Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Welke app of aanpak gebruiken jullie om schoolmails, WhatsApp-berichten en gezinsplanning bij te houden?

Peiling

Is dit ook een hindernis in jullie dagelijkse organisatie? En zou je de app willen testen/proberen?
25 stemmen
12%
88%

Wij hebben afgelopen jaren afwisselend het hier eerder genoemde Hema-whiteboard, waar ook pictogrammagneten voor te krijgen zijn, voor gebruikt en met oudere tieners een papieren familyplanner. Hema, Dille en Kamille, boekhandel, overal verkrijgbaar. Mocht je perse een app willen: nu de kinderen volwassen zijn gebruiken we family-wall tot grote tevredenheid, de app bestaat dus. Fijn he, je hoeft niets meer te ontwikkelen, hij staat al klaar in de playstore

Ik ben natuurlijk uit het stenen tijdperk, mijn kinderen zijn veertigers, maar ik schreef alles op in een grote papieren agenda. Ik denk dat ik dat nu nog steeds zou doen. Er zijn hele goede, grote papieren gezinsplanners te koop.

ik heb een magneet whiteboard via Bol.
Gewoon een maandoverzicht, op de koelkast in het zicht.

DanielH

DanielH

13-05-2026 om 19:24 Topicstarter

Junio schreef op 13-05-2026 om 01:59:

eerlijk gezegd denk ik… neeeeee niet nog een app. Dat is juist het probleem al die kanalen en apps waar je informatie binnen krijgt en dan komt er weer eentje bij!

Wij hebben een gedeelde agenda op iphone en verder papieren family planner. De agenda van school kunnen we ook koppelen aan de agenda op telefoon, dus handig.

Bedankt voor je reactie. Eens, maar het idee erachter is dat (en ik ben daar nog niet helemaal uit hoe, maar het moet in 2026 toch zeker mogelijk zijn) de informatiestromen 'automatisch' gebundeld worden en je dus maar 1 eindpunt hebt waar alles verzameld wordt. Mijn bericht is dan ook meer bedoeld als een uitvraag van informatie hoe een ieder hiermee omgaat. Ik merk zelf dat het ontvangen van informatie en afspraken via Parro, Magister, diverse what's app groepen van sportverenigingen me irriteert. Niet zozeer de afzenders, maar meer het feit dat het omslachtig is om alles bij te houden. We gebruiken overigens nu een papieren kalender (tussen a4 en a3 formaat in) en dat werkt op zich ook, maar mijn inziens niet optimaal in ons gezin.

DanielH

DanielH

13-05-2026 om 19:29 Topicstarter

Citroengraag schreef op 13-05-2026 om 11:24:

Wij hebben afgelopen jaren afwisselend het hier eerder genoemde Hema-whiteboard, waar ook pictogrammagneten voor te krijgen zijn, voor gebruikt en met oudere tieners een papieren familyplanner. Hema, Dille en Kamille, boekhandel, overal verkrijgbaar. Mocht je perse een app willen: nu de kinderen volwassen zijn gebruiken we family-wall tot grote tevredenheid, de app bestaat dus. Fijn he, je hoeft niets meer te ontwikkelen, hij staat al klaar in de playstore

Dank voor je reactie citroengraag, wel een beetje jammer dat je op deze manier reageert:
Fijn he, je hoeft niets meer te ontwikkelen, hij staat al klaar in de playstore

Ik had deze nog niet voorbij zien komen, dat scheelt inderdaad heel wat werk. Ik ga deze zeker proberen!

DanielH

DanielH

13-05-2026 om 19:37 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 13-05-2026 om 13:40:

Ik ben natuurlijk uit het stenen tijdperk, mijn kinderen zijn veertigers, maar ik schreef alles op in een grote papieren agenda. Ik denk dat ik dat nu nog steeds zou doen. Er zijn hele goede, grote papieren gezinsplanners te koop.

Bedankt voor je antwoord.. Stenen tijdperk .. Ik ben ook geen 23 meer, maar mijn 'vraag' ligt in het feit dat tegenwoordig elke (sport)vereniging en school zijn eigen manier van communiceren heeft. in ons geval krijgen we onze informatie door middel van c.a. 8-9 verschillende bronnen binnen varierend van app groepen tot apps van school / e-mails en moeten we deze informatie zelf samenvoegen in een vorm waarbij we allen toegang hebben tot de informatie. Overigens spelen binnen elk gezin andere factoren  mee waardoor de beste oplossing per gezin kan verschillen. Wij gebruiken op dit moment overigens ook een grote papieren gezinsplanner en dat lukt aardig (soms komen we net wat ruimte te kort )

DanielH

DanielH

13-05-2026 om 19:40 Topicstarter

Max88 schreef op 13-05-2026 om 16:51:

ik heb een magneet whiteboard via Bol.
Gewoon een maandoverzicht, op de koelkast in het zicht.

Hoi, bedankt voor je antwoord. Dat hebben we geprobeerd, onze katten vonden het een super idee, die vinden vooral de magneetjes super om naar te springen.. Dat was dus geen succes haha.

DanielH schreef op 13-05-2026 om 19:37:

[..]

Bedankt voor je antwoord.. Stenen tijdperk .. Ik ben ook geen 23 meer, maar mijn 'vraag' ligt in het feit dat tegenwoordig elke (sport)vereniging en school zijn eigen manier van communiceren heeft. in ons geval krijgen we onze informatie door middel van c.a. 8-9 verschillende bronnen binnen varierend van app groepen tot apps van school / e-mails en moeten we deze informatie zelf samenvoegen in een vorm waarbij we allen toegang hebben tot de informatie. Overigens spelen binnen elk gezin andere factoren mee waardoor de beste oplossing per gezin kan verschillen. Wij gebruiken op dit moment overigens ook een grote papieren gezinsplanner en dat lukt aardig (soms komen we net wat ruimte te kort )

Tja, toen ik kind was kregen we overal briefjes van mee. Nog op papier dus. Van volleybal, scouting, harmonie, school. Die werden op het prikbord gehangen en op de kalender geschreven. Nu gaat het digitaal. Voordeel is dat er geen informatie verloren gaat omdat er briefjes verloren raken onderweg 

DanielH

DanielH

13-05-2026 om 19:46 Topicstarter

afrodite05 schreef op 13-05-2026 om 05:29:

Aan degenen die een papieren kalender/agenda met ruimte voor elk gezinslid gebruik(t)en: heb je een linkje? Of een afbeelding?
En dan, in de keuken een whiteboard met de info per week ofzo?
Ik zit ook niet op nog een app te wachten, maar heb wel graag het systeem helder, wij staan aan het begin (kinderen 3j en 11w) en er komen steeds meer afspraken bij. Overzicht bewaren en inzichtelijk maken voor de kinderen zelf lijkt me prettig.

Het is jammer dat ik geen foto kan posten, maar wij hebben een grote papieren planner in gebruik gelijkend op deze: op bol hobbit-familieplanner-2026-2027-familiekalender-weekkalender-omslag-1-week-op-1-pagina-6-personen-weidebloemen

In de keuken op een plekje dat we in principe niet gebruiken om te koken.

Werkt op zich goed, links de namen en in de vakjes heb je vrije invoer, dus ook wanneer je iets moet herinneren maar geen tijd notering noodzakelijk is.

DanielH

DanielH

13-05-2026 om 19:50 Topicstarter

Kampeerder schreef op 13-05-2026 om 06:26:

Voor TO:
Welke app je ook maakt het is zo handig als de discipline van de gebruiker. Als afspraken er niet consequent worden ingezet wordt het nooit een succes.

Best leuk om een app te bouwen en ouders dan een probleem aan te praten 🤔🤣

Hoi, bedankt voor je reactie, jammer van de inhoud. Je laatste opmerking slaat natuurlijk helemaal nergens op. Ik heb de vraag uitdrukkelijk neergelegd hoe men ermee omgaat en dat er nog geen app is. Daarnaast begrijp ik niet wat er mis zou zijn met het ontwikkelen van een app om mensen te helpen (waaronder in de eerste instantie mezelf). Je hebt wel gelijk dat het leuk is een app te bouwen, dat dan weer wel. 

DanielH

DanielH

13-05-2026 om 19:51 Topicstarter

Kampeerder schreef op 13-05-2026 om 06:45:

En een tip voor ouders:

Neem je kind(eren) vanaf heel jong mee in de wekelijkse planning. Benoem de dagen van de week, morgen en gisteren. Laat ze zelf kijken wat ze die dag nodig hebben. Laat het ook hun routine worden. Deel veranderingen met ze. Hebben ze een keer een zakje brood omdat de trommel even onvindbaar is, vertel dat, dan kunnen ze op school hun brood weer vinden.

Werkt niet bij alle kinderen meteen heel goed en bij sommige nooit maar als je er niet mee begint dan lukt het zeker niet.

Zeker een goede tip!

DanielH

DanielH

13-05-2026 om 20:02 Topicstarter

Anna89 schreef op 13-05-2026 om 07:26:

Onze kinderen van 6, 8 en 10 hebben vrij weinig wisselende activiteiten denk ik. Wel elke week de vaste dingen met een vaste verdeling, maar die hoef ik niet op papier te hebben (zwemles, scouting, school, onze werkdagen). Aan gymtassen en eten en drinken denken ze zelf en dat laatste kunnen zowel mijn man als ik prima zonder app maken voor zover de kinderen dat nog niet zelf doen. Ook aan zaken als een hamer of glazen potje meenemen denken ze zelf. De kleuter komt nog wel eens met een stip op z'n hand thuis en zegt dan 's ochtends: 'mama, ik moet ... mee'. Studiedagen, feestjes, afwezige ouders etc. zetten we op een papieren kalender en in een digitale. Een melding hoeft daarbij niet. Je kijkt er toch dagelijks naar én ook verder dan alleen diezelfde middag?

Dat klinkt goed! Onze kinderen zijn dan net even anders, de puber die echt wel informatie krijgt maar het wat minder goed onthoudt; De "owjah's" nemen in aantal toe . En onze dochter wordt soms zo overprikkeld dat ze het gewoon niet meer meekrijgt. Dat is overigens allemaal te managen want vaak (niet altijd, zeker niet op middelbare) worden we in de communicatie meegenomen. Dan schrijven we het op de grote papieren planner en komt het ook goed, maar juist dat ondervangen, samenbrengen, opschrijven voelt af en toe onnodig wanneer een app of stukje software dat ook zou kunnen. Het is immers in alle gevallen al digitale tekst. Met uiteraard het begrip dat dit niet voor iedereen zo voelt.

DanielH schreef op 13-05-2026 om 19:37:

[..]

in ons geval krijgen we onze informatie door middel van c.a. 8-9 verschillende bronnen binnen varierend van app groepen tot apps van school / e-mails en moeten we deze informatie zelf samenvoegen in een vorm waarbij we allen toegang hebben tot de informatie. 

Maar waarom moet iedereen toegang hebben tot de informatie? Bij gymkleren mee zijn er hooguit twee personen die dat moeten onthouden. En moet alle informatie ook echt onthouden worden? Ik kan me niet herinneren dat wij hier een paar jaar geleden veel moeite mee hadden toen onze kinderen dezelfde leeftijd hadden. Ook niet dat er nou zo heel veel informatie binnenkwam die ook allemaal relevant was. Als ik nu bang ben dat ik iets vergeet, leg ik een papiertje naast mijn laptop met data, maar eigenlijk onthou ik vrij goed de ongeveer-datum en zoek ik het steeds terug. Ik krijg bijvoorbeeld nog steeds alle mails van de tandarts voor de kinderen. Die deel ik met de kinderen, maar niet met mijn man, want waarom? Alleen als het voor hem relevant is om te weten dat er een kind op een bepaalde tijd thuis/weg is. Ik deel het ook niet met het andere kind, tenzij ze samen kunnen fietsen. 

DanielH

DanielH

13-05-2026 om 20:15 Topicstarter

key_west schreef op 13-05-2026 om 09:26:

Hier een druk gezin met 3 kinderen en ouders met werk en verplichtingen. Ik herken de mental load en de uitdaging om het overzicht te houden van alles wat binnenkomt via diverse kanalen. Dat gaat hier 90% goed en 10% niet. Maar dat leidt nooit tot tot onoplosbare problemen .

Ik denk dat nog een app erbij geen oplossing is. Als je iets wil bijhouden op een digitale manier kan je dat ook met bestaande google/outlook agenda's. En volgens mij zijn er al apps op de markt die je kan gebruiken als je toch iets extra's wilt.

Hier zetten man en ik de belangrijke zaken in onze werk outlook agenda erbij (want dat zie je elke dag) of we onthouden het. Maar dat gaat dus niet altijd goed.
We hebben ook een papieren familieplanner, ALS we die goed bijhouden zou dat de beste optie zijn om het overzicht te houden:
* door dingen op te schrijven onthou je het beter
* hij is toegankelijk voor het hele gezin en je maakt daarmee kinderen ook verantwoordelijk voor de planning
* als ie op een plek hangt waar iedereen vaak komt dan onthou je de afspraken ook het beste.
*het is fijn om een analoge methode te hebben (ik word er soms helemaal kriegel van, van al die apps, ik vind het steeds irritanter worden, onnodig ook, weer iets wat je moet openen, wachtwoord moet onthouden, blehhh. Maar kan ook liggen aan mijn baan in ICT sector - thuis wil ik graag een digitale detox ).

Hoi, bedankt voor je uitgebreide reactie, bij ons is het gelukkig nog geen enkele keer fout gegaan. Echter zou ik een oplossing willen die de informatie bundelt, dus dat je inderdaad helemaal af bent van de Parro's Magisters, appgroepen, e-mailstromen etc. 1 plek waar je de informatie met bijv. een screenshot of automatisch laat vastleggen. De outlook agenda (wij gebruiken Google Calendar) werkt op zich, maar vind ik op een mobiel (als je bijv. via een e-mail informatie krijgt van items die mee moeten naar school of naar de dansschool, sportvereniging, e.d.) toch wel een ding. Dat copy, wisselen van app, paste.. dan zorgen dat je de juiste agenda selecteert.. Dat gaat nogal eens mis Wij hebben overigens ook een papieren planner, werkt ook maar voelt toch een beetje dubbel werk het overschrijven van wat je al in je telefoon hebt staan waarvan je de informatie ook nog eens in je google calendar hebt geplakt. De digitale detox begrijp ik helemaal, jammer genoeg digitaliseren we steeds vaker en het liefst ieder met zijn eigen applicatie.

DanielH

DanielH

13-05-2026 om 20:19 Topicstarter

Valeria schreef op 13-05-2026 om 20:04:

[..]

Maar waarom moet iedereen toegang hebben tot de informatie? Bij gymkleren mee zijn er hooguit twee personen die dat moeten onthouden. En moet alle informatie ook echt onthouden worden? Ik kan me niet herinneren dat wij hier een paar jaar geleden veel moeite mee hadden toen onze kinderen dezelfde leeftijd hadden. Ook niet dat er nou zo heel veel informatie binnenkwam die ook allemaal relevant was. Als ik nu bang ben dat ik iets vergeet, leg ik een papiertje naast mijn laptop met data, maar eigenlijk onthou ik vrij goed de ongeveer-datum en zoek ik het steeds terug. Ik krijg bijvoorbeeld nog steeds alle mails van de tandarts voor de kinderen. Die deel ik met de kinderen, maar niet met mijn man, want waarom? Alleen als het voor hem relevant is om te weten dat er een kind op een bepaalde tijd thuis/weg is. Ik deel het ook niet met het andere kind, tenzij ze samen kunnen fietsen.

Allen is samen, mijn vrouw en ik en misschien op een later moment onze zoon. Excuus dat was misschien verwarrend Bedankt voor je toevoeging.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.