Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
angela

angela

18-06-2010 om 13:04

Wel of niet sealen? Twijfel!

Zoon is 7 en heeft net 3 achterste blijvende kiezen door. Volgens de tandarts moeten die geseald worden want er zijn diepe groeven.
Tja......... ik voel me altijd bij de tandarts alsof ik bij de garage ben (het moet echt mevrouw). Ik kan het niet controleren, de tandarts zal best van goede wil zijn, maar is sealen nou echt nodig en echt de 'verlossing' van eventuele problemen?
Ik lees zoveel tegenstrijdige berichten. Ik ga zelf eigenlijk altijd uit van POETSEN POETSEN POETSEN en nog een keer poetsen. Wij poetsen de kinderen dus ook. Dat doen ze niet zelf.
Man en ik hebben beide 0 gaatjes ..een goed gebit.
Breng ik met het sealen niet meer risico's aan? (lekkage van de seal en dus juist gaatjes, er zit nu missch een klein viezigheidje, seal erover en dan wordt het echt een gat, dat soort dingen...)
Wie heeft ervaring en tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

18-06-2010 om 13:37

Tips

A vertrouw je tandarts (hij/ze schijnt deskundig te zijn)
B of zoek een ander die je wel vertrouwt
C laat je kinderen wel zelf poetsen. Je kan ze napoetsen... maar ze moeten het toch leren?

koentje

koentje

18-06-2010 om 13:40

En d

wel of niet een gebit met weinig tot geen gaatjes is van allerlei omstandigheden afhankelijk. Ga niet zomaar uit van dat jij poetst dat dat betekent dat dat het ultieme is. Ik poets me ook suf (en flossen, ragers enz.) en heb toch vaak gaatjes gehad. Het ligt ook aan speekselsamenstelling en allerlei dingen waar je niet veel aan doet.

Wel gedaan

Ik heb ook een goed gebit, met maar twee vullingen... precies in die diepe groeven in de achterste kiezen. Ik heb dochters kiezen dus wel laten sealen. Het is gewoon heel moeilijk om die diepe groeven goed schoon te poetsen.

Mamvantwee

Mamvantwee

19-06-2010 om 12:10

Ook wel gedaan

Mijn dochter had met 5 vier nieuwe kiezen. Ik heb ze wel laten sealen ik ben er erg blij mee dat dat kan! Toen ik jong was, was het voor mij net te laat dat deze optie er kwam, mijn 1 jaar jongere broer kon wel zijn kiezen laten sealen. Hij heeft nooit gaatjes gekregen in die gesealde kiezen.

Je hebt geluk dat je nooit gaatjes hebt. Ik ben ook opgegroeid met eindeloos poetsen, extra fluor, flossen, ga maar door. Maar toch heb ik regelmatig onderhoud nodig. Het ligt echt niet alleen aan je poetsgedrag...

Groet, Mamvantwee

Jaymza

Jaymza

20-06-2010 om 14:21

Hier negatieve ervaring

Hier ook geseald en dochter heeft dus nu 2 vullingen in de gesealde kiezen. De rest is nog prima. Dus wij zijn niet enthousiast, maar misschien toevallig pech gehad.

Jaymza

Ook gedaan

wij hebben het ook bij dochter (bijna 6) laten doen in alle vier de grote-mensen-kiezen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet zo over na heb gedacht, het lijkt me beter dan over een tijdje een vulling.

Het deed trouwens geen pijn volgens dochter. Maar ze vond het wel erg indrukwekkend allemaal en weigerde dus ook in 1e instantie om mee te werken.

Gelukkig was papa mee naar de tandarts .

Groet,
Wiggie

Wel gedaan

Twee van onze drie kinderen hebben gesealde kiezen. De derde heeft sterker glazuur en beter speeksel, net als ik. De twee met gesealde kiezen hebben meer aanleg om gaatjes te krijgen. Gewoon domme pech bij het uitsorteren van de genen...

Muusje

Elisa Gemani

Elisa Gemani

22-06-2010 om 00:45

Sealen/poetsen

Hier had de tandarts het al bij een paar controles over het laten sealen van de kiezen van zoonlief (9). Bij de volgende controle laat ik het denk ik maar gewoon doen. Baat het niet, het zal denk ik ook niet schaden. Los daarvan nog even over dat poetsen: laat je kinderen van jongsafaan wel zelf poetsen. Poets dan even na maar als ze een jaartje of 9, 10 zijn hoef je dat ook echt niet meer te doen. Verder ben ik het met Koentje eens dat er vele factoren zijn die invloed hebben op het ontstaan van gaatjes en andere mond- en tandproblemen. Speekselsamenstelling, genen, wat je eet en drinkt, je algehele weerstand etc. Er zijn zat mensen die een uitstekende mondhygiene betrachten, niet snoepen, flossen, keurig met poetsen een half uur wachten na het eten/drinken etc. etc. en die toch gaatjes krijgen en/of tandvleesproblemen. Hier juist de andere kant: ik ben 40 jaar en heb nog nooit een gaatje gehad ondanks maar een keer per dag poetsen, het vier jaar dragen van een beugel en ondertussen vaak snoepen etc. Gewoon het goede gebit van mijn vader geerfd, een goede speekselsamenstelling en wel altijd water drinken nadat ik iets eet/drink. Mijn tanden zijn van nature wel aan de gelige kant maar ze zijn dus wel sterk Het lijkt erop dat zoonlief dat goede gebit heeft geerfd maar hij poetst wel (zelf) twee keer per dag zijn tanden met de elektrische borstel. En ook hij drinkt geen limonade of fris, alleen water. Maar nogmaals, dat poetsen op zich zegt dus niet zoveel. Meer dan drie keer per dag je tanden poetsen en/of te agressief poetsen is ook niet goed voor je glazuur. Twee keer per dag 2 minuten is zat. Tussendoor na eten/drinken even je mond spoelen met water en je komt al een heel eind

Aaf

Aaf

22-06-2010 om 09:23

Klemmen

Onze tandarts gebruikt van die mondklemmen om de mond van het kind open te houden. Dochter vindt het sealen geen probleem maar verzet zich heftig tegen die klemmen.(kan mij voorstellen, vind het zelf ook geen pretje) Gebruiken jullie tandarts die klemmen ook of zijn er ook die ze niet gebruiken en waar je je mond gewoon zelf goed open moet houden?

ishtar

ishtar

22-06-2010 om 09:32

Onze tandarts

gebruikt van die lange watten. Meer om droog, dan om open te houden. Onze vorige tandarts ook. Is ook niet lekker, maar verreweg beter dan zo'n klem.

m ik

m ik

22-06-2010 om 21:32

Watten

onze tandarts gebruikt ook watten inderdaad om de boel droog te houden.
Mij werd uitgelegd dat kiezen hele diepe groeven hebben en daardoor moeilijk schoon te houden / krijgen zijn. Daarom werd het sealen aangeraden, waaarbij de tandarts eerst de kiezen goed poetste met een speciaal borsteltje. Hierdoor is de kans op gaatjes onder het sealen (vrijwel) onmogelijk.

picobello

picobello

26-06-2010 om 09:25

Hier kind met slecht gebit

maar die zich echt niet laat behandelen.Tandarts werkt ook met kaakklem zodat dochter niet bijt )
maar daardoor is ze nog banger geworden.
Ze gaat nu behandeld worden onder totale narcose en doen dan heel haar gebit. Ik zal eens vragen of ze ook gelijk sealen of kan dat niet gelijk na gaatjes vullen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.