Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
thero

thero

01-04-2011 om 19:39

Wat zouden jullie doen? [speelafspraakjes]

Ik stond net onder de douche en dacht:"heb ik het nu eigenlijk wel goed gedaan, moest ik het niet anders doen?"

Situatie:
Er komt een vriendje spelen (die nog nooit eerder is geweest) Dit vriendje heeft een ongelukje met plassen. Ik heb hem een schone onderbroek en broek aangedaan en ze zijn weer verder gaan spelen.
Nu denk ik: had ik niet die moeder moeten bellen??Zodat die moeder een nieuwe broek kon brengen? Wat doen jullie in zo'n situatie?
En wat doen jullie met "hongerige" vriendjes. Hij bleef maar zeggen dat hij honger had, terwijl ik vond dat ze voldoende hadden gehad.
En wat doen jullie als de moeder zo laat komt? Ik stond op het punt om te bellen (dik een half uur na de afgesproken tijd) Ik begon toch een beetje bezorgd te raken. Bellen jullie altijd na een half uur of zelfs eerder?
Ik moet het nog allemaal leren die afspraakjes... leuk is het maar ik heb altijd het idee dat ik het niet goed doe...


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
rozenstruikje

rozenstruikje

01-04-2011 om 19:59

Goed

Ik vind dat je het goed gedaan hebt!
Hier heeft ook een keer een bezoekend kind een beetje in de broek geplast. Ze heeft droge kleding gekregen en ik heb toen haar kleding gedroogd op de verwarming. Omdat ze zich echt niet fijn voelde in kleding van oudste is ze in haar eigen droge kleding weer naar huis gegaan. Ik heb het natuurlijk wel tegen moeder gezegd.

Ik zou niet direct bellen als moeder of vader laat is met ophalen, behalve als ik zelf echt weg moet voor iets. Ik denk dat ik zou gaan bellen vanaf een half uur te laat. Dat heb ik nog niet meegemaakt.

Hongerige kinderen krijgen van mij gewoon extra fruit of een koek. Maar niet vlak voor het ophalen of avondeten. Anders ben ik bang dat ze thuis niets meer eten.

Rozenstruikje

Fleur Mas

Fleur Mas

01-04-2011 om 20:18

Ook

Goed gedaan hoor, ik zou niet bellen bij een plasongelukje,hier is het ook wel eens gebeurd,kind schone kleren aangetrokken,natte zooi in een tasje en toen moeder kwam ook verteld en na twee dagen kreeg ik de kleren weer schoon en gewassen terug,als mams een half uur later is dan afgesproken zou ik denk ik ook niet gelijk bellen, hier is het altijd ophalen ,rond 5en,dus het kan iets vroeger en iets later zijn,vind het overigens niet netjes van die moeder als er een tijd is afgesproken om dan zonder bericht een half uur later te komen,had dan even gebeld

dc

dc

01-04-2011 om 20:53

Gewoon even wat van mijn kind aan, zou ik ook doen.

Bellen bij te laat, nee, maar we spreken eigenlijk nooit een eindtijd af hier. Op een gegeven moment worden ze gewoon opgepikt, of lever ik ze thuis af als ik iets moet doen.

Ik zou meer eten geven. Mijn zoon is na school echt uitgehongerd, dus rond 4u eet hij eigenlijk een extra maaltijd En dan eet hij om 18u ook weer prima!

Trek kan per kind verschillen

als hier een vriendje speelt, dan mag die eten zoveel die wil (tenzij ik duidelijke instructies zou hebben van ouders dat dat niet mag). De trek kan per kind zo enorm verschillen. Mijn oudste eet zo tussen de middag vijf boterhammen weg. Mijn jongste eet met muizenhapjes er ééntje.

Wat het ongelukje betreft. Prima opgelost. Ik denk dat ik andersom wat vreemd had gekeken als je mij gebeld had. Dan had ik ws. gedacht dat je het heel erg vervelend vond dat mijn kind een ongelukje had en ik had me ws. dus erg opgelaten gevoeld.

Toen mijn kinderen jonger waren had ik er best een hekel aan als er later opgehaald werd dan afgesproken. Je bereidt ze dan voor dat kind zo opgehaald gaat worden. Kondigt het tien minuten van te voren aan, zeg maar.
Zelf vond ik speelafspraakjes van oudste in groep 1/2/3 altijd nog best vermoeiend als ze bij ons waren, dus van een half uur later ophalen zonder te laten weten zou ik not amused zijn geweest. Nu ze ouder zijn en zich prima zelf kunnen vermaken, vind ik het geen probleem. Eigenlijk gaan ze gewoon zelf weer naar huis nu.

groetjes van Purk

Valkyre

Valkyre

02-04-2011 om 00:08

Hoeveel gegeten?

Mijn zoontje eet gerust nog vier tot
zes rijstwafels plus rozijntjes plus een stuk fruit rond half vier, vooral tijdens een groeispurt. En dan eet hij gewoon nog een bord pasta plus rauwkost 's avonds. En hij is aan de dunne kant. Hoeveel had je gegeven?

Ik zou gewoon meer geven (wel iets gezonds, dus niet voor 't lekker maar echt om de honger te stillen). Als 't al na vijven is, krijgen ze alleen nog rauwkost hier. Als ze dat niet lusten hebben ze pech, dan wachten tot 't eten. Maar voor vijven gewoon crackers ofzo. Het zijn toch kinderen in de groei...

thero

thero

02-04-2011 om 11:48

Bedankt

Ok, goed opgelost dus qua schone broek aantrekken
Ik was ook niet echt vrolijk dat ze zo laat was. Ik maak me dan meteen bezorgd, want ik ga dan denken dat er misschien wel wat gebeurd is. Ik ben overigens echt van de tijd, dus ik kan hier zo wie zo slecht tegen.
Hier is zoon net 4 en bereid ze ook altijd 10 a 5 min van te voren voor en laat ze dan opruimen en doen we nog gezamenlijk een kort spelletje. Dus voor mijn gevoel zaten we met z'n allen te wachten.
Hier gaan kids meteen mee uit school en eten dan mee met brood om 12.00. Hij had 2 boterhammen gegeten, daarna een ijsje en toen een uurtje later een stroopwafel en had zelfs die van mijn zoontje erbij opgegeten omdat hij nog meer honger had. Toen moeders zo laat was heb ik ze nog een spekje gegeven, want hij had nog steeds honger. Die fruittip ga ik zekers onthouden! Helaas is het fruit altijd net op op de vrijdag, maar rozijntjes of nog een boterham aanbieden kan dan ook lijkt me.

Moeder kwam zo nonchalant over en wuifde het even weg toen ik zei dat hij een andere broek aan had omdat hij een ongelukje had gehad. Ze praatte er snel over heen en even later dacht ik, misschien vond ze het wel niet prettig dat ik hem zomaar andere kleding aan had gedaan. Daardoor begon ik aan mezelf een beetje te twijfelen.
Ik ben in dit stuk nog al een beetje onzeker, qua houding naar andere ouders toe. Tips zijn altijd welkom.

Ach

Voor een plasbroek hoef je niet te bellen. Wat betreft honger: daar zou ik wel aan toegeven. Genoeg is 1 woord met een andere waarde voor elk van ons. En als ze zo klein zijn, moeten ze nog leren inschatten. Geen kind dat met honger of dorst weggaat hier.. tenzij hij zo opgehaald wordt oid. Eventueel geef je een stuk appel of een stuk komkommer.

En, erm een half uur later. Tja bellen, ik weet het niet. Ik zou pas na een uur bellen als het niet al etenstijd is geweest. Je kan ook sms-en. Niet heel attent van moeder maar misschien zat ze vast in verkeer oid en had ze jouw nummer niet bij de hand.

Tijden

Hier zijn de speelafspraakjes van 12.00 tot 15.00/14.30
Dus vind het nog wel meevallen en honger?? Ik weet niet of het nu echt honger was of "lekker honger" Maar goed volgende keer als hij honger heeft krijgt hij een heerlijke appel van me en dat te laat zijn tolereren jullie eigenlijk gewoon? Hmm, ik weet niet of ik wel zo meegaand ben. Afpsraak is gewoon afspraak en als je niet op die tijd kunt komen dan moet je bellen, smsen of iemand anders laten komen...iig dat is mij altijd geleerd.

Even wat tips

als je kind net 4 is zit je nog in de opstartfase, veel te vroeg om conclusies te trekken of heel streng te worden met ophaaltijden.
Geef het wat meer de tijd, dan weet je hoe de hazen lopen en wat voor jou echt belangrijk is. Dan kan je daarop letten als je met de moeder/vader in kwestie overlegt.

De een vindt het prima om tussen 4 en 5 te halen, de ander wil een precieze tijd.

Het belangrijkste is dat je er uiteindelijk allebei baat bij hebt dat speelafspraakjes goed lopen, en daar moet je gewoon een beetje handig in worden. Als ze net 4 zijn zou ik niet meer dan 3 uur afspreken. Of ze voor de zekerheid na 3 uur achter de TV zetten. Over eten zou ik niet zo moeilijk doen. Ze krijgen hier tussen de maaltijden in principe niets maar evt kan je altijd een worteltje of een ander stukje groente krijgen hier. Dan is de lekkere trek snel weg.

Het kan gewoon heel leuk zijn; de kinderen kunnen veel rustiger spelen dan op school en de ouders hebben er geen omkijken naar.

Sera

Sera

02-04-2011 om 20:33

Hier

Speeltijden verschillen erg. Soms is het een hele lange middag, een andere keer maar een paar uurtjes. Zeker als beide ouders werken is er soms geen andere keuze dan de hele middag van 12h tot 17h30. Dat is inderdaad best lang bij kleine kleuters. Wat ik dan doe is er voor zorgen dat ik halverwege de middag even weg ga met de kindertjes. Bijvoorbeeld naar de speeltuin en even naar het postkantoor of iets anders wat ik toch al moest doen. Dat breekt de middag een beetje. Aan het eind van de middag zet ik ook wel eens een filmpje op.

Sommige ouders zijn altijd op tijd met ophalen maar er zijn ook ouders die altijd te laat komen. Ik vind het niet zo erg tenzij ik een andere afspraak voor daarna heb gepland. Op een gegeven moment leer je de ouders wel kennen dus dan kan je het ook een beetje sturen. Bijvoorbeeld aanbieden terug te brengen als je zelf daarna een afspraak hebt bij een notoire te laat komer. Als ik toch thuis ben maakt het me niet zoveel uit hoe laat de ouders komen.

Bij een ongelukje doe ik het precies zo als jij. Schone kleding aandoen en de vieze kleding mee geven in een zakje. Een of twee keer ging ik toevallig toch de was doen dus dan heb ik die kleren mee gewassen en kon het kind in eigen kleren terug maar dat is zeker niet standaard.

Eten krijgen ze altijd als ze er om vragen. Het verschilt erg tussen kinderen hoeveel ze eten. Als ze honger hebben kunnen ze altijd brood/fruit/koek krijgen, een beetje afhankelijk van het tijdstip en wat ik in huis heb.

Verder bied ik ze tijdens het spelen sowieso altijd wat te drinken en eten aan.

Asa Torell

Asa Torell

02-04-2011 om 20:47

Thero

Ik zou de volgende keer wel wat zeggen als die moeder weer een half uur te laat komt. Gewoon uitleggen dat jij dat storend vindt. Als telaatkomer weet ik dat het makkelijk is om er laks mee te worden als je denkt/voor jezelf invult, dat die ander het vast niet erg vindt. En een boel mensen (zelf ook telaatkomers) vinden het ook echt niet erg, maar anderen wel. En dat is hun goed recht. Maar dan scheelt het wel om dat te weten.

dc

dc

03-04-2011 om 08:45

Cultureel

Het heel erg vasthouden aan een specifiek tijdstip is volgens mij heel erg nederlands hoor. Ik ken het namelijk niet van hier of vanuit Frankrijk.

Als je het vervelend vindt, dan zul je moeten zorgen dat jij de regie houdt. Kun je niet zeggen dat je het vriendje om XXuur thuisbrengt? Dan hoef je niet te zitten wachten.

Ik zeg meestal tegen de kinderen, "je ouders komen je zo ophalen hoor", zonder een specifieke tijd aan te geven. Ze zijn toch zo aan het spelen dat ze er niet echt op zitten te wachten

dc

dc

03-04-2011 om 11:29

Weet niet

Ik heb het idee dat er in frankrijk sowieso minder naschoolse activiteiten zijn (veel langer school ook), hier in engeland weet ik nog niet zo. Mijn kinderen zijn nog vrij jong.

Maar op die dagen maak je toch geen speelafspraak? Of dan breng ik kind naar huis onderweg naar zwemles ofzo. (enige afspraak per week eigenlijk).

Misschien heb ik ook gewoon relaxte ouders om me heen hoor.

Jesse_1

Jesse_1

03-04-2011 om 11:38

Het merendeel van de ouders hier woont ook in NL hoor .
En als je _afspreekt_ "ik kom Pietje om 15.00 halen", dan verwacht ik normaal gesproken de ouder van Pietje ook min of meer om 15.00. Zeker bij een eerste afspraakje bij kinderen van 4 jaar oud. (Bij ons was het dan iig niet zo dat kinderen altijd lekker aan het spelen waren).
Ach Thero, gaandeweg gaat het veel makkelijker. Dan weet je ook welke ouders er precies op tijd komen en welke niet (Oudste had eens een vriendje waarvan de ouder minimaal een half uur te laat was - zowel bij het brengen als bij het halen) en dan kun je daar een beetje rekening mee houden.
Over een natte broek zou ik zeker niet bellen. Ongelukjes zijn bij 4-jarigen die aan het spelen zijn zeker geen uitzondering. Middelste heeft ooit eens ergens in zijn broek gepoept omdat er een onverwacht hoge wc was waar hij niet tijdig goed op kon komen. Dat vond ik toch wel erg vervelend, maar de moeder had hem gewoon onder de douche gezet en zich lekker laten wassen.
Jesse

dc

dc

03-04-2011 om 15:37

Pelle

nee hoor, ik vind het geen geleuter, snap het best wel. Maar als ik het vervelend zou vinden, zou ik dus zorgen dat ik het in de hand heb (mijn tip dus).

Met het "cultuurdingetje" probeer ik alleen over te brengen dat het een manier van bekijken kan zijn, iets subjectiefs, en dat niet iedereen, ook in nederland, dezelfde maatstaven heeft. En ik het eigenlijk zonde vind om daar boos ofzo over te worden, ik hou er niet van om sacherijnig te worden door dingen die ik niet in de hand heb.

En etenstijden pas ik niet aan hoor. Als ik om 6u wil eten en vriendje is nog niet opgehaald, eet hij gewoon mee. Zijn de ouders het daar niet mee eens, zorgen ze de volgende keer maar dat ze hem voor het eten ophalen

Nu ben ik na 2 jaar in griekenland te hebben gewoond geforceerd heel erg makkelijk geworden. Als je je daar druk gaat maken om tijden heb je echt geen leven meer

*bella*

*bella*

04-04-2011 om 10:04

Ach

Kinderen hier zijn 7 en 9, en ik voel me nog steeds in de 'opstartfase' zitten. Hier komen nl nogal wat kinderen bij en vallen wat kinderen af. (komt deels door schoolsysteem, klassen worden regelmatig gehusseld, deels door mijn kinderen; eentje is een allemansvriendje die graag wisselt, en de ander matcht moeizaam waardoor er nogal eens een nieuw kind wordt uitgeprobeerd om te kijken of daar dan een vriendschap uit kan ontstaan.
En het blijft zoeken, vind ik. Heb nu al met zo ontzettend veel ouders van doen gehad. Soms heel vermoeiend, want vaak tref ik ouders waar ik prima mee op één lijn zit, en soms ook helemaal niet. En dan moet je toch ook met elkaar dealen. Nu heeft de moeilijk-matchende zoon momenteel twee waardevolle vriendschappen die hij veel wil zien, maar ik kan totaal niet met de ouders overweg. (lees: het lukt lastig samen zakelijk overweg te kunnen) Bij allemansvriendje zou dat niet lastig zijn natuurlijk, die zou ik verder loodsen naar andere vriendjes! Maar voor zoon zijn die vriendschappen zo belangrijk, dat ik daar wel wat voor over moet hebben. En dat moet dus ook, de contacten kosten me best wat, haha, tref net de lastigste mensen. En ik moet voor mijn gevoel weer helemaal opnieuw beginnen, een nieuwe modus vinden want al mijn gevonden regels voldoen totaal niet bij deze contacten.
Heb jarenlang een kind heel veel over de vloer gehad, en die ouder was altijd te laat. Voor mij is dat een kleinigheid, gewoon iets om rekening mee te (leren)houden en op af te stemmen. Verder verliep dat contact prima, kan ik nu nog weleens naar terug verlangen, zo relaxt. (maar helaas, vriendschap tussen kinderen is over)

*bella*

*bella*

04-04-2011 om 10:09

Ohja

Lastige ouders, lastige kinderen hoewel ik van kinderen heel wat meer kan hebben. (die moeten het nog leren denk ik altijd maar) dus niet alleen die ouders zorgen voor flinke aanpassingen hier, natuurlijk ook net die twee kinderen. Ik vind het soms een hele cultuurshock zo'n nieuwe vriendschappen. (en soms helemaal niet hoor, past zo'n kind naadloos, maar nu hier dus effe niet) Al mijn ervaring met kinderen helpt maar zo beperkt bij deze kinderen. Moet echt nieuwe modus vinden en aanpoten willen de afspraakjes ook nog een beetje leuk voor mij zijn, hetgeen toch wel mijn bedoeling is. (en leuk is voor iedere ouder weer anders, voor mij betekent dat dat ik zo weinig mogelijk omkijken naar ze heb, het zijn niet mijn vriendschappen)

thero

thero

07-04-2011 om 11:39

Broek nog niet terug

Morgen is het een week geleden dat vriendje is wezen spelen, maar de broek die het jongetje geleend heeft heb ik nog niet terug.
Hoe pakken jullie dit aan?
Ik zat er aan te denken om volgende week, midden van de week haar er even op aan te spreken.
Het is een trainingsbroek en binnenkort hebben ze sportdag op school, dus dan vind ik het wel prettig om het dan weer in huis te hebben.

amk

amk

07-04-2011 om 13:22

Langzame verwerking

ik was maar op 1 dag in de week, en daarna duurt het nog een paar dagen voor ik genoeg moed verzameld heb om het vouwwerk te doen. Zou bij mij ook zo 2 weken kunnen duren.
Maar iets ongewassen terug geven doe ik ook niet.

thero

thero

07-04-2011 om 19:41

Niet zeurderig overkomen

Ik wil niet zeurderig overkomen, zo'n moeder die meteen al zit te zeuren om die ene broek. Vandaar dat ik niet meteen maandag het wil vragen maar meer midden van de week. Morgen zijn ze vrij dus dan kan het zo wie zo niet, maar dan heeft ze toch iig 2 weekenden de kans gehad om hem uit te wassen?? Volgende week heb ik hem nog niet nodig, maar de week erop.

Fiorucci

Fiorucci

08-04-2011 om 06:58

Ach joh

Niet zo'n punt van maken, hoor, gewoon even naar vragen!

amk

amk

08-04-2011 om 09:41

Pelle

die wordt natuurlijk uitgespoeld en vervolgens te drogen gehangen, maar idd niet gelijk de wasmachine in.

Overigens gaan natte broeken van vriendinnetjes gewoon in een tasje mee naar huis. Daar ga ik geen moeite voor doen.

Gewoon vragen

Ik zou zo'n moeder kunnen zijn die het totaal vergeet of er pas aan denkt als ik je tegen kom. Is geen onwil hoor, maar zeker als er een paar dagen overheen zijn gegaan is het gewoon uit mijn systeem en zeker 's morgens voor school is er in mijn hoofd geen ruimte voor extra dingen, dus ik moet dat meteen bij de tassen leggen als ik er aan denk, anders vergeet ik het weer. Ik zou het ook totaal niet zeurderig of vervelend vinden als iemand mij er naar vroeg.

thero

thero

08-04-2011 om 12:58

maandag (als ik haar zie) spreek ik haar dr op aan
En of je nu maar 1 keer in de week wast en een natte broek uitspoelt en laat drogen is toch ieder zijn ding?
Ik kan het me niet voorstellen dat ik maar 1 keer in de week was, dat zou ik denk ik ook niet redden. Ik was gemiddeld 2 wassen per dag dus dan zou ik 14 wassen weg moeten werken op 1 dag.
Maar nogmaals das ieder zijn ding en vind het erg prettig dat ze het meld, want misschien is dit ook zo'n moeder die maandag als wasdag heeft en het ook gewoon uit haar "systeem" heeft als ik haar er niet op aanspreek.
Bedankt maar weer voor jullie tips!

amk

amk

08-04-2011 om 13:21

Pelle

1 broek uitspoelen doe je even in de wasbak. 3 minuten werk. Een hele was doen, kost veel meer tijd.

Thero, met 2 wassen per dag is het iets heel anders als met de 2 misschien 3 wassen die ik in de week heb. Wij zijn maar met z'n 2tjes, en kleutergoed is niet zo groot.

Vic

Vic

08-04-2011 om 13:45

Ik weet het

Het is geen wasdraadje maar ik wil toch even mijn verwondering kwijt 14 wassen is best veel. Ik heb er 4 a 5 per week, en draai nog regelmatig halfvolle trommels. En bij voorkeur alleen in het weekend.

liora

liora

08-04-2011 om 13:56

Huh

Wordt het toch een wasdraadje. Maar AMK ik snap het niet: een was in de machine gooien duurt toch geen drie minuten?

amk

amk

08-04-2011 om 14:30

Nee,

een machine vullen duurt langer, en die moet je ook weer uitruimen, ophangen etc, dat duurt veel langer dan dat uitspoelen van die broek. Je moet er speciaal de was voor gaan uitzoeken.
Ik heb er simpelweg te weinig was voor om dat foot-print technisch te verantwoorden.
Ik vind 1 dag per week een wasrek in mijn woonkamer prima maar niet meer. Ik ben blij dat het weer mooi weer is, kan het weer aan het balkon hangen.

dc

dc

08-04-2011 om 15:14

Maar amk

"Je moet er speciaal de was voor gaan uitzoeken."

ah, daar doe ik niet aan. Alles gaat gewoon bij elkaar, geen uitzonderingen.

Kan me wel voorstellen dat je geen zin hebt in was in de woonkamer. Ben zo blij met mijn droger!

Vic

Vic

08-04-2011 om 15:27

"Je moet er speciaal de was voor gaan uitzoeken."

ah, daar doe ik niet aan. Alles gaat gewoon bij elkaar, geen uitzonderingen."
Dan zou ik al liever niet hebben dat je spullen van mij gaat wassen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.