Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zakgeld 2

wat moeten jullie kinderen van hun zakgeld betalen ?

Hier een dochter van ruim 8,5 die 1 euro per week krijgt, ze koopt er af en toe iets van, een tijdschriftje, kauwgom of snoep, 1 keer iets van speelgoed ging stuk dus van mij weer nieuw gekregen omdat het ik het zo sneu vond, er wordt overigens niet meer mee gespeeld, onzin ding. Verder hoeft ze nog niets zelfs te betalen. Ze verdient ook af en toe wat bij door kleedjesverkoop, massage van mijn nek/schouders (vindt zij leuk en ik heerlijk), kleedjesverkoop.

Op vakantie heeft ze 20 euro gekregen, veel daarvan is weer mee naar huis gegaan omdat ze erg secuur keek wat ze er van kon kopen en als ze twijfelde het niet deed. Echte koopwensen heeft ze niet behalve dat ze wel eens zin heeft in een middagje shoppen met mij (en dan moet ik dus betalen) wat dan niet door gaat.

Ik geloof dat ze nu iets van 180 euro op haar spaar/betaalrekening heeft staan. Ze wil daar dan later zelf een computer (oid) gaan kopen.

Ik zit dus te denken om het zakgeld te verhogen en haar bepaalde dingen zelf te laten betalen, bijvoorbeeld het kadootje voor haar zusjes verjaardag, kadootjes voor vriendinnetjes. Dan bepalen we een minimum en maximum bedrag en dat ze het dan zelf moet gaan uitzoeken en betalen.

Nog meer tips voor zelf betalen/zakgeld verhoging ?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

03-10-2011 om 14:53

Hier

Deden we het tot Tangodochter 10 jaar werd hetzelfde. Tangodochter is ook erg zuinig met geld en spaarde meestal alles. Af en toe kocht ze iets zelf voor het zakgeld. Vaak inderdaad in vakanties of bijv. bij een dagje uit naar de dierentuin. Ook soms als ze heel graag iets van speelgoed wilde hebben buiten een verjaardag o.i.d. om.
Met 10 jaar hebben we haar zakgeld verhoogd van 1 naar 2 euro. Ze betaalt nu zelf de kadootjes voor partijtjes van vriendinnetjes en ook de kadootjes voor gezinsleden, papa, mama, broertje. Ik moet zeggen dat ze dit echt heel leuk en weloverwogen doet. Ze kiest echt leuke dingen uit vaak voor weinig geld. Tangodochter heeft ook een flink bedrag op de spaarrekening, staan, ik geloof rond de 200 euro, en daarnaast ook iets van 40 euro in de spaarpot, zodat ze ook wat kan uitgeven mocht ze dat willen.

Tango

Tango

03-10-2011 om 16:20

Dat stond er ook hoor, kadootjes voor papa, mama en broertje. Tot nu toe komt ze ermee uit en wordt ze voor erg veel partijtjes gevraagd leggen we heus wel wat bij. Maar ze kan dus een euro per week sparen, dus heeft ze zo een aardig bedrag bij elkaar voor een kadootje. Het hoeven echt geen kado's van 10 euro of meer te zijn.

Cadeautje pap/mama/oma en opa

Mijn dochter krijgt zakgeld sinds groep 2. Ieder jaar dat ze ouder wordt krijgt ze een beetje meer. Ze is nu 7 jaar en krijgt 3,00 per week. Hiervan moet ze bij verjaardagen van papa/ mama/ opa en oma iets van haar zakgeld kopen. (hoeft maar iets kleins te zijn), maar om haar het principe uit te leggen.
Voor vriendinnen/ partijtje betalen wij.
Daarnaast stop ze de rest in haar spaarpot. Sinds kort heeft ze een eigen betaalrekening bij de ING met pinpasje. Ze stort hier haar zakgeld uit haar spaarpot op. Laatst kocht ze van haar eigen geld een kleinigheidje bij de speelgoedwinkel en vond ze het heel stoer dat ze ook kon pinnen (al was het maar 2,99).
En laatst wilde ze een jasje, terwijl ze al 2 goede jassen aan de kapstok had hangen en ik een 3de niet nodig vond. Die heeft ze dus zelf betaald.
Snoep wordt er hier niet van het zakgeld gekocht.

Manda

Ongeveer 1,50 per week lijkt me een mooi bedrag voor je dochter. Ik hanteer zelf 20 cent per leeftijdsjaar voor basisschoolkinderen.
Ik zou kind daarvan een (klein) kadootje laten kopen voor een jarige huisgenoot en een bijdrage laten leveren aan kadootjes voor feestjes waarvoor ze uitgenodigd worden.
Ben vanmiddag met 6 jarige zoon van zijn zakgeld iets lekkers voor de poes wezen kopen, want mrogen is het dierendag. Daar had hij het bij de lunch over, of dat dan de verjaardag van poes was. Ja dus, dus is hij met mij een kadootje wezen kopen. Als hij een te duur kado wil kopen voor het feestje van een vriendje dan krijgt hij de optie om iets goedkopers uit te zoeken of om wat van zijn zakgeld bij te leggen.

Wiske

Manda Rijn

Manda Rijn

03-10-2011 om 22:17 Topicstarter

dat is mooi zo die reacties. Ik heb een plannetje.

Fijn, ik ga woensdag het grote nieuws aankondigen, ze gaat van 1 naar 2 euro per week. Daar moet ze dan de kadootjes voor de partijtjes van kopen (ik schat 4 a 5 partijtjes per jaar) + het verjaardagskadootje voor zusje van kopen. Die 4 a 5 kadootjes, zeg 5 is a 7,50 per kind, kadootje zusje 10. Dan kost haar dat 47,50 per jaar. En ze gaat er dan 4.3 euro per maand op vooruit is 51,60 dus dat is ook nog eens winst.

Kadootjes pa en ma hoeft ze nog niet te kopen, doen we het jaar erop weer. Elke keer wat uitbreiden.

Zul je zien.....

....dat ze dit jaar voor 8 feestjes wordt uitgenodigd...aggossie! Beloof je me wel dat je haar dan stiekem wat extra subsidieert!?

Ingrid

Marijke

Marijke

03-10-2011 om 22:39

Zakgeld

Onze 10-jarige krijgt 3,50 per week. Hiervan moet, om uit te komen, twee euro per week apart gehouden worden voor cadeautjes voor kinderfeestjes, verjaardag ouders, Sint/kerst en vader- Moederdag. Dan blijft er 1,50 over. Hiervan moeten de vullingen van de Stabilopen en potlood worden betaald, (wordt dus ook apart gelegd) en de rest is om op te maken. De praktijk is dat er 0,50 p/w ook apart gelegd wordt, want in groep 8 mag er een nieuwe mobiel komen want de oude van je moeder kan dan echt niet meer. Na de kerst dit jaar komt er extra geld bij voor deo, huidverzorging etc. Volgend jaar, in groep 8, beginnen we met kleedgeld, enkel bovenkleding. Op de middelbare komt er elk jaar wat bij, doelstelling is om met 15 jaar alles zelf te laten betalen, inclusief sportclub. En ja, dan is er ook een bijbaantje want deze moeder blijft niet alles sponsoren. Ik weet het, heel ambitieus, maar we gaan ervoor!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ben ik de enige?

Heb zelf nooit een cadeautje voor een feestje hoeven kopen en dat laat ik mijn kinderen ook niet doen.
Dochter van bijna 10 krijgt 7,50 per maand op d'r bankrekening en is keihard aan het sparen voor iets. Duurt al lang zat

Maylise

Maylise

03-10-2011 om 23:47

Picasso

Ik betaal ook de cadeautjes voor de feestjes van de kinderen. Het aantal feestjes dat ze per jaar hebben verschilt ook per kind en is ook zeker niet elk jaar hetzelfde. Het zou niet echt eerlijk zijn om ze allemaal hetzelfde bedrag te geven en daarnaast ook nog vrij onhandig om dat allemaal bij te moeten houden.

Jetske

Jetske

04-10-2011 om 08:57

Ik geloof dat onze kinderen vwb zakgeld een beetje verwend worden. Ze krijgen 3,50 euro(10 jaar) en 3 euro (8 jaar) per week en mogen dat zelf besteden aan alles behalve snoep/etenswaren. Ze hoeven er geen cadeautjes van te kopen oid. Het is wel zo dat ze verder niets van ons krijgen (behalve op hun verjaardag) en dat ze het zakgeld pas krijgen als ze hun weektaken hebben gedaan (we hebben een lijstje met taken die ze per week moeten doen).
Jetske

Tijgeroog

Tijgeroog

04-10-2011 om 09:50

Picasso

Oudste hier is nu 6, heeft net zakgeld en hoeft geen cadeautjes te betalen. Ik wil dat hij dat later wel gaat doen, tenminste voor de gezinsleden (tot een bepaald maximum, rest betalen wij dan), en daar zal ik bij de desbetreffende zakgeldverhoging ook rekening mee houden. Maar voor feestjes blijven wij het dan betalen.

Didda

Didda

04-10-2011 om 10:13

Hier

Hier wordt van zakgeld een cadeautje voor papa, mama, zusje) en Opa en Oma gekocht. Meteen al vanaf het begin. Hoe duur/goepkoop maakt niet uit. Het gaat ons om het ideetje om ook geld uit te geven aan een ander. Te ervaren hoe leuk het is om ook iets voor een ander te kopen dan alleen voor jezelf. Gelukkig vinden ze dat allebei ook erg leuk om te doen.

Cadeautjes voor feestje betalen wij en dat blijf ik i.i.g. ook de basisschooltijd doen.

Oudste van 10 krijgt momenteel 2 euro zakgeld. Jongste van 5 krijgt 50 eurocent. Ze wordt binnenkort 6 en krijgt dan 1 euro.

Didda

Didda

04-10-2011 om 13:19

Joyeux

Op zich een prima idee maar persoonlijk vind ik kinderen op de basisschool daar nog te jong voor. Als ze straks op de middelbare zitten en kleedgeld krijgen dan vind ik het vroeg genoeg om met dit soort dingen te leren vooruit plannen.

Bewust

Ik probeer mijn kinderen ook bewust met geld om te laten gaan. Maar op een andere manier.
Ik heb ze bijvoorbeeld ook nooit snoep laten kopen met hun eigen geld omdat ik geen voorstander van snoepen ben. En zo doet iedereen het op zijn/haar eigen manier

Manda Rijn

Manda Rijn

04-10-2011 om 17:39 Topicstarter

Ingrid

nou daar zeg je wat, ik heb mij ook verrekend want ze is vorig jaar op 6 feestjes uitgenodigd...

hum, nee. Dan moet ik iets anders verzinnen als uitbreiding van eigen kosten. Misschien dan maar onze kadootjes, pa en ma, zusje. Dat is dan 10 euro pp a 30 per jaar. Dus dan gaat ze er wel op vooruit en dan kan ik nog iets verzinnen wat ze zelf moet betalen. Ehh even geen idee.

bibi63

bibi63

04-10-2011 om 21:04

Cadeautjes

Niet helemaal legaal meer hier (brugpieper), maar sinds dit schooljaar doe ik het anders v.w.b. cadeautjes vriendinnen. Op de BS betaalde ik dat (dat dat was al gauw 10 euro). Maar nu krijgt ze wat meer zakgeld en is het cadeaugeld voor haar rekening, met de kanttekening, dat dat zeker geen 10 euro hoeft te zijn, maar gewoon een flesje nagellak van de Hema of een meidentijdschrift. Ik ken die kinderen niet of nauwelijks, dus voor mij wordt het anders en ook zij moet leren. Haar 'oude' paar goede vriendinnen is een ander verhaal, daar hanteren we nog steeds een cadeau voor ca. 10 euro (of in geld) en dat betalen wij.
Gr. Bibi

Toke

Toke

04-10-2011 om 21:53

Manda, bijdrage?

Je zou haar een bijdrage per cadeautje voor een kinderfeestje kunnen laten geven, tot een bepaald maximum? Dus bijv 4 euro per kinderfeestje, met een maximum van 20 euro per jaar? Dat kun je dan later ook weer uitbreiden. Soortgelijk iets kun je doen met cadeaus voor ouders/zusje, maar ook 5-dec op school en/ of thuis.

Manda Rijn

Manda Rijn

05-10-2011 om 10:37 Topicstarter

ik heb dochter even gesproken over haar zakgeld, ze krijgt nu 2 euro per week en daarvoor moet ze de 3 verjaardagskadootjes kopen voor ons en zusje en als ze dit jaar een surprise maken op school dan moet ze die zelf ook betalen. Verder knutselspul, papier, stickers en dat soort spulletjes zelf betalen. Misschien leert ze dan ook doppen op stiften te doen en niet telkens 20 blaadjes te pakken.

Manda Rijn

Manda Rijn

05-10-2011 om 13:04 Topicstarter

Boodschappen laten doen

met een tientje is ze naar de supermarkt gegaan, heeft appeltaartmix gekocht, zelf gekeken op de zijkant wat ze nog meer mee moest nemen. Suiker en appels had ik nog dus dat heb ik verteld en het is gewoon helemaal goed gegaan. Ze heeft alle prijzen bekeken en overal de middelste prijs van genomen (had ik gezegd).

geweldig ! En het is een minuut of 10 lopen en ze was binnen een half uur weer terug, dus slechts 10 minuten gedaan om door de hele supermarkt te lopen en alles bij elkaar te zoeken. Fijn te merken dat ze goed overzicht begint te krijgen. Ze was altijd een enorme fladder en door wat aanpassingen hier en daar (ook op school) zit er goed progressie in. Mooi, ze wil nu vaker dat soort ingewikkelde boodschappenopdrachten doen.

Manda

Wat knap van je dochter. Zelf uitvogelen welke ingrediƫnten er nog nodig zijn en ze in de winkel gaan zoeken. Handig ook voor jou, zo'n boodschappenhulpje!

skik

Manda Rijn

Manda Rijn

06-10-2011 om 17:25 Topicstarter

Ja heel leuk

ik was wat zenuwachtig want het had een grote kans op mislukking (slecht voor zelfvertrouwen wat afgelopen jaar een behoorlijke deuk heeft opgelopen..) maar hoera, ze deed het fantastisch.

Qua uitgaven zal het 1e ding nu de sinterklaas surprise worden voor klasgenootje, ben benieuwd hoe ze dat straks gaat aanpakken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.