Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Feestmama

Feestmama

19-01-2010 om 20:31

Wel of geen feestje geven

Mijn dochter (wordt 10) gaat heel graag naar school maar heeft geen vriendjes en speelafspraakjes. Het sociale gebeuren wordt gehaald uit clubjes (maar zijn geen vriendjes). Nu komt de verjaardag eraan. Wij, als ouders zitten in dubio, wel of geen feestje laten geven. Waarom kinderen uitnodigen die alleen voor een feestje komen en niet voor de jarige zelf (hebben we helaas slechte ervaring mee). Dochter begon zelf over een kinderfeestje vandaag, na doorvragen wist ze één meisje te noemen die met lezen naast haar zit en waar ze dan wel eens mee kletst, verder niet.
Vorig jaar was de samenstelling van de (combi-)groep anders en heeft ze wel een feestje gegeven.
Wat zouden jullie doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lou

Lou

19-01-2010 om 21:12

Wat wil ze zelf?

Ik zou het aan je dochter overlaten en afhankelijk van haar wens verder denken. Weet ze het niet, stel dan een paar dingen voor, zoals: een feestje met kinderen die ze zelf mag uitzoeken (kan natuurlijk ook van nso of clubjes zijn), een grotemensenfeestje voor familie en buren (kan misschien ook samen met vader of moeder), geen feestje, of een dagje uit met één vriendinnetje en er dan iets bijzonders van maken. Naar de Efteling of zo.

Als ze toch een feestje wil geven op de manier die jullie eerder niet goed is bevallen, dan zou ik er wel op aansturen om vooral niet te véél kinderen uit te nodigen, en dan goed de regie in handen houden, zodat ze echt gezamenlijke dingen doen op het feestje.

Succes ermee!

Marit

Marit

20-01-2010 om 15:49

Klein

Is het een idee om het gewoon klein te houden? Laat haar 1 meisje vragen (speelt ze wel eens met iemand?), en neem ze beiden mee naar de film, schaatsen, ballorig, dierentuin. Heeft ze haar feestje, en hoef je geen kinderen uit te nodigen waar ze eigenlijk nooit iets mee doet. Groetjes en laat even weten wat het geworden is, Marit

Feestmama

Feestmama

21-01-2010 om 08:49

Marit

Ik zou het geen probleem vinden als er met één kind iets leuks gedaan zou worden. Maar dan moet zo'n kind er wel zijn en helaas is dat er niet.
Vorig jaar heeft ze wel een feestje gegeven (andere klas) maar ook wel eens niet maar dan was ze veel jonger. Eén keertje is ze met een ander meisje gaan schaatsen als feestje en dat was niet zo'n succes want toevallig was er ook een goede vriendin van haar op de ijsbaan........

liora

liora

21-01-2010 om 10:11

Vraag

Hoi Feestmama,

Even een vraag, ook al is dat niet aan de orde hier, maar waarom heeft je dochter al jaren geen vriendinnen? Is daar een reden voor? Het klinkt heel erg zielig vind ik en ik vraag me af of daar niet iets aan gedaan kan worden, maar waarschijnlijk hebben jullie dat al geprobeerd.

Groeten,

Liora

Katrien

Katrien

21-01-2010 om 11:40

Hier nu zo

Wij gaven ieder jaar een groot verjaardagsfeest, op vraag van onze dochter, want dat vond ze leuk. Ze nodigde alle klasgenootjes uit en dan nog wat kindjes uit andere klassen en 2 kindjes van buiten de school. Altijd een hele bende dus.

Maar ze wordt dus zelden op andere feestjes gevraagd. Vorig jaar geen enkele uitnodiging van klasgenootjes (hoewel die wel allemaal op haar feestje kwamen), wel van die 2 vriendinnetjes van buiten de school. De jaren daarvoor 1 of 2.

Wij weten wel hoe het komt dat ze niet wordt uitgenodigd en daar is niet veel aan te doen. Ze heeft een beste vriendinnetje en beste vriendje, maar die twee kinderen hebben, om verschillende redenen, nog nooit een verjaardagsfeestje gegeven.

Om verschillende redenen, zagen wij, als ouders, het niet meer zitten om dit jaar weer zo'n groot feest te geven.

Dus dit jaar is het anders; een beperkter aantal genodigden, meer kinderen van buiten de school en we gaan cakejes bakken en versieren.

Als ze zelf graag een feestje wil geven, zou ik opteren voor een beperkt feestje. Met kinderen die ze leuk vindt.

Is het voor haar niet zo belangrijk, dan kan je bijvoorbeeld ipv een feestje een leuk dagje uit met haar doen.

Katrien

tofifee

tofifee

21-01-2010 om 16:30

Familie

Misschien zijn er nichtjes en neefjes die ze kan uitnodigen?

ik hoop dat jullie met een oplossing kunnen komen, lijkt me vervelend als het niet door kan gaan.

Misschien een contactadvertentie zetten op regionale site of in de supermarkt om andere ouders met het zelfde probleem te ontmoeten, wie weet ...

Feestmama

Feestmama

22-01-2010 om 09:01

Liora

Vorig jaar heeft dochter wel een leuk jaar gehad met vriendinnen. Helaas zitten die in een hogere groep en is het blijkbaar uit het oog uit het hart.
Wij (ouders) hebben ons er bij neer gelegd dat de sociale contacten uit de clubjes en aktiviteiten gehaald worden en niet uit school.

Feestmama

Feestmama

22-01-2010 om 09:11

Pelle

De redenering die jij hier neerzet is dat wat ik ook altijd gevonden en gedacht heb. Helaas is het na al die jaren bij mij wel op.
De kinderen van vorig jaar spelen niet meer met haar en zitten ook in een andere klas(groep hoger)
Dit schooljaar is er welgeteld één speelafspraak geweest bij een nieuw meisje. Dochter vraagt wel maar andere kinderen willen of kunnen niet. Op een gegeven moment blijf ik dan ook niet meer aan een dood paard trekken en zie de clubjes en hobby's als sociaal oefenmoment.

Feestmama

Feestmama

22-01-2010 om 09:14

Katrien

Wij hebben als alternatief voor een feestje ook zitten denken aan een een leuk uitje voor haar alleen of met het gezin.

Feestmama

Feestmama

22-01-2010 om 09:19

Tofifee

Helaas hebben we geen neefjes en nichtjes die in de buurt wonen, dus dat valt af.
Een vriendin van mij heeft gedeeltelijk een zelfde probleem met haar dochter en daar hebben we het wel eens over.

Feestmama

begrijp ik dat je dochter nu in een nieuwe klas voor haar zit? Op zich begrijp ik dan wel een beetje het principe uit het oog uit het hart...hoe vervelend dat ook voor je dochter is.

Zaak is nu dus om te zorgen dat ze gezien wordt door haar nieuwe klasgenoten. Daarom zou mijn keuze, ondanks tegenzin, wel zijn om een kinderfeestje te geven. Je weet namelijk 100% zeker dat als je dat niet doet, het tij zeker niet zal keren.

Mijn advies is om toch dochter een aantal kinderen uit de klas te laten uitnodigen en daar wat leuks mee te gaan doen. Themafeestje of zoiets dergelijks.
Je zou in overleg met de juf of meester eens kunnen kijken welke kinderen bij je dochter passen, misschien heeft die daar zicht op.

Succes ermee!

groetjes van Purk

Annie

Annie

22-01-2010 om 16:38

Feestmama

De situatie die je schetst, is zeer herkenbaar. Mijn dochter werd op de basisschool ook zelden uitgenodigd op feestjes, had weinig speelafpraakjes en bij haar laaste feestje op de basisschool meldden zich ook een paar meisjes zich op het allerlaatste moment af met een vage smoes. Dochter werd gezien als nerd en sommige kinderen leken het niet zo goed te kunnen hebben dat zij in een plusgroepje zat. En ook zij had de pech van een steeds wisselende groep waarbij zij steeds als losse pion werd verplaatst.
Wij (mijn man en ik) hebben ook altijd getwijfeld om die toestanden of we een feestje moesten geven of dat we een dagje uit met het gezin moesten doen. Maar mijn dochter wilde zelf altijd een feestje geven. Bovendien gaven de andere 2 kinderen van ons ook altijd een feestje die altijd gezellig waren en dat wilde zij ook graag. Er zijn altijd kinderen van diverse pluimage geweest op haar feestjes: uit de klas boven haar, onder haar, dochter van een vriendin, achterbuurmeisje etc. En op het feestje zelf straalde ze dan helemaal. Maar na het feestje was het weer over muv het achterbuurmeisje en de dochter van vriendin maar die wonen niet op fietsafstand. Dus ik begrijp je dilemma helemaal.
Het is dat bij ons dochter wilde, anders hadden we geen kinderfeestje gehouden. Wat we wel altijd hebben gedaan, is geen dikke vriendinnen uitnodigen. Die hebben dan hun eigen feestje en dochter staat er beteuterd bij. Ik vond het altijd sneu, omdat de feestjes van onze andere kinderen heel anders zijn.
Nu zit ze op de middelbare school, ze is de enige van haar basisschool die daar naar toe is gegaan (daar heeft ze zelf voor gekozen, nieuwe start) en nu heeft ze wel vriendinnen, niet heel veel maar voldoende. Binnenkort heeft ze een slaapfeestje, alle meisjes komen en ze keek zo stralend, toen ze vertelde dat iedereen kon. Ik hoop dat jouw dochter dat ook gaat krijgen.
Ik weet niet hoe oud jouw dochter is maar een avondje met een meisje (van vorig jaar?) alleen naar de bios compleet met popcorn?

Sera

Sera

22-01-2010 om 19:53

Wat je dochter wilt

Ik zou je dochter laten kiezen. Als zij wel graag een feestje wil geven dan zou ik haar gewoon een feestje laten geven. Ik kan me goed voorstellen dat ze dit namelijk wilt. Heeft via haar clubjes geen vriendinnen of in elk geval kinderen die ze aardig vindt? Dan zou ik haar die gewoon laten uitnodigen eventueel aangevuld met een paar klasgenootjes.

Dat ze geen uitnodig terug krijgt van haar klasgenootjes is jammer maar als zij een feest wil geven zou ik dat wel doen.

Ik zou dan tijdens het feestje wel zorgen voor een strak programma waarin de kinderen niet te veel tijd hebben om zelf te spelen vanwege dat ze niet echt vriendinnen zijn.

Misschien ergens een activiteit ondernemen zoals bijvoorbeeld kaarsen maken of potten bakken? Of gaan bowlen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.