Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Suz@nne

Suz@nne

29-09-2011 om 13:37

Welk boek evenaart pluk van de petteflet?

Hallo,
de laatste paar weken hebben mijn mannetjes enórm gesmuld van Pluk van de Petteflet (3 en 4,5 jaar). Het was voor het eerst dat we een doorlopend verhaal voorlazen, want normaal lezen we vooral heel veel prentenboeken en verhaaltjesboeken.
Nu zijn we dus in een gat gevallen, want het boek is uit..
Ik ben op zoek naar nog zo'n doorlopend verhaal voor kleuters, waar je lekker met z'n allen van in de ban kan zijn.
Tips?
Suzanne

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Suz@nne

onze jongens hebben enorm genoten van 'De grote kleine kaptein'van Paul Biegel.

groeten

Kapitein

Ik denk dat je kinderen nog te jong zijn voor de Kleine Kapitein, die van 3 zeker, maar ook 4½ is aan de jonge kant. Mijn zoon (met veel voorleeservaring) kreeg de Kleine Kapitein toen hij ruim 5 was, en ik was al vroeg.
Neemt niet weg dat Paul Biegel een fantastische schrijver is (vinden wij). Je zou kunnen beginnen met De Dwergjes van Tuil, later evt. Virgilius (ook van Biegel). De boeken van Hanna Kraan over de eekhoorn Krik zijn erg leuk, later die van de Boze Heks. Ik ben zelf ooit een draadje gestart over boeken-met-een-doorlopend-verhaal, zal es kijken of ik dat nog kan opsnorren.

Pippi langkous

De titel zegt het reeds. Hier gingen we na Pluk over op Pippi. Of omgekeerd, dat weet ik niet meer.
Beide boeken zijn inmiddels vaker voorgelezen (zit net weer in het laatste staartje van Pippi), maar Pippi was al meteen een hit en toen zal zoon ook ongeveer 4 geweest zijn.

De Kleine Kapitein vind ik persoonlijk minder geschikt voor een kleuter, maar wie ben ik

Ook van Paul Biegel en wat behapbaarder voor kleintjes vind ik De Rover Hoepsika. Maar zoon was al 5 toen ik dat voorlas. Wel lichter van toon dan de Kleine Kapitein. En erg prettig aan Hoepsika: alle hoofdstukken zijn even lang, je kan standaard een hoofdstukje per avond doen (het is een vervolgverhaal in de Donald Duck geweest).

Wat het hier ook goed deed: Foeksia de Miniheks. Toen had zoon de film al gezien trouwens.

Groeten,

Temet

angel3

angel3

29-09-2011 om 17:01

Wiplala!

wiplala natuurlijk!

Talia

Talia

29-09-2011 om 20:04

Otje

Op dezelfde manier als Pluk hebben wij hier van Otje genoten. Ik vind persoonlijk Pippi en De Kleine kapitein nog lastig geschreven (qua woordkeus) voor zulke kleintjes.
Maar goed, succes met je keuze en geniet ervan!

Rafelkap

Rafelkap

29-09-2011 om 20:17

Karlsson van het dak

Karlsson van het dak, van Astrid Lindgren hoort ook nog in dit lijstje thuis.

Suz@nne

Suz@nne

29-09-2011 om 20:30

Leuk!

Dat begint al goed op gang te komeN, leuk!! Aan Otje had ik idd ook al gedacht.
Grappig dat jullie vooral met de "oudjes" komen, zou er ook iets van na de jaren '90 bij zitten?

Thursday Next

Thursday Next

29-09-2011 om 20:42

Of...

tomio? van Hans Bouman

Tango

Tango

29-09-2011 om 21:38

Wat dacht je van...

Pluk redt de dieren, het vervolg op Pluk van de Petteflet. Of had je die ook al gehad? Anders inderdaad Otje, Wiplala. Die deden wij ook na Pluk, toen Tangozoon een jaar of 5 was.
Wat hij ook heel leuk vond op die leeftijd was Tommie en Lotje van Jacques Vriens.

Maylise

Maylise

29-09-2011 om 22:25

Winnie de poeh

Winnie de Poeh is erg leuk op deze leeftijd...

Of Michiel van de Hazelhoeve

Of Babar de Olifant

Of De Wind in de Wilgen

of de Kinderen van Bolderburen

Of Beatrix Potter

Dat waren allemaal wel toppers bij mijn kleuters

Pluk redt de dieren...

...is idd ook erg leuk! En mooi om mee verder te gaan na pluk vd petteflet!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

liora

liora

29-09-2011 om 23:26

Jeetje

Nou heb ik echt een bijzonder intelligente zoon, maar als kleuter lazen we Kleine Ezel en Kikker. Pas toen hij zes was gingen we Pluk lezen. Otje daarna geprobeerd maar dat was nog te moeilijk.

Liora

Maylise

Maylise

30-09-2011 om 00:09

Liora

Ik kan niet voor de anderen hier spreken maar bij ons heeft het er ook mee te maken dat ik voorlezen ontzettend leuk vind maar prentenboeken voorlezen een stuk minder dan boeken met verhalen. Ik lees liever echte boeken voor dus zodra ik het idee had dat ze een langer verhaal konden volgen kwamen de echte boeken te voorschijn.

Asa Torell

Asa Torell

30-09-2011 om 09:17

Liora

Hier ook, al lazen we geloof ik wel snel (met 5 denk ik) De Kleine Kapitein. Eerder dan Pluk volgens mij! Of zoon het snapt weet ik overigens niet, ook nu hij 7 is denk ik dat er in de Kleine Kapitein van alles staat wat hem ontgaat.
En dat geldt voor meer boeken... ik heb bijvoorbeeld voor dochter van 4 nu Astrid Lindgrens Kinderen uit de Kabaalstraat gekregen, zij vindt het niks maar ik vind het hilarisch, het herkenbare kleuter-wangedrag dat je tussen de regels door terugvindt . Ik heb het laatst maar gewoon even zelf gelezen!

Pluk redt de dieren (tikkie ot)

Pluk redt de dieren heb ik ook voorgelezen, geleend uit de bieb. Zoon vond het wel aardig, maar zelf vond ik het echt stukken minder leuk dan Pluk vd P. Heb me regelmatig afgevraagd waarom, en ben er niet helemaal uit, maar moet wel constateren dat ik Pluk van de Petteflet echt een geweldig boek vind, maar Pluk redt de dieren - mwah.

Groeten,

Temet

Meer tips en temet

Hier is mijn oude draadje, zag in de gauwigheid dat er wel nog wat tips in staan, bijv. Roald Dahl (Sjakie is echt leuk), en het geheim van Toermalijn:
http://tinyurl.com/62wrjls

Temet: dat had ik nu ook, ik vond Pluk redt de dieren één grote deceptie, heb het afgeraffeld en snel weer verkocht. Verschrikkelijk, weet niet wat Annie bezield heeft maar ik vond het echt heel slecht.

amk

amk

30-09-2011 om 11:31

Hetzelfde

Als ik een boek voorlees moet ik het zelf ook leuk vinden om te lezen. Anders krijg ik het niet aantrekkelijk uit gesproken. Prentenboeken zijn leuk, maar ik ben momenteel helemaal dol op de klassiekers serie van Geronimo Stilton. Mijn dochter heeft genoten van Onder Moeders Vleugels en Heidi. Bij het voorlezen gaat het om meer dan alleen het totale begrip van het verhaal. Het gaat natuurlijk ook om aandacht hebben en rust. Toen mijn dochter net geboren was, ik denk een week of 3 oud zijn we begonnen met een slaapritueel. Het eerste wat wij voorlazen was het periodiek systeem der elementen. Tja je hebt ouders die scheikunde hebben gedaan of niet.
Pluk en Otje zijn we met 6 ook al doorheen. Maar die zullen vast nog wel weer uit de kast komen. Boeken over kunst doen het ook goed. Ze heeft van opa en oma vorig jaar een mooi boek gehad waarin over 2 pagina's een kunstwerk staat, en er naast kleine uitsnedes die je dan moet zoeken. Achterin staat dan een beschrijving van het werk. Het zoeken hebben we nu al wel gedaan, ik heb de stukjes ook voorgelezen, maar dat komt later ook nog wel weer een keer terug.

Pluk red de dieren

...wij vonden pluk red de dieren wel leuk! Zo zie je maar dat smaken verschillen! Kleine kapitein was hier ook een succes! Die boeken heeft mijn moeder vroeger ook voorgelezen! ik had er andere herinneringen aan! Kleuters Hoeven niet alles/alle lagen van een boek te snappen om het leuk te vinden! (ze moeten wel genoeg snappen om het verhaal te kunnen volgen, natuurlijk!)

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Irene

Irene

30-09-2011 om 12:59

Een paar

Hier op leeftijd 3-4 populair: het grote kwispelstaartjesboek van Carry Slee (ben zelf niet zo'n fan maar kinderen vonden het wel erg leuk).
Vanaf ca 4 jaar leuk voor kinderen EN leuk om voor te lezen: de boeken van Hanna Kraan (serie over de boze heks en een serie over Krik de eekhoorn).

Vic

Vic

30-09-2011 om 14:11

Jip en janneke

Mijn jongste kon als 4-jarige ook nog geen boeken met lange hoofdstukken volgen. Wat dat betreft herken ik wel wat Liora zegt. Na de prentenboeken zijn we begonnen met Jip en Janneke omdat dat korte verhaaltjes waren met een begin en eind. Versjesboeken vond en vindt ze ook heel leuk.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

30-09-2011 om 15:54

Pinkeltje

Is hier een tijd favoriet geweest, en Wipneus en Pim... hoewel ik dat zelf minder vind maar goed. En Pippi Langkous is ook leuk, en Wiplala. Ik heb trouwens bij al die voorleesboeken het idee dat de helft zoon ontgaat, vaak staan er behoorlijk moeilijke woorden in. Die leg ik dan maar even uit.

knofje!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.