Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Agchie

Agchie

04-02-2010 om 10:58

Wat voor training? (omgaan met conflicten)

Mijn zoon (6,5) heeft moeite met het uitpraten van conflicten. Hij wil het wel, maar wordt gehinderd door zijn gebrek aan concentratie. Belangrijker is echter dat ik het gevoel krijg dat hij het lastig vindt om naar zijn eigen gedrag te kijken.

Gisteren was hij bij een vriendje aan het spelen en kregen ze ruzie. Vriendje mocht het woord doen, mijn zoon mocht het woord doen. Vriendje was daarna klaar. Maar mijn zoon is blijven hangen in boosheid en in "hij deed dit en hij deed dat en hij deed........".
Ik kwam tijdens het uitpraten van het conflict pas binnen...maar het is mij compleet onduidelijk gebleven waar het conflict nu eigenlijk om ging. Op de een of andere wijze zit mijn zoon dan zo in zijn boosheid of verontwaardiging dat hij het hele perspectief uit het oog verliest.

Daarbij lokt hij met zijn gedrag geregeld conflicten uit, dus is het wel handig als hij ermee leert omgaan, of dat ik leer hoe ik hem in het uitpraten van conflicten het best kan begeleiden. Nu zit ik te denken om daar hulp bij te zoeken in de vorm van een training voor hem (en mij). Ik ben hier nu zo vaak tegenaan gelopen, en ik weet gewoon niet meer hoe ik hiermee het beste om moet gaan.

Iemand die deze gedragingen herkent en daar tips voor heeft, of wellicht een training gevolgd heeft?

Alvast bedankt!

Agchie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

04-02-2010 om 21:40

Boek

Daar ben ik weer met het boek "het explosieve kind". Hier staan écht veel handvatten in om kinderen die nogal pittig uit de hoek kunnen komen te begeleiden.
De situatie zoals jij 'm schetst herken ik trouwens wel, hier gebeurt dat ook af en toe. Wat ik zoon dan probeer bij te brengen, is het gevoel dat het niet zoveel uitmaakt wie wat deed en waarom, maar dat het belangrijk is hoe je samen verder gaat in die situatie. Dat hij beseft dat hij er niets mee wint door zo te reageren. Juist door hem te laten zien (en zelf te laten ontdekken) hoe het ook kan leert hij iets van dergelijke situaties. Helaas duurt het bij sommige kinderen nou eenmaal wat langer voor ze de vaardigheden hebben ontwikkeld om "volwassen" te reageren.
Wat ik trouwens ook niet zo vaak meer doe is beide partijen te laten vertellen wat er is gebeurd. Het is dan al te laat, het kwaad is geschied. Laat ze samen maar liever bedenken wat ze kunnen doen om weer fijn verder te kunnen spelen.

Agchie

Agchie

07-02-2010 om 14:38

Tja...

Dank je voor je reactie. Het boek ken ik, en ik pas het zo goed mogelijk toe. Het lijkt echter alsof het soms helemaal niet werkt bij mijn zoon. Net alsof hij niet snapt wat ik bedoel. Vaak maakt het hem nog veel bozer, en dan weet ik niet hoe ik hem daar nog weer uit kan krijgen. Ik had gehoopt dat er ouders waren die hiervoor een training hadden gevolgd, want ik vraag me af of een SOVA traning oid mijn zoon hierbij behulpzaam zou kunnen zijn.

kaatje43

kaatje43

08-02-2010 om 17:43

Vlinder training

Ik heb er zelf geen ervaring mee. Maar zij geven ook trainingen over dit onderwerp, juist gericht op kinderen. Ik zou het gewoon proberen. Kwaad kan het zeker niet, lijkt mij. Succes.

Agchie

Agchie

09-02-2010 om 12:15

Bedoel je...

Kaatje, dank je voor je reactie!

Bedoel je de kleurrijke vlinder? Iets anders kon ik niet vinden met google.
Ik weet nooit zo goed of dat aansluit bij mijn zoon. Hij is namelijk super weerbaar, super extravert, super talig en superovertuigd van zichzelf. Kan zo'n training hem helpen om wat meer oog voor zijn omgeving te krijgen en minder vast te blijven zitten in zijn eigen overtuigingen?

Groetjes,

Agchie

kaatje43

kaatje43

10-02-2010 om 10:05

Agchie

Als ik google op sociale vaardigheden dan staat ie boven aan. Opvoedkundige praktijk de Vlinder.

Agchie

Agchie

10-02-2010 om 15:45

Oke,

Ik ga me erin verdiepen, maar ik woon in Overijssel, dus het is niet helemaal in de buurt. Bedankt in ieder geval voor de tip!

kaatje43

kaatje43

11-02-2010 om 10:08

Informeer ook eens bij de gemeente

Bij ons is er een stichting die ook dit soort cursussen aanbiedt. Bij jou in de buurt is vast ook wel wat. Succes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.