Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Katniss

Katniss

06-03-2015 om 13:53

Zakgeld 10-jarige

Ik weet dat er al eerder draadjes over zijn geweest, maar een recente is nooit weg
Onlangs ben ik bij jongste (10) weer begonnen met zakgeld. Officieel krijgt ze dat al vanaf groep 3, maar de praktische uitvoering kwam niet van de grond. Dan had ik geen kleingeld, of we vergaten het, of er was wel een andere smoes. Zelf vroeg ze er ook niet naar, dus dat was geen handige manier.
Ik heb nu dus een rekening voor haar geopend, met pinpas, waarop ik elke maand 6 euro stort. Toen ik dat geregeld had, vertelde ze pas dat ze bij haar vader 5 euro per maand krijgt (hoezo doortrapt? . Ze krijgt dus nu 11 euro per maand, wat me behoorlijk aan de hoge kant lijkt voor een 10-jarige.
Hoeveel zakgeld geven jullie? Gaat dat contant of giraal? En gescheiden ouders, geven die in de regel maar 1 keer zakgeld?

Milon

Milon

06-03-2015 om 13:59

Neuh..

Ik vind 11 euro per maand niet gek hoog voor 'n 10-jarige. Hier kregen ze met 10 jaar 2,50 per week. Dat zit dus niet zo ver van die 11 euro per maand van jouw dochter af. Het gaat direct naar de bankrekening, ik heb nooit kleingeld in huis.

amk

amk

06-03-2015 om 14:08

ruim 9

ze krijgt bij mij 5 euro per maand en daar heeft ze ook verplichte zaken van te doen: kadootjes kopen voor papa, mama, bonusmama en 2 zusjes.
En bij haar vader krijgt ze 90 ct per week.

Bij ons beiden krijgt ze dat contant. Ergens op de middelbare school een bankrekening vinden wij meer dan vroeg genoeg. Eigenlijk pas tegen de tijd dat ze een bijbaantje heeft.

Moni

Moni

06-03-2015 om 14:08

Hier ook 10 euro vanaf 10 jaar

Daarvoor was het minder maar hoefden ze ook minder ervan te betalen.
Vanaf 10 jaar moeten ze ook de cadeautjes voor kinderfeestjes zelf betalen en nog wat dingetjes die ik vergeten ben.
Onder de 10 jaar alleen een aardigheidje voor gezinsleden met hun verjaardag.
Vanaf VO gaat het hier naar 20 euro en moeten ze nog meer zelf betalen.

Barvaux

Barvaux

06-03-2015 om 14:17

Hier ook

Hier ook 10 euro per maand, met de brugklas gaat het omhoog.

Ik geef absoluut niet contant, dat heeft niet te maken met het 'niet nodig zijn van een bankrekening' maar met dat ik gewoon geen contant geld heb en als ik het heb het nooit gepast is. Kinderen waren overigens al wel gewend aan contant geld voor ik over ging op die bankrekening. Met tien kregen ze hier overigens nog geen pinpas (mocht ook niet bij de bank), ik pin het gewoon en dan maken we het over naar mijn rekening.

Katniss

Katniss

06-03-2015 om 14:24

Die pinpas

De pinpas zit overigens veilig opgeborgen in mijn portemonnee. Het is nog niet de bedoeling dat ze daar zelfstandig mee op pad gaat.

creabea

creabea

06-03-2015 om 14:31

wat veel

krijgen jullie kinderen. Hier hebben we onlangs het zakgeld van onze 9-jarige verhoogd naar 1,50 per week, daarmee krijgt hij al meer dan verschillende klasgenootjes (die allemaal ouder zijn). Een deel van het zakgeld krijgt zoon contant en een deel op een rekening; dat laatste is omdat hij een klein gaatje in de hand heeft en zo toch een beetje kan sparen voor grotere uitgaven.

guera

guera

06-03-2015 om 14:34

ow....

Oeps wij geven erg weinig lees ik. Onze bijna 12 jarige krijgt 6 euro per maand op zijn rekening. soms koopt hij iets online en dan doen we dat samen met de online app.
Geld dat hij tussendoor krijgt bv van opa voor een rapport gaat in de spaarpot. Zo heeft hij altijd wat handgeld voor een kadootje voor ons of voor zichzelf

Hij kan er goed van sparen. Ik heb niet het idee dat hij tekort komt. Maar goed opa is met rapporten ed best scheutig .

Jongste van 9 krijgt 1 euro per week in de spaarpot.

Hier

Onze zoon krijgt sinds zijn 9e verjaardag 2,50 per week. Contant. Hij hoeft er niks voor te doen, maar gebruikt het om af en toe een voetbaltijdschrift of DD Extra van te kopen. Verder spaart hij.

Tot voor kort kreeg hij 1,50 per week maar dat bleek bij een rondvraag onder klasgenootjes wel een beetje te weinig.

Katniss

Katniss

06-03-2015 om 14:42

Ter vergelijking

Mijn bijna 16-jarige krijgt maar 12,50 zakgeld per maand + haar telefoonabonnement. Daarnaast heeft ze 50 euro kleedgeld, en die 62,50 mag ze naar eigen inzicht besteden mits ze er een beetje verstandig mee omgaat. Ik ga dat zakgeld ook niet meer verhogen, als ze meer wil moet ze een baantje zoeken.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

06-03-2015 om 15:28

10 euro

Onze dochter kreeg vanaf haar tiende verjaardag 10 euro per maand. Gewoon kontant.
Daar mocht ze mee doen wat ze wilde, maar op was op en ze kreeg niets tussendoor.

Nu zit ze op het VO en krijgt ze 20 euro. En daarbij geldt ook: niet meer tussendoor komen vragen of ik geld heb voor bois, wat lekkers etc.

Dat zelf betalen voor kinderfeestjes begrijp ik niet zo. Hier is een kadootje van rond de 10 euro wel gangbaar en dan is het zakgeld toch zo op? Zeker bij meerdere feestjes in 1 maand. En het zijn ook uitgaven die je niet kan voorzien, kind weet toch niet wanneer er wel of geen feestje is waarvoor hij wordt uitgenodigt?

Tango

Tango

06-03-2015 om 16:23

6 euro

Hier krijgt zoon van 10 €1,50 per week. Dus meestal ook 6 euro per maand, of de maand moet net een zaterdag meer hebben. Hij krijgt het contant. Op de rekening zou ik nog niet handig vinden. Dat komt wel als hij wat ouder is. Dochter is 13 bijna 14 en heeft een periode 30 euro per maand gehad waar ze dan ook een deel van haar kleding van moest kopen. In de praktijk potte ze alles op in de spaarpot. Toen weer een periode teruggegaan naar alleen zakgeld. 3 euro per week. Nu wil ze weer kleedgeld en gaat ze vanaf haar 14e 50 euro per maand op haar rekening krijgen. Moet ze ook echt al haar kleding van gaan kopen, behalve schoenen want die betaald oma (1 paar per seizoen, dus extra slippers e.d. moet ze wel zelf betalen). Ze heeft al wel een rekening en ik moet nog even een pasje voor haar gaan aanvragen. Het vorige is ze ergens in huis kwijt geraakt. Zal w.s. in haar kamer verstopt liggen. Die kreeg ze op haar 12e en toen was ze dus naar mijn idee echt nog te jong om ermee om te gaan. Nu moet het wel gaan lukken.

lisbeth

lisbeth

06-03-2015 om 16:27

hier

kreeg onze 10 jarige dochter tot voor kort 10 euro. hier moest ze ook cadeautjes etc voor kopen. dat werd toch wat krap. Make-up etc koopt ze er ook van. We hebben het vanaf nu verhoogd naar 16 euro per maand. Dadelijk in september gaat ze naar het vo en moeten we het opnieuw bekijken

Moni

Moni

06-03-2015 om 21:25

Het verschilt hoeveel een kind ervan moet kopen

Met 10 jaar hadden wij best een goed idee hoeveel verjaardagsfeestjes er per jaar waren. En als dat plotseling meer zou worden, konden we altijd bijdragen.
Zakgeld is leergeld. Het plannen van uitgaven is een leerproces.

Het scheelt ook in welke klas een 10-jarige zit. Mijn jongste zat toen in groep 8. Er zitten ook tienjarigen in groep 6.

5 euro per maand

Dat krijgen onze jongens van 11. Daar hoeven ze nog niets mee te betalen, cadeautjes voor familie of vrienden betalen wij nog.. Als ze na de zomer naar het vo gaan krijgen ze 15 euro per maand, dan moeten ze wel zelf cadeautjes betalen, maar ik weet uit ervaring met de grote zussen dat er niet meer zo veel cadeaugeefgelegenheden zijn en dat ze daar veel minder aan besteden dan toen de ouders het nog betaalden.

Skik

leeftijd

Ik hield altijd de leeftijd aan: 10 jaar is 10 euro,11 jaar is 11 euro. En vanaf 13/14 jaar als de behoeften groter worden de mogelijkheid om een folderwijkje te doen. Kleedgeld gaf ik niet systematisch, maar het kon wel zijn dat ik een kind geld meegaf om zelf kleren te kopen. Dochters hebben het dan gemakkelijker dan zonen: de eerste keer kwam dochter thuis met een jurkje, t-shirtje en sokjes voor 5 euro.

Tsjor

Nur

Nur

07-03-2015 om 13:00

Feestjes

Voor feestjes hoeven ze niet zelf te betalen. Dat is inderdaad zo'n 10 euro per keer. Ze hebben niet elk jaar dezelfde hoeveelheid feestjes. Ik kan dat niet goed inschatten. Het ene jaar worden ze bij meer kinderen gevraagd dan een ander jaar. Soms geven ouders feestjes voor de hele klas maar het is niet zo dat ze dat dan perse volgend jaar weer doen. Bovendien lijkt het me pijnlijk als ik kind a per maand meer zakgeld ga geven omdat hij meer feestjes heeft dan kind b. Niet alleen ziet kind b dan elke maand dat kind a meer geld krijgt en ook al moet kind a meer van dat geld doen je ziet dan toch elke keer het bedrag maar bovendien wordt kind b dan elke geconfronteerd met het feit dat hij minder feestjes heeft. Nee, dat zou hier niet werken.

Nur

Nur

07-03-2015 om 13:02

Tsjor

Waarom hebben meisjes het dan makkelijker dan jongens? Jongens kunnen ook bij de Primark terecht voor goedkope shirts, sokken en broeken. De shirts voor jongens zijn even duur als die voor meisjes.
Bovendien hebben meisjes nog BH's nodig (niet goedkoop) en geven gemiddeld meer uit aan parfurm, sjaaltjes, sieraden en andere accessoires.

Barvaux

Barvaux

07-03-2015 om 14:51

Nur

Ja, dat vind ik ook maf, betalen voor een kinderverjaardag. Die komen ook zomaar ineens opzetten, dat is niet met de huur van je huis. Ojee een uitnodiging voor over 5 dagen bij Pietje waar ik nooit eerder ben geweest en ik heb net een legodoos gekocht? Lijkt me een ramp. Of opeens twee feestjes in een week?

Je kunt beter zoeken naar iets anders om de vaste lasten te simuleren: gewoon een kadootje eisen voor de rest van het gezin en voor opa en oma etc. Dan is het aantal kadootjes voor elk kind gelijk. Ik laat dan wel het bedrag vrij maar ze moeten iets kopen. Zelf knutselen is voor erbij. Dit dus om inderdaad het vaste lasten principe uit te leggen.

Hier erg weinig begrijp ik

Zoon is ruim 10 en krijgt 1 euro zakgeld per week. Hier hoeft hij niets van te kopen, is gewoon om te sparen. Verjaardagskadootjes e.d. betaal ik gewoon. Met alle andere extra's erbij, rapport & vakantie heeft hij nu toch weer een flink bedrag bij elkaar gespaard. Hij gaat goed met geld om, denkt goed na wat hij wil kopen en heeft nu besloten om een Spacescooter te kopen van zijn opgespaarde zakgeld/rapportgeld/vakantiegeld.
De jongste krijgt 0,50 per week, zij is bijna 7.
Nog nooit klachten van de kinderen gehad.
De vraag is of 11 euro per maand veel is. Tsja, is het puur voor eigen besteding, dan vind ik het heel veel. Als ze er ook kadootjes e.d. van moeten kopen dan vind ik nog veel, maar al iets beter in proportie.
Sanneke*

En hier...

En hier een 7-jarige die 1 euro per week krijgt en daar verder nog niets mee hoeft te doen.

Spaart nu al sinds oktober voor een Ipod en heeft inmiddels 93 euro (zakgeld, rapportgeld, vakantiegeld en tandenfee-geld). Ik vind 1 euro per week voor een 7-jarige best riant, maar daar is mijn kind het niet mee eens.

Onze jongste van 5 jaar wil ook graag zakgeld, maar krijgt dat nog niet. We kopen we af en toe een klein cadeautje voor haar (omdat ze niet de mogelijkheid heeft om zulk soort dingen voor zichzelf te kopen).

Hanne.

Hanne.

09-03-2015 om 14:09

en hier

Wij beginnen met 50 cent per week als je 4 bent en dan met 25 cent per jaar omhoog.

Per saldo krijgt de 10 jarige dus 2 euro per week. Vrij te besteden. In de praktijk heb ik een spaarzaam kind (die na verloop van tijd besluit dat het geld wel heel hard in de spaarpot ligt te roepen) en een kind dat iedere cent liefst direct uitgeeft.

Maar beiden kopen ook met enige regelmaat iets voor een ander (gezinslid, vriendinnetje etc). Spontaan en zonder enige verplichting.

De tips van leren omgaan met vaste laste vind ik wel leuk, denk dat we daar binnenkort eens mee gaan beginnen.

Christel

Christel

09-03-2015 om 16:32

Guera

Jij schrijft dat het geld dat je bijna 12-jarige bijvoorbeeld van opa krijgt in een spaarpot gaat. Dan heeft hij wat handgeld voor een kadootje voor jullie of voor zichzelf. En dan schrijf je verder dat opa met rapporten ed best scheutig is. Zijn zakgeld gaat op een rekening.

Ik vind dat best een beetje raar. Kind krijgt geld van opa, om te sparen of voor zichzelf wat te kopen en dan wordt dat beschouwd als "handgeld" waar hij ook best een kadootje voor jullie van kan kopen. Dat kadootje zou toch van zijn zakgeld moeten en niet van het extraatje van opa.

Moedervan2kids

Moedervan2kids

23-05-2015 om 23:30

Sparen

Beste ouders,

Nadat ik dit heb gelezen, vroeg ik mij af of jullie dit ook doen..
Al vanaf de geboorte van onze kinderen storten wij maandelijks
een bedrag van €50 per kind op zijn/haar rekening.
Ook krijgen ze al vanaf hun 4e jaar €10 per maand zakgeld.
Mijn jongste is hier nog te jong voor dus doet er niks mee,
(een zakje snoep betalen wij gewoon van het boodschappengeld)
mijn oudste gaat wel eens een dagje weg (bv met de buurtkinderen + ouders)
en neemt dan zijn zakgeld mee, zodat hij kan trakteren / toegangskaartje kan kopen.
Jaarlijks storten wij een gedeelte van het bedrag dat over is op hun rekening en
als we het kunnen missen maken we het bedrag nog wat hoger.

Het geld is bedoeld voor de toekomst, bv als ze gaan studeren, rijlessen etc.
Het zakgeld is bedoeld om te leren ontdekken wat de waarde van geld is en hoe ze daarmee
verantwoord mee kunnen omgaan.

Mikke

Mikke

23-05-2015 om 23:36

Nee...

Ze hebben wel een rekening waar opa en oma vanaf geboorte tot 14 jaar elke maand 'n bedrag op storten en ze sparen hun zakgeld (of geven het uit). Maar ik spaar niet speciaal voor m'n kinderen, ik hou dat liever op onze eigen rekening. Mochten we het ooit -om wat voor reden dan ook- toch nodig hebben, dan kunnen we het gewoon gebruiken en hoef ik niet bij m'n eigen kinderen te lenen. Studie en rijbewijs betalen we tzt gewoon voor ze.

Barvaux

Barvaux

24-05-2015 om 10:42

vreemd

Je jongste doet er niets mee dus geef het dan ook niet. Zo'n kind moet je muntjes geven.

Verder: wat er over is storten jullie op de bank voor studie of rijles? Huh terwijl je kinderen nog zo jong zijn? Geef ze een aparte spaarrekening voor eigen gebruik want zo is al het gespaarde geld van ze foetsie tot ze 18 zijn.

Ik vind het een slechte methode en juist vaste lasten is goed: kadootjes kopen voor andere gezinsleden!

Moedervan2kids

Moedervan2kids

24-05-2015 om 12:16

Reactie

Jawel mijn jongste krijgt het wel en stopt het zelf in de spaarpot, maar als ze bv snoepjes koopt, krijgt ze daarvoor geld uit het boodschappenpot en hoeft dat niet terug te betalen ze is 4. Aan het eind van het jaar brengen we overigens beide spaarpotten naar de bank en komt het op hun rekening. Ze hebben een betaal en spaarrekening. Het geld op hun betaalrekening kunnen ze gewoon gebruiken. De spaarrekening komt vrij als ze 18 zijn. Daarmee mogen ze doen wat ze willen, maar wij denken erover om er wel eisen aan te stellen. Zodat het enigszins zinvol wordt besteed. Ze hoeven overigens geen cadeautjes voor mij te kopen. Die betaalt mijn man/wij samen van onze gezamenlijk rekening. Misschien als ze ouder zijn maar nu nog niet.

creabea

creabea

25-05-2015 om 23:12

studiegeld van ouders

even zonder wat ik ervan vind verder: laatst las ik iets waarin werd gezegd dat het niet persé verstandig is om je kinderen als ze het huis uit gaan een groot bedrag mee te geven (voor bv. studie), omdat ze daarvan niets leren en niet financieel zelfstandig worden. Ik ken eigenlijk bijna niemand die niets heeft gehad van z'n ouders voor studie/rijbewijs o.i.d. Alleen iemand die uit een heel groot gezin kwam en waarvan de ouders het (dus) niet breed hadden.

Overigens doen wij het als Mikke. We hebben wel een aparte spaarrekening die we in principe reserveren voor de kinderen voor later, maar mochten we het zelf om de een of andere reden nodig hebben, dan kunnen we het geld toch gebruiken. Van deze rekening zijn de kinderen ook niet op de hoogte. Verder hebben ze elk een spaarrekening (die ze wel kennen) waar een deel van het zakgeld/vakantiegeld van opa en oma etc. op gaat. Een deel van het zakgeld krijgen ze contant, en het andere deel op hun rekening mógen ze aanspreken voor een aankoop (mits goed doordacht) maar dat hebben ze tot nu toe niet gedaan. Het helpt ze wel om te sparen, zo'n rekening, want contant geld brandt ze altijd in de hand

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.