Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
weethetevenniet

weethetevenniet

12-11-2008 om 10:42

Weet het even niet... [de ochtenden met de kinderen]

Dit weekend ben ik een paar dagen weggeweest met een vriendin (zomaar). Man heeft een paar dagen voor de kinderen gezorgd (dat doe ik normaal voornamelijk zelf, omdat hij een drukke baan heeft).
Ze hadden het supergezellig gehad en geen driftbuien van de kinderen en smorgens ging ook alles super.
Geen gezeur met eten en aankleden en haren kammen en tanden poetsten, helemaal geweldig en gezellig....

Ja en nu ben ik er weer, en het is weer mis.
Man zei gisteren al dat ik ze teveel op de huid zit en een controlfreak ben maar als ik ze niet opjaag kleden ze zich niet aan en schiet het niet op met het brood eten en de melk drinken.
Dochter(8) had haar haren flink in de klit en ik mocht niet helpen, ze deed het zelf wel...ik vond het niet goed en wilde nog een keer kammen.
Ze werd boos en schreeuwde dat ze het allemaal wel zelf kon en wat maakte het haar nou uit dat het haar niet netjes zat...
Ik werd boos en reageerde mijn drift af op de borstel en tikte er drie keer (kei)hard mee op het aanrecht en gooide de borstel door de kamer met de mededeling dat ze het dan maar lekker zelf moest uitzoeken.
Andere dochter die nog aan tafel zat te treuzelen met de melk schrok ook heel erg en dronk uit schrik in een keer alle melk op.
Oudste heeft een staartje ingedaan en ik heb geprobeerd om het bij te leggen maar ze is hartstikke boos op me en wil niet met me praten.
Op school vroeg een moeder van een vriendinnetje wat er was en ze zei ik heb ruzie met mijn moeder..
IK weet het niet meer, soms lijkt het alsof ik alles fout doe en dat als ze met zijn drieen zijn, zijn ze gelukkiger....
Ik zal ze niet snel zelf iets aan doen maar dit is ook niet goed voor ze.
Wat kan ik hier aan doen, ik wil dit niet langer, en zit huilend achter de pc mijn verhaal te doen..
Straks komen ze thuis uit school en ik schaam me gewoon..


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Lieve weethetevenniet

jij zorgt normaal altijd voor de kinderen. Je man heeft nu een weekendje gezorgd. Ha...dan hoeven ze niet op tijd op school te zijn, maakt b.v. wel of geen fruit even niet zo uit, ws. lekker kindereten verder op tafel gezet...Als hij er verder niet vaak is, geldt wellicht een beetje het principe vreemde ogen dwingen.
Door de week moet er veel meer. En ook nog op bepaalde tijdstippen. Die 'schone taak' heb jij en ja, dan heb je veel meer kans op conflicten. Tuurlijk lukt het niet om altijd alles met de mantel der liefde te bedekken en alles op een opvoedkundig verantwoorde manier te vragen of voor elkaar te boksen.
Kinderen mogen best zien dat ze een grens bij je bereikt hebben. Prima!

Dus, graai nog even in de bak van wat er over is van Sint Maarten, lekkere kop thee erbij en vanmiddag gewoon met een schone lei beginnen. Je hebt het geprobeerd goed te maken met je dochter. Prima, verder niet meer over beginnen!

Groetjes van Purk

weethetevenniet

weethetevenniet

12-11-2008 om 11:09

Purk

Eerst zijn ze een paar dagen uit logeren geweest en hij heeft ze alleen maar smorgens naar school hoeven helpen op maandag en savonds naar de mac, en dinsdag weer naar school en ik haalde ze smiddags op.
Maar ik kan toch niet zomaar doen vanmiddag of er niets gebeurt is...dochter is bang dat ik het aan mijn man vertel, die is met middageten even thuis.
Zij heeft niet zoveel fout gedaan, ik meer...
Was wel logisch dat ze niet door haar haar kwam want ze had al een paar dagen haar haren niet gewassen, daar let hij niet zo op.

weethetevenniet

weethetevenniet

12-11-2008 om 11:18

Pelle

Mijn man gaf gisteren al aan dat ik een controlfreak ben, en dat klopt wel een beetje, ik hou graag alles onder controle.
Dus in ieder geval melk opdrinken en brood opeten en de haren en tanden netjes.
We staan op tijd op, om 7:00, om 8:10 hoeven we pas weg.
streven is om om 7:30 beneden te zijn, allemaal aangekleed en om 8:00 haren en tanden doen.
Ik geef het zo vaak aan hoe laat ze ergens mee klaar moeten zijn en ik had al een beloning in het vooruitzicht gesteld dat als ze vandaag goed zouden opschieten zonder zeuren ze in plaats van fruit iets uit hun sint maarten bak mee mochten naar school.
Dat ging dus ook niet meer door..
En dan de oudste die boos op school zit en me afweert...

Weethetevenniet

als ik eerlijk ben, heb ik de indruk dat hoe jouw ochtend is verlopen, er hier regelmatig van dit soort ochtenden zijn...
Ik hoef dan wel geen haren in staartjes te doen (twee jongens) maar het aansporen en telkens maar herhalen van eet je ontbijt op, drink je melk op etc. Dat klinkt mij nogal bekend in de oren.
Jongste is vandaag met zijn melk in de schoolbeker naar school vertrokken ipv limonade, omdat hij het maar niet opdronk.

Ik denk echt dat als je er vanmiddag wederom over begint dat het een té zwaar issue wordt. En dat je man zegt dat je een controlfreak bent...nou, mischien is dat een beetje zo, maar daardoor loopt het wel op rolletjes thuis, is het haar van je dochter wel op tijd gewassen, zodat er geen klitten in zitten en ga zo maar door. Ik kan kinderen ook alles in een mum van een tijd laten doen als ik zeg dat we dan vanmiddag lekker naar de Mac gaan

Inderdaad wat Pelle zegt, vanmiddag wat leuks doen. En mochten tijdens de lunch je uitbarsting onderwerp van gesprek worden, licht dan maar keurig toe dat er inderdaad een grens bij je bereikt was en dat het niet netjes was om met een borstel te gooien.

Fijne middag!

groetjes van Purk

steffie G

steffie G

12-11-2008 om 11:45

Herkenning...

Het was dus menis deze ochtend en dat heeft je dochter ook gemerkt......Jouw ritueel hebben wij hier bijna elke ochtend met dochter en ik heb ook precies wel een borstel de badkamer ingegooid.... het is wel een duidelijk signaal. Ze is nu gewoon te ver gegaan en jij bent ook maar een mens. Praat er vanmiddag rustig over, hoezo? niet aan papa vertellen, hij is er toch ook bij. Zijn dagen verliepen zo rustig... Juist erover praten met hem erbij.
Het zou mij niet verbazen als ze poeslief uit school komt, ze voelt zelf ook wel aan dat ze niet foutloos is. Dit was toch niet de eerste ochtend?? Het feit dat ze het niet met je goed wilde maken.. kan ze zich wel eens schuldig over voelen.
Succes, laat je het nog even weten?

weethetevenniet

weethetevenniet

12-11-2008 om 14:26

Vervolg

Toen we uit school kwamen vroeg ze direct of papa er was en toen ik zei dat hij er was, begon ze meteen te huilen en dat ik het dan weer zou zeggen en dat ze dan van hem weer op haar kop zou krijgen.
We hebben buiten afgesproken ht er niet over te hebben binnen en lekker geknuffeld en ze waren poeslief.
Ik heb ze net allebei weggebracht naar de knutselclub.
Alleen heb ik nog steeds een beetje een raar gevoel en vind ht vervelend dat ik me niet in de hand kan houden en me zo ongelooflijk laat gaan om bijna niets...
Dat van die melk die niet op is meegeven naar school vind ik wel een hele goeie, die houden we erin.
Om 8:00 de melk niet op is melk mee naar school nemen, met nog een scheut extra...

bibi63

bibi63

12-11-2008 om 14:31

Herkenning, en hoe ik het tegenwoordig doe

Hoi,
Herkenning, herkenning, herkenning. Ook ik ben best een controlfreak. En manlief weet ook altijd fijntjes te vertellen dat wanneer ik er 's avonds een keer niet ben, dat kindlief zonder morren keurig op tijd in bed ligt...
Maar goed, de ochtenden zijn zowiezo voor mij en dat heeft lange tijd strijd en ruzie opgeleverd. Mijn dochter, inmiddels net 10, heeft lange tijd 's ochtends geen tv mogen kijken (vond ik niet nodig). Zij taalde er eigenlijk ook niet naar (wist niet beter) en was meestal op tijd klaar. Inmiddels is tv wel een issue en heb ik op een gegeven moment toegegeven: waarom eigenlijk niet, de meeste kinderen kijken 's ochtends tv en verder kijkt zij niet zoveel. Dus best, maar wel op tijd klaar (8:10). En dat werkte dus voor geen meter! M.n. het aankleden, dat vergat ze gewoon terwijl ze tv keek, of deed het deels, maar dan moest de rest nog (was ze dan ondertussen weer vergeten). Inmiddels hebben we een compromis en dat werkt super. Zij wil graag tv kijken, prima, maar dan EERST geplast hebben, aangekleed zijn (inclusief schoenen!) en haar gedaan. Dat doet ze dan vlot, want ze wil natuurlijk wel graag tijd over hebben om tv te kijken . Bij de tv krijgt ze haar ontbijt en dat gaat dus wel goed. Onderwijl het tv kijken eet ze haar boterham en drinkt ze haar beker. Tegen de tijd dat we wegmoeten is ze dus klaar en kunnen we direct vertrekken. Af en toe mort ze wel dat ze eerder de tv aan wil, maar dan wijs ik haar op hoe ongezellig en ruzieachtig de ochtenden toen verliepen en dat het zo juist zo lekker en goed gaat op deze manier. En dat beseft ze zelf ook, want inmiddels weet ze zelf ook wel dat tv aan en allerlei dingen moeten doen niet werkt.
Groetjes
Bibi

Hihi...

ik heb er inderdaad nog wat melk bij in de beker gegoten

Ik herken wel dat je opeens kan ontploffen om eigenlijk niks (niet dat ik dat nu dagelijks doe). Blijkbaar is het dan een optelsom van alles. De druppel is dan net de scene om het haar.

Wat hier voor het ochtendgebeuren ook goed werkt, is duidelijk maken wat de gevolgen zijn van b.v. niet aankleden. Dat is namelijk in pyjama naar school. Bij jongste hebben we dat daadwerkelijk twee keer gedaan toen hij nog naar het kdv ging. Heeft veel indruk gemaakt en blijkbaar kan hij zich dat nog herinneren...
Hij weet dat dat dus ook daadwerkelijk uitgevoerd kan worden en dat het geen loos argument is.

Dus wellicht een paar keer de gevolgen laten ervaren van treuzelen. Dus té laat op school komen, wellicht kan de juf meewerken door te laten blijken dat ze daar niet echt van gecharmeerd is. Weten ze ook waarom jij 's ochtends zo aan het 'stressen' bent.

Groetjes van Purk

weethetevenniet

weethetevenniet

12-11-2008 om 14:41

Bibi

Ze gaan door de week nooit naar beneden voordat ze de kleren aan hebben. In pyama naar beneden door de week mag gewoon niet want dan gaan ze in de slowstand en gebeurt er niets meer.
Misschien is het handig om in te stellen dat ze boven moeten haren kammen, maar de jongste kan het nog niet zelf . ze heeft een hele bos en kan niet bij de achterkant.
Vind het wel lief hoe jullie reageren, ik verwachte meer reacties dat ik hulp moest gaan zoeken en zo...
door jullie heb ik het nu vanmiddag laten rusten want ik gafhaar vanmorgen nog aan dat er natuurlijk niet gespeeld ging worden. Dat is ook niet eerlijk natuurlijk.
Bibi, wanneer poetst ze dan haar tanden, want dat mis ik in je verhaal..

juno

juno

12-11-2008 om 14:57

Perfectie

Zoals het klinkt heeft je man gelijk, je bent een control freak. Je wilt alles gaan zoals jij wilt en het moet perfect zijn. Gaat het niet zoals jij wilt wordt je dan boos? Misschien heb je wel ocpd? (zoals veel nederlanders)

Wilma

Wilma

12-11-2008 om 16:05

Ocpd?

Wat is dat ?

Wilma

ayla

ayla

12-11-2008 om 16:10

Proest juno

ik denk dat Weetevenniet een doodnormale moeder is met doodnormale kinderen met doodnormale ruzies en discussies.

Katrien

Katrien

12-11-2008 om 17:09

Hmm

Drie keer hard met de haarborstel op het aanrecht kloppen en deze dan door de kamer gooien? Ik weet het niet, maar eerlijk gezegd klinkt dat niet echt als het gedrag van een volwassen vrouw, zeker niet als de dochter niets erger heeft gedaan dan boos worden omdat ze haar haar zelf wou doen.

Op mij komt het inderdaad een beetje overdreven controlefreakerig over.

Waarom laat je het niet wat meer los? Dan zit dat haar niet zoals jij dat wil, maakt dat wat uit? En dan hebben ze een keer hun melk niet helemaal opgedronken, waarom moet dat persé?

Hier gaat het ook véél en véél beter als ik wat meer loslaat. Dat dochter dan wel eens met een ietwat vreemde klerencombinatie naar school gaat of met ongekamde haren of haar ontbijt niet op heeft, daar trek ik me niet meer veel van aan.

Katrien

juno

juno

12-11-2008 om 17:28

Wilma

Je kunt ocpd googlen.

-Preoccupation with details, rules, lists, order, organization, or schedules to the extent that the major point of the activity is lost.
-Perfectionism that interferes with task completion.
-Excessive devotion to work and productivity to the exclusion of leisure activities and friendships (not accounted for by obvious economic necessity).
-Being overconscientious, scrupulous, and inflexible about matters of morality, ethics, or values (not accounted for by cultural or religious identification).
-Inability to discard worn-out or worthless objects even when they have no sentimental value.
-Reluctance to delegate tasks or to work with others unless they submit to exactly his or her way of doing things.
-A miserly spending style toward both self and others; money is viewed as something to be hoarded for future catastrophes.
-Rigidity and stubbornness.

Wel komisch

hier heeft nog nooit iemand van die hele ocpd gehoord, maar dokter juno heeft even vastgesteld dat héél veel nederlanders dat hebben........túurlijk! hahaha
overigens ben ik er wel mee eens dat met borstels op het aanrecht slaan en door de kamer gooien omdat je dochter een klit in d'r haar heeft een wel behoorlijke reactie. wat maakt zo'n haarklit nu uit??? 't zou mij écht geen boze bui waard zijn....ik zou m'n schouders ophalen.
groeten albana

juno

juno

12-11-2008 om 17:50

Japan

Ik heb dat niet vast gesteld. Japanners hebben ook erge last van ocpd net als nederlanders.............

Alleen engels talige info

te vinden op google. Zou het dan misschien op geemigreerde nederlanders slaan??

Mokey

Mokey

12-11-2008 om 17:59

Je kans, juno

Nu is het je kans, Juno, kom met links of artikelen waaruit blijkt dat Nl'ers en Japanners "erge last" hebben van ocpd, ipv steeds een klein beetje zeggen.

Sancy

Sancy

12-11-2008 om 18:11

Ocpd

dat is toch een virus?

Sancy

Sancy

12-11-2008 om 18:17

On topic ocpd

heet in Nederland OCS, oftewel obsessief compulsieve stoornis en is een angststoornis. Ik citeer even: "We hebben allemaal zo onze vaste gewoonten en routinehandelingen waar geen duidelijke noodzaak voor bestaat. Bijvoorbeeld je pas prettig voelen als het vaste ritueel van schoonmaken is afgemaakt, pas aan het werk kunnen gaan als het bureau netjes is opgeruimd, nog even controleren of de deur wel dicht is, als er over iets naars wordt gepraat het even moeten afkloppen op hout. We zeggen dan soms "doe niet zo dwangmatig". Deze voorbeelden kennen we allemaal wel, we hebben er geen last van en we beschouwen het als iets dat bij ons hoort. Bij een dwangstoornis is dat anders, het wordt niets als eigen beleefd, in tegendeel: het leven wordt erdoor beheerst. Omdat een dwangstoornis met angst gepaard gaat (bijvoorbeeld angst iets niet goed gedaan te hebben), rekent men de dwangstoornis onder de angststoornissen....... Een schatting van het voorkomen van een dwangstoornis in de bevolking is erg moeilijk, maar de afgelopen zes maanden leden ongeveer 150.000 mensen (circa anderhalf procent van de volwassenen) aan een dwangstoornis. In een groot Nederlands onderzoek onder volwassenen van 18-64 jaar bleek de lifetime-prevalentie (proportie van mensen in een populatie die ooit een obsessieve-compulsieve stoornis hebben gehad) 0,9% (bij vrouwen 0,8%, bij mannen 0,9%)."
Diagnose en behandeling van OCS vindt plaats via de DSM-IV-TR criteria.
Bron: www.hulpgids.nl

Prulletje

Prulletje

12-11-2008 om 19:34

Heel normaal

Ik vind het heel normaal dat je wilt dat de kinderen schoon, aangekleed, gekamd, gepoetst en op tijd naar school gaan. En als je dat als ouders niet pusht dan lukt het nooit! Daar hoef je echt geen control-freak voor te zijn. En een keertje uit je slof schieten, zoals vanmorgen lijkt me heel normaal en menselijk. En waarschijnlijk heel effectief, maar dat merk je morgenochtend wel.
Natuurlijk is het niet erg als er een keer een klit in het haar zit of er is een keer niet gepoetst. Maar over het algemeen blijft het dan niet bij een keer.
Hier hebben we de volgende oplossing: Mijn dochter vond het ook niet leuk dat er iedere ochtend herrie in de tent was. Ik legde haar uit dat als ik de boel niet opjut en niet boos word, we minstens vier dagen per week niet op tijd op school zouden komen (of niet aangekleed, of niet gekamd et cetera). Ze besloot dat ze in het vervolg alles zelf wilde doen en dat het haar verantwoordelijkheid was als we te laat zouden komen. Ik heb op haar prikbord geschreven wat er allemaal moest gebeuren. En het wonder geschiedde! De eerste dagen heb ik het trouwens wel erg moeilijk gehad met niets zeggen
Sterkte ermee, en laat je geen psychische stoornis aanpraten!

Prulletje

liedewij

liedewij

12-11-2008 om 19:45

Herkenning

Ik ben geen control freak maar wil wel gewoon fatsoenlijk op tijd op school zijn. Ik sta om 6.45 op en ben om 7 .10 ongeveer klaar. Kleren liggen klaar dus ze kunnen aangekleed naar beneden. 7.30-7.40 zitten ze aan tafel en we eten tot 8.00. Strakke planning omdat het anders gewoon niet werkt met 4 kinderen.
Die uitbarsting van jou herken ik. Het ging natuurlijk niet om klittend haar.Maar om heel andere dingen. Waarschijnlijk voelde je je al vervelend omdat bij manlief alles op rolletjes loopt. En dan nog dat getreuzel. Die hele scene is het natuurlijk niet waard maar ik herken het -helaas- zo. En hierna een schuldgevoel. Niks aan. Uitpraten en zand erover en volgende keer nog langzamer tot 10 tellen!

Liedewij

Talia

Talia

12-11-2008 om 19:47

"te" boos

Tja, je werd wat te boos om iets kleins. Hebben we dat niet allemaal wel eens? Ik denk dat je ook gefrustreerd was om dat alles lekker lijkt te lopen als jij je er niet mee bemoeit. Ik zeg met opzet lijkt, want ik betwijfel dat, hoor! Maar ik herken het in zoverre, dat als ik me aan duizend dingen erger, het vaak een kleinigheid is waar ik om uitval. Dat maakt dus ook niet meer uit en die haarborstel is echt niet belangrijk. Je hebt het al bijgelegd met je dochter, dat lijkt me fijn voor jullie allebei. En ik zou eens met echtgenoot gaan praten, waarom hij jou een controlfreak noemt en of daar een kern van waarheid inzit. Zit er frustratie bij hem omdat alles op jouw manier moet? Of omdat je kritiek hebt of teleurgesteld bent over gang van zaken als je terugkomt van een weekend weg? Of ben jij geirriteerd omdat hij zich er (te) makkelijk vanaf maakt. Hij kent je goed, jullie vissen dat vast wel uit samen. En daar varen jullie als gezin weer wel bij!

Groet, Talia

Talia

Talia

12-11-2008 om 19:48

Lol liesbeth...

Great minds think alike ...????

bibi63

bibi63

12-11-2008 om 21:52

Tanden poetsen (weethetevenniet)

Ik zal je heel eerlijk bekennen: ze poetst haar tanden 's ochtends niet..... ('s avonds wel uiteraard). Reden is eigenlijk dat ze sinds jaar en dag 's ochtends vers geperste sinaasappel/grapefruit/citroen drinkt (wij ook). Dat vindt ze heerlijk en is 1 van de 2 porties fruit. Punt is dat daarna tandenpoetsen meer schaadt dan baadt i.v.m. het zuur. Ervoor tandenpoetsen betekent dat ze het sap daarna absoluut niet lekker vindt. En eerlijk gezegd, is het tandenpoetsen van haar 's ochtends min of meer uit ons systeem geraakt. Door jouw posting heb ik toch weer zoiets van: moeten we toch weer in gaan voeren eigenlijk. Ik denk (in ons geval, maar wellicht past dat ook in jouw systeem) dat dat het beste werkt als ze na aankleden e.d. tanden gaat poetsen, daarna boterham en thee (waarmee de mintsmaak weer weg is) en daarna sap.
Nog even voor de duidelijkheid: ik ben er van overtuigd dat tandenpoetsen direct na het eten (en zeker na zuur sap e.d.) niet een goede optie is. In mijn beleving is de beste manier om 's avonds voor het naar bed gaan goed te poetsen om met een schoon gebit naar bed te gaan. 's Ochtends is dat gebit nog net zo schoon, maar is een nieuwe dosis fluor uit de tandpasta natuurlijk wel een goede bescherming. Maar DAARNA eten en niet eerst eten en dan daarna poetsen.
Groetjes,
Bibi

Eehhh bibi

..je tanden zijn niet schoon als je 's ochtends wakker wordt. Met een borstel verwijder je bacterieen en hun voer (substraat). Maar nooit alle bacterieen. Dus 's ochtends zitten er nieuwe bacterieen die zich 's nachts vermenigvuldigd hebben op het overgebleven substraat.

Dat zei mijn tandarts tenminste..

juno

juno

12-11-2008 om 22:56

Sancy

OCD (OCS) is erger dan OCPD. Met ocd kun je geen 'normaal' leven hebben met ocpd wel.

Hier wat nederlands talige info:

-perfectionistisch, beperkt, en excessief gedisciplineerd;
-een rigide, formeel, koel, afstandelijk, beredeneerd, en gedetailleerd gedrag;
-agressief, competitief, en ongeduldig;
-gedreven door een chronische tijdsdruk en niet in staat te zijn tot ontspannen;
-het controleren van zichzelf, anderen, en situaties;
-indirect in hun uitingen ofschoon klaarblijkelijk een onderstroming van vijandschap vaak aanwezig is;
-vaak geneigd tot het vergaren van geld en andere bezittingen (hamsteren);
-gepreoccupeerd met orde, netheid, en schoonmaken; en
onflexibel en eigenwijs in relaties.

Mokey

Mokey

12-11-2008 om 23:30

En ik?

He je ook een antwoord op de door mij gestelde vraag, Juno? Ik heb flink op google gezocht, in diverse talen, maar kan niets vinden.

Als papa het doet

Ach, als ze hier met papa alleen zijn eten ze 's avonds netjes hun bord leeg, gaan ze gewassen, gekamd, goed gekleed, gevoed en getandenborsteld naar school.

Maar dat komt omdat ze het niet altijd met papa doen, en het als een leuk extraatje zien als papa het doet, en ja, dan doe je je best...

In de ochtend is het hier zo dat van alle dingen die moeten: aankleden, eten, haar kammen, drinken, tandenpoetsen, schoenen en jas aan, huiswerk en brooddoos mee er doorgaans eentje bij inschiet. Kwartier eerder opstaan heeft totaal geen effect trouwens. Als we alles doen missen we de schoolbus.

Dochter is al eens in pyama naar school gestuurd door me, maar dat maakte totaal geen indruk (ehm, nee erger: ze vraagt wanneer ze weer mag...).

Vaak is het het drinken of tandenpoetsen dat er tussendoor glipt. Harenkammen ook wel, maar dat kan desnoods nog in de schoolbus.

Je kunt erg boos worden, maar dat doe ik niet meer, ik word er alleen maar moe van. Ik heb het losgelaten. Dan lopen ze maar voor gek hoor.

Sancy

Sancy

13-11-2008 om 07:37

Juno (o.t., sorry, weethetevenniet)

Hier heet ocpd dan ocps: "Het essentiële kenmerk van de obsessief-compulsieve persoonlijkheidsstoornis is een preoccupatie met orde, perfectie, en controle, ten koste van flexibiliteit, openheid en efficiëntie. Ze zijn consciëntieus, scrupuleus en niet flexibel over moraal, ethiek, normen en waarden. Zij kunnen zichzelf en anderen dwingen tot het volgen van rigide morele principes en het leveren van erg hoge prestaties. Zij zijn geneigd tot stevige zelfkritiek. Ze respecteren autoriteit en regels, staan op het letterlijk volgen van de regels ongeacht de omstandigheden.
Dwangmatige mensen wekken de indruk heel zelfstandig te zijn, terwijl ze voortdurend piekeren over hoe anderen over hen oordelen. Vaak gedragen zij zich aangepast en beleefd, maar ze voelen juist verzet, kwaadheid of rancune. Deze gevoelens durven zij zichzelf en anderen niet toe te staan. Ze zijn sterk gericht op het naleven van regels, ook om zo hun eigen gevoelens en impulsen in bedwang te houden. Ze zijn trots op hun realiteitszin, rationele inslag en wantrouwen. Ze moeten van alles, hebben grote inzet en streven perfectionisme na. Vaak hangt hun gedrevenheid en kritische inslag, samen met angst voor afwijzing, straf of beschuldiging. In intieme relaties kan angst voor verlies van controle spelen. Bijvoorbeeld wanneer opeens hun behoefte aan geborgenheid bovenkomt, terwijl zij juist zo gesteld zijn op hun onafhankelijkheid. Ook raken ze soms in de war door heftige gevoelens van kwaadheid of voelen zij zich tekortgedaan."
Voor de DSM-IV-TR criteria verwijs ik je maar weer naar de bron van bovenstaande: www.hulpgids.nl

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.