Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Valkyre

Valkyre

06-04-2011 om 15:52

Wat valt er onder "cadeau"?

Binnenkort wordt zoonlief 4. We weten nog niet zeker wat we hem gaan geven. Hij heeft veel belangstelling voor de foto's op onze iPhone, dus we dachten aan een eenvoudige (schokbestendige) digitale camera. Zou het daarvoor te vroeg zijn? Hij is redelijk voorzichtig (maar wel vergeetachtig...).

Verder vroeg ik me af wat jullie zoal aan cadeautjes geven (en ook: voor hoeveel geld?) Ik geloof dat dat nogal varieert (van 50 tot wel 200 euro voor de verjaardag van je kind). Geven jullie zelf maar 1 cadeau, of meerdere?

En tot slot: wat valt er wel en niet onder "cadeau"? Geven jullie je kinderen ook "zomaar" eens iets? Bij ons vallen boeken soms wel, soms niet onder "cadeau". Boeken horen er gewoon bij, en als er geen geld is, gaan we naar de bieb. En teken- en knutselspullen, klei, kleurbooekjs, dat soort dingen vul ik gewoon aan (vind ik belangrijk). En fietsen? Geef je die als verjaarscadeau of gewoon als er een fiets nodig is?

Ik vind het elk jaar weer moeilijk. Er zijn zoveel dingen waarvan ik denk dat zoon ze goed kan gebruiken, hetzij voor zijn ontwikkeling (puzzels, bouwmateriaal zoals duplo, maar ook spullen voor rollenspel, zoals servies en inventaris voor z'n winkeltje), maar waar leg je de grens?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

06-04-2011 om 17:41

Wij

geven voor verjaardagen dingen die ze echt leuk vinden, en niet persé nuttig zijn. En omdat we ver van familie wonen (en afgesproken hebben geen cadeautjes via de post te doen), geven we zelf meerdere cadeautjes.

Dingen als boeken, puzzels, klei etc. koop ik tussendoor. Soms ook kleinigheidjes, zoals een autotje ofzo.

Fiets geven we als die nodig is.

Wij hebben besloten nog niets digitaals te geven, daar hebben ze later nog JAAAARen de tijd voor, en zo blijft er nog iets te wensen over. (onze 5-jarige wilde een nintendo-ds, ja niet dus!)

Rafelkap

Rafelkap

06-04-2011 om 19:53

Geen grens

Die grens bepaal je zelf en kan ook per jaar verschillen. Wij geven een fiets omdat het nodig is maar als het zo uitkomt voor de verjaardag. Hier geven we klei, tekenspullen etc., puzzels en boeken ofwel tussendoor, ofwel voor sinterklaas of verjaardag (geef ik door aan familie), hoe het uitkomt.
Met vier jaar is het ook leuk om vier kleinere cadeau's te geven. Het handige is dat ze op deze leeftijd nog niet veeleisend zijn qua prijs/hip etc. Ik zou zelfs nog niet beginnen aan leuke gadgets als fototoestellen met vier, maar Valkyre, doe gewoon waar je denkt je zoon mee te kunnen plezieren!

Sera

Sera

06-04-2011 om 21:33

Verschilt

Mijn oudste kinderen heb ik altijd erg verwend met speelgoed toen ze kleiner waren. De laatste jaren ben ik daar bewust van teruggekomen. Ze krijgen nu dus veel minder vaak cadeautjes tussendoor. Wel kopen we vaak nog wat duurder en kwalitatief goed speelgoed. Ik heb niet echt een maximum bedrag wat ik hanteer voor verjaardagen. Het verschilt per keer. Het mag best 100 euro of zo kosten. Meestal geef ik wel meerdere cadeautjes. Vaak één groot cadeau en dan nog een paar kleinigheidjes. Dat staat ook wat feestelijker zo op de dag zelf.

Een fiets hebben wij wel eens op een verjaardag gegeven maar als de jongere kinderen een fiets overnemen van hun ouder broer of zus dan is dat natuurlijk geen verjaardagscadeau. Mijn oudste dochter heeft nu een fiets die nog van haar nichtje was. Die heeft ze natuurlijk ook niet voor haar verjaardag gekregen. Als we echt een nieuwe fiets kopen is dat meestal wel voor een verjaardag.

Knutselspullen en tekenspullen koop ik meestal tussendoor maar voor hun verjaardag/sinterklaas geef ik soms wat speciale knutselspullen of echt goede potloden. Het kan dus ook een cadeautje zijn.

Verder koop ik tussendoor wel eens boeken of een gezelschapsspelletje of iets anders wat leuk is voor gezamenlijk gebruik. Heel af en toe springen we uit de band en koop ik iets wat ze heel graag willen hebben gewoon zomaar tussendoor. Leuk om af en toe te doen maar niet te vaak.

Sera

Sera

06-04-2011 om 21:36

Tussendoor

Bij oudste kinderen of een enig kind koop je volgens mij vaker wat tussendoor omdat je dan nog niet zoveel spullen hebt. Bij jongere kinderen is vaak alles al aanwezig dus dan hoef je tussendoor ook minder te kopen. Toen mijn oudste baby/peuter/kleuter was kocht ik dingen voor de ontwikkelingsfase waar ze in zat en dat was niet perse met haar verjaardag. Als ze een paar maanden eerder al toe was aan moeilijkere puzzels dan kocht ik die op dat moment. Bij de tweede, derde en vierde is dat veel minder nodig omdat we veel spullen al in huis hebben.

Timing

Het hangt er ook vanaf, vind ik, hoe de verjaardag valt. Zoon is jarig in oktober. Dat is onhandig met buitenspeelspul. Ik ga zoon geen supersoaker voor zijn verjaardag geven als hij dat ding vervolgens toch niet mag/kan gebruiken. Dus zomerspeelgoed moet hier per definitie 'tussendoor'. Ik kan me zo voorstellen dat hij t.z.t een paar rolschaatsen oid tussendoor krijgt en dat zus een paar jaar later rolschaatsen voor haar verjaardag krijgt (want jarig in maart).

Wat geld betreft hou ik het in de regel vrij bescheiden, maar zoon heeft voor zijn vorige verjaardag een fiets gehad en die was duur. Maar ja, die fiets zou-ie anders ook gehad hebben.
Dochter is net twee geworden en heeft hele goedkope cadeautjes gekregen, simpelweg omdat er geen reden was om duurdere te geven. Een schoolbord en een poppenbuggy kosten nou eenmaal niet zoveel.

Groeten,

Temet

guera

guera

06-04-2011 om 22:34

Hier

Als het richting de 100 gaat of meer dan doen we het kado met opa en oma. We geven iets wat ze echt graag willen. Ze krijgen ook zakgeld en weleens wat geld van opa en ze sparen vrij goed dis ze kopen zelf weleens wat. Verder dan nog sint. Maar niks tussendoor behalve in de zomervakantie mogen ze iets uitzoeken. Boeken, Knutsel spul vullen we wel aan. We hebben hier Knutsel en boeken wurmen dus ook de bieb bezoeken we vaak. Fiets kopen we indien nodig. Als het zo uitkomt via marktplaats. Ze schuiven niet door want jongen en meisje. Kids zijn 8 en 5.

Valkyre

Valkyre

06-04-2011 om 22:42

Hmmm ja

daar zeg je wat, Sera! Zoonlief is vooralsnog enig kind, dus ik koop inderdaad ook regelmatig dingen tussendoor omdat hij eraan toe is. Ik ben er nog niet helemaal uit met die camera - man vindt 't leuk, maar ik vind 't zelf een saai cadeau, haha! Verder nog niks digitaals hier - dat interesseert hem ook niet. Neef en nicht hebben beiden een DS, maar hij speelt liever met Playmobil...

Van opa en oma's (ingewikkelde familiestructuur hier...) krijgt hij een tweedehands Playmobil piratenschip, een boek over ridders en kastelen, en een boerderij voor z'n verzameling dieren. Hij heeft al Playmobil (ridderkasteel, piraten en een eiland), en dat vindt hij geweldig. Van nog weer andere oma vraag ik verkleedspul. Hij is een echt fantasiekind

Maar voor onszelf kom ik er niet uit. Het "grote" cadeau dan. Heb wel een bordspel en een stoere piratenpuzzel gekocht, altijd goed. We hebben niet zo'n ruim budget, dus die camera is sowieso een twijfelgeval...

Sascha2

Sascha2

07-04-2011 om 08:31

Even snel

Wij geven de kinderen spulletjes die ze echt leuk vinden en gaan eigenlijk niet uit van een budget. Zo zal mijn dochter, aan het einde van de maand wordt ze vijf, voorzien worden van knutselspullen, haarspullen etc. Ook al is dat vrij goedkoop, ze heeft er de grootste lol mee. Zoon kreeg op zijn zesde verjaardag een playmobilkasteel en daar wordt onwijs veel mee gespeeld. Dat was wel duurder, maar er wordt zoveel mee gespeeld dat ik dat prima vond. Fietsen etc. krijgen ze wanneer het nodig is. Een digitale camera zou ik niet doen. Zal even leuk zijn maar misschien wordt hij al snel terzijde gelegd. Wat vind je van Kapla? Daar speelt zoon ook ontzettend vaak mee en dat gaat jaren mee.

Die van ons

Kreeg op zijn eerste verjaardag een .. Autostoeltje opa's en oma's hadden al mooie grote cadeaus .. En hij had nog niets door van zijn verjaardag. 2e verjaardag werd een bromtol. 3e een duplodoos van 30 euro, 4e legovliegtuig.
Digitale camera voorlopig niet want hij vindt het wel leuk maar gooit het ook zo door de kamer. Er gaat nog iets teveel stuk hier!

Tussendoor koop ik soms nieuwe stiften en laatst een nieuw klein autootje voor jongste, die krijgt bijna nooit iets nieuws. Oma stuurt vaak kleurboek en knutselspul op.

Ben ook lid van de speelotheek, goed voor de afwisseling!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Verschillend

Zoon is op kerstdag jarig en dat is ook de dag dat de kerstman komt, enorm onhandig qua kados spreiden. Hij krijgt meestal wel grote/dure dingen maar is net zo blij met de kleine dingen.

Dit jaar heeft hij zomaar een houten keukentje van Ikea gehad, omdat dat zo mooi in zijn speelkamer past. Deze lente krijgt hij een enorm klimtoestel voor de tuin. Ook zomaar.

Verder krijgt hij tussendoor weinig van ons. We zijn niet zo koperig mbt souvenirs, prulletjes, die machines waar je geld in moet stoppen.

Het enige 'lastige' is dat elke keer als we zijn grote neef zien we oud speelgoed van hem krijgen. Vorige keer een enorme doos met een brio treinset. Heel mooi, maar dat hadden ze mi ook voor zijn vorige verjaardag/kerst mogen geven ipv de gekochte kados.

Nummer 2 komt eind deze zomer en die zal het voornamelijk met oud speelgoed van grote broer moeten doen denk ik. Als we er dan straks 2 hebben dan koop ik denk ik ook minder snel hele grote dingen voor zoon want het moet wel een beetje eerlijk verdeeld blijven.

Hanne.

Hanne.

07-04-2011 om 11:50

Als er een mooi papiertje omheen zit

Ik denk dat mijn definitie van een 'cadeau' is iets waar een mooi papiertje omheen zit. Als ze tussendoor iets krijgen komt dat meestal uit het hema zakje en is het een 'tussendoortje'.

Over het algemeen krijgen ze hier ook niet zo veel tussendoor (althans niet van ons, oma is wat royaler). Knutselspullen worden hier op mirakuleuze wijze altijd spontaan weer aangevuld. Heb nog nooit zonder gezeten, maar koop het eigenlijk ook nooit.

Fietsen krijgen ze als ze nodig zijn. De hele zomer op een te kleine fiets rijden omdat je pas na de zomer jarig bent vind ik geen doen. Middelste krijgt 'm dit jaar overigens wel voor haar verjaardag. Maar ja, die is ook in de zomer jarig, en eigenlijk is het een extraatje, want ze kan prima op de (groene) fiets van haar broer fietsen, maar wil graag een (roze) meidenfiets.

Prijs van cadeautjes varieert erg. Jongste kreeg voor de 1e verjaardag een IKEA kralen spiraal van wel 8 euro. Oudste heeft dit jaar een halve (de andere helft van oma) DS gekregen.

Rieke

Rieke

07-04-2011 om 12:36

Ook camera

Nou ja, een kiddi Zoom van MP. Nieuw id doos voor de helft. kunnen ze simpele foto's maken en spelletjes en filmpjes maken en fotootjes pimpen. Voor mijn 4 jarige een geweldig kado.
Hoeft dus niet duur te zijn. Maar een speeltje van 1 euro bij de kringloop kan ook voor maandenlang plezier zorgen zoals nu hier.
Alles is relatief bij die 4 jarigen!

Clowntje

Clowntje

07-04-2011 om 13:50

Kijken hoe het uitkomt

Wij kijken naar wat de kinderen willen hebben voor hun verjaardag en hoe het uitkomt. Oudste heeft voor haar 4e verjaardag een fiets gekregen, had ze nodig en wilde ze graag, nu heeft ze een grotere nodig, krijgt ze met haar 6e verjaardag. Een klein fietsje (tweedehands) heeft ze wel zomaar gekregen toen ze 2,5 was, kwam zo uit. Dat zelfde kleine fietsje heeft middelste (voorzien van een nieuw verfje en wat andere stickers) voor haar derde verjaardag gekregen, helemaal blij was ze ermee.
Knutsspullen doen het ook altijd goed op verjaardagen maar als de klei op is koop ik dat tussendoor wel weer nieuw.
Ben wel afgestapt van het idee dat ouders een GROOT cadeau moeten geven, vond ik al lastig bij nummer 2 en helemaal nu met nr 3.
Kijken dus wat ze willen en wat handig uitkomt anders slibt je huis dicht van alle spullen

Wat grappig!

Ik zat me dit van de week ook af te vragen! Mijn dochter is van september en dan is sint natuurlijk alweer vrij snel in het land en dan duurt het wel heel lang voordat je weer jarig bent!
Knutselspullen worden hier ook gewoon aangevuld. Boeken halen we in de bieb want we hebben er zelf al tigduizend
Tijdje terug kwam een neefje logeren en dat was een "excuus" om een spel te kopen. Ik wil ook niet steeds met kadoos aankomen, maar doe je dat dan.....ik wil ook niet dat ze er maar vanuit gaat dat alles zomaar gekocht wordt.....maar die skippybal kon ik echt niet laten liggen, want een paar vriendjes hebben er een en dan is mee-skippien wel leuk.
Van de week wilde ze een hoepel en toen heb ik gezegd dat ze dan maar geld uit haar spaarpot moerst halen, maar dat hoefde niet van haar ( gelukkig, zij kan wél sparen
Maar ik kamp dus met hetzelfde; wanneer is het teveel?? Als ze er niet enthousiast mee zijn?
Ik blijf meelezen....

Valkyre

Valkyre

10-04-2011 om 22:04

Toch maar geen

..camera. We vinden het toch meer een wintercadeau.

Het worden waarschijnlijk meerdere wat kleinere cadeau's - een supersoaker wil hij graag, en een piratenschatkist. Hij heeft ook een mooie kassa gezien in de speelgoedwinkel. Best duur nog (in roze wel heel goedkoop, maar daar zitten niet zoveel snufjes op...). Maar dat vind ik ook meer iets voor de winter...

Ik zou zelf graag tuingereedschap geven, maar dat is meer omdat ik zelf zo graag tuinier, haha... Dus toch maar echt van zijn zorgvuldig bijgehouden verlanglijst kiezen

Ik denk dat hij meerdere pakjes wel zo feestelijk zal vinden. Ik krijg er helemaal zin in! Nu nog wat activiteiten verzinnen voor z'n kinderfeestje. En hopen dat de kinderen niet allemaal weg zijn in de meivakantie...

Verschillend

Een verjaardagskado...
Altijd moeilijk...
Bij de jongste weet ik het altijd wel te kiezen, want die kiest actief mee .
Haar eerste verjaardag kreeg ze (duuuuuuuuuuuuur) een stapelbed. Haar tweede verjaardag had ze een goedkoop speelgoedding, maar even blij als met haar bed. Haar derde verjaardag moest ze een nieuw paar schoenen, met wat extra kleurspulletjes erbij gegeven.
Dit jaar heeft ze zelf gekozen, ze wilde een mooie feestjurk, nieuwe schoenen, nieuwe sokken etc etc.
En geloof het of niet, dat heeft ze allemaal gekregen. Oorbelletjes (en dus gaatjes schieten) van oma (geen snik kwam eruit, want, zo zei ze later, dat had ze beloofd aan haar nichtje), en van haar geld wilde ze per se (uit zichzelf, ik vond het een beetje raar) kleertjes kopen en een armbandje en ketting voor erbij...
xxx

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.