Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Welk boek seksuele voorlichting kind 4 jaar

Net de vraag gekregen: "hoe kwam ik in jouw buik toen ik een baby was?". Partner zei: "Ik vond mama heel lief en toen stopte ik jouw in mama's buik". "Maar hoe dan?!???!!!"
Zijn antwoord vond ik nou ook niet helemaal passend. 

De vraag verwachtte ik nog niet, kind is net 4. 
Ik ben absoluut niet preuts, maar wist even niet wat ik moest zeggen. Ik heb gezegd dat ik op zoek ga naar een boekje en dat we dan samen dat boekje gaan lezen.
Maar ik zie door de bomen het bos niet meer. 

Wat is een leuk, duidelijk en leerzaam boek voor kleuters? 

Sanderijn van der Doef  Ik vind jou lief! Voor 3- tot 6- jarigen.

Je man geeft zichzelf wat te veel eer met die uitleg   

Ik had voor mijn kinderen de grote  race. Van Nicolas Allan

Kom je bij andere vragen van kind ook met een boekje aanzetten?
Bij mijn weten maak je het dan veel te groot en is je reactie wel preuts.
Wat is er mis met gewoon uitleggen hoe dat gaat? 

Je kunt simpel beginnen met dat de man/papa zaadjes heeft en de vrouw/mama eitjes. De papa geeft een zaadje aan het eitje en zo kan er een baby groeien. Dan vertel je het simpel en laat je het aan kind wat hij verder wil weten (hoe komt het zaadje dan bij het eitje?) Bij mijn kind op die leeftijd was dat genoeg. Over seks kwamen later pas vragen.

Hier hebben we heel veel boeken, dus ook wat over het thema verliefdheid en seks. Volgens mij is voor kleuters het boek 'ik vind jou lief' van Sanderijn van der Doef heel geschikt. Simpel uitgelegd, met humor en veel plaatjes.

KillerQueen

KillerQueen

01-08-2022 om 21:37 Topicstarter

Konijnekaas schreef op 01-08-2022 om 21:25:

Kom je bij andere vragen van kind ook met een boekje aanzetten?
Bij mijn weten maak je het dan veel te groot en is je reactie wel preuts.
Wat is er mis met gewoon uitleggen hoe dat gaat?

Je kunt simpel beginnen met dat de man/papa zaadjes heeft en de vrouw/mama eitjes. De papa geeft een zaadje aan het eitje en zo kan er een baby groeien. Dan vertel je het simpel en laat je het aan kind wat hij verder wil weten (hoe komt het zaadje dan bij het eitje?) Bij mijn kind op die leeftijd was dat genoeg. Over seks kwamen later pas vragen.

Hier hebben we heel veel boeken, dus ook wat over het thema verliefdheid en seks. Volgens mij is voor kleuters het boek 'ik vind jou lief' van Sanderijn van der Doef heel geschikt. Simpel uitgelegd, met humor en veel plaatjes.

Nee, ik kom niet met alles met boekjes aan. Maar ik vind het lastig om het op een niveau van een net 4 jarige uit te leggen zonder dat het te ingewikkeld wordt. 

Ik kan me van mezelf nog herinneren dat ik zei dat mama eitjes had en papa zaadjes en pitjes  

We zaten in de tuin een toetje te eten en wist even niet hoe het uit te leggen. 

Bedankt voor alle tips! 

De vraag hoe de eitjes bij de zaadjes komen kwam pas maanden later hier. 

Je kunt ook proberen te vragen wat hij zelf denkt en daarop inspelen.

Due-scimmie schreef op 01-08-2022 om 21:54:

De vraag hoe de eitjes bij de zaadjes komen kwam pas maanden later hier.

Je kunt ook proberen te vragen wat hij zelf denkt en daarop inspelen.

Dat doe ik ook vaak. 'Wat denk je zelf eigenlijk...'

Saga schreef op 01-08-2022 om 22:35:

[..]

Dat doe ik ook vaak. 'Wat denk je zelf eigenlijk...'

En werkt ook prima trouwens als ze gaan vragen waarom Sinterklaas zo oud is en dergelijke vragen.

Als we sinterklaas en kerstman kunnen verzinnen dan mogen we hierover ook iets leuks verzinnen. Ze komen er heus wel achter hoe het in het echt gebeurd uiteindelijk. Ik vertelde dat papas en mama's samen een kindje wensen van God. Het moet wel samen gebeuren anders komt je wens niet uit. Het feit dat je een man en een vrouw nodig hebt om een kindje te willen was voldoende voor mij.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-08-2022 om 05:54

Twijfelaar649200 schreef op 05-08-2022 om 00:47:

Als we sinterklaas en kerstman kunnen verzinnen dan mogen we hierover ook iets leuks verzinnen. Ze komen er heus wel achter hoe het in het echt gebeurd uiteindelijk. Ik vertelde dat papas en mama's samen een kindje wensen van God. Het moet wel samen gebeuren anders komt je wens niet uit. Het feit dat je een man en een vrouw nodig hebt om een kindje te willen was voldoende voor mij.

Voor jou misschien maar je hebt er zat bij die wel gewoon doorvragen. 

KillerQueen

KillerQueen

05-08-2022 om 07:01 Topicstarter

Twijfelaar649200 schreef op 05-08-2022 om 00:47:

Als we sinterklaas en kerstman kunnen verzinnen dan mogen we hierover ook iets leuks verzinnen. Ze komen er heus wel achter hoe het in het echt gebeurd uiteindelijk. Ik vertelde dat papas en mama's samen een kindje wensen van God. Het moet wel samen gebeuren anders komt je wens niet uit. Het feit dat je een man en een vrouw nodig hebt om een kindje te willen was voldoende voor mij.

Kutadvies. Best kwetsend ook. 

Wij willen graag al jaren een 2e kindje en dat lukt niet. Wensen we niet hard genoeg? 

Twijfelaar649200 schreef op 05-08-2022 om 00:47:

Als we sinterklaas en kerstman kunnen verzinnen dan mogen we hierover ook iets leuks verzinnen. Ze komen er heus wel achter hoe het in het echt gebeurd uiteindelijk. Ik vertelde dat papas en mama's samen een kindje wensen van God. Het moet wel samen gebeuren anders komt je wens niet uit. Het feit dat je een man en een vrouw nodig hebt om een kindje te willen was voldoende voor mij.

Dit vind ik nou echt een onderwerp waar je niet over mag liegen tegen je kinderen. Natuurlijk vertel je niet meteen alles, maar dit is toch echt slechtste antwoord wat je kan geven. 

KillerQueen schreef op 05-08-2022 om 07:01:

[..]

Kutadvies. Best kwetsend ook.

Wij willen graag al jaren een 2e kindje en dat lukt niet. Wensen we niet hard genoeg?

Het was ook een onzinnige post. Want hoe verklaart men dan onbepaalde zwangerschappen. 

Twijfelaar649200 schreef op 05-08-2022 om 00:47:

Als we sinterklaas en kerstman kunnen verzinnen dan mogen we hierover ook iets leuks verzinnen. Ze komen er heus wel achter hoe het in het echt gebeurd uiteindelijk. Ik vertelde dat papas en mama's samen een kindje wensen van God. Het moet wel samen gebeuren anders komt je wens niet uit. Het feit dat je een man en een vrouw nodig hebt om een kindje te willen was voldoende voor mij.

Ik denk dat je daarmee seks op de lange termijn tot een soort taboe maakt. En vraag me af of jouw kind dan later met jou durft te spreken over dingen als anticonceptie en misbruik.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.