DanielH
12-05-2026 om 20:36
Welke app of aanpak gebruiken jullie om schoolmails, WhatsApp-berichten en gezinsplanning bij te houden?
Hoi allemaal,
Ik ben benieuwd hoe andere ouders dit doen. Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Daniel een vader van 2 kinderen (jongen 13jr/meisje 10jr), beiden hebben de diagnose ASS en hebben veel behoefte aan structuur en planning. Dus geen vader die afspraken vergeet of toch Ranja meegeeft naar school in plaats van water. Ik merk dat het bij ons thuis vaak is dat moeders de
tassen in pakt, maar wanneer moeders moet werken komt het op mij aan. En dan begint het.. Wat moet er mee naar school, hoeveel.. Moest de fiets nu mee of niet ?Daarnaast speelt nog gezinsinformatie vanuit verschillende hoeken..
Bij ons komt gezinsinformatie overal vandaan: schoolmails, WhatsApp-berichten, briefjes, screenshots, sportclub, zwemles, BSO, tandartsafspraken enzovoort. En uiteindelijk moet iemand daar dan weer acties van maken: gymspullen klaarleggen, lunchpakket mee, formulier invullen, afspraak onthouden, kind eraan herinneren, partner informeren.
Ik merk dat dit niet alleen “planning” is, maar vooral mental load: losse informatie moet steeds worden vertaald naar taken, checklists en herinneringen. Losse blaadjes, een kalender in de keuken (die steeds uitgebreider wordt). De mental load die je als ouder als kiespijn kunt missen.
Ik ben daarom bezig met het ontwerpen/testen van een Nederlandse Android-app: GezinsGrip. Het middelpunt is planning. Deze planning wil ik zo makkelijk mogelijk vullen; Het idee is dat je losse informatie kunt plakken of delen naar de app, bijvoorbeeld een schoolbericht of screenshot. De app maakt dan lokaal een voorstel voor een taak, checklist, herinnering of afspraak. Je kunt handmatig taken invoeren en ook verjaardagen (met een herinnering voor het welkbekende kinderfeestje 30 dagen vooraf) of andere bijzondere momenten. Als ouder controleer je altijd eerst zelf voordat er iets wordt toegevoegd.
Ik zoek geen klanten en de app is nog niet officieel live. Ik wil vooral weten of dit probleem herkenbaar is en of ouders zouden willen meedenken/testen.
Mijn vragen:
- Hoe houden jullie nu schoolinfo, WhatsApp-berichten en gezinstaken bij?
- Gebruik je een agenda, notitie-app, papieren lijst, WhatsApp naar jezelf, of iets anders?
- Wat gaat daarin vaak mis?
- Zou een “gezinsinbox” die berichten omzet naar acties/checklists voor jullie handig zijn?
- Zijn er ouders met Android die eventueel 14 dagen willen testen via Google Play gesloten test?
Privacy vind ik belangrijk: de verwerking van geplakte tekst of screenshots gebeurt lokaal op het toestel. Er wordt niets automatisch toegevoegd zonder dat je het voorstel zelf controleert. (Gezins)namen worden niet via de cloud verstuurd, daarnaast kies je uiteraard zelf wat je vastlegt.
Ik hoor graag eerlijk wat jullie hiervan vinden, ook als je denkt: dit zou ik juist niet gebruiken.
Peiling
Is dit ook een hindernis in jullie dagelijkse organisatie? En zou je de app willen testen/proberen?
DanielH
13-05-2026 om 20:24
duizel schreef op 13-05-2026 om 19:46:
[..]
Tja, toen ik kind was kregen we overal briefjes van mee. Nog op papier dus. Van volleybal, scouting, harmonie, school. Die werden op het prikbord gehangen en op de kalender geschreven. Nu gaat het digitaal. Voordeel is dat er geen informatie verloren gaat omdat er briefjes verloren raken onderweg
Dat is zo, nadeel is wel dat je informatie soms de avond vooraf krijgt of van diezelfde partij 3 maanden vooraf en daarna geen herinnering meer. Dan bijv. de basisschool via Parro of via de e-mail. Soms van het parro e-mail adres, soms ook vanaf de leerkracht zijn/haar e-mail adres. Soms ook in de Spamfolder. Middelbare school gebruikt Parro, maar zet daar praktisch niks in anders dan het rooster; Buitenschoolse activiteiten worden soms in de klas medegedeeld (Puber zegt niks, wij weten niks), via Magister e-mail verzonden of via een docenten e-mail adres verzonden. En soms dan ook maanden van tevoren (dus zonder planner ga je dat geheid vergeten). Dan hebben we nog de sportverenigingen met Spond (berichten of chatberichten) en/of via what's app groepen. Of toch ook weer via e-mail. Geef mij dan het briefjes systeem maar, die belandden in elk geval niet in een spam filter, komen maar op 1 manier bij je thuis en kun je desnoods verzamelen in een bakje 
Bakblik
13-05-2026 om 20:32
DanielH schreef op 13-05-2026 om 20:24:
[..]
Dat is zo, nadeel is wel dat je informatie soms de avond vooraf krijgt of van diezelfde partij 3 maanden vooraf en daarna geen herinnering meer. Dan bijv. de basisschool via Parro of via de e-mail. Soms van het parro e-mail adres, soms ook vanaf de leerkracht zijn/haar e-mail adres. Soms ook in de Spamfolder. Middelbare school gebruikt Parro, maar zet daar praktisch niks in anders dan het rooster; Buitenschoolse activiteiten worden soms in de klas medegedeeld (Puber zegt niks, wij weten niks), via Magister e-mail verzonden of via een docenten e-mail adres verzonden. En soms dan ook maanden van tevoren (dus zonder planner ga je dat geheid vergeten). Dan hebben we nog de sportverenigingen met Spond (berichten of chatberichten) en/of via what's app groepen. Of toch ook weer via e-mail. Geef mij dan het briefjes systeem maar, die belandden in elk geval niet in een spam filter, komen maar op 1 manier bij je thuis en kun je desnoods verzamelen in een bakje
En wat denk je ervan om "het probleem" daar te laten waar het hoort? Bij de puber!
Als de puber niks zegt over buitenschoolse activiteiten wil de puber misschien wel niet naar de buitenschoolse activiteiten.
Met een verplichte sportdag is dat misschien vervelend, dat heeft consequenties; voor de puber we te verstaan, niet voor jou! Dan moet de puber en vervangende opdracht maken...... echt dat doen ze 1 keer een daarna maken ze dat ze op tijd opde sportdag zijn.
Volgens mij moet jij stoppen met het ontwikkelen van je app. Ouders hebben die app niet nodig. Kinderen en pubers moeten zichzelf kunnen redden, ook met schoolse zaken. Trek je handen ervan af, rust voor jou en je puber in no time zelfstandig.
DanielH
13-05-2026 om 20:32
ToetieToover schreef op 13-05-2026 om 09:29:
Sjonge “als moeders moet werken komt het op mij aan”.
Ik weet niet zeker of je nou je app komt promoten of dat je echt tips wilt. Anyway. Mijn supertip dan:
Mijn tweeling met ASS kreeg elke week per kind een stapel geprinte a’4 met afvinkvakjes. Een velletje voor elke dag van de week en een vakje per taak. Moest er die dag gymkleding mee, of iets anders, dan stond dat op het vinklijstje maar ook de ‘gewone’ taken zoals opstaan, aankleden, tanden poetsen, lunch maken, tas inpakken enzovoorts. Was er een activiteit na school, dan stond dat er ook op (sport, feestje), Wij zaten dus elke zondagavond met de kinderen de lijstjes in te vullen en te printen.
Sjonge als dit jouw manier is om constructieve feedback te geven, dan zal ik je daarvoor maar bedanken? Ik promoot geen app, want .. zoals je misschien gelezen hebt is er nog geen app live, dus er valt weinig te promoten. Maar ondanks de start van je post vind ik het inhoudelijk wel een ok manier om de kinderen mee te nemen in de taken, het gaat mij er echter om om voor iedereen alles duidelijk, inzichtelijk te houden met alle ontvangen informatie vanuit verschillende app's, mails en papieren brieven. Ik lees dat veel mensen (net als wij op dit moment) gebruik maken van (grote) papieren planners voor dat doel.
Joszy
13-05-2026 om 20:35
Maar TO, het klinkt alsof het prima gaat zolang 'moeders' het regelt. Maar dat jij het niet kan bijhouden. Is dat dan niet het probleem? Als jij het nu eens een jaar helemaal gaat regelen, krijg je dan niet vanzelf meer inzicht en routine?
Bakblik
13-05-2026 om 20:37
Joszy schreef op 13-05-2026 om 20:35:
Maar TO, het klinkt alsof het prima gaat zolang 'moeders' het regelt. Maar dat jij het niet kan bijhouden. Is dat dan niet het probleem? Als jij het nu eens een jaar helemaal gaat regelen, krijg je dan niet vanzelf meer inzicht en routine?
DanielH
13-05-2026 om 20:38
Bakblik schreef op 13-05-2026 om 20:32:
[..]
En wat denk je ervan om "het probleem" daar te laten waar het hoort? Bij de puber!
Als de puber niks zegt over buitenschoolse activiteiten wil de puber misschien wel niet naar de buitenschoolse activiteiten.
Met een verplichte sportdag is dat misschien vervelend, dat heeft consequenties; voor de puber we te verstaan, niet voor jou! Dan moet de puber en vervangende opdracht maken...... echt dat doen ze 1 keer een daarna maken ze dat ze op tijd opde sportdag zijn.
Volgens mij moet jij stoppen met het ontwikkelen van je app. Ouders hebben die app niet nodig. Kinderen en pubers moeten zichzelf kunnen redden, ook met schoolse zaken. Trek je handen ervan af, rust voor jou en je puber in no time zelfstandig.
Hoi bedankt voor je reactie, het is niet aan jou om te bepalen of ik wel of niet verder ga met een app, net als dat het niet aan mij is iemand anders te verplichten deze te gebruiken. Dat gezegd hebbende wil ik benadrukken dat je geen mening kunt hebben over hoe mijn kind(eren) met ASS om (kunnen) gaan met planning en taken uitvoeren. Je kent ons niet en de situatie niet. Ik zou het waarderen als je je zou willen beperken tot een reactie op mijn oorspronkelijke bericht waarin ik -voor zover ik kan nagaan- geen advies over opvoeden heb gevraagd.
Mugs
13-05-2026 om 20:43
Tja, ook pubers met ass moeten zichzelf leren redden (je bent niet de enige hier die kinderen met ass heeft, dus mensen kunnen daar best een mening over hebben)
En leuk hè, een forum: daar krijg je ook advies waar je niet om vraagt, maar je mag wel zelf beslissen wat je er mee doet 😊
DanielH
13-05-2026 om 20:46
Mugs schreef op 13-05-2026 om 20:43:
Tja, ook pubers met ass moeten zichzelf leren redden (je bent niet de enige hier die kinderen met ass heeft, dus mensen kunnen dat best een mening over hebben)
En leuk hè, een forum: daar krijg je ook advies waar je niet om vraagt, maar je mag wel zelf beslissen wat je er mee doet 😊
1) Eens, maar een mening mag je ook voor jezelf houden.
2) Ja dat is inderdaad het nadeel, dat je een reactie krijgt met antwoorden op vragen die je niet gesteld hebt en de antwoorden ontbreken op de vraag die juist wel gesteld was. Beetje gelijkend op jouw reactie.
DanielH
13-05-2026 om 20:47
Ik ga dit topic sluiten, bedankt voor alle reacties. 87% van de ouders vindt dat het bij hen al soepel loopt, 13% deelt de mening dat het soms erg veel is. Ik merk dat -ondanks dat ik respectvol ben begonnen en heb geantwoord- dat er nu reacties volgen met o.a. ongevraagd opvoedadvies. Uit deze uitslag maak ik op dat er geen behoefte is aan een app of andere oplossing dan het printen van A4'tjes, Ophangen van papieren planners of whiteboards in het huis. Bedankt voor de energie die jullie hebben geinvesteerd in het typen van een reactie of het beantwoorden van de poll.
Bakblik
13-05-2026 om 20:47
DanielH schreef op 13-05-2026 om 20:38:
[..]
Hoi bedankt voor je reactie, het is niet aan jou om te bepalen of ik wel of niet verder ga met een app, net als dat het niet aan mij is iemand anders te verplichten deze te gebruiken. Dat gezegd hebbende wil ik benadrukken dat je geen mening kunt hebben over hoe mijn kind(eren) met ASS om (kunnen) gaan met planning en taken uitvoeren. Je kent ons niet en de situatie niet. Ik zou het waarderen als je je zou willen beperken tot een reactie op mijn oorspronkelijke bericht waarin ik -voor zover ik kan nagaan- geen advies over opvoeden heb gevraagd.
Jij snapt duidelijk niet hoe een forum werkt.
En dan nog, echt als je alle kreukels voor ze glad blijft strijken leren ze het niet. Ze moeten later zelfstandig functioneren in deze maatschappij. Of blijf je het tot hun 60e voor ze oplossen met een app?
Hier ook diagnoses en ze kunnen het inmiddels zelf. Met een papieren planner geleerd.
Meesje
13-05-2026 om 20:54
Ik heb ingevuld dat ik het soms veel vind. Maar desondanks heb ik geen behoefte aan de app die jij voor ogen hebt. Ik denk dat juist de mens, de ouder, die positie heeft. Dus informatie uit allerlei bronnen ontvangen, beoordelen op relevantie/noodzaak en dit dan al dan niet in een agenda of kalender opnemen met daarbij alleen díe informatie die de betreffende mens nodig heeft. Ik vind het prettig om zelf een melding van zwemles te krijgen over uitval van een les en deze uit mijn kalender te wissen. En ik vind het fijn om de uitnodiging van het eindejaarsfeest van de opvang te krijgen en te besluiten dat ik niet ga. Een ander wil mss inderdaad in zn planning opnemen dat kind niet van ranja houdt of dat de boterhammen van kind in een boterham zakje zitten. Diegene zet dat dan er in. Juist een mens kan heel goed die informatie ontvangen, beoordelen, filteren en opnemen in een overzicht. Een extra app lijkt me juist meer belastend.
Maar ik moet wel opmerken dat ik alleenstaande ouder ben. Ik heb geen partner die dingen ontvangt en niet in de kalender zet of die niet kan onthouden wat kind nodig heeft. Dus ik heb het in dat opzicht wel veel makkelijker.
Mugs
13-05-2026 om 20:59
DanielH schreef op 13-05-2026 om 20:46:
[..]
1) Eens, maar een mening mag je ook voor jezelf houden.
2) Ja dat is inderdaad het nadeel, dat je een reactie krijgt met antwoorden op vragen die je niet gesteld hebt en de antwoorden ontbreken op de vraag die juist wel gesteld was. Beetje gelijkend op jouw reactie.
Wat heb je nou aan een forum als iedereen zijn mening voor zich houdt?
Dat is dus juist een voordeel, dat je ook geluiden hoort die misschien niet precies in je straatje passen. Daar heb je veel meer aan dan aan 'meepraters'
Anne1234!
13-05-2026 om 21:01
[..]
Maar die info kan je toch nooit vanuit al die verschillende platforms automatisch in een app krijgen? Je houdt dus dat je informatie makkelijk kan missen en het altijd nog zelf, handmatig, moet overzetten. Wat is dan het verschil met die info overzetten naar een agenda/planner of de app die jij gaat maken qua belasting? Ik geloof best wel dat een app waarin de hele familie zit en alles overzichtelijk staat genoteerd en handig kan zijn. Maar ik denk niet dat het persè bijdraagt aan een kleinere mental load als dat jij (en andere ouders) nu ervaren.
En ik denk dat het goed is samen met je kinderen een manier te vinden waarop zij zelf info kunnen verzamelen en noteren want hoe ouder de kinderen worden hoe minder info met jullie als ouders gedeeld zal worden.
Kampeerder
13-05-2026 om 21:02
[..]
Zodra het is medegedeeld is het jouw verantwoordelijkheid om het te onthouden natuurlijk.
Wij kregen in mijn jeugd 1980/1990 nergens herinneringen van en je kon ook geen herinneringen instellen op wat voor manier dan ook. Je zette het in je papieren agenda en keek daar zelf elke week in. Of elke dag.
In mijn kinder tijd stond er op school nog geen kopieermachine. Soms werd er een stencil gemaakt maar dingen die alleen per klas waren moesten wij gewoon opschrijven. Dan kreeg je allemaal een kladblaadje en moest je zelf opschrijven wat je nodig had voor het schoolreisje. Dat je die ochtend weer eerder moest zijn etc.
Het is nu een heel andere tijd, maar papier moet nooit verdwijnen. Het zal er altijd zijn. Bij problemen met het internet, of de stroom is papier er altijd ter inzage. We zijn al zo afhankelijk. Van de week wifi-storing op mijn werk. Best beangstigend wat dan allemaal stuk komt te liggen. Zelfs de vaatwasser deed zijn ding niet, want die kiest zelf zijn moment op basis van de opbrengst van de zonnepanelen.
Er zullen dingen fout gaan, dingen vergeten worden maar dat is het leven. Heel gezond om te ervaren dat je ouders ook maar mensen zijn.
Kampeerder
13-05-2026 om 21:31
DanielH schreef op 13-05-2026 om 20:38:
[..]
Tja man, een forum is net een kringverjaardag van het ene onderwerp door naar allerlei zijpaadjes. Van mopperde moeders naar opvoedadvies, naar collectief de staat van het onderwijs, de maatschappij etc aanklagen.
Dan sta je toch ook niet op om te roepen dat je terug wil naar het eerste onderwerp?

Ik weet niet zeker of je nou je app komt promoten of dat je echt tips wilt. Anyway. Mijn supertip dan: