Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Ilva

Ilva

30-06-2010 om 16:50

Waterwennen

Mijn zoontje van 5 1/2 jaar zit al ruim 4 maanden in het waterwenbad. Hij durft nog steeds niet van de kant af te springen en gaat maar heel kort onderwater en wordt dan bijna hysterisch als hij z'n gezicht niet kan afdrogen. Thuis gaat hij in bad wel onderwater maar 'moet' dan ook z'n gezicht droog maken. In de vakantie is er geen zwemmen maar hoe moet dan na de vakantie? Hoe lang hou je het vol. Hij krijgt wel veel extra aandacht van de leraren (de heel van de tijd krijgt hij 1 op 1 les). Zelf oefenen we ook met hem maar het schiet gewoon niet op. Hoelang nog volhouden voordat we stoppen. Heeft iemand dit ook al eens meegemaakt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
rozenstruikje

rozenstruikje

30-06-2010 om 21:48

Mijn dochter

Ze is zes en zit al sinds begin november (toen was ze nog vijf) in badje nul zoals dat hier heet. Bijna 8 maanden dus. Het duurde vrij lang voor ze gewend was en toen ging het vooruit: ze durfde ineens onder water met haar gezicht en toen we een keer vrij gingen zwemmen, bleek ze veel minder angstig dan voorheen. Springen weet ik niet of ze dat al moeten bij haar (oma brengt en haalt dus ik ben er nooit zelf bij).
Nu oefent ze al een paar weken op zelfstandig drijven. Op de buik gaat goed, op de rug helemaal niet.
Wij gaan dus zeker niet stoppen, ze moet gewoon het A-diploma halen want ze moet kunnen zwemmen. Dan dus maar heel lang naar zwemles.

Succes met je zoontje,

Vic

Vic

30-06-2010 om 22:01

Wij zijn wel gestopt

Na anderhalf jaar drama zijn wij wel (tijdelijk) gestopt met zwemlessen. Mijn dochter heeft in die anderhalf jaar afwisselend in badje 1 en 2 gezeten. Achteraf bezien had ik veel eerder over moeten stappen naar een andere zwemschool, maar ja... Mijn dochter wilde na een paar jaar zelf weer op zwemles (ze was toen 9) omdat ze anders niet naar zwempartijtjes kon. De eerste twee lessen heeft ze nog wel gehuild, maar daarna ging de knop om. We waren bij een zwemschool waar het gemiddelde kind binnen 7 maanden A haalt (2 x per week 3 kwartier les). Tot onze grote verbazing mocht dochter al na 3 maanden afzwemmen. Toch een voordeel als je wat ouder bent, blijkbaar. Het is geweldig om te zien wat een waterratje het is geworden, na zo'n slechte start.

joep

joep

02-07-2010 om 12:47

Watervrij worden kost veel tijd in het ondiepe bad, je kan dan altijd kiezen om te blijven staan/ weg te lopen.
Mijn zoon zit op een zwemschool waar ze alleen in het diepe bad zwemmen. 2 bandjes,1 kurk. Hij zit in een groep van 5 kinderen.
Hij was echt echt superbang voor water. Ik waste zijn haar met een kopje, gezicht zorgvuldig drooggehouden met een handdoek, om maar een voorbeeld te noemen. Spikkeltje in de ogen gaf een flinke huilbui. De eerste les had hij wat gehuild, de tweede les vond hij het leuk en nu staat hij al een kwartier van te voren met zijn tas voor de deur totdat we gaan (bij wijze van spreken dan).
Hij heeft nu 8 lessen gehad, springt erin, zwemt redelijk op de rug (hierbij is hij nog wel bang) en durft al door het gat te zwemmen. Dit had ik nooit verwacht.
Reden hiervan is m.i. vooral het diepe water, overwicht van juf en het feit dat andere kinderen het gewoon ook doen.
Misschien kun je kijken of je ergens anders terecht kunt, soms hebben ze lange wachtlijsten, maar vragen kan altijd.
Je kan ook niks doen en afwachten, uiteindelijk leert iedereen het en eenmaal watervrij kan het soms snel gaan. Succes joep

Ilva

Ilva

02-07-2010 om 22:44

Niet veranderen

Bedankt voor jullie reacties. Naar een andere zwemschool/vereniging is geen optie. Deze vereniging heb ik hele goed ervaringen mee en ze geven hem ook echt veel aandacht. Ik vraag me alleen af hoe lang moeten we het nog volhouden. Hij is zo bang. Morgen is het kijkdag dus dan zal ik het nog eens overleggen met de leraar of lerares. M'n andere kinderen zijn ook geen zwemgenieen maar hebben toch allebei hun A en B. Maar zolang deden zij er bij het waterwennen niet over.

Ilva

Ilva

03-07-2010 om 09:36

Vandaag

Vandaag sprong hij ineens zonder de hand van de juf vast te houden in het water! Ik wist niet wat ik zag. Er zit vooruitgang in! Hopelijk weet hij na de vakantie nog wat hij vandaag gedaan heeft. Maar we blijven toch nog maar even.

Ilva

Ilva

08-07-2010 om 09:28

Vakantie

Pelle,

Wij gaan op vakantie naar een warm land aan een meer. Daar zullen we waarschijnlijk elke dag gaan zwemmen. Helaas zou daar in het water springen niet mogelijk zijn maar de rest kan wel. En bij terugkomst wil ik zeker hier in het zwembad nog een of twee keer gaan zwemmen. M'n andere zoon heeft gisteren z'n B-diploma gehaald. Toen ik de juffen ging bedanken en zei dat ik ze nog wel zou zien omdat ik er nog 1 heb zei één van de juffen: We gaan jou nog heeeeel lang zien. Gelukkig lachte ze erbij (of zou ze me hebben uitgelachen). Haha.

amk

amk

08-07-2010 om 09:58

In water springen kan wel

ga staan, vouw je handen, laat je kind daar op klimmen en er weer vanaf springen. Als het heel goed gaat, kun je ze ook nog een lekkere zwiep meegeven. Is mijn dochter dol op. Maar dat is al een akelige waterrat.

Of....

In (niet te ondiep) water gaan staan, kind achter je. Je houdt zijn handen vast (die doe jij over je schouders naar achtern zeg maar, bovenlangs). Jij op je hurken (hoofd onder water, en kind stapt op je schouders. Dan jij weer rechtop. Handen los (of eerst niet...als ie bang is) en springen maar!

Ingird

Ilva

Ilva

09-07-2010 om 22:24

Goede tips

Dat zijn goede tips alleen op de schouders wordt wat moeilijk. Hij water blijft vrij lang ondiep en hij is vrij groot voor z'n leeftijd dus zo optillen wordt ook moeilijk maar op de handen lukt misschien wel. We gaan het proberen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.