Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Wispelturige vriendinnetjes, herkenbaar?

even om te checken of het allemaal wel 'normaal' hier is.

Mijn dochter van bijna 7 heeft de ene week het "helemaal gehad" met meisje X, ze gaat er dan NOOIT meer mee spelen en is zeker niet van plan het meisje uit te nodigen op haar feestje, want meisje x is gemeen geweest, of meisje Y heeft meisje X afgepakt etc etc. Een week later is alles weer koek en ei en is het haar "hartsvriendin".

Nu heb ik laatst eens proberen te praten daarover, ik vind het namelijk een rare manier van omgaan met elkaar en heb eens gepolst wat ze er nou zelf van vindt dat ze zo wispelturig is qua 'gevoelens' voor anderen. Of ze dat zelf niet verwarrend vindt, maar dat soort gesprekken werken niet, ze wil dan vooral bevestiging in dat het zielig is voor haar. Zodra het dan weer goed is zegt ze dat ik mij niet moet bemoeien met haar vriendinnen want dat mag zij bij mij ook niet etc.

Is dit herkenbaar gedrag ?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maxime.M

Maxime.M

22-01-2010 om 13:22

Oh ja helemaal

Hoi,

Helemaal herkenbaar bij dochter en zoon toen ze die leeftijd hadden. En nog wel bij mijn zoon van 11. Een vriendje is dan helemaal uit de gratie, ik krijg dan het gevoel dat het nooit meer goedkomt en de week erop zijn ze weer vrienden. Vroeger ging ik er ook op in zoals jij nu beschrijft, maar daar ben ik op een gegeven moment mee opgehouden. Het is voor hun gewoon het gevoel van dat moment, maar ze zijn gelukkig ook weer zo vergevingsgezind dat het zo weer over is. Soms wil ik nog wel eens zeggen als het weer koek en ei was ' goh, ik dacht dat je nooit meer met hem zou spelen' ... " ja dat was vorige wee-heek..." krijg ik dan te horen.

Heel gewoon dus blijkbaar,

Maxime

Manda Rijn

Manda Rijn

22-01-2010 om 13:30 Topicstarter

Maar moet ik er niets mee?

Ik vind het zo extreem zwart/wit. Ze kan echt idolaat van een vriendinnetje zijn, kruipt er dan half in, omklemt en gaat er aan hangen. En de week erop is datzelfde goddelijke schepseltje een stom kreng waar ze nooit meer naar om wil kijken (dus snel diep gekwetst). Ik vind beide belevingen te ver gaan, ze lijkt zo kwetsbaar en gevoelig, onzekerheid ?

Ze heeft 1 vriendinnetje waarbij ze het niet heeft, dat is dan ook haar beste vriendinnetje die ze het langs kent, wij zijn ook bevriend met haar ouders, dat meisje zelf is ook veel stabieler en wijzer lijkt wel.

Tirza G.

Tirza G.

22-01-2010 om 16:08

Juist die

stabiele relatie met dat ene vriendinnetje zorgt er voor, dat ze zich veilig genoeg voelt om te zoeken naar een balans in vriendschappen náást dit meisje. Vrienden worden, zijn en blijven moet je léren. En daar is ze mee bezig. Wat ze nu doet (haar eigen gevoel boven dat van een vriendin én boven de vriendschap stellen) is allemaal oefenen. Je moet toch érgens onderweg in het leven leren, dat je wel wát pikt van een vriendin, maar dan toch ook weer niet alles. En dat je soms slikt, maar niet altijd. En dat het soms heel leuk is, en soms minder. En daar is ze nu mee bezig

Tirza

Tango

Tango

22-01-2010 om 17:26

O ja, helemaal

Herkenbaar. Tangodochter van 8 jaar heeft dat momenteel ook met een vriendinnetje in de klas. Het ene moment vindt ze dat meisje helemaal geweldig en is het haar beste vriendin. Het volgende moment doet ze stom en zegt ze lelijke dingen over Tangodochter dus is de vriendschap ver te zoeken.
Tangodochter komt dan vaak bij mij haar verhaal doen. Ik ga er niet zo op in en zeg gewoon: zo is B. nou eenmaal. W.s. ligt het bij dit meisje ook een beetje aan de situatie, gescheiden ouders die negatief over elkaar spreken, meisje is de ene week bij moeder, andere week bij vader. Heel verwarrend voor zo'n kind en natuurlijk geen best voorbeeld.

Manda Rijn

Manda Rijn

23-01-2010 om 11:35 Topicstarter

dan ga ik er niet meer zo op zitten. Het is wel iets wat ik belangrijk vind.

Momenteel ben ik het woord "gunnen" aan het bijbrengen, dat je er zelf veel aan hebt om iemand anders iets te gunnen, dat dat ook ruimte voor jezelf schept etc. Ik geloof dat ze dat wel iets vond.

Manda en tirza

Manda, ik heb precies zo eentje thuis. En haar vriendinnetjes zijn ook zo hoor. Ik sluit me overigens helemaal aan bij wat Tirza zegt. Ik spreek er met dochter over, over hoe dat werkt, met mensen omgaan, maar verder laat ik het aan haar over. Live and learn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.