Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Inge

Inge

25-01-2010 om 11:48

Zakgeld

Hoi,

Binnenkort ben ik van plan mijn dochter van 6 zakgeld te gaan geven. Niet veel natuurlijk. Iets van 50 cent per week ofzo.
Mijn man is het daar helemaal niet mee eens. Hij vindt dat kinderen geen geld horen te krijgen, behalve als ze daarvoor gewerkt hebben.
Zelf ben ik het daar niet mee eens. Ze kan zo mooi leren met geld om te gaan en al een beetje leren rekenen. Ook kan ze lekker zelf af en toe iets voor haarzelf kopen, zonder dat aan mij te hoeven vragen (ik ben er dan natuurlijk wel bij).
Graag jullie mening.
En vinden jullie dat ik mijn zin hierin gewoon kan doordrijven en haar gewoon zakgeld gaan geven?
Inge

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

25-01-2010 om 12:25

Hier ook

Mijn dochter (5) krijgt al een paar maanden 50ct per week zakgeld. Precies omdat ze dan kan leren dat geld waarde heeft. Ze leert ook dat ze niet alles kan kopen, dat ze kan sparen voor iets groters en dat je niets meer kunt kopen als het op is.
Als ze later zelf geld verdient, kan ze er tenminste mee omgaan, dat is het hele idee van zakgeld.

Ze is pas 5, maar het werkt wel. Soms moeten we drie keer de winkel door en alles wat maar leuk lijkt, moet beoordeeld worden: is het niet te duur? Is het het geld waard? Als ze dan iets koopt, is ze er erg trots op en heel voorzichtig mee.

Of je je zin moet doordrijven, dat weet ik niet hoor. Ik zou toch proberen op 1 lijn te zitten samen.

groet, Mamvantwee

Zakgeld/klusjesgeld

Ik geef persoonlijk liever een vast bedrag aan zakgeld dan klusjesgeld. Hoewel bij mijn zoon van nu net 13 ik ook wel eens klusjesgeld doe maar dan gaat het om wat grotere klussen in de vakantie, zoals de tuin écht goed doen voor me. Maar de dagelijkse normale dingen om een gezin draaiende te houden weiger ik te gaan betalen. Het leren omgaan met geld wordt vaak een beetje romantischer voorgesteldt dan dat het is. Bij mijn zoon groeien zijn koopwensen vaak harder dan de hoeveelheid zakgeld die hij krijgt. Hij moet het ermee doen hoor, maar in de puberteit vinden ze dat nog steeds lastig.
Probeer wel op één lijn te komen met je man, anders hou je "gezeur" over geld.

Talia

Talia

25-01-2010 om 13:12

Wel zakgeld

Over zin doordrijven durf ik niets te zeggen, dat moet je zelf inschatten ben ik bang. Maar ik ben er persoonlijk van overtuigd dat het nuttig is voor je kind om op deze leeftijd al een klein beetje eigen geld te hebben. Het hoeft niet veel te zijn, maar zakgeld zorgt ervoor dat je kind zelf kan leren dat leuke dingen geld kosten, het krijgt een beter beeld van wat duur is (zoveel geld heb ik nog niet) en wat goedkoop is (dat kan ik makkelijk betalen). En ik vind het prettig dat als we samen in winkels zijn en er wordt gezeurd om "nutteloze" dingen (tijdschriftjes, klein speelgoed), dat ik kan zeggen: dat wil ik niet voor je kopen, maar je mag het wel van je eigen geld kopen, of ervoor sparen.
Ik denk trouwens dat kinderen zo jong echt nog niet perfect met geld om (moeten) kunnen gaan, maar het heeft bovenstaande voordelen en geeft ze zelfstandigheid.
Wat ik me nog afvroeg: wat is de reden dat jouw man vindt dat ervoor gewerkt moet worden? En hoe stelt hij zich werken voor bij een 6-jarige? En wat vindt hij van de bovenstaande opmerkingen dat niemand betaald krijgt voor dagelijkse taken en een kind (dus) ook niet?
Ik ben benieuwd of jullie eruit komen!

Groet, Talia

Inge

Inge

25-01-2010 om 13:55

Goede argumenten

Hoi,
Bedankt voor de reacties. Nee, mijn zin doordrijven zal ik niet gaan doen. Maar ik zag even geen argumenten om hem van mijn gelijjk te overtuigen. Jullie hebben gelijk om kinderen niet voor klusjes te betalen. Ik doe immers ook alles voor nix voor hen. (krijg er hopelijk een hoop liefde voor terug). Pas als de klusjes echt werken wordt krijgen ze er iets voor terug, lijkt mij.
Mijn man heeft een eigen bijdrijf dat van vader op zoon is overgegaan. Hij heeft zelf nooit zakgeld gehad, maar heeft al heel vroeg geholpen in het bedrijf van zijn vader.
Ik kan mijn kinderen natuurlijk niet al op 5 jarige leeftijd in zijn bedrijf (winkel) laten meehelpen om zo zakgeld te verdienen. Heel soms doen ze weleens wat voor de lol, maar een beetje helpen hoort er toch ook bij. Daar hoeft toch niet altijd geld tegenover te staan.
Mijn man vindt het 'geven' van geld een probleem. Zelf vind ik dat heel normaal. Zakgeld komt al het ware in de plaats van af en toe een kadootje.
Inge

Annie Tsung

Annie Tsung

25-01-2010 om 18:38

Hier

Mijn zoon van 5 krijgt elke zaterdag een dollar zakgeld (we wonen in Californie. Ik geloof dat een dollar 70 euro cent waard is).

Als hij niet zijn klusjes doet, krijgt hij ook niet zijn hele dollar.
Voor zijn zakgeld moet hij door de week zijn jas en schoenen in de kast doen als hij uit school komt, zijn speelgoed opruimen voor het avondeten en goed zijn tanden poetsen.
Eigenlijk dus gewoon dingen die elk kind waarschijnlijk gewoon moet doen,maar we hangen daar het zakgeld hier aan op.Het lijkt misschien niks,maar hij "vergeet" het nogal eens.Als hij weer een jaartje ouder is krijgt hij er wat bij en verwacht ik ook dat hij met andere dingen in huis meehelpt.
Hij helpt me toch wel vaak opruimen schoonmaken.Vind ie gezellig.

Elke zaterdag stopt hij zijn centen trouw in de spaarpot en soms geeft hij er wat van uit in de speelgoed winkel.
Hij heeft er echt van geleerd; als je je geld allemaal uitgeeft heb je niks meer en als je je geld spaart kun je iets echt leuks kopen.

Soms als hij iets heeeeel graag wil hebben dan laat ik hem de helft betalen en betaal ik de helft.

Volgens mij is het heel goed dus om kinderen wat eigen geld te laten hebben, een gevoel krijgen van de waarde enzo.

Hij stopt het meeste in

Kadonaj

Kadonaj

26-01-2010 om 09:50

Toch een soort beloning hier

Wij starten elke ochtend met een 'rankensysteem' (zoonlief wil namelijk met 5 jaar al het leger in ) Hij begint als soldaat en kan via verschillende ranken generaal worden. Goed gedrag is rank omhoog, slecht gedrag rank omlaag. Goed eten, tanden poetsen etc valt ook onder goed gedrag, dus het is niet te moeilijk voor hem. Bij elke dag dat hij generaal is geworden krijgt hij een sticker, bij vijf stickers een euro. Komt dus neer op een euro per week ongeveer, laten we dat dan maar zakgeld noemen. Hij heeft nu heel goed door dat goed gedrag een centje op kan leveren en doet echt zo goed zijn best!

En het schattige is dat hij zijn eigen geld ook gebruikt voor zijn kleine broertje of om iets voor mij/papa/oma te kopen...

lukke

lukke

02-02-2010 om 23:21

Geld 'verdienen'

Tuurlijk kan hij nog niet in de zaak werken, maar je kunt 'm best geld laten 'verdienen'en zo leren dat geld niet aan bomen groeit.

Zeg dat jullie samen voor alles zorgen en dat iedereen z'n steentje bij moet dragen en dat iedereen dan ook wat zakgeld krijgt om zelf iets van te kopen.

Vervolgens bedenkt je klussen die hij goed aan kan (het moet wel te doen zijn), maar die niet alleen maar altijd leuk zijn. En dan iedere dag dat de klus goed gedaan is een centje geven (ik zou het echt korte termijn doen, dat kunnen ze overzien).

Zo leert hij met geld omgaan én dat je het verdienen moet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.