Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Asa Torell

Asa Torell

28-11-2011 om 21:01

Wie kiest het voorleesverhaal?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Foo

Foo

01-12-2011 om 14:07

Dahl

Als het je om voorlezen gaat, is Matilda of Heksen van Roald Dahl een idee. Trouwens, De rode prinses is ook heel lang het favoriete boek van dochter geweest. Haar sprak de humor erin erg aan. Daarna is Matilda haar favoriete boek geworden.

Brief voor de koning, en ot

Momenteel lezen we de Grote Kleine Kapitein van Biegel voor aan zoon van 7 en hij vindt het geweldig. Ik heb het boek voor hem gekocht en toen hij het uitpakte was hij helemaal teleurgesteld dat het geen Geronimo Stilton was en wilde hij er niks van weten. We hebben het een tijdje laten liggen en nu leest papa hem elke avond 1 of 2 hoofdstukken voor en kan hij niet wachten tot het volgende hoofdstuk. Is misschien wel meer iets voor jongens dan voor meisjes.

Even een vraag over de Brief voor de koning, vanaf welke leeftijd kun je dit boek voorlezen? Of kan ik het beter voor hem 'bewaren' tot hij het zelf kan lezen?

Chris

Brief voor de koning

Ik heb het net voorgelezen aan mijn zoon van 8. Sommigen vinden dat ik er wat vroeg mee ben (niet zozeer omdat het te moeilijk zou zijn, maar meer met de gedachte "wat moet je dan gaan lezen als hij 10 is"), maar ik denk dat er altijd nog mooie boeken zat zijn. We waren eraan toe (zowel zoon als ik en hij vond het prachtig. We lezen nu het vervolg - Geheimen van het wilde woud. Moet wel erbij zeggen dat zoon redelijk wat voorleeservaring heeft - de taal is niet altijd makkelijk. Maar wel erg mooi! Lees anders eerst "Verhalen van de tweelingbroers", ook van Tonke Dragt. Mooi en ws iets toegankelijker.

Rafelkap

Rafelkap

01-12-2011 om 19:24

sommige boeken zijn het meer dan waard om na een tijd weer te herlezen!

Man doet klassiekers, ik nieuwere werk

Man leest meer voor dan ik. Hij leest vaak klassiekers voor aan jongsten van 9 en bijna 11; valt soms wel in de smaak, soms niet. Als ik voorlees wil ik wel een boek dat ik mooi vind want anders houd ik het niet vol. Ik pak meer nieuwe boeken. We hebben Tosca Menten ontdekt met haar drie boeken van Dummy de mummie. Sinterklaas geeft me maandag een volgend boek van haar. Kinderen vinden het prachtig. Boeken die ik niet leuk vind lezen ze maar mooi zelf, doen ze vaak half uurtje voordat ze gaan slapen.

Groeten Ekeim

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

ayla

ayla

02-12-2011 om 09:01

Gisteravond begonnen in sleutelkruid van Biegel en nu al op de helft. De boeken vallen duidelijk in de smaak. Ik ga vandaag ook nog de tuinen van Dorr halen, hebben we wat voorraad voor het weekend

Ayla

Leuk! Neem Nachtverhaal ook ff mee, vindt ze vast ook mooi. Je hebt toch nog een kleuterzoon? Vindt hij de Dwergjes van Tuil niet leuk denk je? Ook van Biegel, maar voor jongere kinderen dan je oudste. Als dat aanslaat, kun je met hem fijn Virgilius van Tuil, de Kapitein, Hoepsika en Juttertje Tim (voor)lezen.
Groet,
Anneque (nooit te beroerd voor wat Biegelpromotie)

Fransien

Fransien

02-12-2011 om 10:06

De dwergjes van tuil

Dat is een heerlijk voorleesboek voor kleuters, die van mij hebben er in ieder geval van genoten, vonden het veel fijner dan de 'echte' kleuterboeken.

Asa: vier keer de kleine kapitein

Dan zou ik toch de pindakaas wat dunner gaan smeren!
Dat vind ik wel echt een offer hoor. Vier keer, dan zou ik er wel een beetje klaar mee zijn.
Ik lees graag de verhalenboeken van Christofoor met die supermooie platen, zoals Aladdin,
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/aladdin-en-de-wonderlamp/1001004002131042/index.html#product_judgement
net in de ramsj gekocht, of de scheppingsverhalen uit alle windstreken, je heft er ook sprookjes van. Ik leen ze vaak bij de bieb. Daar zit zo'n lekkere cadans en rust in! oh heerlijk, ik kan dat gevoel gewoon oproepen terwijl ik dit schrijf.
o.t. er komt weer een maandag dat ik kan

Asa Torell

Asa Torell

03-12-2011 om 10:14

Nou

Het erge bleek te zijn, nu ik zelf kritisch naar het eventueel voor te lezen spul ging kijken, dat er ineens niets leuks meer in de kast staat! Zelfs de Kleine Kapitein werd bijna weer aanlokkelijk (ik herlees de boeken die bij mijn nick horen ook jaarlijks en het was alweer even geleden). Op naar de bieb dus! Ik maak dankbaar gebruik van de hierboven gegeven boekentips.
Leuke kleuterboeken zijn er daarentegen en masse maar dochter laat ik nog even zelf kiezen, want die kan nog niet lezen. Overigens geweldig om te zien hoe die leesgekte binnen een maand kan toeslaan, van ene niet-lezer is zoon ineens een nachtuiltje geworden, en zo'n kind dat al lezend de tafel afruimt .

Asa Torell

Asa Torell

03-12-2011 om 10:17

Rodebeuk (ot)

Daar zie ik naar uit , wanneer dan ook!

Wisselt af

De ene keer kies ik, de andere keer kiest dochter. Zoon is dan meestal verdiept in ofwel een eendenstrip, ofwel het een of andere spannende boek van de school library.

Dochterlief is helemaal wel van de Sinterklaasboeken van C1000. Aantal jaar geleden heb ik dankzij een lieve OO-er daar een stuk of 8 verschillende van kunnen aanschaffen. Favoriet is Pom ti Dom, het hele jaar door, niet alleen in november. Daarnaast hoort ze me graag de Engelse boeken die ze van school meekrijgt in vertaling voorlezen. Dus meestal zit ik 's avonds al vertalend voor te lezen over Fluffy de classroom guinea pig, wimpy kid of hannah montana (brrrrr).
Maar ik doe ook graag het licht uit, en dan vertel ik gewoon. Sprookjes van Grimm, moeder de Gans, Andersen, en andere verhalen die ik me herinner.

Zelf vind ik Cornelia Funke en de How to train your Dragon serie erg prettig om voor te lezen.

Papa leest eigenlijk niet voor.

Kent iemand het benedict genootschap?

Stuitte in de bieb op "De geheime missie van het Benedict genootschap" van Trent Stewart. Heb het geleend, maar ben alvast benieuwd of iemand hier het kent? Gaat over 4 (hoog)begaafde kinderen die een moeilijke opdracht moeten vervullen. Wat volgt is een opeenvolging van spannende en fantastische avonturen. Wordt alom geprezen en vergeleken met Roald Dahl (geen idee of dat terecht is). Ayla, wie weet is het ook iets voor je dochter? Ik ga er in elk geval aan beginnen (er zijn 3 delen geloof ik), het leek me erg leuk. Kijken of 't wat is voor zoon.

Oja, hoe bevalt Biegel? Heeft je dochter er al wat meer van gelezen? En ben je nog op andere interessante titels gestuit? Sta altijd open voor nieuwe tips

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

15-12-2011 om 20:58

Ja! geweldig!

Ik heb alle drie de delen in 1 adem uit gelezen. Waanzinnig. Ik heb het in het engels gelezen dus weet niet hoe de vertaling is. De moeite waard om aan te schaffen.
Kind vond ze ook leuk.
Ik had na tips op het forum ook 'het geheim van teveel torens' en 'de hand van de meesterdief'(?) gekocht. Die vond ik erg tegenvallen, wat langdradig en te weinig verhaal naar mijn smaak.

Rosa van der Zanden

ayla

ayla

16-12-2011 om 09:10

Hier

Ze heeft drie boeken van biegel gelezen en had er toen weer even genoeg van, van Cornelia Funke de spokenjagers serie volledig, en ik had zelf nog een keer Thomas en de laatste draak voor haar meegenomen maar de dikte schrok haar toch af. Toen Raveleijn van Paul van Loon, dat beviel wel. Toen ik zelf deze week bij de bieb was heb ik nog een boek uit de kippenvelserie voor haar meegenomen, eerst was het nee dat ga ik niet lezen want veel te eng en toen had ze hem binnen twee uur uit. Ja maar zei ze toen, dat was alleen maar zodat ik jou kon vertellen dat ik hem niet leuk vind. Uhuh tuurlijk schat. Ik heb haar ook al eens richting de eerste HP willen sturen want dan heeft ze even voorraad met al die boeken maar dat weigert ze want ze heeft de film als gezien en dan is ene boek altijd minder leuk. Ik hou me dus zeker aanbevolen voor titels

Ken je trouwens de donkere getallen serie, die moet ook erg leuk zijn

Ayla & rosa

Leuk, die donkere getallen ken ik niet, ga ik eens bekijken. Die boeken over het Benedict Genootschap zijn ook erg dik, daar zal ze dan zeker niet aan willen beginnen. Als het je toch wat voor haar lijkt, kun je ook een paar hoofdstukken voorlezen, en kijken of ze dan toch gegrepen is. Dan stoppen bij een spannend stukje en kijken of ze zelf verder wil

Ik vond trouwens de boeken van Henry Neff over het Magisch Wandtapijt ook heel goed (omdat ze ook van HP houdt).
Linkje: http://nl.wikipedia.org/wiki/Henry_H._Neff

Rosa, jammer dat het Geheim van te veel torens niet beviel, wij vonden het wel leuk (denk dat ik die hier ooit neerzette, het is niet zo bekend). Aan de meesterdief beginnen wij binnenkort, eerst nog Geheimen van het Wilde Woud uitlezen. Zal blij zijn als alle surprise-, verjaars- en spreekbeurtperikelen voorbij zijn, hebben we weer wat meer tijd om te lezen....maar ik klaag niet, vind het een gezellige tijd.

Lucia

Lucia

17-12-2011 om 15:12

Zelf

Hier kiest hij zelf het voorleesverhaal, maar ik trek wel een grens: strips bijv. lees ik beslist niet voor en reclamemateriaal al helemaal niet, ja vroeger eens toen hij nog niet zelf kon lezen.
Ik draag vaak ook wel nieuwe boeken aan. Astrid Lindgren is ook niet favoriet hier, terwijl ik haar boeken vroeger verslond! Ik moet zeggen dat ik het nu ook niet prettig voorlezen vind.
Met mijn man leest mijn zoon op dit moment het verhaal van Robinson Crusoe, en met mij uit mijn oude Saskia en Jeroen-boeken! Haha, is ook wel leuk, want zo kun je zelf ook het verhaal blijven volgen. IK vind het altijd jammer als mijn man is verder gegaan in 'mijn' boek, want dan mis ik een stuk in het verhaal
Leuke boeken om uit voor te lezen zijn verder de boeken van Paul van Loon en Roald Dahl. Ook leuk voor de kids om zelf te lezen.

Mysterious benedict society

Ik heb alle tot nu toe verschenen delen. Ik vind deel één toch wel het sterkste. Spannend, grappig en erg onverwacht.

In dezelfde categorie zit 'The incorrigible children of Ashton Place' van Maryrose Wood. Twee delen tot nu toe, dacht ik.

Valkyre

Valkyre

18-12-2011 om 08:54

Asa en rodebeuk

Wat een geweldig draadje! Eigenlijk hoor ik niet in deze rubriek thuis, maar ik heb een vraag die jullie vast kunnen beantwoorden. Ik ben op zoek naar leuke Duitse voorleesboeken voor Spruitje. Hij is 4j 8mnd oud en verbaal begaafd (verder weten we het niet zo). Hij is de prentenboeken een beetje ontgroeid - vindt ze te snel afgelopen, en heeft een behoorlijke concentratieboog intussen. Het eerste "echte" boek dat we hebben voorgelezen, met groot succes, was Rauber Hotzenplotz (sorry, geen umlaut op de aaifoon). Wel wat moeilijke woorden en uitdrukkingen, maar dat vindt hij ook interessant. Hebben jullie nog aanraders? Ik ga ook die voorleesboeken van Paul Biegel eens opzoeken (we lezen om de beurt NL en D voor). Ik lees dus ook D voor, en zo leer ik ook weer nieuwe uitdrukkingen, leuk!

Alvast bedankt!

groet, Valkyre

Ayla

Heb je Wiet Waterlanders al op je lijstje staan? Het is een trilogie (met 4 delen ondertussen . Dochter is er nu in bezig en het bevalt haar wel.

Daarnaast leest ze ook Alice in Wonderland en Het Geheime Dagboek van klein duimpje (beide met prachtige illustraties van R. Dautremer) en 'De lange weg naar huis' (verhaal van Odyseseus). Nuja, die laatste komen van bib want zijn snel uit.

Verder staan op het lijstje nog 'M.U.I.S' van Penny Dolan (is wel dik). Kent iemand dit en beviel het?
En Tobie Lolness.

Ik mag van dochter helemaal niet voorlezen... . Ze wil het allemaal zelf doen .

Ohja, voor iemand die nog een leuk jongenboek zoekt: "Het malle ding van bobbistiek" van L. Kooiker.

Sasvangent

Hm, had natuurlijk hier moeten reageren ipv hier beneden. Denk dat Rodebeuk wel een tip heeft vwb de Griekse mythen en sagen. Ondertussen kan ik "Scheppingsverhalen uit alle windstreken" aanbevelen, link staat in de draad hier beneden.
Malle ding van Bobbistiek is idd leuk, heb ik vroeger zelf nog gelezen!

ayla

ayla

19-12-2011 om 11:31

Mythen en sagen, simone kramer

Simone Kramer heeft een serie boeken geschreven, kijk maar eens op bol.com.
ook over odysseus bijvoorbeeld met prachtige tekeningen

Schanulleke

Schanulleke

19-12-2011 om 18:30

M.u.i.s

M.U.I.S is erg leuk, beetje Charles dickensachtig. Jongen belandt
straatarm door gemene oom in weeshuis en later blijken zijn (rijke) ouders nog te leven. Eind goed al goed.

Sahara

Sahara

20-12-2011 om 20:00

Hier

Ik lees nu de dwergjes van tuil voor aan mijn 6jarige dochter en 2 jarige zoon. Mijn 7 jarige luistert stiekem ook mee. Fantasia deel 5 ligt klaar die gaan wij lezen als de dwergjes klaar zijn met honingzoeken.

De grote kleine kapitein gaat mee op vakantie. Dat boek kunnen wij mooi in het vliegtuig lezen.

Hier vallen de originele verhalen van Winnie de Poeh ook goed. Alleen die super irritante rijmpjes en liedjes van poeh sla ik over.

Asa Torell

Asa Torell

21-12-2011 om 20:52

Ruzie

Zoon wilde per se NIET meer uit de GVR voorgelezen worden, en ook niet uit de andere Dahls en Biegels uit de bieb. Ik wilde per se geen lego en geen dierenboek. Enfin als de kerststress weer geluwd is heb ik vast eens wat aan alle prachtige tips die dit draadje inmiddels heeft verzameld!

Asa Torell

Asa Torell

21-12-2011 om 20:59

Valkyre

Hier worden in het duits voorgelezen: Findus en Petterson (zweeds, maar gek genoeg hebben D-NL vrienden van ons ze ook in het duits! Blijkbaar populairder daar dan in NL); Oskar und der sehr hungrichen Drachen, Urmel aus dem Eis, en ook van Preussler das kleine Gespenst; de kleine waterman hebben we toevallig in NL maar was hier ook een succes! Die laatste twee zou ik zeker proberen, die lazen we al toen zoon (7) nog een stuk jonger was. Idem Petterson.

Valkyre

Valkyre

22-12-2011 om 00:06

Oh ja petterson!

Daar hebben we er al eentje van inderdaad. Bedankt voor de tips, Asa! Ik ga eens bij de grote bieb in de stad kijken; die hebben wel wat Duitse kinderboeken. En anders bol.de.

groet, Valkyre

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.