Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
ayla

ayla

29-03-2010 om 10:59

Welke buitenschoolse activiteit

ik zet het even hier omdat dochter over 2 maanden 6 wordt.
Dochter doet nu 1 keer per week een uur jazz dance, vind ze wel leuk al gaat het niet altijd van harte. Ze kan moeilijk haar aandacht erbij houden en raakt vaak halverwege de draad kwijt. Nu zoek ik eigenlijk iets wat ze buiten school om kan doen en wat leuk is voor haar, het hoeft van mij niet perse sport te zijn, als ze maar leuk bezig is. Op school hadden ze science club maar dat is jammer genoeg pas vanaf groep 3. Ze is dol op toneelspel en optreden maar toneellessen zijn pas vanaf 8. Muzieklessen is ook pas vanaf groep 4. Wat is leuk voor een meisje die motorisch niet echt super is, vaak moeite heeft met concentreren maar wel vrij slim.
de hele tijd thuis zitten is ook niets want : ik verveellll me zooooooo

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Aaf

Aaf

29-03-2010 om 11:22

Scouting,astronomie,damclub,schaakclub

Scouting was een goeie zet voor onze zoon. Is begonnen met 5 jaar. Ik ken jou en je dochter uit andere postings en onze zoon heeft wel wat van je dochter weg. Hij was motorisch ook niet de beste. Met scouting was hij lekker buiten, veel spelletjes. Veel structuur en uitdaging doordat er veel te leren is over natuur,knopen leggen en "overleven".

Onze zoon zit ook op een sterrenclub. Astronomie voor kinderen. Is hij mee begonnen toen hij 8 jaar was. Is je dochter denk ik nu nog te jong voor. Met 6 jaar is hij trouwens op een damclub gegaan. Vond hij erg leuk tot een jaar of 8. Schaakclub is ook wel leuk denk ik. Wordt ze intellectueel goed uitgedaagd!

Maar scouting had bij ons de voorkeur omdat wij liever niet alleen haar intellectuele kwaliteiten wilden uitdagen. Onze zoon was daarbij sociaal niet zo sterk en ook daarvoor is scouting heel goed. Het is ook een club met duidelijke regels en soort hierarchie wat onze zoon enorm aansprak.

Ook scouting

Hier ook scouting voor onze dochter. Heerlijk, veel buiten, veel afwisseling, geen of weinig competitie.

vlinder72

vlinder72

29-03-2010 om 12:52

Onze zoon

van bijna 6 jaar zit op zwemles (hij gaat t/m C), voetbal, logopedie en muziekles. Wij hebben er vorig jaar voor gekozen om hem ook op muziekles te doen omdat hij op school niet erg uitgedaagd werd. Hij volgt muziekles via de muziekschool en niet via school. Hij zit nu op een algemene basiscursus maar volgend schooljaar (hij zit dan in groep 3) kan hij kiezen voor een schakeljaar. In dat geval kies je voor een instrument en leer je alvast spelen maar je krijgt ook nog de basis mee (tonen etc.) Schakeljaren zijn maar voor een beperkt aantal instrumenten. Vindt hij zo'n instrument niet leuk en wil hij persé trompet spelen (dat wil hij nu) dan gaat hij nog een jaar algemene vorming doen. Dan leert hij noten lezen en alle instrumenten kennen. Ook mag hij dan de instrumenten uitproberen. Weet je zeker dat er in jullie buurt geen muziekles mogelijk is? Verder vinden wij zelf atletiek ook erg leuk. Onze dochter plaatsen wij t.z.t. op de wachtlijst voor atletiek. Voor die tijd gaat zij op scouting maar eerlijk gezegd vinden wij dat een leuke hobby maar geen sport. En onze kinderen moeten een sport doen. Scouting mag er wel bij net zoals muziekles of voor onze dochter atelier (kunst voor kinderen).

maan.

maan.

29-03-2010 om 14:46

Zwemles

Eerste wat in mij opkwam was zwemles. Is inmiddels ook al genoemd. sportief bezigzijn én een zwemdiploma gaan halen.. twee vliegen in één klap.

ayla

ayla

29-03-2010 om 14:59

Klaar met zwemles

ze heeft bijna een jaar geleden haar A diploma en zwemvaardigheid goud gehaald, daarna nog een tijd op snorkelles gezeten daar ook nog diploma gehaald maar ze vond het toch niet zo leuk, vooral jongens en die waren erg wild, sprongen boven op haar.

muziekles zou kunnen maar dat is toch echt vanaf 6 dus dan moet ze nog 2 maanden wachten.

scouting heb ik ook aan zitten denken, maar ik twijfelde of ze dat wel leuk zou vinden. Ik heb zelf nooit op scouting gezeten

Ayla,

bij bijna alle sporten of andere activiteiten voor kinderen kun je een paar keer meedoen voor je definitief besluit of het echt iets is voor je kind. Maak een lijstje, ga overal een paar keer kijken, dan zie je vanzelf wat ze leuk vindt. Heeft ze zelf nog ideeen trouwens? Zitten vriendinnetjes op 'iets leuks'?

Ingrid

Vera*

Vera*

29-03-2010 om 15:20

Even denken

Muziekles kun je waarschijnlijk wel privé regelen als de muziekschool 8 jaar als leeftijdsgrens hanteert. Bij ons is er een stichting die artistieke cursussen geeft zoals tekenen of keramiek, ook voor kinderen vanaf 6 jaar. Scouting lijkt me ook erg leuk. Houd er dan wel rekening mee dat ze, zoals hier in ieder geval, vaak weekenden/kamp hebben.
Als sport is judo misschien ook wel iets. Heel duidelijk en gestructureerd. Zou dat iets voor haar zijn?
Als jouw dochter zwemmen zelf wél leuk vindt kun je misschien kijken bij een zwemclub. Hier is de gewone zwemles druk met grotere groepen terwijl de zwemclub kleinere groepen heeft en er veel uitleg op de kant is i.p.v. geschreeuw over het water.

Vera*

Vera*

29-03-2010 om 15:25

Al gezegd

Ben ik een antwoord aan het typen, krijg ik telefoon tussendoor, en zijn er al meerdere reakties gegeven.
Judo is trouwens hier vanaf vijf jaar.

Annet

Annet

29-03-2010 om 19:02

Hier pianoles vanaf kleuterleeftijd

Onze jongste is met 5 jaar begonnen met pianoles (1-op-1). Dit was bij pianojuf aan huis. Maar via de muziekschool kon dit ook in groepsverband.

Pippin

Pippin

29-03-2010 om 19:20

Offe

Hier bevalt yoga echt supergoed.

Simpel

Voor een slim kind zou ik een teamsport kiezen en muziekles meteen individueel. Leren ze enerzijds samenwerken en krijgen ze anderzijds de kans om op eigen snelheid hun tanden te zetten in een instrument zonder rekening te hoeven houden met anderen. Bonus bij die muziekles is bovendien dat je werkhouding en leerstijlen kunt trainen, iets wat ze op school vaak te kort komen.

ayla

ayla

30-03-2010 om 09:25

Reactie

De meeste van haar vriendinnetjes zitten op de eerder genoemde jazz dance of op zwemles. De jazz dance is wel leuk voor haar maar ik merk dat ze het vaak saai vind, ze is niet heel sportief ingesteld en droomt vaak tijdens de les weg. Ik wil wel dat ze dit blijft doen maar iets uitdagends ernaast was niet slecht denk ik. Ik vind muziekles wel iets voor haar maar we zijn allebei bang dat ze de concentratie niet krijgt opgebracht, het is zo wisselvallig bij haar. Ik heb de plaatselijke muziekschool eens gemaild om te vragen wat ze haar kunnen bieden. Waarschijnlijk moeten we een paar maanden wachten want zij hebben vaste begindata en volgens mij liggen die rond september. Wel heb ik nog een muziekschool gevonden die priveles geeft, maar dat is alleen piano of viool.

vlinder72

vlinder72

31-03-2010 om 11:53

Ayla

In dat geval zou ik in ieder geval gaan zoeken naar een wat algemene muziekcursus. Hier is een instrumentale les als snel 600 euro per jaar (komt huurinstrument nog bij) een algemene cursus is ongeveer 200 euro en is veel afwisselender. Leuk om mee te beginnen. Zoek je iets voor nu dan is atletiek misschien wel leuk. Veel afwisselender dan jazz. En wat dacht je van schaken? Klinkt saai maar kinderen leren er veel van en de meeste kinderen vinden het erg leuk. Mijn zoontje zit niet op schaken maar doet het thuis wel. Hij vindt het erg leuk en het leert haar vooruit denken maar niet de tegenstander uit het oog te verliezen want dan verlies je. Judo of een variant daarop kan ook leuk zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.