tuttefrutje
24-01-2014 om 09:04
wel echt ziek of schoolziek
Zoon van 11 heeft gisteravond nogal hard zijn hoofd gestoten, wilde vanmorgen niet naar school, hoofdpijn! Wie geeft toe, en wie zegt niet aanstellen.....

wizzer
24-01-2014 om 09:09
hersenschudding?
Hard je hoofd stoten en vervolgens hoofdpijn is bij mij rust houden. Dat zou ik geen toegeven noemen. Ik verwacht dan wel dat er ook echt rust gehouden wordt. Dus lekker op de bank of in bed, geen beeldschermen etc.

Jippox
24-01-2014 om 09:11
inschatten
Dat is vanaf hier moeilijk in te schatten. hangt af van wat er precies gebeurd is, hoe kind er gister aan toe was en hoe nu. Zijn er andere klachten behalve hoofdpijn (misselijk, wit zien, duizelig enz)? Dan sowieso thuis blijven. En dan mogen er uiteraard geen schermpjes aan (dat wordt afgeraden bij hersenschudding).
Maar als er gister niet zo veel aan de hand was en kind er blozend bijloopt en goede eetlust heeft, en dan 'opeens' zegt hoofdpijn te hebben... Tja, dan zou ik zeggen: probeer het toch maar gewoon op school. En als het echt niet gaat dan laat je maar naar huis bellen.
Je kent je kind zelf het best...

Druif
24-01-2014 om 09:25
Thuis blijven
Natuurlijk thuis houden.
Ik zou er niet over twijfelen. Ik herinner me nog van vroeger, de luxe van 'uitzieken'. Je bent niet echt superziek. Ligt niet meer brakend op de bank, maar mag wel een heerlijk pyjama dagje. Duckies lezen, theetje drinken, tekeningetje maken. Heerlijke dagen. Iedereen op school en jij heerlijk een dagje thuis. Niets mis mee.
Als je een baan hebt, of op de middelbare zit met allemaal toetsstress, kan dat niet. Nu kan het nog wel.
Zolang het niet iedere week is, zou ik er geen probleem mee hebben.

wizzer
24-01-2014 om 09:54
bovendien
De klachten van een klap op het hoofd hoeven niet direct te komen. Daar kan best een nacht tussen zitten. Ik zou het risico gewoon niet willen lopen.

tuttefrutje
24-01-2014 om 10:45
bedankt
bedankt voor reacties, ik heb hem wel naar school gedaan, gaat niet zo lekker met leren nl, en meteen na het stoten zei hij al morgen misschien niet naar school, ik ben zelf nogal verwend wat dat betreft, niet lekker, geen zin, blijf maar thuis, en heb nu niet genoeg doorzettingsvermogen,verantwoordelijkheid, dus extra lastig dit soort beslissingen, voel me dan een rot moeder !

Jippox
24-01-2014 om 10:55
joh
Je bent geen rotmoeder! Als het niet goed gaat op school bellen ze heus wel op, en je ziet ook vanzelf hoe het met je zoon gaat als hij vanmiddag thuis komt. Er gebeuren geen vreselijke dingen als je eventueel met een lichte hersenschudding een paar uur op school zit.
Mocht hij wel moe/witjes/misselijk/met hoofdpijn uit school komen, dan zou ik hem wel heel rustig aan laten doen van het weekend. Niet sporten, geen beeldschermen, dat soort dingen. En als het maandag niet over is naar de huisarts. Maar wacht het nou eerst maar even af. Grote kans ook dat er vanmiddag niets meer aan het handje is.

Jasmijn
24-01-2014 om 11:08
bij twijfelgevallen
Al ik twijfelde of zoon echt wel ziek was dan zei ik meestal dat hij thuis mocht blijven maar dat het voor de zieke belangrijk was om beter te worden. Dat hield voor hem in dat hij in de ochtend dan in bed moest blijven uitslapen (idd geen beeldschermen of ander leuks) en dan mocht hij in de middag beneden met een dekentje op de bank. Pas op het eind van de middag mag dan de tv aan. Ik hamerde dan op het het héél belangrijk was dat hij rust hield.
Als zoon dan echt ziek was vond hij dit prima en was ik in werkelijkheid veel minder streng achteraf (want ziek = vertroeteld worden) Bij 'schoolziek' ging hij dan toch liever naar school, waarbij ik hem op het hart drukte dat hij écht naar huis moest komen als het niet ging.
Meestal werkte dit wel en nu ze op de middelbare school zitten slepen ze zich altijd naar school, want stel dat je lessen mist, dan moeten ze vanalles inhalen en daar balen ze van. (had ik ook vroeger) dus ze gaan nu liever gewoon.

troelahoep
24-01-2014 om 11:28
ik wou het net zeggen
Als je bij twijfel een kind thuis houdt moet je het kind er wel op wijzen dat hij/zij ziek is, en niet gezellig thuis blijft. Dan wordt meestal snel duidelijk of een kind echt niet lekker is of niet.
Mijn jongste is nog wel eens moe (4 jaar) en die wil af en toe graag thuisblijven 's middags. Dat mag van mij alleen als hij dan ook naar bed gaat.

Druif
24-01-2014 om 11:43
mwah, ik ben niet zo streng
Van mij hoeven ze niet op bed of zo hoor, als ze ziek zijn. En ze mogen ook gewoon achter de pc of zo.
Ik heb er vandaag eentje zitten van 7. Hoesten, benauwd, geen koorts.
Hij zou wel naar school gekund hebben, maar hij is zo moe van het hoesten. Gisteren drie keer gepuft op school. Hij ziet zo wit.
Nee hoor, dan mag hij gewoon een dag thuis bijkomen. En gewoon lekker achter de laptop filmpjes kijken als hij wil. Niet de hele tijd natuurlijk, maar wel even.
Als ik ziek ben, vind ik het ook prettig om te lezen, film te kijken (downton abbey) of een crypto puzzel te maken. Ik ga dan ook niet de hele dag op bed liggen. (tenzij ik hoofdpijn heb)
Op bed blijven liggen is helemaal niet zo gezond. Je krijgt er slappe spieren van en je kunt niet goed hoesten als je ligt. Afwisselen, beetje bewegen, goed drinken, goed uithoesten (als je verkouden bent), frisse lucht, rust nemen, naar je lichaam luisteren.

Jippox
24-01-2014 om 11:46
dat beeldscherm
Noemde ik alleen ivm een mogelijke hersenschudding. Dan is dat namelijk geen goed idee. Ook met een hersenschudding is trouwens het advies om NIET op bed te gaan liggen, maar om in beweging te blijven. En te doen wat gaat, zeg maar. Als de klachten toenemen doe je teveel en moet je gewoon niks doen (beetje voor je uit staren, denk ik). Heel makkelijk voor een kind
En druif: jouw kind noem ik gewoon ziek. Daar hoef je geen koorts voor te hebben. Ik zou mijn kind in zo'n conditie ook lekker thuis houden.

troelahoep
24-01-2014 om 12:09
Druif
ja maar dat is anders. Jij weet dat je kind niet fit is. En als ik niet zou hoeven werken op zo'n dag zou ik mijn kind in jouw geval ook thuishouden.
Maar bij twijfel (stelt hij zich aan of niet?) dan kun je best een beetje streng zijn en duidelijk maken dat thuisblijven geen feest is. Als het kind ervoor kiest om overdag een paar uur op bed te gaan liggen zonder scherm, dan zal hij wel echt niet lekker zijn. En dan kun je altijd nog soepeler worden en ze wel achter de computer laten of wat dan ook.

Dalarna
24-01-2014 om 13:44
Precies
Bij twijfel ben je streng: ok als je je zo ziek voelt mag je thuis blijven maar dan ga je wel ook een paar uurtjes naar bed en gaan we niet aan de xbox.
Als je kind daarentegen duidelijk ziek is maar niet ziek genoeg om op bed te liggen doe je dat ook niet en als je kind een flinke griep heeft gehad en nog moet aansterken mag dat ook gewoon voor de tv en achter de xbox...

Katniss
24-01-2014 om 14:02
Hmmm
Mijn dochter is best regelmatig (elke maand wel een keer) niet fit genoeg voor school. Omdat ik het niet goed vindt als ze elke maand een dag thuis blijft (dat kan later ook niet meer als je werkt), wil ik dan best een keer een briefje schrijven voor de gym. Als het een eenmalig iets zou zijn, en er is ook nog een duidelijke oorzaak, dan zou ik er helemaal niet moeilijk over doen.

tuttefrutje
24-01-2014 om 15:57
tja
juf vanmorgen op de hoogte gesteld en ze belde na de middag pauze of ik hem op wou halen, eenmaal thuis hongerig actief en klaagt niet meer over hoofdpijn gelukkig. Lastig hoor zulke beslissingen, je wil er geen watjes van maken, maar ook geen verkeerde conclusies trekken! Bedankt voor het meedenken ieg!!!!

Mussie
24-01-2014 om 19:50
Zo'n twee keer per jaar
Ze vertonen hier zo'n twee keer per jaar schoolzieke neigingen. Ik vind het prima, en verwen ze dan enorm. TV aan, lekker hapjes, een leuk tijdschrift kado en veel aandacht. Meestal hebben ze er dan aan het eind van de dag wel weer genoeg van. Sinds oudste op de middelbare school zit, vraagt hij er nooit meer om. Misschien is het typisch iets voor de basisschool? Van mij mogen ze hoor, ik neem aan dat ze van man en mij genoeg plichtsgetrouwheid meekrijgen om dit later niet meer te doen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.