Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Wisselen feb groep 7

Ik heb een zoontje van 10 dat altijd met veel plezier naar school is gegaan. Hij was altijd erg populair. Vorig jaar werd zijn klas opgesplitst en kwam hij in groep 7 in een al bestaand klasje terecht. De eerste maand ging dit prima, hij maakt altijd makkelijk vrienden. Maar na 4 weken werd hij ernstig ziek en lag een week in het ziekenhuis met een bacterie die hersenschade en blindheid veroorzaakt. Gelukkig is hij zonder letsel erbovenop gekomen maar de revalidatie duurde 6 weken. Bij terugkomst op school werd hij ineens aangevallen door 4 jongens uit zijn klas en omdat hij zo afgezwakt was durfde hij niks terug te doen. Daarna begonnen de treiterijen en die zijn niet opgehouden. Op deze school wordt extreem gepest in alle 3 de groep 7/8 klassen dus een parallelklas waar zijn andere vriendjes zitten heeft geen zin. Ik weet dat alle scholen issues hebben maar ik heb wel de indruk dat deze school extremer is dan andere scholen. Er wordt gedreigd met steekpartijen, er wordt amper ingegrepen tijdens vechtpartijen, we waren erbij toen een lief meisje uit het niets een blauw oog werd geslagen. Alles gebeurd zonder dat er consquenties zijn. We hebben gesprekken gevoerd maar niets helpt. De juffen zitten tegen een burn out aan en hebben de directie om extra hulp gevraagd. Op het schoolplein regent het klachten en willen meerdere ouders van school wisselen. Kortom, een puinhoop.

Nou heb ik mijn kind op een brute vechtsport gedaan en hij is hier goed in maar dan nog is hij niet opgewassen tegen een groep. Ik merk dat zijn karakter aan het veranderen is, hij wordt down en heeft veel buikpijn, vooral op zondag. Het lieve vrolijke jongetje van hiervoor verdwijnt en dat doet pijn want hij heeft al teveel meegemaakt. Nu beginnen zijn schoolprestaties er ook onder te lijden want hij kan zich niet concentreren vanwege de agressie in de klas. 

Ik wil hem van deze school afhalen, want veel erger dan dit kan bijna niet, maar mijn man is hier fel op tegen. De directie gaat proberen om hem volgend jaar samen te voegen met de jongens uit zijn oude klas, dit jaar is dat geen optie want in die klas is groep 7 leuk maar groep 8 een beruchte terrorgroep met hele pestprotocollen etc. De directrice gaf zelf toe dat er in die klas heel veel speelt. Mijn man vindt dat mijn zoontje het gewoon een half jaar moet volhouden, maar een half jaar is lang als je geen enkele vriend in de klas hebt en je constant wordt bedreigd en uitgescholden.

Ik wil graag jullie mening horen.


Onze dochter is op de laatste schooldag van groep 7 gewisseld van school...de beste keuze die we ooit hadden kunnen maken.

Een half jaar is echt heel erg lang om op een onveilige plek te moeten zijn, 5 dagen per week!

In zo'n onveilige situatie is er maar één keuze: per direct thuishouden en op zoek naar een andere school.
En bel zelf even de lpa om te melden waarom je je kind thuis houdt.

Echt hoor, dit is zo schadelijk voor je kind (en zo te lezen heeft hij recent al genoeg meegemaakt) hier moet je als ouder echt ingrijpen

Rondbellen welke school hij terecht kan, hoe de sfeer in die groep 7 is (dat weten de leerkrachten wel) en asap wisselen

Dochter is hier eind groep 7 nog gewisseld. En heeft een fijn jaar in groep 8 gehad. Dus niet twijfelen en ga  kijken bij een andere school. Dit klinkt niet fijn voor je zoon.

In een dergelijke onveilige situatie komt een kind niet tot leren. Dagelijks bedreigd worden tot steekpartijen aan toe, wegwezen daar! 
Ik ben niet iemand die bij het minste of geringste van school zou wisselen, want overal is wel wat, maar dit is geen situatie waarin je je kind wil hebben en ook niet iets wat je je kind wil meegeven als zijnde 'normaal' of iets wat je moet accepteren.
Er is in het leven niets dat hoeft tegen elke prijs. Vijf dagen per week in een dergelijke omgeving zitten dus ook niet. Maak melding bij de inspectie en de leerplicht en wissel van school. Zou je man het accepteren als het er op zijn werk zo aan toe zou gaan?

pietjepuk-1988

pietjepuk-1988

25-01-2024 om 00:02 Topicstarter

Even een vraag aan de ouders wiens kids hebben gewisseld: hoelang duurde het voordat jouw kind kon starten op de nieuwe school?

Ik heb al meerdere scholen gebeld maar ze zitten allemaal vol in onze groeiende gemeente. Ik heb nog een paar op mijn lijstje staan, die ga ik morgen gelijk bellen.

Zelfs al wordt het volgend jaar misschien "ietsje" leuker in de klas ...
De sfeer van knok-partijen op het schoolplein blijft, de sfeer van overwerkte juffen ook en we zijn januari. En het is voor een 10-jarige nog héél erg ver weg tot augustus / september.

Ik zou als de bliksem wegwezen. Want dit is voor geen enkel kind een veilige situatie.

Ik zou man duidelijk maken dat kind hier echt een trauma aan kan overhouden. Zeker als hij hier al zo'n tijd in zit. En dat je dus geen moment meer te verspillen hebt om "naar school" misschien terug een klein beetje positief te draaien.
Het lijkt me dat niemand ermee gebaat is dat kind straks opgebrand thuis zit.

Eens je veranderd bent van school zou ik ook eventueel inspectie bellen. Een directie die het normaal vindt dat er dagelijks zichtbare knokpartijen zijn en er gewoon van wegkijkt ... dat moeten ze hogerop toch écht weten. Maar eerst kind veilig stellen.

ik zou het er ook met kind over hebben. Ik snap dat je dan eerst wil weten of hij ergens terecht kan maar hem er dan echt bij betrekken. 

schoolindpectie benaderen en jullie situatie uitleggen. Vragen of zij actie kunnen ondernemen voor een schoolwissel.
Huisarts informeren, aangezien je kind angstig is om naar school te gaan.

Desnoods thuis houden.

En jou man gaat niet voor wat het beste is voor jou kind, dus je hoeft met hem niet te overleggen. Zijn rol als vader is opkomen voor belangen van zijn  kind en hem beschermen, waarom neemt hij dat niet serieus? Dus ga zelf maar in gesprek met huisarts, schoolinspectie en ff orceer een oplossing.

Sterkte, want dit moet heel verdrietig zijn voor jullie.

Wat zijn de argumenten van je man om dit nog 7 maanden vol te houden?

Vandaag terug naar zijn vrienden in de andere groep 7 en vanuit daar verder kijken .

Wegwezen daar. Mijn dochter is na de meivakantie in groep 7 om dezelfde redenen (en nog een paar erbij) van school gewisseld. De directeur van de oude school heeft nog geprobeerd de overstap te verhinderen door de directeur van de nieuwe school te bellen met allemaal leugens. Ik heb toen de bovenschools directeur van de oude school gebeld en die heeft de plooien glad gestreken. Uiteindelijk was het denk ik met een paar weken geregeld, maar het waren wel weken vol drama. 
Eenmaal op de nieuwe school ging het fantastisch. Het was een heel sociale school en dochter maakte snel nieuwe vriendinnen. Na groep 8 kon ze met meer zelfvertrouwen aan de middelbare school beginnen.

Gewoon aanmelden op een andere school. Daar heb je de onderwijsinspectie niet voor nodig.
Soms is er binnen een schoolbestuur een afspraak dat scholen elkaars leerlingen niet accepteren tijdens het schooljaar. Dan moet je bezwaar maken bij het schoolbestuur. Je kunt ook op zoek naar een school van een ander schoolbestuur. 

Als je nu wisselt, heeft de nieuwe school voldoende tijd om tot een goed onderbouwd schooladvies te komen. Als je afwacht tot groep 8 en dan ontdekt dat je alsnog moet wisselen, dan wordt het allemaal veel ingewikkelder. Plus dat je kind dan zo beschadigd is dat het maar de vraag is of hij voor de start in de brugklas weer hersteld is. 

Eens met alles hierboven, zo snel mogelijk naar een andere school. Ons kind is ook gewisseld van school in groep 7, dit was binnen een week of 2 geregeld. Achteraf hadden we dit al veel eerder moeten doen, want kind is helemaal opgebloeid.
Waarom vind de vader dat kind het moet volhouden eigenlijk? 

In dit geval zou ik ook zeker gaan wisselen van school. Wat een ellende voor je zoon. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.