Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
m ik

m ik

01-12-2010 om 08:57

Wat voor sport voor "bange"en motorisch onhandige dochter (9)

Gisteren 10-minuten gesprek gehad op school. Juf vertelde dat dochter angstig is tijdens gymles. Bv. bij een koprol maken aan een rekstok, verstijft ze helemaal ondanks een helpende hand. Ze heeft een x aantal jaar geleden gegymd op woe.middag, maar toen kon je ook haar "onhandigheid" zien. Nu zit ze voor het 2e jaar op handbal, maar ook daar is ze de slechtste van het team. Je ziet ook de angst op haar gezicht als ze de bal toegegooit krijgt en die krijgt ze zelfs al nauwelijks omdat haar teamgenootjes haar slecht vinden (paar strebertjes :-s)
Wat is nou een sport voor een kind om haar motorisch wat sterker te maken?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
T&T

T&T

01-12-2010 om 09:05

Zwemmen!

Zwemmen is goed voor alle spieren, en ook voor de coordinatie en de samenwerking tussen armen en benen, met andere woorden; je word er ook wat handiger van. Sporten (welke sport dan ook)helpt zowiezo om minder bang te worden en meer vertrouwen in je eigen lichaam te krijgen, maar zwemmen is dus een echte aanrader! Daarbij komt dat er geen fysiek contact is met andere zwemmers dus daar hoef je al niet bang voor te zijn, het is heel voorspelbaar en veilig. Teamsporten en vooral balsporten zijn misschien toch nog wat moeilijk voor je dochter, maar daar is ze op deze leeftijd zeker niet de enige mee!
groetjes, Tess

Fraz

Fraz

01-12-2010 om 09:12

Geen teamsporten

in ieder geval. Dan kan ze zich verschuilen achter de anderen. Ik zou idd zwemmen, atletiek of judo kiezen.

Chippie

Chippie

01-12-2010 om 09:29

Is er geen speciale gym

voor deze kinderen? Ik zou dan nog wel samen uitkijken naar wat anders.

zomaar een naam

zomaar een naam

01-12-2010 om 09:38

Fysio

Kan ze geen kinderfysio krijgen. Mijn dochter heeft toen ze jonger was ook om dit soort redenen fysio gehad.

Vic

Vic

01-12-2010 om 09:42

Judo

Mijn dochter is ook een motorisch kneusje. Ze kon geen koprol, aan zo'n rekstok kreeg je haar al helemaal niet, en ook met teamsporten liep ze er maar een beetje ongelukkig tussen. Sinds een paar maanden zit ze op judo en dat gaat geweldig. Ze leren daar vallen, rollen, stabiliteit, en niemand wordt gedwongen om dingen te doen die ze eigenlijk niet willen (zoals bij de gymles op school, voordat ik me ermee ging bemoeien). Laatst kwam ze enthousiast thuis omdat ze een echte koprol had gemaakt. Bij de wedstrijden bleek dat ze er ook best goed in is, dus dat was ook een mooie opsteker.

Fysio-gym

Hier is ook een groep bij de gymvereniging die wordt begeleid door een fysiotherapeute en een gymjuf die onderdeel uitmaakt van een traject van de ggd (of was het nu ggz?) van een 'zelfvertrouwentraject'of zoiets.
In ieder geval een gymgroep voor wat minder sociaal of motorisch handige kinderen.
Vriendinnetje van oudste heeft daar jaren opgezeten.
Maar dat moet er maar net zijn in jouw woonplaats.
Is zoiets er niet zou ik ook denken aan in ieder geval géén teamsport. Judo, zwemmen etc.
Kijk wat ze wél leuk vind en is ze b.v. wel sterk? Let op haar goede punten en zoek daar een sport bij.
groeten albana

Moet ze wel op sport?

of zou ze ook via een omweg sterker en minder bang kunnen worden? Dus fysio, of iets als yoga, of capoeira, noem maar op.

Dat het moeten er een beetje af gaat.

Wat Albana ook al zegt, zoek iets dat bij haar sterke punten past.

zomaar een naam

zomaar een naam

01-12-2010 om 11:13

Even nog een keer reageren

Mijn dochter zit nu overigens op paardrijden. Een sport waarbij het niet op valt dat ze motorisch niet zo handig is.
Verder heeft ze ook jaren op scouting gezeten.
Ik denk dat het vooral belangrijk is dat ze iets doet wat ze leuk vind.

vlinder72

vlinder72

01-12-2010 om 11:22

Badminton

Bij mijn zoon in de klas zitten (toevallig) de motorisch wat onhandigere kinderen op badminton. En ze vinden het hartstikke leuk.

Ik zou haar echt zo snel mogelijk van handbal afhalen. Ze vindt het vast helemaal niet leuk en als haar teamgenoten haar gaan vertellen dat zij er niets van kan dan is dat zo slecht voor haar zelfvertrouwen.

En verder inderdaad judo of scouting.

Krijgen jullie via school niet zo'n boekje met daarin van die coupons om sporten een paar keer uit te proberen? Wij krijgen zo'n boekje ieder jaar en er staan echt hele leuke, aparte dingen in zoals rugby, kano varen, schoonspringen, trampoline springen, reddingszwemmen, snorkelen etc. En verder natuurlijk de bekende sporten. Je kan je dan opgeven en een sport 3-6 keer proberen. Daarna besluit je of je verder wil gaan.

Motoriek of angst

Ik haal niet uit je postings dat de motoriek van je dochter niet goed zou zijn. Ik lees dat het meer een angst kwestie is. Dat herken ik. Mijn zoon lijkt ook wat onhandig met sport door zijn angst. Ik noem het "erg voorzichtig."
Zelf heb ik dat ook wel. Ik hou niet van schaatsen, wilde sporten of hoog op een trap staan. Dingen waarbij ik twijfels heb of het wel goed afloopt, doe ik gewoon niet.
Ik zou het lekker bij dat paardrijden houden, of wil je dochter graag zelf een 2e activiteit? Misschien liever schaakles of muziekles?
Mijn zoon zit wel op een teamsport en is ook niet de ster van het team. Zelf heeft hij het erg naar zijn zin, dus ik laat het zo.

Kobalt

Kobalt

01-12-2010 om 13:20

Ikzelf

Ik ben echt een ramp op sport en motoriek gebied. Ik voel dus helemaal met je dochter mee. Teamsporten en balsporten waren echt verschrikkelijk slecht voor mijn zelfvertrouwen. Ik sport al vanaf mijn 18e niet meer, gewoon omdat ik het niet durf. (en omdat ik mezelf dat na een dramatisch volleyballtournooi van mijn weekendbaantje beloofd heb: 'Kobalt, lieverd, jij bent nu volwassen, je hoeft nooit meer te sporten!')
Mijn kinderen hebben ervaring met judo en dat is echt een hele fijne sport, maar ook capoeira kan ik je aanbevelen. (Dat is echt een spórt hoor Rode beuk!) Daar kan iedereen op elk niveau aan meedoen, gezellig in zo'n kring. Verder is yoga ook super leuk en ballet. Het is allemaal wel afhankelijk van de groep. Een vervelende trainer of leraar kan elke activiteit tot een verschrikking maken.
O en badminton was met mijn motoriek niet zo'n succes. Het is best moeilijk om zo'n shuttle te raken, ik sloeg altijd mis.

m ik

m ik

01-12-2010 om 18:23

Wat een boel reacties

hebben jullie gegeven ! Judo had ik ook al aangedacht en dochter heeft het daar ook weleens over gehad. Paardrijden lijkt haar ook leuk. Bij ons in het dorp is ook een manege, maar de lessen en benodigdheden zijn erg duur.
Fysio heeft ze gehad en dat heeft wel iets geholpen, maar ze blijft angstig en is daardoor inderdaad ook onhandig.
Zoals iemand schreef komt het inderdaad misschien wel door de angst, dan door het motorische.
Helaas mag ze niet van de handbal af dit seizoen. Volgens de regels van de vereniging moet ze het seizoen afmaken en tja, da's pas net begonnen :-s. Op zich snap ik het wel, want als iedereen er zomaar mee stopt, valt het hele team uit elkaar. We waren na het vorige seizoen al aan het twijfelen, maar het leek mij wel goed voor haar ook ivm het groepsgevoel (heeft daarnaast namelijk niet echt vriendinnetjes). I.o.m. het bestuur zou ze ook extra begeleiding krijgen, maar dat gebeurt dus niet. "Tekort mensen". Maar ja, beloof het dan niet, denk ik dan ...

Tijgeroog

Tijgeroog

01-12-2010 om 19:44

Mag niet van handbal af?

Natuurlijk mag ze wel van handbal af, als het van jou mag tenminste. De vereniging kan haar toch niet verplichten om te komen! Hoe willen ze dat doen? Ze kunnen je hooguit nog de rekening voor de rest van het seizoen sturen.

Zeker als je het er met het bestuur over gehad hebt, ze gebleven is omdat je toezeggingen van het bestuur hebt gekregen en ze die vervolgens niet nakomen. Dan mag ze gewoon stoppen met handbal, het moet wel leuk voor haar zijn. Anders krijgt ze voor de rest van haar leven een hekel aan sport, terwijl het zo leuk kan zijn.
In het kader daarvan vind ik ook dat ze je de contributie kwijt mogen schelden. Eventueel dat je dan het deel dat aan de handbalbond betaald moet worden nog wel betaalt, dat moet de vereniging waarschijnlijk betalen.
(En ja: ik heb uitgebreid ervaring met teamsporten, verenigingen en besturen daarvan. Ook met teams die voor het begin vd competitie uit elkaar vallen omdat de spelers geen zin meer hebben, incl boetes vanuit bond. Maar dit vind ik heel anders, omdat je afspraken met het bestuur hebt gemaakt)

Puck

Puck

01-12-2010 om 20:48

Niet van handbal af?

De enige die bepaalt of je ze van handbal afgaat ben jij, ik ben dat wel met Tijgeroog eens. Zeker als de vereniging hun afspraken niet nakomen dan lijken ze mij wel de laatste te zijn die enig recht van spreken hebben. Als ze het niet leuk vind dan zou ik haar mooi weghalen.
Ik denk dat atlethiek of judo wel iets voor haar zou kunnen zijn.

Tango

Tango

01-12-2010 om 21:26

Ik ook

Ik was ook geen motorisch wonder, ben het nog steeds niet trouwens. Een koprol over een rekstok heb ik nooit gekund. Ook geen koprol achteruit op de grond trouwens. Op de lagere school gaf dit nog niet echt problemen maar aan de gymlessen op de middelbare heb ik bijna trauma's overgehouden. Met trampolines over hoge bokken springen of salto's maken. Doodeng vond ik het.
Ik kan me de angst van je dochter dan ook levendig voorstellen.
Ik zou haar ook van handbal afhalen als ze er geen plezier meer in heeft. Misschien eerst nog eens met de vereniging overleggen over die begeleiding, maar komt daar niets uit, dan wegwezen! Een individuele sport lijkt me beter inderdaad. Er zijn er diverse genoemd. Zelf heb ik ook badminton gedaan, was daar niet slecht in.
Informeren bij een kinderfysiotherapeut kan natuurlijk nooit kwaad. Met mijn zoon van 6 loop ik ook bij een kinderfysiotherapeut, hij was ook heel angstig en tot nu toe heeft het hem goed geholpen.

Peetje

Peetje

01-12-2010 om 21:27

Of eeh:

Hoi,

Ik heb niet alle postings gelezen, maar wat dacht je van judo? Individueel, toch in een goep oefenen en er is een geen goed of fout, gewoon de een gaat anders/sneller dan de ander.
Misschien treffen wij het hier erg met de judoleraar, maar zowel dochter (knal/boem/datbegreepjetochwel/huil als zoon stil/niks/motorischverre-verre van optimaal) hebben het er erg naar hun zin.

Ik weet niet waar je woont, maar mocht je interesse hebben, hoor ik het graag.
En daarnaast, iedereen is anders. Motorische RT, sport-speciaal, dat kan steunen maar: wat vindt ze leuk?

groeten,
Peetje

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-12-2010 om 22:00

Judo of zwemmen

Ik zou gaan voor judo. Maar ook zwemmen vind ik geschikt. Jongste zoon (8) doet beide, op advies van de fysiotherapeut trouwens.
In tegenstelling tot anderen in dit draadje, zou ik niet zo snel voor atletiek kiezen. Onze oudste zoon (motorisch zeer sterk) zit op atletiek, maar ik kan mij er voor onze jongste niet zoveel bij voorstellen.
Voor een kind dat motorisch niet zo sterk en angstig is, zou ik kiezen voor een sport die 'dicht bij jezelf blijft'. Zoals judo of zwemmen dus. Je leert je lijf goed kennen, en met judo leer je ook vertrouwen te hebben in een ander. Judo is gewoon lekker lichamelijk zeg maar.
Atletiek is - al vanaf het begin - een heel technische sport. Je hebt niet alleen met je eigen lijf te maken, maar ook met kogel, bal, startblokken etc. Super als je goed in je vel zit, maar frustrerend als je niet zo handig bent.

knevel

knevel

01-12-2010 om 22:18

Atletiek

Misschien is 9 jaar niet de meest handige leeftijd om in te stappen, omdat het juist vanaf die leeftijd wel wat technischer wordt. Zeker bij de jongeren is het veel spel.

Maar dan nog zie ik bij atletiek veel verschillende kinderen, met aanleg en zonder. Iedereen presteert op zijn eigen niveau, dus ook met balgooien, kogelstoten enzovoort. Het voordeel is dat je de kogels niet toegeworpen krijgt , dus erg angstig hoef je niet te zijn. Je begint overal zelf mee, dus ook in de startblokken, met balgooien, verspringen,... Je bent niet afhankelijk wat anderen wel of niet met jou willen doen, zoals bij een teamsport.

Succes met het vinden van de juiste sport!

mar

mar

02-12-2010 om 09:27

Ballet

Ballet, klassiek of eventueel jazz. Wat je moet doen heb je zelf onder controle en het vraagt heel wat lichaamsbeheersing. Ik heb kinderen gezien waarbij de motoriek niet goed ontwikkeld was en na een jaar (klassiek) ballet was dit al veel beter.

Belangrijker vind ik he overigens dat je dochter een sport kiest die ze leuk vindt. Daarbij kun je opletten dat het een sport is waarbij ze haar hele lichaam gebruikt.
En ik denk dat het belangrijk is dat ze meerdere vaardigheden moet gebruiken: rennen, springen, arm-been coordinatie, draaien om as etc. Paardrijden zou voor mij dus afvallen met dit doel, maar zou wel heel goed kunnen zijn voor haar zelfvertrouwen als ze dit graag wil.

Heb je ook al gedacht aan speelgoed? Stelten, eenwieler, wiebelbord, balspelletjes en voor binnen bv een spel als twister. Ook touwtje springen en hinkelen is heel goed.

Primavera

Primavera

02-12-2010 om 09:28

Waarom speciaal een sport om haar motorisch sterker te maken?

Het valt me op dat je naar een sport vraagt met een bepaald doel, namelijk om je dochter motorisch sterker te maken. Waarom niet gewoon een sport of club die ze leuk vindt zonder een bepaald doel erachter?
Het zal wel komen omdat ik mijzelf in je dochter herken van vroeger, maar ik krijg acuut medelijden met haar. Altijd de slechtste, altijd met angst en onzekerheid meedoen omdat ze speciaal sporten moet doen die haar zwakke kanten moeten ontwikkelen.
Ik snap nog steeds waarom het nou zo belangrijk is dat je je lichaam ondersteboven weet te vouwen met koprollen of handstand en je door de lucht vliegende ronde objecten moet zien te raken, terwijl je al van te voren weet dat daarvan je handen en polsen pijn beginnen te doen. Je kunt prima leven zonder dit soort fratsen te moeten uithalen.
Daarom zou ik ook wat huiverig zijn voor judo. Weer zo'n sport waarbij je vroeg of laat ondersteboven moet hangen en nog constant lichaamscontact moet hebben ook. Gruwel voor sommige kinderen. Laat je dochter toch lekker een sport uitzoeken die ze echt leuk vindt.
Mijn ervaring is dat toen ik niet meer verplicht op sporten zat die mij motorisch moesten ontwikkelen of de teamgeest moesten bevorderen ik ineens behoorlijk sportief bleek te zijn. Paardrijden wat hier genoemd werd ging erg goed en was leuk. Verder zwemmen en surfen. Maar misschien vind je dochter iets van schermen of boogschieten ook leuk. Je weet nooit welke ongekende talenten je dochter nog laat zien als ze iets mag doen wat niet bedoeld is om haar zwakke kanten bij te slijpen, maar waar ze haar sterke kanten kan ontwikkelen. Het onhandige harkachtige vriendinnetje van mijn dochter kwam er bij toeval met 12 achter dat ze een geboren schutter is en zit nu tot verbazing van haar ouders op kleiduifschieten en blijkt ineens één van de beste van haar leeftijdscategorie te zijn zonder de jarenlange oefening die andere kinderen hebben gehad. Het zelfvertrouwen van haar is weer helemaal opgebloeid na jarenlang ploeteren met handbal wat ze eigenlijk nooit echt leuk gevonden heeft, maar deed omdat haar ouders dat van haar verwachtten.
Groeten Primavera

Guinevere

Guinevere

02-12-2010 om 11:02

Presteren

De overeenkomst tussen veel sporten is toch dat het om presteren gaat. Misschien wordt er vaak wel gezegd dat het niet zo is, maar óók bij atletiek weten de andere kinderen haarfijn wie de minder sportieve kinderen zijn. "Juf, mag ik rennen tegen Pietje?", zeggen ze dan allemaal. Pietje is dan de langzaamste. Zo'n kind moet dus best wel wat eelt op de ziel kweken, welke sport het ook is.
Ik zou inderdaad kijken naar wat ze leuk vindt, en waar ze wél iets beter in is. Best mogelijk dat de motoriek/angst daarna vanzelf beter gaan. Die angst is misschien wel faalangst, omdat ze het geveol heeft dat iedereen op haar let.
Zelf was ik ook zo'n sportkneus. Totdat bleek dat ik best wel aardig kon schaatsen. Toen kreeg ik eindelijk plezier in een sport en ben er toen jaren lang druk mee geweest. Ik heb er nu nog profijt van met skiën en snowboarden etc.

m ik

m ik

02-12-2010 om 20:19

Klopt

Klopt hoor, dat ze uiteraard iets mag doen wat ze leuk vindt. Ze weet alleen niet zo goed wat ze dan wel leuk vindt, vandaar mijn vraag. Zodat ik met de tips samen met haar kan kijken wat ze leuk vindt/ zou kunnen vinden.
Wat ik mezelf nu ook afvraag is of ze persé een sport zou moeten doen. En nee, tuurlijk niet denk ik dan. Wat ze wel doet is Streetdance, maar ook daar zie je dat ze de houterigste is, maar daar heeft ze wel plezier in.
Ik ga in ieder geval met net bestuur van de handbal in overleg. Dat ze erop gebleven is omdat ze dan ook extra begeleiding zou krijgen, maar dat ze die nu niet krijgt. Wat iemand terecht opmerkte is het dan raar als ze haar wel zouden verplichten om erop te blijven. En tja, haar trainster heeft ze ook niet mee en daar heb ik al eens tevergeefs mee proberen te praten

Marjoleine64

Marjoleine64

02-12-2010 om 22:27

Streetdance!

Ik heb zelf alleen maar jongens, en die doen judo, voetbal, tafeltennis en scouting. Judo is al uitgebreid genoemd, dus daar hoef ik niets meer over te zeggen. De oudste is motorisch ook niet super, en heeft een paar jaar op gym gezeten in een jongensgroep wat hij tot vorig jaar (halverwege groep 8) erg leuk vond. Hij werd er ook steeds beter in, en kon op het eind heel redelijk meekomen.
Ballet is ook al genoemd, maar een alternatief kan zijn streetdance. Ik ken een paar meisjes hier uit het dorp die op streetdance zitten, en die zijn echt razend enthousiast. Lekker met een groep bewegen op muziek, geen ingewikkelde ballet of gym oefeningen ofzo. Ieder op zijn eigen niveau.
Marjoleine

buzz

buzz

03-12-2010 om 16:08

denk dat ik iets zou kiezen waarbij ik zeker weet dat mijn kind het leuk zou vinden, en dan niet alleen naar sport kijken.
Ik las dat je in een dorp woont misschien iets minder mogenlijk als in een stad.
Maar mij schoot zomaar tebinnen.
scouting
of toneel les
(hier is jeugd toneel les, waarbij ze een jaar oefenen op een stuk)
Misschien heb je een hond, met de hond op cursus (heb ik vroeger gedaan)
Hier heb je ook in het museum workshops.
Kunstbeschouwing en tekenen.
En inderdaad judo lijkt me niet verkeerd, misschien kan je wel een proefles doen of zo.

bons

bons

05-12-2010 om 21:12

Aikido

Ik zou nu geen sport kiezen die rond presteren draait. en hoe dan ook komt er bij judo ook een stuk presteren kijken. Bij aikido is dat veel minder, er zijn ook geen wedstrijden oid. De sfeer die er (hier tenminste) hangt is dat alles mag, het is dus helemaal niet erg als je niet durft. Toch is er ook een soort van vanzelfsprekendheid dat iedereen meedoet, kinderen doen als vanzelf mee. Ze leren niet alleen zichzelf verdedingen en zaken zoals valbreken, maar ook vertrouwen hebben in jezelf en de ander etc.

m ik

m ik

06-12-2010 om 09:17

Buzz

Helaas is er in ons dorp of omliggende dorpen niet veel te doen op kindergebied.
Toneelles, scouting, museum dat soort dingen zijn hier niet. Handbal en voetbal is wat ontzettend leeft hier en waar zo goed als alle klasgenoten te vinden zijn.
Een hond hebben we niet, wel twee konijnen, maar daar kun je niet mee op cursus
Bedankt voor het meedenken !

m ik

m ik

06-12-2010 om 09:18

Aikido

nog noit van gehoord, maar zal er eens op googlelen. Wel de vraag dan natuurlijk of het bij ons in de buurt wordt gegeven, maar dat kan ik uitzoeken

bons

bons

06-12-2010 om 09:41

Aikido

Is zelfverdediging, maar meer een kunst eigenlijk. Het is de meest vredelievende zelfverdediging geloof ik die hier gegeven wordt, en het minst competatieve. Hier dus met een beetje een 'lief' sfeertje, maar toch is er flink wat discipline en is het best moeilijk en uitdagend.

m ik

m ik

08-12-2010 om 16:22

Laranja

helaas hier in de buurt geen karate. Dat zwemmen heb ik ook over nagedacht, maar wat dan? Ik ken alleen diploma-zwemmen en zwemvaardigheid. Zijn er ook andere dingen voor kinderen op zwemgebied?

amk

amk

08-12-2010 om 21:27

M ik

neem eens contact op met een zwemvereniging, die bieden ook andere dingen aan als schoonzwemmen, waterpolo etc. En natuurlijk het klassieke doorzwemmen ala Pieter van den H.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.