Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
brigges

brigges

09-11-2009 om 12:09

Welk spel carassone / kolonisten of ander?

Hallo allemaal,

Ook dit jaar ga ik de sint maar weer een beetje helpen want die heeft het zo druk. Dus ik ben op zoek naar een leuk spel voor een slimme 10 jarige jongen. Hij vind monopoly (al een paar jaar) erg leuk en ik zit nu te denken aan kolonisten of carcasonne. Wat vinden jullie leuker of zijn er andere spellen een groot succes bij jullie ?

groeten brigges

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hoeveel spelers?

Groot nadeel van Catan is in onze situatie dat er minimaal 4 spelers nodig zijn.

Carcasonne is ook leuk met zijn 2-en. Verder vind ik het ook erg leuk om te doen, met en zonder aanvullingen.

Rieneke van der Graaf

Rieneke van der Graaf

09-11-2009 om 13:10

Kolonisten kaartspel

Wat ook heel leuk is voor 2 personen, is het kolonisten van Catan kaartspel. Je hebt er een basisspel van, en uitbreidingen.
Als je het spel redelijk onder de knie hebt, kun je ook een toernooi-variant spelen. (En dat kan ook online: www.feuerteufel.nl (voor het downloaden van het spel (feuerteufel genaamd) en www.kaartspelranking.nl om je scores bij te houden/ je te meten/ vergelijken met anderen.)

Agnet

Agnet

09-11-2009 om 13:57

Ticket to ride

Ticket to ride is ook heel erg leuk voor die leeftijd. Wij spelen het meestel met z'n vieren, drie zou ook kunnen, twee lijkt me te weinig. De Europa-versie is het leukst (vinden wij).

cqcq

cqcq

09-11-2009 om 14:20

Carcassone

Ik vindt carcassone leuker, maar kolonisten is ook erg leuk om te spelen. Wij spelen dat hier trouwens regelmatig gewoon met zijn twee-en, kan zonder echt de spelregels aan te passen. Het kaartspel hebben wij hier ook, maar dat heeft als nadeel dat je het niet kunt spelen met meer dan twee mensen. Wat hier momenteel ook een groot succes is, is tantrix. Dit bestaat uit zeshoekige stenen met gekleurde gebogen of rechte lijnen erop. Je moet proberen om van jouw kleur een zo lang mogelijk lijn te maken (en je tegenspeler daarbij dwars te zitten). Spel kun je ook heel goed alleen spelen (puzzelvarianten), maar ook met 2, 3 of 4 mensen.

Leuk strategie spel is verder Khet, een spelletje met een speelbord met twee echt laserstralen, en speelstukken die deels uit spiegels bestaan. Strategie lijkt een beetje op schaken. Laatse twee spellen zijn door mij gekocht bij www.denkspellen.nl, maar volgens mij is Tantrix ook te koop bij de betere speelgoedwinkel.

Wat ook leuk is, is trouwens Boonanza, een kaartspel waarbij je bonen verbouwt op bonenvelden. Alleen al vanweg de prachtige bonennamen en bijbehorende plaatjes een aanrader.

Martien

Martien

09-11-2009 om 14:21

Carcasonne

Dochter heeft vorig jaar van een vriendinnetje het basisspel gekregen en het was een voltreffer (toen 11j). Ondertussen kochten we een aantal uitbreidingen. Degenen die ze daar het leukste vind zijn : 'de uitbreiding', 'burgemeesters en abdijen', 'kooplieden en bouwmeesters'
wat ze minder vond (ondertussen had vriendinnetje ook een aantal varianten) 'de toren' 'de draak, de fee en de jonkvrouw', 'de rivier'
'De burcht' hebben we nog niet.
Groejtes en veel spelplezier

Marjoleine64

Marjoleine64

09-11-2009 om 19:57

Carcassonne en ra

onze jongens (10 en 12) zijn helemaal gek van Ra. We hebben het zelf niet, maar bij de (voormalige) oppas/gastouder spelen ze het regelmatig. Thuis is Carcassonne in verschillende varianten een topper, zowel met 2 als met meer spelers.
Ik vind dit een leuk draadje - ik ga zelf eens verder zoeken op de suggesties die hierboven gegeven zijn. Khet en Tantrix lijken me allebei ook erg leuk voor onze slimme en technische boys.
Marjoleine

Annet

Annet

09-11-2009 om 22:18

Kolonisten wel met 2 personen

Dochter van 12 speelt Kolonisten geregeld met 2 personen. Ik geloof dat ze wat spelregels aanpassen of per persoon voor 2 spelen (precies weet ik het niet). Het belemmert haar in ieder geval niet om dit spel te spelen. En zij is er erg gek op.
Tip: ze heeft voor haar verjaardag de versie gekregen: de lage landen. Erg leuk omdat de plaatsen zo herkenbaar zijn. Nadeel: het spelbord is erg lang.

Pippin

Pippin

10-11-2009 om 09:56

Kolonisten

Hoi, wij spelen kolonisten regelmatig met twee personen hoor. Dat gaat prima, je moet alleen een beetje creatief met de spelregels omgaan. Zoon heeft bij kolonisten een hele uitbreiding bedacht met oorlogsvloten en boogschutters. Dus dat vind ik een pre van dat spel, je creativiteit wordt erdoor geprikkeld.
Nadeel van kolonisten vind ik het speelbord, al die losse kaarten verschuiven enorm. We hebben ook de uitbreiding zeevaarders en dan wordt het best een gedoe met al die kaartjes.
Enne, nog een grooooot nadeel, ik verlies altijd! Ik ben niet handig genoeg ben met het strategisch neerzetten van mijn nederzettingen. Ik kom altijd grondstoffen te kort, mijn nummers worden nooit gegooid ;(((
In het boekje staan allemaal scenario's maar daar doen we eigenlijk nooit wat mee.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.