Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Kim30

Kim30

25-11-2009 om 15:52

Wie heeft er ervaring met een weerbaarheidstraining?

Mijn zoon van 9 jaar wil ik misschien opgeven voor een weerbaarheidstraining. Thuis laat hij precies weten wat hij wil maar op school en buiten durft hij niet zo goed. Hij wordt niet gepest maar komt niet voor zichzelf op. Hij is dan heel meegaand. Ook kan hij om het minste of geringste een traan laten. Hij wil dit zelf niet maar kan dit niet tegenhouden. Hoe kunnen wij hem hierbij helpen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mar-ank

mar-ank

25-11-2009 om 16:00

Ervaring

Vorig jaar hebben onze dochters (toen 7 en 9) ook een weerbaarheidstraining gedaan. Dat ging volgens de rots-water methode. Beide dochters gingen met verschillend doel er naar toe. De oudste lijkt op jouw zoon; verlegen, niet voor zichzelf opkomen, meegaand, onzeker. De jongste is een ander verhaal, maar ging wat ons betreft vooral om wat losser te worden en wat minder snel kwaad.

Voor de oudste is het een groot succes geweest. De juf kon in de klas echt merken dat ze er mee bezig was. Ze werd zekerder van zichzelf, durfde haar mening te geven, en kon zich beter ontspannen (ademhalingsoefening) als iets moeilijk voor haar was. Nu, een jaar later, merk ik nog steeds de positieve effecten.

Voor de jongste was het geen succes. Ze vond het erg leuk om te doen, maar heeft er niet veel uit kunnen halen. Maar ze was ook nog erg jong (eigenlijk was het voor kinderen vanaf 8 jaar, en zij was nog geen 8). En haar probleem was misschien ook niet op te lossen met weerbaarheidstraining. In haar geval was het wat ons betreft meer een geval van; niet geschoten, altijd mis. Maar we hielden er van te voren al rekening mee dat het niet de oplossing voor haar probleem zou zijn.

Als ik de beschrijving van je zoon lees zou ik zeggen; doen! Hij lijkt mij precies het type dat heel veel profijt kan hebben van zo'n training (net als onze oudste).

Kim30

Kim30

25-11-2009 om 17:04

Bedankt voor je reactie

Goed om je reactie te lezen. Soms denk ik wel eens: Is mijn kind de enige die dit heeft? Ik hoor van anderen nooit dit "probleem". Ik ga nu toch echt overwegen om hem op te geven. Baat het niet, dan schaadt het niet.

Lies

Lies

27-11-2009 om 14:35

Ook

Dag,
Mijn zoon van 8 is ook zo.
Hij huilt ook vrij snel, al vind ik dat an sich geen probleem. De een huilt nou eenmaal sneller dan een ander, ik ben juist wel blij dat hij tenminste zijn gevoel toont, dan weten we dat het hem raakt. Als hij het binnenhoudt, lijkt me dan ook/helemaal niet gezond. Het enige nadeel eraan kan zijn dat anderen hem ermee pesten, maar ik heb niet die indruk dat dat gebeurt.
Zo'n training kan denk ik nooit kwaad, toch?
Succes en als íe gaat, laat je ervaring hier horen als je wilt.
Groet Lies

mar-ank

mar-ank

28-11-2009 om 11:19

Geen kwaad

Ik denk dat het zeker geen kwaad kan. Integendeel; ze steken er altijd wel iets van op.
Waar ik bij onze rots-water cursus in eerste instantie wel van schrok was dat het een groep was met kinderen zoals onze dochter (onzeker, verlegen, etc), maar ook kinderen die het tegenovergestelde waren (luidruchtig, druk, overdreven). Ik was bang dat mijn dochter daardoor helemaal dicht zou klappen, of gewoon niet voldoende aan bod zou komen. Maar uiteindelijk was dat helemaal niet het geval, en konden deze twee uitersten juist heel veel van elkaar leren. Ze moesten eigenlijk een beetje naar elkaar toe zien te groeien, en leren hoe zo'n ander type denkt en voelt. Voor mijzelf dus ook heel leerzaam!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.