam dus omdat ik me er te veel mee bezig hield! Wat doen jullie dan op dat moment dat jullie kindjes aan het spelen zijn?? Beetje de was, eten klaar maken, beetje in huis aanrommelen?? Want ik zat er gisteren echt zo bij, alleen maar naar hen te kijken, had er helemaal rekening mee gehouden dat ik niks kon doen.

Ha nou

Als ik niets zou hoeven doen, en meneer speelde eens even echt, dan zou ik genoeg kunnen verzonnen hoor!
Wat een zaligheid, nichtje komt binnenkort logeren en ik hoop vurig dat ze samen naar zijn kamer verdwijnen!

Als iets niet lekker loopt, merk je het vanzelf wel, komen ze wel naar je toe , toch?
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

dc

dc

11-11-2010 om 16:01

Koken enzo

Ik ga gewoon huishouden doen en koken hoor. Alleen speelgoed ruim ik niet op, heeft toch geen enkel nut

vlinder72

vlinder72

11-11-2010 om 16:05

Hier ook

Koken en als ik liever er boven even bij wil blijven dan ga ik de badkamer schoonmaken of de was opvouwen en opbergen. Kan ik de boel een beetje in de gaten houden.

Geen omkijken naar

Dochter heeft een paar vriendjes en vriendinnetjes die wel eens komen spelen en doorgaans bemoei ik me er in het geheel niet mee. Ze gaan naar dochters kamer op zolder en ik blijf beneden, bij sommige vriendjes heb ik wel de babyfoon bij me om ze stiekem in de gaten te kunnen houden. Ik doe gewoon mijn eigen ding als er iemand komt spelen. Als ze iets willen komen ze het wel vragen, maar meestal hebben ze mij niet nodig. Wel altijd heel spannend als ik na het speelafspraakje op dochters kamer ga kijken, want rommel maken kunnen ze heel goed, opruimen vergeten ze nog wel eens
Ze zijn hier om half 3 uit (woensdag eerder, maar dan gaat ze naar opa en oma), kindje dat komt spelen gaat dan meteen na school mee en wordt rond half 5 weer opgehaald. Dochter zit al wel in groep 2, voor groep 1 kan dat net te lang zijn, maar als het echt niet meer gaat bel ik gewoon naar de moeder van het kind dat ze eerder moet komen of ik plant ze nog even voor de tv. Niet de hele tijd natuurlijk, maar om even het laatste half uur door te komen kan tv kijken heel prettig zijn.

thein

thein

12-11-2010 om 13:25 Topicstarter

Tja

slaapkamer en zolder is hier geen optie, ze zullen zich echt moeten vermaken beneden.
Misschien dat hij dit volgend jaar kan doen, als zijn kleine broertje niet meer tussen de middag slaapt.
En dat tv kijken, zou ik dan ook indd als laatste doen, ff rustig zitten en bijkomen.

Beneden

Ik laat ze nog niet boven spelen omdat ik wil zien wat ze doen. Ik ga wel zelf wat anders doen, vaatwasser uitruimen, aardappels schillen, krant of boek lezen. Kortom ik scherm mij af en reageer alleen als ik denk dat het nodig is.

Soms moeten ze wel even opweg geholpen worden voor ze zelfstandig spelen. En als ik zin heb ga ik wel wat met ze doen hoor, dus inderdaad spelletje mee doen ofzo.

Renata

Renata

20-11-2010 om 11:30

Zelf laten spelen

Ik laat ze zelf spelen, maar ik doe wel suggesties als ze niet meer weten wat ze moeten doen. Bv. sinterklaasje, piraatje spelen, kleien, blokken bouwen, riddertje spelen met playmobil. Maar ik laat ze eerst zelf iets bedenken, dus alleen als het echt niet lukt. TV kijken pas om 17.00 uur of een half uurtje eerder als ze echt moe zijn. Ik hoef er niet met mijn neus bovenop te zitten en ze spelen lekker zelf boven. Er staat een stereo in de speelkamer en ze zetten zelf gezellige muziek of luistercd's op.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.