Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

26-12-2010 om 19:56

Welke boeken

Hoi,

Mijn dochter is 8, zit in groep 5 en leest graag. Dolfje Weerwolfje heeft ze nu wel gehad en ik wil graag wat andere boeken voor haar bestellen. Ik weet alleen even niet welke. Iemand een tip?

grt Dendy

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
duifje

duifje

26-12-2010 om 21:30

Jacq vriens/miriam mous

Mijn dochter is 9 en zit ook in groep 5. Bij haar zijn de boeken van de bende van de korenwolf erg gelieft. Dis een serie van Jacq Vriens.
Ook Mirjam Mous vindt ze erg leuk om te lezen: maffe meiden. En inderdaad Roald Dahl. (metname Mathilde en de heksen.) misschien Harry potter?

gr Duifje

Geronimo en thea

Hier wordt met name Geronimo Stilton veel gelezen en ook wel Thea stilton
Muizemeis

Ook

dochter cq boekenwurm van 8 heeft de boeken van Geronimo Stilton verslonden, wat een leuke boeken!

nu is ze bezig met Harry Potter, ondertussen al weer in deel 5.

Ze begint Suske en Wiske wel leuk te vinden, die heb ik nog van vroeger staan. Lena Lijstje heeft ze ook snel gelezen, die vond ze erg leuk. Helaas zijn daar maar 3 boeken van.

Groetjes
Gruffalo

Lou

Lou

27-12-2010 om 19:12

Lena lijstje

Mijn dochter ging vorig jaar (toen ook 8) van Dolfje Weerwolfje naar Lena Lijstje, dus wie weet de jouwe ook wel. De boeken zijn in elk geval erg leuk vind ik zelf. Het zijn er dacht ik 4.

vlinder72

vlinder72

27-12-2010 om 21:17

8 jaar en groep 5

Mijn zoon leest nu Roald Dahl.Op school leest hij op Avi 9 niveau. Harry Potter zou hij best kunnen lezen, ware het niet dat hij geen boeken wil lezen zonder plaatjes.

Hopelijk wil hij ze toch wel snel zelf gaan lezen. Ik vind ze zelf zo leuk en wij lezen vaak samen. Heerlijk om dan bijvoorbeeld Knijster na te doen.

En wat een kind leest, zegt niet zoveel over het niveau. Als ze het maar leuk vinden. En anders hakken en plakken ze maar wat meer hoor. Mijn zesjarige in groep 3 is net in een keer overgestapt van hak en plak zinnetjes naar Avi 5 boekjes (de eenvoudigste Paul van Loon boekjes zoals het Nachtmerrie neefje). Ik dacht dat dat nog veel te moeilijk zou zijn maar hij wou het persé lezen en het lukt hem ook nog. Als hij soms een moeilijk woord niet kan lezen dan komt hij het vragen of hij vraagt het aan zijn broer.

Tango

Tango

27-12-2010 om 23:41

Harry potter

Kan best met 8 jaar hoor. Tangodochter heeft deel 1 en 2 ook gelezen toen ze 8 was. Ze las toen verder zelden, maar Harry Potter-films vond ze leuk, dus daarom wilde ze ook de boeken lezen. In deel 3 is ze begonnen, maar heeft het niet uitgelezen. De overige delen lijken me wel te moeilijk voor die leeftijd hoor, sommigen vind ik zelf nog ingewikkeld...
Tangodochter leest gelukkig inmiddels wel graag. Jacques Vriens is hier ook favoriet, zowel meester Jaap als de Korenwolf. Inmiddels ook Mirjam Oldenhave ontdekt.

Roald dahl

o ja roald dahl dat is ook een hele goede, met veel leuke boeken zoals Mathilda en Sjakie!! Leuk voor meiden van 8. Ook boeken van Mees Kees (mirjam oldenhave) vindt ze erg leuk.

Wat Harry Potter betreft, daar begon ze mee in groep 4. Ze mocht film 1-3 zien maar de andere films vind ik te eng voor haar. We hebben afgesproken dat ze eerst het boek moet lezen en als het boek uit is dan mag ze de film zien.

De boeken zijn wel wat lastig inderdaad. Dochter is 8 maar zit in groep 6 misschien dat dat scheelt.

Gruffalo

Cynthia

Cynthia

28-12-2010 om 16:49

Fases overslaan...

Onze beide kinderen lezen graag en goed, waardoor ze ook allebei snel naar boeken voor oudere kinderen gaan. Onze zoon las met zeven z'n eerste Harrie Potter en is nu met 8 bezig met HP5, maar is nu ook erg weg van de reeks van de Grijze Jager. Dochter is nu 6 en heeft net Mathilda uit... Ik vind het ook erg lastig om boeken/schrijvers te vinden die aansluiten, dus tips zijn meer dan welkom!

Thijs goverde!

Dat is mijn vaste tip bij vooruitlezers.

In de ene kinderboekhandel werd ik weggehoond met de vraag wat te kopen voor een kind van 8 dat het liefst 12+ leest. Dat was mijn eigen schuld, ik gaf dat non-verbaal mee aan mijn kind dat ik wilde dat hij boven zijn leeftijd las. Nee, ik moest maar rover Hoepsika kopen (wel een leuk boek trouwens).
Maar in de winkel aan de Oude Gracht in Utrecht wezen ze me op deze auteur. Geweldig. Zoon heeft ze verslonden. Die man schrijft heel erg vlot en vol humor, leuk en niet kinderachtig maar veel minder geweld. Grijze jager doe je mij bijv. geen plezier mee, vind ik te gewelddadig.

Araminta spookie

van Angie Sage. Over een meisje dat woont in een spookhuis, het is een serie waarvan in ieder geval de eerste 4 delen al in het nederlands vertaald zijn.
Verder leest onze 8-jarige:
de boeken van Floor, van Marjon Hoffman. De Kleine-Huis boeken van Laura Ingalls Wilder. Boeken van Astrid Lindgren (Pippi is favoriet). De reisavonturen van Jeroen, van Daan Zonderland. Lena Lijstje, Harry Potter, de Kameleon, Paul Biegel, Leonie Kooiker. En Donald Duck natuurlijk....

Chippie

Chippie

28-12-2010 om 21:30

Oh, kunnen jullie mij ook helpen?

Zoon (8) is dyslectisch maar ook HB. Kameleon en Heksje Lilly slaan niet meer aan en Dolfje Weerwolfje wordt dus ook minder. We zijn in Roald Dahl begonnen (die we al voorgelezen hebben) en ik zoek dus meer soorten boeken. Ook de verhalen uit Lang geleden... boeien hem.

Maar verder? Meisjesboeken, Astrid lindgren, Lena Lijstje maar ook Harry Potter en Geronimo Stilton vindt hij helemaal niets qua inhoud. Grijze jager lijkt mij ook (nog) niets voor hem. Speciale boekjes voor dyslectische kinderen vindt hij vreselijk.

Dummie de mummie

van Tosca Menten is misschien iets. Er zijn (nog maar?) 2 delen van, de gouden scarabee en de tombe van achnetoet of zo.

Mijn zoon van 10 had deel 1 op zijn sintverlanglijst staan en het was voor het eerst dat daar een boek op stond en geen donald duck-pocket.

Chippie

Chippie

28-12-2010 om 22:52

Tops en savon

Bedankt voor je reactie. Waanzinnig te weten zou hij qua inhoud leuk vinden, maar het is te lastig om te lezen (zeker omdat het dus uitdagend is qua inhoud en dus ook qua technisch lezen). Er staat hier een ongelezen deel in de boekenkast.

Savon, die boeken ken ik niet. Maar ik zal er eens naar kijken. Bedankt voor je reactie.

Chippie

Ook Araminta Spookie misschien. Gaat wel over een meisje maar het zijn geen echte meisjesboeken. Het zijn dunne boeken en vrij klein, dus geen lange zinnen achter elkaar.
Deel 1 staat hier trouwens in de bieb wel bij de A-boeken, en ik maar zoeken bij de B...
Verder misschien wat van Leonie Kooiker? De boevenvagers of het malle ding van bobbistiek.

Sammie

Voor meisjes zijn de boeken van Sammie heel leuk. Dochter van 9 heeft er gisteren bij de bieb weer een paar gehaald (en alweer 1 boek uit, ze leest nogal graag).

Tonke dragt?

Ik weet niet of het voor je zoontje te moeilijk is, maar de boeken van Tonke Dragt zijn erg mooi en spannend, zoals de Gebroeders Leeuwenhart, Brief voor de Koning, Geheimen van het wilde woud en de makkelijkste vind ik is Verhalen van de tweelingbroers.De andere boeken van haar zijn voor wat oudere kinderen
Muizemeis

Chippie

Chippie

29-12-2010 om 17:10

Grappig....

Vandaag pakte zoon - uit zichzelf - het Waanzinnig te Weten boekje en heeft er een half uur in gelezen (voor hem echt enorm lang!)
Brief aan de koning etc zijn die al voor hem geschikt (ik weet dat mijn klas 6 - groep 8 leerkracht het heeft voorgelezen).

mijk

mijk

29-12-2010 om 21:27

Kleine huis

is bij onze slimme achtjarige zeer favoriet. Ik heb zelf weer meegelezen en het gaat heel veel over hoe je dingen doet. Hoe bouw je een blokhut, rook je vlees, maak je stroop dat soort dingen en dat vind zoonlief dus geweldig..

Tonke Dragt vond hij ook heel mooi, sterke wanja heeft hij net uit, koning van katoren maar hij vindt wolf of de kameleon ook gewoon leuk.

Harry Potter is ie in deel 2 of deel 3 gestopt vanwege te eng. Een vond hij geweldig!

Mijk

Mijk,

ken je dan ook het Kleine Huis kookboek? Vol met recepten, zoals suikergoed en lange-winter brood.

mijk

mijk

31-12-2010 om 13:56

Dat is waar ook

egberdien! Daar doe ik hem denk ik heel veel plezier mee (en mezelf ook). Hij heeft vorige week net de lange winter gelezen en is nu helemaal verrukt van centrale verwarming.. Zo grappig

Mijk

Lange winter (ot)

is ook erg toepassenlijk nu... Leuk dat hij er zo van geniet! Het is mijn lievelingsserie, en er zijn ook soortgelijke boekenseries uitgekomen over de moeder, grootmoeder en overgrootmoeder van Laura. Erg mooi, maar alleen in 't engels.
Mijn zus is er ook dol op, en samen citeren we vaak uit deze boeken. Nu dus uit de lange winter... Dat we zijn ingesneeuwd maar gelukkig langs de waslijn de schuur kunnen bereiken om onze fiets te pakken. En dat de hooiberg naast de achterdeur staat...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.