Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Wie ruimt er op?

Pilsjedochters pilsje van 10 en pannie van bijna 12 houden niet zo van opruimen. Tja, wie wel?

Pannie echter doet het toch en heeft maar af en toe aansporing nodig.

Pilsje is het slordigste kind ter wereld en heeft heel veel aansporing nodig en doet het dan nog niet altijd. Resultaat overal in huis zijn 'sporen' van pilsje te vinden in de vorm van sokken, schoenen speelgoed tassen etc.

Grote Pilsje, ik dus, kan hier erg slecht tegen. Ik voel me gewoon niet lekker in een woonkamer vol troep. En het is heus niet zo dat ik overdreven netjes ben, integendeel. Maar er zijn grenzen...

Privileges ontnemen en goed opruimgedrag flink bejubelen helpen soms wel, maar de werking is zo kort. Een paar uur later struikel ik vaak weer ergens over.

Ook vervelend is het dat ze door haar slordigheid (soms kostbare) spullen kwijtraakt.

Kortom adviezen/tips/trucs zijn van harte welkom. Ik vrees dat er niks is dat permanent gaat werken, maar wie weet hebben jullie nog wel ideeën die werken.
Het is gewoon zo vervelend dat ik altijd de zeurpiet ben hier in huis.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jade

Jade

01-04-2010 om 18:35

Hier....

....hebben we regels opgesteld dat als er bijv. nog sokken e.d. boven liggen dat ze diezelfde avond vroeger naar bed gaan. En geloof me, dat vinden ze niet leuk!

Af en toe roep ik naar beneden tegen mijn zoon: "Je ligt er vanavond vroeger in" om hem naar boven te laten roepen: "Weer mijn sokken vergeten?"

Mijn dochter is kampioen Sloddervosje. Ik heb 1x AL het speelgoed in vuilniszakken gesmeten en in de kast gestopt. Alles zat door elkaar, van Playmobil tot losse Barbiespullen. Dat heeft een enorme indruk gemaakt

Kostbare spullen die kwijt zijn (Godzijdank hebben we de Nintendo toch nog gevonden) mogen ze zelf betalen. Lukt dat niet hebben ze pech.....

Kleren die niet in de wasmand liggen worden niet gewassen.

Gut, als ik dit zo teruglees lijk ik wel een hele strenge moeder
Maar ik moet zeggen: het helpt (al zijn er altijd schoonheidsfoutjes

Het punt is: er is hierdoor veel minder ruzie in huis.

Annet

Annet

01-04-2010 om 23:33

Regels waar ze last van heeft

Ik heb laatst bij 12-jarige de regel ingesteld dat zij huishoudelijke klussen moet doen als ik kleding of dekbed op de grond vind op haar kamer. Plotseling kan ze wel onthouden dat deze dingen niet op de grond horen (na een half uur was vouwen).
Haar geheugen gaat sowieso met sprongen vooruit als ze zelf last heeft van de consequenties.

Als we voor een leuk uitje weggaan (een uitje alleen voor haar werkt nog beter) roep ik dat we alleen kunnen gaan als alles opgeruimd is. Eerder vertrekken we niet.
En ja hoor, opruimen blijkt ze toch te kunnen.

Dus Tom Poes, verzin een list.

Streng

Hier ook een sloddervos. Toen ik deze week thuis kwam van werken bleek dat ze even voor het naar school gaan een aantal kralendozen had geinspecteerd, alle kralen lagen over de vloer. Ik was het zat en heb een hangslot op de kast gedaan. Ga het pas opruimen als ik tijd heb (want de hele kast moet nu grondig worden uitgemest, zo erg is het al), zo ziet ze ook eens dat ik niet alle tijd van de wereld heb om achter haar op te ruimen, nu mag ze op mij wachten. Wil ze iets hebben uit de kast, moet ze het komen vragen, vindt ze niet leuk. Benieuwd of het gaat werken, als alles is opgeruimd en het slot is er af. Heb ook wel eens een doos Barbies op zolder gezet, weer terug te krijgen als ze kon laten zien dat ze ook kan opruimen. En ze kan het. Bij vlagen.

Guinevere

Guinevere

02-04-2010 om 11:27

Clo

Waarom laat je haar zelf die kast niet opruimen eigenlijk? Nu geef je nog steeds de boodschap dat mama de troep uiteindelijk opruimt.

Tink

Tink

02-04-2010 om 20:16

Zakgeld

Als ik het zat ben weiger ik zakgeld uit te keren tot het netjes genoeg is volgens mijn maatstaven. Doen ze het niet, vervalt het zakgeld voor die week. En dan kunnen ze opeens héél erg goed opruimen

koentje

koentje

03-04-2010 om 11:36

Didi

nee, maar wel als je werk weigert!

Ik geef zakgeld helemaal bij wijze van verdienste. Mijn zoon moet met goed gedrag zijn zakgeld bij elkaar schrapen en de uitkering volgt na de opgeruimde kamer. Nergens in deze maatschappij krijg je iets voor niets. Waarom zou je dat je kind niet leren?

Maylise

Maylise

03-04-2010 om 13:48

Zakgeld

Hier is de regel dat ze alleen zakgeld krijgen als hun kamer netjes is. Zakgeld geef ik in principe op zaterdagmiddag dus dan moeten de kamers opgeruimd zijn. Als dat niet zo is dan hebben ze nog 1,5 dag om het op te ruimen en anders geen zakgeld die week. Dan heb ik het wel over kinderen vanaf een jaar of 7. Bij veel jonger werkt dat denk ik niet hoewel dat vast wel zal afhangen van het kind.

De woonkamer laat ik de kinderen elke middag voor het eten opruimen. Daar hoef ik niet echt consequenties aan te verbinden. Ik waarschuw gewoon dat ze over 10 minuten moeten gaan opruimen en dan na die 10 minuten dat ze nu moeten opruimen. Als het echt een zootje is help ik vaak wel mee. Als ik zelf meehelp zijn de kinderen ook meer gemotiveerd en dan is het vaak zo opgeruimd. Als ze zouden weigeren om op te ruimen dan zou ik daar wel straf aan verbinden.

Toen mijn kinderen nog veel kleiner waren ruimden we aan het eind van de dag samen de woonkamer en de slaapkamers op (dus ik samen met de kinderen). Dan gaf ik altijd hele precieze aanwijzingen en taakjes per kind(doe jij de blokjes in de doos, ruim jij de viltstiften op, zet jij de boeken terug). Doordat ik er zelf bij was en direct aanwezig was ging dit ook makkelijker voor de kinderen. Bij hele kleine kinderen is het handig om samen voor elke maaltijd en voor het slapen gaan op te ruimen. Dan duurt het opruimen maar 5 minuten en dat is voor peuters lang genoeg. Dan is het ook niet zo'n onoverzichtelijke rotzooi.

Maylise

Maylise

Maylise

03-04-2010 om 13:54

Oh en

Spullen die ik in huis op plaatsen tegen kom waar ze niet horen ruim ik meestal zelf op. Dat klinkt wel makkelijk voor de kinderen maar ik vind het zelf niet zo erg om op te ruimen. Als ik spullen tegen kom waarvan ik niet weet van wie ze zijn belanden ze op mijn kamer en dan kan de rechtmatige eigenaar ze komen halen.

Wat je eventueel zou kunnen doen is dat je consequent alle spullen die je ergens tegenkomt waar ze niet horen in beslag neemt en dat de kinderen ze alleen terug kunnen krijgen als ze een klusje doen. Dan kost het de kinderen veel meer tijd om de spullen terug te krijgen dan om er op te letten ze niet kwijt te raken. Misschien dat dit wel helpt. Ik heb dat zelf nooit geprobeerd eigenlijk. Ik vind opruimen niet zo'n ramp dus het ergert me ook niet als ik spullen tegenkom. Het enige waar ik echt streng op ben zijn lege glazen en borden. Die moeten gewoon in de vaatwasser worden gezet.

Maylise

Moek

Moek

06-04-2010 om 00:12

Vuinisbak

Als het echt te gek wordt, zeg ik dat alles wat nog op de grond ligt, in de vuilnisbak gaat. Daar hebben ze wel eens huilend hun spullen uit gevist (was niet erg vies hoor, groenafval mgaat hier gescheiden). Dat is maar een paar keer nodig geweest, verder werkt de herinnering eraan wel. Het klinkt heel streng, maar volgens mij zorg je er vanzelf voor dat spullen die je echt dierbaar zijn opgeruimd worden, dus slingerspullen zijn overbodige spullen,.

Guinevere

Ik was helemaal vergeten dat ik in dit draadje zat
Maar jij hebt gelijk! Alleen kan ik het niet laten, als het echt zo'n rommel is dat er spullen uitgezocht, gesorteerd en weggegooid moeten worden, dan doe ik dat het liefst zelf, en nu is het zover.. Ik saboteer mezelf, ik weet het.

pilsje

pilsje

06-04-2010 om 10:31 Topicstarter

Even update

Na jullie manieren gelezen te hebben en erover nagedacht ga ik sommige tips wel proberen. Maar tevens denk ik als ik jullie verhalen lees dat jullie kinderen toch minder slordig zijn dan mijn pilsje. Bijv. Maylise schrijft dat ze zich niet zo stoort aan spulletjes, maar ik denk dat het er maar aan ligt wat en hoeveel en waar je van alles tegenkomt. Ook schrijf jij Maylise dat je bijv. zegt: en nu moet er binnen 10 minuten opgeruimd gaan worden en dat gebeurt dan ook. Hier dus niet altijd. Zal wel meer een gezagprobleem zijn maar ja, wat doe je eraan.

Vanmorgen maakte ik pilsje wakker en ze vroeg welke kleren ze aan moest. Nou, geen probleem daar help ik graag bij. Maar er lag toch weer een berg kleren op haar stoel en de grond. Het was sowieso weer een rommeltje op haar kamer (maar dat geeft echt niet). Maar waar ik echt boos over werd was 2 paar sokken en een onderbroek ergens op de grond slingerend. Dat vind ik dus echt onfris en ik heb haar gestraft door te zeggen dat ze vanmiddag niet mag afspreken en ook niet zelf naar het speeltuintje mag omdat ze daar vriendinnen tegenkomt.

Dat wordt waarschijnlijk vette heibel vanmiddag. 't Is prachtig weer, dus nu denk ik tja, misschien toch te streng geweest? Maar als ik nu op mijn woorden terugkom ben ik weer inconsequent en dat wil ik ook niet. Als ik nu zeker wist dat ze hiervan leert, want ze vindt het echt heel erg als ze niet mag afspreken, maar dat betwijfel ik...

Oh trouwens afgelopen weekend ook weer groot conflict over o.a. opruimen. Naar mijn idee hadden we een goed gesprek hierover waarbij ik de nadruk erop legde dat ze moet proberen voortaan even na te denken voor ze ergens weg gaat; heb ik alles bij me, niks vergeten? En als ze 's morgens naar beneden gaat: even rondkijken op kamer of het oké is.
Dus gewoon wat vaker even stilstaan en nadenken over waar ze mee bezig is.

Nou dat heeft dus totaal niet geholpen en ze is heus bijdehand genoeg om dit goed te snappen.
Pfft, als ik bovenstaande teruglees denk ik wel dat ik toch erg zuur/streng en zo ben, maar ja dat zijn dan de consequenties voor mezelf als ik in een enigszins opgeruimd huis wil leven.

Trouwens spullen in vuilnisbak gooien heb ik ook al heus wel eens gedaan en ik dreig er ook wel eens mee. En ja dat vindt ze vervelend tot tranen aan toe, maar heb beklijft allemaal niet.

Oh, nu weet ik weer wat dit weekend het probleem was. Ik had haar skeelers die niet in kamer of keuken mogen liggen , buiten half in de regen gelegd. Gemeen van mij? zal best, maar wel effectief. Althans.... ze maakte een reuzedrama en het eindigde ermee dat ze door haar vader (die meeluisterde op de achtergrond) naar bed werd gestuurd wegens onbeschoft gedrag (ze ging nogal tekeer tegen mij).
Daarna kwam later dat gesprek dat ik hierboven aanhaalde, maar of ze er nou iets van geleerd heeft? 'k Geloof er niks van.

Enfin ik ga vol goede moed verder. Zal jullie later vertellen hoe het deze middag af gaat lopen.
Fijne dag voor wie dit deze ochtend leest.

soepstengel

soepstengel

06-04-2010 om 19:15

Hier

bijna 13-jarige dame die ECHT heel erg slordig is met opruimen. Als ik heb gewerkt weet ik precies wat mevrouw die middag heeft gedaan/gedronken/gegeten.
Echt Alles laat ze vallen!!
Ik heb al vanalles geprobeerd maar het werkt allemaal maar even. Idem met kleren. Er liggen soms wel 10 kledingstukken door de kamer heen. Ik pak het tegenwoordig allemaal bij elkaar en was het en kiep het zo weer haar kamer in....zo doe je best met opvouwen!
Wat er binnenstebuiten in de wasmand zit wordt netjes binnenstebuiten opgevouwen. Mogen ze zelf goeddraaien( maar daar hebben ze hier allemal een handje van dus zelfs papa krijgt zo zijn kleren terug en had laatst een shirt binnenstebuiten aan tot hilariteit van de kids!)
Toen ze nog op de basisschool zat heb ik wel een aantal keren haar kast op slot gedaan en toen moest ze vrage naar kleren. Ze trok toen gerust 3 keer per dag wat anders aan, gooide het op een hoop en deed het na een paar dagen lekker in de was!
Ik laat haar nu veel meer doen in het huishouden als eerst. In de trant van; ik werk met jou, jij werk met mij. Het begint heeel langzaam te dagen

Pippin

Pippin

07-04-2010 om 09:30

Pilsje

Joh, het klinkt allemaal best heftig.
Als ik jou post zo lees, lijkt het net of je dochter wel georganiseerd wil zijn, maar dat het haar eenvoudigweg niet lukt. En dat ze daarom ook niet kan opruimen. Ze mist misschien wel de structuur in haar hoofd om het 'aan te pakken'. Dan heeft straffen, boos worden en streng zijn helemaal geen zin.
Hier in huis lopen heel veel chaoten rond. Ik ben de netste en zo netjes ben ik niet...
Wat mijn chaoten helpt is:
Geen verwijten maken. We zijn nu eenmaal niet zo netjes, we zijn wel eens dingen kwijt, het is soms een troep, dat is niet erg, we zoeken het samen weer op, we rapen samen de troep weer op.
Het niet als een groot probleem zien, maar als kleine deelproblemen. En dan onderscheid maken tussen wat jullie eerst aan gaan pakken en wat dan verder.
Bijvoorbeeld het vieze ondergoed op haar kamer, is een ander probleem dan haar skeelers die in de kamer liggen. Haar tas vergeten is weer iets heel anders.
Ik kan begrijpen dat het jouw dochter niet lukt om de zin en de structuur in 'opruimen' te zien. Want het is zo veel, het is een brij.
Onze kinderen hebben veel hulp nodig bij het structureren van deze brij.

pilsje

pilsje

07-04-2010 om 09:57 Topicstarter

Pippin

Hoe meer ik nadenk over jouw posting hoe meer ik denk dat er veel waars in zit mbt mijn kleine pilsje.

Het lastige voor mij is dat ik voornamelijk de troep zie en haar uitgestreken of geërgerde gezichtje als ik begin te 'preken'.

En inderdaad merk ik dat straffen erg weinig resultaat oplevert dus ik zal andere manieren moeten bedenken om het hier netter te krijgen. Vandaar ook mijn vraag hier

Maar kun je (of iemand anders?) dan concrete, praktische manieren bedenken om (samen) orde te scheppen in tassen, kleding, speelgoed e.d.? En dan zonder dreigen mijn doel zien te bereiken, nl. een opgeruimd, leefbaar huis.

Misschien is het vooral een kwestie van toch steeds mijn dochter aanspreken als zich 'opruimsituaties' voordoen en haar dan ook wat vaker meehelpen.

pilsje

pilsje

07-04-2010 om 10:02 Topicstarter

Soepstengel

Misschien is het ook wel inderdaad een kwestie van leeftijd. Pilsje is pas 10 en zo ontzettend speels. Die wil en kan zich helemaal niet bezighouden met suffe zaken als opruimen en de boel netjes houden.

Jouw dochter is net een stukje ouder en je zegt zelf dat het nu heel langzaam beter begint te gaan. Wij zullen denk ik onze dames wel goed moet blijven sturen hierin en samen met ze allerlei taken verrichten. Anders geloof ik niet dat het kwartje ooit zal vallen. Er zijn immers zat volwassenen die er ook een zootje van maken. Is niet erg, zolang het zootje maar niet in mijn huis wordt gemaakt )

Vera*

Vera*

07-04-2010 om 14:17

Lijstje

Als hier kamers opgeruimd moeten worden maakte ik, nu zijzelf lijstjes met de punten die gedaan moeten worden. Bij zoon (12) verdenk ik iets add-achtigs en dochter heeft er op een andere manier moeite mee om een volgorde te maken. Op het lijstje staan zaken als: kleren opruimen, vloer, bureau en bed. Doordat je het punt voor punt kunt afwerken breng je daar al structuur in aan. Vooral zoon deed anders niets omdat hij niet wist waar hij moest beginnen. Ook worden hier 'aktiviteiten'lijstjes gemaakt. In het weekend of vakantie hebben ze meer taken te doen, varierend van murziek oefenen, huiswerk maken, zwemmen of voetbal tot aan wc poetsen en vaatwasser uitruimen.
In de gang (en de kinderkamers) hangt een whiteboard en behalve de boodschappen komen daar ook bepaalde afspraken en niet vergeten dingen op.
Als er hier beneden weer eens te veel troep ligt zeg ik dat al hun zooi van de begane grond af moet zijn en anders zijn ze het kwijt. Dat werkt meestal wel goed.
Dochter vindt het heel vervelend als ze wat vergeet en zoon doet net alsof het hem niets kan schelen maar wij zien steeds meer onmacht in zijn slordigheid dat wij er ook anders mee zijn gaan omgaan, nu werkt het beter.

Maxime.M

Maxime.M

07-04-2010 om 16:48

Structureren

Hoi,

Er is al veel nuttigs geschreven, maar wat hier ook goed werkt is regelmatig een opruim moment aankondigen. Bijv. na het eten ofzo, als iedereen nog wat rond rommelt in de woonkamer, roep ik de kinderen bijeen en zeg tegen ze; kijk goed rond in de kamer, keuken en gang en ruim op wat van jou is. Meestal help ik dan wel mee, en dan is eigenlijk alles toch wel binnen 10 minuten weer netjes. Bij puberdochter bemoei ik me niet meer met haar kamer, de ene keer ligt daar de vloer bezaaid met kleding, de andere keer is het weer super netjes daar, dus ze kan het wel. De was hou ik in de gaten (en dat weet ze) want ongedragen kleding mag daar niet in belanden (deed ze vroeger, als ze op moest ruimen, alles in de wasmand donderen) Verder heb ik een mand in de keuken staan waar in alles gaat wat ik in de huiskamer tegenkom waarvan ik niet weet wat ik ermee moet. Zodra de mand te vol raakt moeten ze hem uitmesten.
Zelf ben ik trouwens een enorme opruimer, dus vaak neem in en passant al zooi van iedereen mee als ik toch naar boven ga (daarentegen ben ik geen afstoffer of ramenlapper bijvoorbeeld, maar doordat alles er opgeruimd uitziet valt niemand dat op)

Maxime

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.