Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zakgeld

Mijn zoontje van 6 (groep 3) krijgt sinds kort zakgeld. Een euro per week. Het doet hem echter niks. Hij stopt het (meestal) nog net in zijn spaarpot maar soms vindt ik het op de gekste plekken terug. Hij wil ook niks kopen of zo.
Hoe maak ik hem wat bewuster van geld en de waarde daarvan? Moet ik hem dwingen bepaalde dingen zelf te kopen?

Wie heeft er tips?

Juulia

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Komt vanzelf

Hoi Juulia,
Wat tips:
1. Geeft het zakgeld op een vast moment in de week en laat het meteen in de spaarpot doen.
2. Geef het zakgeld van je kind niet altijd in een hele euro, maar ook eens 2x 50 cent, 10x 10 cent etc.
3. Tel regelmatig met je kind de inhoud van de spaarpot.
4. Als je kind zegt: Ik wil nieuwe stiften/een autootje/een... dan zeg je: Dat kun je van je zakgeld kopen. Zullen we samen naar de winkel gaan?
5. Geef geen speelgoed/overbodige zaken meer aan je kind buiten verjaardag/sinterklaas/kerst/andere speciale gelegenheid. Dan ontstaat de behoefte tot iets willen kopen eerder. En dus ook de afweging om het geld wel/niet uit te geven.

en let op! Je kan het gewoon niet dwingen. Voor sommige kinderen is 6 jaar/begin groep 3 te vroeg om het hele zakgeld proces te vatten. gewon geduld. Blijf stap 1 2 3 doen en wacht af.

Wiske

Vic

Vic

03-10-2011 om 14:53

Heel erg

Bij mijn 12-jarige is het nooit echt van de grond gekomen, het hele zakgeldprincipe. We hebben het pas herrekend omdat ik wil dat ze zelf cadeautjes e.d. gaat kopen, maar sindsdien is het er helemaal bij ingeschoten om het te betalen. Ze krijgt regelmatig wat geld van me om op school iets te kopen (1,50 per week ofzo), en verder taalt ze er niet naar.
Bij jongste gaat het overigens net zo. Ik heb haar net gisteren drie weken achterstallig zakgeld betaald (0,60 per week), en er zit nu 8,50 in haar spaarpot. Daar gebeurt helemaal niets mee, het zit er gewoon

+ Brunette +

+ Brunette +

03-10-2011 om 15:36

Ik zou het zakgeld niet overmaken, dan wordt het zo'n abstract iets. De tips van Wiske klinken me goed in de oren. Mijn dochter is meer zo'n type dat haar geld het liefst meteen verbrast. Misschien moet ik toch de tip van cadeaubeperking eens gaan teopassen (alleen met sint enz.).

Zakgeld en eigen rekening

Mijn dochter krijgt zakgeld sinds groep 2. Ieder jaar dat ze ouder wordt krijgt ze een beetje meer. Ze is nu 7 jaar en krijgt 3,00 per week. Hiervan moet ze bij verjaardagen van papa/ mama/ opa en oma iets van haar zakgeld kopen. (hoeft maar iets kleins te zijn), maar om haar het principe uit te leggen. Daarnaast stop ze de rest in haar spaarpot. Sinds kort heeft ze een eigen betaalrekening bij de ING met pinpasje. Ze stort hier haar zakgeld uit haar spaarpot op. Laatst kocht ze van haar eigen geld een kleinigheidje bij de speelgoedwinkel en vond ze het heel stoer dat ze ook kon pinnen (al was het maar 2,99).

Ik met wel zeggen, dat de pinpas door papa en mama bewaard wordt en we samen naar de winkel gaan als ze iets wilt kopen.

Leuk gezelschapspel om omgaan met geld te leren is het euro zakgeldspel en monopoly junior.

Gabbertje

Vraag: waarom geef je zoveel zakgeld?(je geeft meer dan het dubbele van het gemiddelde/nibud)
Mijns inziens gaat zo een deel van het leer effect verloren (minder hoeven kiezen over hoe het geld te besteden), net als met een pinpas voor een 7 jarige. Contant geld tellen vind ik ook erg leerzaam.
Als je een pinpas nog niet zelf kan beheren/gebruiken ben je er in mijn ogen te jong voor. Een pinpas vind ik meer iets om in groep 7/8 mee te beginnen, als ze ook alleen naar de stad beginnen te gaan.

Wiske

Antwoord voor wiske

3,- in de week te veel? Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet naar de Nibud maatstaven heb gekeken.
De vraag van Juulia was, hoe kan ik mijn kind bewuster maken van geld, wij hebben dat gedaan met het euro zakgeld spel.

Ely

Ely

04-10-2011 om 22:14

Pinpasje toch pas va 12jaar?

Kinderen mogen bij ING (en andere banken) toch alleen een spaarrekening aansluiten op rekening ouders?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ely

Ely

05-10-2011 om 18:37

Solly

Misinformed . Goed om te weten, had laatst van een vriend begrepen dat het niet kon.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ely

Ely

08-10-2011 om 23:07

Jeetje sukran

Om te beginnen, fijn dat dit voor jullie zo goed werkt. Ik snap ook wel dat je zoon blij is, zou ik ook zijn met verdubbeling van mijn inkomen

Maar ik ben ff benieuwd, hij krijgt van jullie al 15 euro (fyi da's t dubbele van wat hier gebruikelijk is, los van 'best friends') voor een cadeautje maar daarnaast spaart hij een percentage van zijn zakgeld om bij te leggen? Of om cadeautjes/attenties die jullie niet financieren? Maar 'mag' hij dat bedrag ook opsparen of moet hij het uitgeven?
En cadeaus aan jullie?

Ik vind het een ingenieus systeem maar ik zie m nog niet helemaal voor me....

Zijn er meer ervaringen met zo'n systeem? Ik ben wel benieuwd

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Cato

Cato

09-10-2011 om 11:58

Ely het zijn dollars

Volgens mij gaat het bij Sukran niet om euri maar om dollars. Dat scheelt een slok op een borrel!

Jillian

Jillian

09-10-2011 om 16:29

10%

Wij geven zelf ook minimaal 10% van ons inkomen weg aan goede doelen. Dat hebben we altijd gedeeld met de kinderen. Ik vertel ze niet of ze zelf een deel van hun zakgeld aan een goed doel moeten geven maar in de praktijk doen ze dat wel. Ze zien dat wij geld geven dus zij doen dat ook. Via de kerk, via bestaande goede doelen en ad hoc inzamelingsacties delen we vaak verhalen met ze en onze kinderen willen dan ook vaak doneren. Ze willen ook minstens 10% van het geld wat ze krijgen weggeven.

Sparen hoeven ze van ons niet maar dat doen ze zelf meestal wel.

Ze krijgen elke week zakgeld mits ze hun klusjes van die week goed hebben uitgevoerd.

Ely

Ely

09-10-2011 om 20:18

Oooooo

Thanks, dat inzicht had ik gemist, hahaha. Voelde me al een enorme Miep kniep, hahaha

Ik ga nog even broeden op een toepassing hier, ik krijg mijn hoofd er niet omheen maar er zit me iets dwars waarom ik het niet twijfel

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.