Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Annemarie

Annemarie

03-09-2020 om 19:09

winter kleding kan ik nog bepalen wat mijn dochter draagt

Gister middag samen met dochter 11 jaar haar winterkleding aan het uitzoeken geweest, wat nog wel past en wat niet en wat weg kan.
Nu wonen wij in het open veld, 8 kilometer van de bebouwde kom vandaan en het kan hier erg koud en winderig zijn in de winter, daarom liet ik haar altijd in de winter ( vaste ritueel eerste zondag van oktober tot laatste zondag van april ) als ze naar buiten gaat altijd in een warme thermo overall en thermo laarzen lopen ( ook naar school etc ) om dat ik dit altijd het beste voor haar vond .
Nu wil mevrouw graag een winterjas, om dat haar thermo overall te klein is geworden,maar daar vindt ik haar gezien onze woon situatie eigenlijk nog te jong voor en denk ik ook nog te koud voor haar is, vooral s'ochtends vroeg als ze net uit bed is en naar school toe moet.
Nu ben ik weer aan het googlen geweest en heb weer een hele mooie thermo overall gevonden plus warme laarzen die geschikt zijn tot temperaturen tot -20 graden

Die mij lekker warm toe lijken voor mijn dochter om haar in rond te laten lopen zonder dat ze het koud krijgt als ze s'ochtends naar school moet.

Maar sta een beetje in tweestrijd moet ik mijn dochter een winterjas kopen en haar laten merken dat het hier behoorlijk koud kan zijn, of toch even op mijn strepen gaan staan en haar deze lekker warme thermo pak en laarzen kopen en haar nog ven een tijdje zo rond te laten lopen.


Flavia

Flavia

03-09-2020 om 19:18

Waar woon je?

Noorwegen, Zweden?
Dan zou ik zo'n overall zeker doen maar in NL of Be vind ik het nogal overdreven tenzij het 15 graden vriest.
Ik woonde ook buiten af, wij hadden ook gewoon een winterjas en met een spijkerbroek, dichte schoenen, muts en wanten als het echt koud wordt, lees vriezend weer, en dat was voor iedereen ruim voldoende.
Met zo'n pak maak je van je kind echt een buitenbeentje.

Zonnehoed

Zonnehoed

03-09-2020 om 19:20

Haha

Mijn dochter van elf is te jong voor een winterjas.

vlinder72

vlinder72

03-09-2020 om 19:28

11 jarige

De meeste 11 jarige kinderen doen niks meer aan dat ze zelf niet leuk vinden.

En mijn 11 jarige zoon droeg voor het laatst een ski overall toen hij 5 jaar was tijdens het skiën in Oostenrijk. Daarna wou hij ook een broek en jas aan bij het skiën.

vlinder72

vlinder72

03-09-2020 om 19:31

Zweden

Maar waarschijnlijk gaat dit over iemand die boven de poolcirkel woont want als je je kind al in het eerste weekend van oktober in een thermo/winter overall met thermo laarzen naar school laat fietsen dan komt ze volledig oververhit op school aan .

Hangkous

Hangkous

03-09-2020 om 19:31

Geen winterjas

De oudste heeft hier geen winterjas meer gedragen sinds ze twaalf was. Jongste niet meer sinds zijn elfde.
9 km fietsen naar school en daar geen uur over kunnen/ willen doen dan is de tussenjaar of de zomerjas met hoody warm genoeg.
Terug naar huis sta aan ze dan dampend in de keuken.

Niet doen zo'n overal ze wordt en buitenbeentje zo.

Pennestreek

Pennestreek

03-09-2020 om 20:19

Ik vind het kindermishandeling

eerste weekend van oktober in een thermo overall laten lopen. Gelukkig is het gewoon spam dus hoef ik me geen zorgen te maken over een oververhitte puber op haar kilometerslange fietstocht naar school. Of over de lucht waarmee ze daarna haar klasgenoten en leerkrachten opzadelt 😜

Pirata

Pirata

03-09-2020 om 20:23

T-shirt

Die van mij (okee, hij is al net 13) fietst 's winters met een t-shirtje en een matig winterjasje 8 km enkele reis door de polder. Doet ie wel meestal zijn jas open want van fietsen word je lekker warm.

Pirata

Pirata

03-09-2020 om 20:25

En in oktober

Begin oktober zitten wij nog erg vaak in de tuin. Eind oktober trouwens ook steeds vaker.

Triva

Triva

03-09-2020 om 22:48

Lol

Dus koningsdag vieren in een thermo-overall?

Kaaskopje

Kaaskopje

04-09-2020 om 09:41

Vroegere vriendin

Een ex-vriendin was erg strikt in de seizoenen. Als de herfst begon ging ál het zomergoed naar de zolder en als de lente begon al het wintergoed. Dus weer of geen weer, 5 graden of 20 graden... de kinders moesten het doen met de bij dat seizoen passende kleding. Ik vond dat sneu.

Ik hoop ook dat de overall een grapje is.

bieb63

bieb63

04-09-2020 om 09:44

Tjee

Hoe verzin je het?

Mijntje

Mijntje

04-09-2020 om 09:51

schaapje

Op een gegeven moment laten kinderen niet meer bepalen door hun ouders wat ze dragen. Als het goed is gaat ze vanzelf wel klagen als ze het koud heeft.
Wat ze ook kan doen, is een wollen maillot onder haar broek dragen als het erg koud is. Dat is ook warm. Je hebt ook wollen leggings en wollen t-shirts voor onder de gewone kleding, bv bij schaapjesschaapje (geen aandelen).
Ik zou wel je aankopen overleggen, anders blijft het in de kast.

Jesse_1

Jesse_1

04-09-2020 om 10:07

Korte broek!

Ik ken wat pubers die weer in weer uit een korte broek dragen tot het vriest. Ook op de fiets en naar school.
Maar wel ouder dan 11 dus

Jesse_1

Jesse_1

04-09-2020 om 10:08

Toch

In deze tijd, waarin er niet altijd wat te lachen is, ben ik blij met ieder bericht dat een lach op mijn gezicht brengt

Kaaskopje

Kaaskopje

04-09-2020 om 10:21

Jesse

Ik zie weleens volwassen kerels in korte broek als ik met handschoenen rondloop. En dan verklaar ik ze toch voor gek. 😀

Pirata

Pirata

04-09-2020 om 10:26

Borstrok

Ik stel een wollen borstrok voor! Wat dat dan ook mag zijn.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

04-09-2020 om 10:31

Lol

Ik ken een jongetje van 8 die vrijwel altijd een korte broek draagt. Zijn ouders zijn allang gestopt met een discussie daarover. Wel hebben ze geloof ik de afspraak dat als het onder nul gaat hij wat langs aandoet.

Ik vind het wel grappig eigenlijk

vlinder72

vlinder72

04-09-2020 om 10:38

Ja, een korte broek

Bij mijn zoon op school zit ook een jongen die altijd een korte broek aan heeft. Gewoon altijd. Het hele jaar.

Mijn zoon draagt ook graag korte broeken.Hij heeft er vandaag ook een aan maar als het koud is doet hij wel een lange broek aan maar als het nog even kan dan draagt hij een korte broek.

Jasmijn

Jasmijn

04-09-2020 om 10:52

zoon ook

Nu is het over, maar tot ongeveer zijn 16e had zoon altijd een korte broek aan, meestal tot net over de knie (toen waren dat soort broeken ook wel meer 'in' dan nu)
Naar school had ie dan op een gegeven moment wel een lange broek aan maar thuis kleedde hij zich meteen weer om. Nu is hij 20 en is toch vaak wel luchtiger gekleed dan de rest van de familie.
Trouwens nu herinner ik me ook dat hij dat ook al had met jassen in groep 1. Dan MOESTEN alle kinderen hun jas aan (en dichtgeritst) in het speelkwartier, maar zoon wilde dat helemaal niet. (thuis mocht hij dat zelf bepalen) dus meestal bracht ik hem naar school in de ochtend (met jas, want dan was het nog fris) en nam de jas mee naar huis, zodat hij er geeneen had in het speelkwartier (dan was het toch al weer warm genoeg)

Maar iemand hierboven had het erover dat het bericht spam zou zijn? Maar er stond toch helemaal geen linkje in naar iets met overalls, of is dat al verwijderd?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

04-09-2020 om 10:57

Misschien echt

Ik zie op school nu al kinderen met winterjassen. Er zijn echt nog mensen die de ‘r’ in de maand aanhouden. Misschien is het wel een echt bericht dus.

Annemarie

Annemarie

04-09-2020 om 13:00

dank jullie voor de reaktie's

ik heb altijd van mijn moeder geleerd, dat je vanaf de eerste week van oktober tot de laatste week van april moet uitkijken voor kou en opkomende kou, vooral als je ochtends vroeg net uit bed komt.

Daarom heb ik van huis uit mee gekregen altijd winter kleding dragen vanaf de eerste weekend van oktober tot en met de laatste weekend van april.
En dat doe wij nog steeds binnen ons gezin.

Wij zijn nu onze dochter aan het leren om zelfstandig naar de laatste klas van de basis school te fietsen ( eerder bracht ik haar altijd in de zijspan van mijn motor ), maar nu is het wel anders, en wil haar goed voorbereiden vandaar, en ze heeft eigenlijk nog nooit een winterjas gehad, alleen maar thermo overalls tot nu toe, alleen die we nog hadden is te klein geworden en ze wil een jas, wat ik niet geschikt vindt, om haar alleen in een jas en broek enz, te laten fietsen hier door het open veld.
Maar ik ga toch op mijn strepen staan en heb weer een lekker warme thermo overall voor haar besteld, zo dat ze straks lekker warm blijft.

vlinder72

vlinder72

04-09-2020 om 13:09

annemarie

Noord Scandinavië toch ?

Yaron

Yaron

04-09-2020 om 13:12

Sneu

Wat sneu voor dat meisje, als het echt waar is tenminste. Hier fietst dochter sinds vorig schooljaar, toen ze 11 was, elke dag 15 kilometer naar school en terug. De ene keer heeft ze een winterjas aan in het voorjaar en de andere keer een dun spijkerjasje in de winter en altijd sneakers met enkelsokken of op blote voeten met een broek die half op haar enkels valt. Wij bemoeien ons daar niet mee, soms meld ik dat het misschien wat koud is voor haar kledingkeuze, maar zij is degene die het moet dragen en die het koud of heel warm heeft.

Hangkous

Hangkous

04-09-2020 om 13:15

Met die Hollandse winters van tegenwoordig.....

Zou ik uitkijken dat ze niet oververhit raakt, fietsen in die thermo overall lijkt me geen pretje. Zeker tegenwind fietsen is inspannend en dan krijg je het warm, warmte die je in die overall niet kwijt kan.

Ik had vroeger ook medelijden met de buurkinderen. 1 oktober ging de winterjas aan, koud of niet en met Pasen kwamen de zomerkleren uit de kast. Nou valt Pasen soms in maart en meestal in april en dan kan het nog best koud zijn. Die kinderen liepen te puffen in hun winterjas begin oktober en te rillen in hun zomerjurken als het een koude Pasen was.

Kijk naar het weerbericht, en laat je kind kiezen wat het aantrekt. Een winterjas begin oktober hoeft met die winters van de laatste jaren echt niet.
Hoe klein kinderen ook zijn, als ze het te koud hebben dan melden ze zich wel. Mijn oudste "meldde" net 1 jaar oud al dat ze haar vest aan wilde door naar de kapstok te kruipen en omhoog wijzend daar te gaan zitten huilen. Toen ik haar vest dat daar hing aantrok was de huilbui over. Een kind van 11 kan echt zelf bepalen wat ze aandoet en waarom wel of niet.

Zonnehoed

Zonnehoed

04-09-2020 om 13:36

Dat het nog bestaat

Je kleden op de kalender ipv op het weer lijkt mij iets uit lang vervlogen tijden. Nu geloof ik TS echt niet, want zo’n overall is te bizar voor woorden in Nederland, en al helemaal als het geen winter is. In april kan het wel 30 graden worden, dan zal de dochter ter plekke bezwijken onder de zogenaamde zorgzaamheid van moeder.

Hangkous

Hangkous

04-09-2020 om 13:46

Is 5 jaar geleden nog "recent"?

Een van mijn kinderen had een vriendje met een moeder uit een oost Europees land waar je nog echte winters hebt en die was 5 jaar geleden ook nog echt zo. 1 oktober gingen de winterkleren en de winterjassen aan inclusief de mutsen sjaals en wanten. Kwam het kind hier spelen en dan ging het kind door oververhitting van de graat tijdens het buitenspelen. Meerdere keren gebeurd maar die muts en wanten bleven aan anders werd mama boos.
Dus ja het bestaat nog, heel wonderlijk om mee te maken.

Bennikki

Bennikki

04-09-2020 om 13:54

Oh ja

Mijn vriendin uit Rusland deed dat toen haar kinderen klein waren ook. Dikke winterjassen, sjaals en mutsen ook al was het 15 graden of meer. Ze kleedde de kinderen ook tot hun 12e nog helemaal aan, als in de fysieke handeling; sjaal omknopen, muts opzetten, ze was er enorm handig in maar Nederlandse moeders stonden soms raar te kijken. Voor haar was het zorgzaamheid; zo zorgde je als een goede moeder voor je kinderen.

Karin

Karin

04-09-2020 om 14:08

Zijspan motor

Van kou vangen in een zijspan van een motor kan ik mij nog iets voorstellen. Maar fietsen is een (inspannende) beweging. Daar krijg je het warm van!

Pennestreek

Pennestreek

04-09-2020 om 15:07

Herinnering

Komt nu een herinnering bij mij boven, aan ook zo’n zorgzame moeder. Ik was op een verjaardag, begin februari, en daar kwam een stel binnen met een kindje van een jaar / anderhalf in een MaxiCosy. Kindje was niet zo lekker, dus moeder had haar in haar skipakje gehesen. Toen ze na een uur rijden aankwamen op de verjaar kreeg dat arme kind meteen heftige koortsstuipen. Gelukkig wist ik wat ik moest doen (echt net het onderwerp bij een cursus EHBO gehad; ik had zelf nog geen kinderen). Het is allemaal goed afgelopen, maar de ouders kregen wel een preek van de ambulancebroeder over hoe gevaarlijk oververhitting is. Je kind kan het echt veel beter een beetje te koud hebben. Te warm is zeer ongezond...!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-09-2020 om 15:58

Tja

Zo koud is het hier nog in de ochtend, dus dit moet zich dan toch wel ergens in een koude omgeving afspelen?

TO: kun je aangeven of je het inderdaad niet over Nederlandse weersomstandigheden hebt? Dat maakt namelijk nogal uit voor het advies.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.