Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Wie wil een simpel belhorloge?

MichielVaderVan3

MichielVaderVan3

07-08-2026 om 10:08 Topicstarter

Ninoea schreef op 07-08-2026 om 09:59:

Je bedoeld dat je een handeltje wil beginnen en hier wat marktonderzoek doet?

haha nee zo snel gaat dat niet! Ik liep hier gewoon tegenaan als vader en ben benieuwd of anderen hier ook zo over denken. Gezien de reacties tot nu toe ben ik dus de enige

Nee, zoals gezegd zijn er al oplossingen zoals o.a. One2track. Overigens heb ik geen aandelen of belang. 

MichielVaderVan3 schreef op 07-08-2026 om 10:08:

[..]

haha nee zo snel gaat dat niet! Ik liep hier gewoon tegenaan als vader en ben benieuwd of anderen hier ook zo over denken. Gezien de reacties tot nu toe ben ik dus de enige

Nah, ik vind oa het idee van 'geen gps fancy tracker waar je constant weet waar je kind is', maar wel 'indien nodig kunnen kijken waar kind is' wat verwarrend. Bij alle gps trackers kun je er als ouder voor kiezen om alleen zo nodig te kijken. Sterker: ik denk dat de meeste ouders dat op die manier doen. Dat hoop ik althans. Ik hoop dat niemand de hele middag op zijn schermpje zit te kijken naar waar het kind is. En als je bij de jouwe wel zo nodig kunt kijken dan zal er toch een gps tracker in moeten. 

https://www.viafora.nl/forum/algemeen-ouderschap/hoe-denken-jullie-hierover

Hier hebben we er al lang en breed over gediscussieerd. Misschien fijn leesvoer voor sommigen hier. 

Los van dat ik zelf geen fan ben van dit soort dingen en alle onderzoeken ook laten zien dat het niet goed is voor de ontwikkeling van kinderen als hun ouders ze overal kunnen volgen, hoef je natuurlijk ook geen gebruik te maken van functionaliteiten die ergens op zitten. Als je een abonnement hebt voor tv of streamingsdiensten heb je toegang tot heel veel zenders/series. Die hoef je niet allemaal te kijken. Als je een museumkaart hebt, wil dat niet zeggen dat je naar alle musea hoeft. 

Daarnaast ben ik meer van het opvoeden vanuit vertrouwen. Je geeft vrijheid die past bij de leeftijd en ontwikkelingsfase en die hand in hand gaat met de verantwoordelijkheid om te laten zien dat je die vrijheid aan kan. Ik vind het ook gemakszucht om je kind niet te leren zelf de tijd in de gaten te houden of te melden waar het is (kan ook door bij een vriendje te vragen even te mogen bellen) maar dat je ouders wel bellen of naar je toe komen als je naar huis moet.

SuzyQFive schreef op 07-08-2026 om 09:53:

Voor jouw elfjarige zou ik dat niet meer doen. Die kan je beter wel een telefoon geven en daarmee om leren gaan. Ze hebben die straks echt nodig in het VO (ik ben docent/leerlingbegeleider). Zelfs nu met het verbod in de klas moet ie vaak gebruikt worden.
Ook mogen die horloges dus ook niet op school dus dan zal het alleen voor het buitenspelen zijn.
https://qlokkie.com/

Wat afgrijselijk dat die ondingen al verkocht worden vanaf drie jaar. En dan maken ze dan ook nog reclame dat face tot face contact onmiddelijk mogelijk is (via beeldbellen). Ik mag toch hopen dat het face to face contact van ouders met hun driejarigen gewoon live is, in plaats via een schermpje. 

Leer ze gewoon aan om te vertellen waar ze heen gaan en geef een tijd waarop ze weer terug moeten zijn, en je hebt geen gadget nodig.

Hier ook beide kinderen een One2track horloge. Blij mee.

Is dit niet gewoon een onderzoek? Als je denkt een betere te kunnen maken, doe dat gewoon. Dat is het fijne van deze wereld tegenwoordig, programmeer, bel China en google/insta en tiktok helpen je aan reclame.

Valeria schreef op 07-08-2026 om 12:21:

Leer ze gewoon aan om te vertellen waar ze heen gaan en geef een tijd waarop ze weer terug moeten zijn, en je hebt geen gadget nodig.

Ja en wat als ze bijv een lekke band hebben? Dan is zo'n gadget wel gemak

MichielVaderVan3 schreef op 07-08-2026 om 09:45:

Dank voor alle reacties tot zover! Het maakt een hoop los en blijft een heel persoonlijke afweging om voor een bel/gps horloge te kiezen.

Misschien moet ik mijn vraag wat concreter maken:

Stel dat er een belhorloge zou zijn puur gericht op verbinding en locatie wanneer nodig: zonder camera, zonder kleurentouchscreen dat bijv. 20% kleiner en lichter is? Kunnen bellen, weten dat je je kind kunt vinden zonder altijd te hoeven weten waar hij/zij is.

Mij lijkt dit heel aantrekkelijk omdat het weglaat wat niet nodig is en in ruil daarvoor een kleiner en comfortabeler ontwerp biedt. Je kind draagt een horloge, niet een scherm.

Wat vinden jullie?

ben je nu marktonderzoek aan het doen? ik vond "wie wil" in de titel al raar, maar nu word je wel héél specifiek. 

Ninoea schreef op 07-08-2026 om 09:59:

Je bedoeld dat je een handeltje wil beginnen en hier wat marktonderzoek doet?

ah ik was niet alleen

Nick90 schreef op 07-08-2026 om 12:28:

[..]

Gezien de leeftijd van zijn kinderen kunnen ze nooit heel ver weg zijn met hun fiets en kunnen ze met een lekke band gewoon naar huis lopen.

Mijn pubers hebben een telefoon met life360 erop. Ik kan dus als ik wil, kijken waar ze zijn, andersom kunnen ze ook zien waar mijn man of ik zijn. Kijk ik daar vaak op? Alleen als ik ze kwijt ben en ze hun telefoon niet opnemen. 

Nick90 schreef op 07-08-2026 om 12:28:

[..]

Probleemoplossend vermogen is iets dat je moet ontwikkelen. Als je als kind altijd de escape 'ouders bellen' gebruikt dan werkt dat niet in je voordeel. 

Die van ons konden toen ze nog geen telefoon hadden altijd nog lopend naar huis. Of ze liepen naar opa als dat dichterbij was. Met de fiets aan de hand, of de fiets ging op slot en bleef achter. 

Even niet weten wat je moet doen en dan zelf iets bedenken is heel goed voor de ontwikkeling van kinderen. Of voor hun zelfstandigheid. 

Ik ga elk jaar met groep acht op kamp, prachtig om te zien hoe ze zichzelf dan moeten redden. Jammer om te zien dat ze dat niet allemaal evengoed nog kunnen. Mooi om te zien hoe ze elkaar dan ook weer helpen. En dan hebben ze drie dagen geen mobiel. Wat doe je dan als je de groep even kwijt lijkt te zijn? 

Daglichtlamp schreef op 07-08-2026 om 12:10:

[..]

Wat afgrijselijk dat die ondingen al verkocht worden vanaf drie jaar. En dan maken ze dan ook nog reclame dat face tot face contact onmiddelijk mogelijk is (via beeldbellen). Ik mag toch hopen dat het face to face contact van ouders met hun driejarigen gewoon live is, in plaats via een schermpje.

Ik mag hopen dat driejarigen niet alleen buiten spelen. Dus waarom je voor deze leeftijd zo´n ding nodig hebt is me een raadsel.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.