Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Annemarie

Annemarie

03-09-2020 om 19:09

winter kleding kan ik nog bepalen wat mijn dochter draagt


Annemarie

Annemarie

04-09-2020 om 16:21

Nederlandse weers omstandigheden

@Ginny Twijfelvuur

Het gaat gewoon om onze omgeving hier in Nedrland wij wonen zoals gezegd in het veld 8 km buiten de bebouwde kom en vlak bij het ijsselmeer.

Biebel

Biebel

04-09-2020 om 16:41

Duits?

Na tig jaar strandvakanties op Nederlandse stranden te hebben gevierd, vraag ik me af of je toevallig Duitse ouders hebt.

Want als je op het strand zit en er huppelt een kind voorbij in een te dikke thermo overall of allweather bescherm jumpsuit; dan was het 99 van de 100 keren een Duits kind. En eeuwig in korte broek ken ik van het Britse koningshuis; daar lopen de jongetjes toch ook tot een bepaalde leeftijd in shorts?

Mocht het echt zijn; lieve to, je kind kan echt wel zelf bepalen wat ze nodig heeft aan warmte. Zeker als ze 11 jaar is. Als ze het te koud hebben, trekken ze vanzelf wat warmers aan de volgende keer.

Mocht je het verzonnen hebben; die zijspan was wel erg creatief!

Marinade

Marinade

04-09-2020 om 16:45

Voortgezet onderwijs over een jaar

Ga in de eerste week van oktober voor de mop eens kijken wat de leerlingen van het voortgezet onderwijs zoal aan kleding dragen, voordat je haar volgend jaar met de een thermo-overall naar haar nieuwe school stuurt. Ik denk nl. niet dat het voor je dochter heel fijn is om zo te verschijnen.

Verder zal het jou toch ook wel opgevallen zijn dat de seizoenen niet meer zijn wat ze lang geleden alweer waren en dat het klimaat verandert en dan niet richting poolwinter.

Ga gewoon een leuke winterjas met haar kopen. Ze kan jou misschien nog tegemoetkomen door thermosokken te dragen. Een beetje geven en nemen

Annemarie

Annemarie

04-09-2020 om 16:55

Duits?

Nee ben zelf geboren friezin, mijn moeder komt wel uit Duitsland uit de buurt van de Deense grens

Hangkous

Hangkous

04-09-2020 om 17:01

Duits ja

Hier ook een vriendin van de oudste, Duitse ouders en inderdaad op vo nog een maillot of legging onder de spijkerbroek in de winter.
Was dat meisje meegekomen maar hier om aan een project te werken. 10 km fietsen met muts, wanten en sjaal ze ontplofte bijna.
Wij daar en leuk gesprek over gehad. Dat je met 15 jaar echt niet meer alles hoeft te doen wat je moeder zegt. Toen ze naar huis ging fietsen, ongeveer 7 km ging gewoontegetrouw die muts weet op hadden hoofd. Ik gezegd dat ze hem ook pas op de hoek van de straat op kon doen, kwam ze thuis met muts; geen boze ouders en niet oververhit.

Mijntje

Mijntje

04-09-2020 om 17:02

vanzelf

"Nu wonen wij in het open veld, 8 kilometer van de bebouwde kom vandaan en het kan hier erg koud en winderig zijn in de winter.."
Hoeft niet in NL te zijn.
Annemarie: je merkt vanzelf of je de kledingkeuze van je dochter nog kan bepalen. Als de overall in de kast blijft wordt het tijd om te overleggen.

vlinder72

vlinder72

04-09-2020 om 17:08

of een skijas en skibroek voor de echt koude dagen

Koop voor de echt koude dagen een skibroek.

Er zijn skijassen die je met drukknopen kan vastmaken aan een skibroek. Volgens mij heeft Brunotti dat en protest ook. Je kan dan de jas met de sneeuwvanger vastmaken aan de skibroek.

Dan heb je toch je zin als het in de winter een keer echt heel koud is en je dochter kan op alle andere dagen gewoon in een normale jas naar school fietsen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

04-09-2020 om 17:47

Thermopanty

Mijn dochter had in de winter wel thermopanty’s vanwege het naar school fietsen. Ik weet niet meer of ze die dan op school uit deed. Verder zijn we niet zo kouwelijk aangelegd. Toen ik met de trein naar mijn werk ging, stond ik ook in een dunne panty op het perron. Was niet heel comfortabel, dat dan weer niet.

Biebel

Biebel

05-09-2020 om 09:42

Waarom de vraag over dutis

Het klonk misschien een beetje raar, maar mijn ervaring is dus dat Duitse kinderen over het algemeen veel warmer worden aangekleed. Inderdaad, met thermo overalls enz. Dat zag ik op het strand; waar mijn tweetal in onderbroeken en hemdje krabben aan het verzamelen waren, droegen hun Duitse vriendjes een overal. Die Niet uit Mocht. (Dat die van mij in ondergoed liepen was vooral omdat ze het warm hadden, nog heel erg jong waren en wij de badkleding vergeten waren Daar zullen die Duitsers ook vast wat van gevonden hebben).
Met die voorbeelden in mijn achterhoofd snap ik dat jij haar een thermo overall wil aantrekken en zij gewoon een winterjas.

Neem dan een ding van mij aan; luister naar haar. Ze wil niets raars. Als ze het koud krijgt komt ze vanzelf alsnog om warme kleding vragen - maar het kan ook zo maar zijn dat ze dat zeker niet gaat doen. Zie het als een eerste stap in loslaten; niet jij (of jouw opvoeding) bepaalt hoe warm zij moet zijn, maar zijzelf.

Als elfjarige kun je dat heus wel zelf bepalen of actie nemen als het tegenvalt. Gun haar dat ze hierin haar eigen keuze mag maken.

Jackie

Jackie

05-09-2020 om 15:26

geen zin

Ik denk dat het geen zin meer heeft om te reageren; Annemarie heeft alweer een nieuwe overall besteld. Want ja, de eerste zondag van oktober komt er aan!

Mijntje

Mijntje

05-09-2020 om 15:47

makkelijke kinderen

Het is nog afwachten of de dochter het aantrekt. Maar sommige mensen hebben hele makkelijke kinderen

Bosbes

Bosbes

05-09-2020 om 17:19

nee bepalende ouders

Ik denk eerder: sommige kinderen hebben bepalende ouders. Ik ben met momenten denk ik ook wel wat (te?) bepalend geweest voor mijn kinderen, maar hier met deze Annemarie hebben we echt met een serieus geval te maken.

Annemarie, je gaat wel in op hoe je woont (denk je serieus dat het heel veel graden scheelt, een open veld? Of dat het erg is als je het soms een beetje koud hebt?), maar op een heleboel aangedragen punten ga je niet in.

Nog iets: je vraagt advies. Iedereen raadt je aan om niet een gênante thermo-overall voor je dochter van 11 te kopen, zeker niet nu zij zelf zegt dat ze echt veel liever dit keer -net als de rest van Nederland- een winterjas wil.
Nu hoef je zeker niet een advies op te volgen dat je van een forum of waar dan ook vandaan krijgt. Toch vind ik de situatie wat vreemd: je vraagt advies, níemand vindt het een puik plan om je dochter in een poolpak te heisen, maar toch koop je het weer. Waarom vroeg je eigenlijk om advies?

En op school dan?

Dan gaat je dochter ‘s ochtends op de fiets naar school met een thermo-overal, en dan? Wat draagt ze op school dan? Heeft ze er iets onder aan? Maar dan heeft ze dus geen jas voor evt. in de pauze of tussenuur. Waar laat ze de overal op school? Loopt ze de hele dag ook op thermo-laarzen? Dan krijgt ze toch superwarme voeten? Echt, ik zit vol met vragen....
mijn kinderen moeten overigens 12 km door het open veld fietsen maar nooit een thermo-overal nodig gehad...

rode krullenbol

rode krullenbol

05-09-2020 om 18:02

Ja ...

Hartje winter en midden in Alaska (sic!) hebben Lonnie en Connie niet eens een Thermo-onesie nodig! Echt; zelfs een (soort van) tuinbroek met degelijke houthakkerblouse volstaat.

Zie:


https://youtu.be/KXiCiVHyOtg

Rode krullenbol

Wat

Wat

21-09-2020 om 01:10

Vaag

Vaag om tot die conclusie te komen na 50 negatieve ( als in: niet doen) reacties.

Je hebt wat bakerpraat van je moeder geleerd, daarnaast veranderen tijden en de winters worden steeds zachter.

Mijn dochters fietsten toendertijd 16 km enkele reis en zijn nog nooit klappertandend thuisgekomen.

Vorig jaar tot eind oktober in mijn korte broek gelopen. Ik vind het toch wel wat eigenwijs eigenlijk😂

Winter van '79

Thermo-overal? Ik kom van het Friese platteland, heb de strenge winter van '79 meegemaakt en nooit een thermo-overal gehad. Gewoon winterjas en niet eens thermolaarzen. Gewoon regenlaarzen. Ik warmde op school wel weer op. Sliep op een slaapkamer met enkele beglazing en ijsbloemen op de ramen... ik dwaal af.

Mijn kinderen bepalen ongeveer wel zelf wat ze mogen dragen, maar ik bepaal nog wel het budget van de kleding. Geen winterjas van 300 euro, om maar wat te noemen. Ik adviseer ze wel (bijvoorbeeld, het gaat regenen vanmiddag, je kan beter die jas pakken) of als ze op een warme dag een lange broek hebben aangetrokken en in mijn optiek een korte broek behagelijker is. Zijn ze eigenwijs, dan voelen ze dat vanzelf wel. Daar is een kind van 11 oud genoeg voor.

Miekemieke

Miekemieke

27-09-2020 om 21:03

thermo overall

Mijn kinderen zijn volwassen, ik heb nog nooit van dit kledingstuk gehoord! Hebben ze dit in volwassen maten en waar kan je dat dan kopen? Ik heb het altijd snel koud, het lijkt mij wel wat.

ElenaH

ElenaH

28-09-2020 om 06:50

Ijsbloemen

'Sliep op een slaapkamer met enkele beglazing en ijsbloemen op de ramen... ik dwaal af.'

Oh, die ijsbloemen kan ik me ook nog herinneren. Prachtig (maar het puntje van je neus bleef wel de hele nacht koud). Net als fietsen in de regen zonder regenkleding. Met een stomende spijkerbroek in de klas.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

28-09-2020 om 10:37

die regenkleding

die had je meestal wel, maar die deed je niet aan (herinner ik me; want het zag er stom uit. Vond je zelf. Want geel/oranje. )

Tine Winkel

Tine Winkel

28-09-2020 om 11:55

Miekemieke

gewoon bij bol te koop of bij een winkel voor bedrijfskleding/veiligheidskleding

Miekemieke

Miekemieke

28-09-2020 om 12:40

Tine

Ha ha ik heb even gegoogeld, gaaf!!!! Erg stoer, ik heb tot nu toe alleen werkmannen hier in zien lopen maar ik denk dat ik er een ga kopen.
Ik had iets heel anders in mijn gedachte toen ik het bericht las, iets van gebreide stof of zo met pluche enzo.

Miekemieke

Miekemieke

28-09-2020 om 12:45

Annemarie

Ik vind het stoer dat je kind met zo'n overall naar school mag! Mijn man had dat niet goed gevonden en de school denk ik ook niet.
Maar als ze zelf liever een manteltje gaat dragen geef haar dan die ruimte, misschien past dat meer bij haar. Voor veel moeders is het even slikken als dochter een heel eigen en andere kledingstijl heeft als moeder.

gewoon doen

Annemarie, gewoon doen en haar die overall laten dragen, op die leeftijd kunnen kinderen nog niet goed inschatten als het om dit soort dingen gaat.
En aangezien jullie woon omgeving en dat ze s'morgens zo uit een warm bed door de kou moet fietsen kan ze het behoorlijk koud hebben, en dat moet ze niet te onder schatten.
Daarom geeft ik je gelijk sta op je strepen en laat haar die thermo overal dragen buiten.

Miekemieke

Volgens mij bedoelt to hier mee de onepiece skie overalls die oa in de webshop van bergfreunde ook wel worden aangeduid als thermo overalls, en niet de thermo overalls die werk mannen dragen

Annemarie

Annemarie

03-10-2020 om 12:28

Vissertje

Klopt ik bedoe dit soort thermo overalls, https://nl.pinterest.com/pin/622270873498166814/?nic_v2=1b1U7fCKL

Marinade

Marinade

03-10-2020 om 21:40

Ben het even kwijt

... maar moet onder dit paarse geval serieus nog een normale outfit passen? Of alleen wat thermostaat-ondergoed?
Fascinerend dit kledingstuk!
Maar goed, ik woon dan ook niet in het open veld en wel 8 km van de bewoonde wereld.

rode krullenbol

rode krullenbol

03-10-2020 om 22:00

Ach ja ...

Misschien op de 'Glanznylon oversized and overfilled puffy suit' na betreft het welbeschouwd eigenlijk gewoon maar tuinbroeken die in een ander jasje zijn gestoken! Met teleurstellend resultaat, moet ik zeggen ...

Rode krullenbol

rode krullenbol

rode krullenbol

03-10-2020 om 22:36

Appje van mijn broer Jerome

Jerome schrijft me zonet: "Ik geeft jouw groot gelijk! De spijkertuinbroek is toch meer een klassieker al die krankjorum jumpsuits uit de gloriejaren van Elvis en Abba."

Tsja ...
Wat nu?
Zal ik mijn mening dan toch maar bijstellen?

Rode krullenbol

Yaron

Yaron

03-10-2020 om 22:42

Skipak

Het is gewoon een ski pak, dat werd hier gedragen als het had gesneeuwd of erg gevroren, is de laatste jaren niet gebeurd, dus ook niet meer zo'n pak op zolder. Ik denk ook niet dat mijn kinderen het nu nog zouden willen dragen. En wat je woonomgeving betreft Annemarie, ik woon dicht bij jou in de buurt, tenminste dichtbij het IJsselmeer en ik heb nog nooit een kind in zo'n pak gezien, zolang het geen winterweer is. Onze kinderen moeten 15 kilometer door een kaal gebied fietsen en dan dragen ze nu nog steeds hun zomerjas, een winterjas is veel te warm tijdens het fietsen.

rode krullenbol

rode krullenbol

03-10-2020 om 22:48

Correctie

"al die" moet zijn "as die"

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.