Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zakgeld 6 jarige

Zoon is 6 geworden in juli en eigenlijk vinden we het wel tijd worden voor zakgeld. Ook omdat hij duidelijk geen benul heeft van hoeveel iets kost en dat je soms voor dingen moet sparen die je graag wil.
Maar wat is een redelijk bedrag voor een 6 jarige? Manlief en ik kunnen het er niet over eens worden, hij vind mij te gul, ik hem te zuinig
Bij zijn vader krijgt hij wel zakgeld maar daar hij is maar eens in de 3 weken en dan krijgt hij steeds verschillende bedragen, maar net wat ze kwijt willen of kunnen. Ik wil hem graag gewoon 1 keer in de week een vast bedrag geven zodat hij leert dat op ook echt op is en dat hij dus moet sparen voor iets dat duurder is.
Iemand tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

25-09-2008 om 10:40

Hier meer

Onze 6-jarige krijgt in principe 10 cent per dag. Dus dat is maximaal 3.10 per maand. Maar vaak krijg ik van hem ook een paar "centjes" als kadootje o.i.d., of doet hij opeens een gift in de huishoudportemonnee (omdat hij zichzelf zo rijk vindt). Ik krijg het niet over mijn hart om zijn zo goedbedoelde giften te weigeren, dus hij houdt misschien 2 euro per maand over.
Overigens gaat bij hem nog het principe op: "hoe hoger de stapel muntjes, hoe rijker je bent". Dus is hij rijk en ik arm (want ik heb briefjes en een bankpas).

Dendy Pearson

Dendy Pearson

25-09-2008 om 11:08

Mijn 6-jarige dochter

krijgt 50 cent per week. En dat vind ik meer dan genoeg.

Dendy

Linda99

Linda99

25-09-2008 om 11:13

Net als dendy

Hier ook 50 cent voor een 6-jarige. Eigenlijk vergat ze het zakgeld altijd tot ze had bedacht dat ze ergens voor wilde gaan sparen. Nu is ze ook bewust aan het optellen hoeveel ze elke week heeft met die 50 cent erbij.

Puck2

Puck2

25-09-2008 om 13:08

Per maand

Ik geef zakgeld per maand en voor mijn 6-jarige komt dat neer op 2 euro, dus ook ongeveer 50 cente per week. Ieder jaar komt er een euro bij. Zakgeld per week werkte hier niet, dat werd veel te vaak vergeten.

Maylise

Maylise

25-09-2008 om 13:27

1 euro

Toen hij 6,5 was ben ik mijn zoontje zakgeld gaan geven. Ik ben begonnen met 1 euro. Niet echt over nagedacht behalve dat ik dat wel een redelijk bedrag vondt en makkelijk te onthouden.

1 euro per week

Onze jongste twee krijgen beiden 1 euro per week (11 en 6 jaar oud). Ik doe niet aan een bepaald bedrag per leeftijd. Dat vind ik zo'n onzin: als ze beiden een barbie of zo willen kopen, dan kost dat voor beiden evenveel. Ik zou het dan niet leuk vinden dat jongste veel langer zou moeten sparen voor eenzelfde ding. Het is geen probleem om één keer per week een euro te geven op zaterdag (Pelle, je hebt gewoon euro's in je portemonnee als je contant betaalt (volledig ot). Als ik het een keer vergeet, dan herinneren de dames mij er wel aan. Zolang ze op de basisschool zitten, krijgen ze hier dus 1 euro per week. De oudste op het VO krijgt een heel ander bedrag dat elke maand op zijn rekening wordt overgemaakt.

Emmalynn

MariaV

MariaV

25-09-2008 om 14:36

Beetje zelfde

Onze zesjarige krijgt ook 50 cent per week en krijgt af en toe iets extra's van opa's en oma's enzo. Hij spaart het en soms koopt hij er iets groters van. Komende zaterdag is hier (België) een coole hoofdlamp bij de Aldi te koop, die wilde hij graag voor zijn verjaardag hebben, maar dat duurt nog heel lang. Doen bedachten we dat hij het best van zijn eigen geld kon kopen. Geweldig, hij is zo trots. Eerder heeft hij gespaard voor een transformer die volgens mij niet echt waar voor het geld was, maar hij wilde het graag en dan mag dat natuurlijk. Ik wil trouwens niet dat hij snoep koopt van zijn zakgeld, voor de rest mag hij zelf weten wat hij koopt. Al probeer ik hem wel te ontmoedigen het in een prullenautomaat in de supermarkt te gooien, hij speelt meestal maar 10 minuten met zo'n dingetje. Maar goed, ook dat is deel van het leerproces: soms vallen gekochte dingen tegen.
En wij vergeten ook vaak om zakgeld te geven en hij vraagt er ook nooit om, misschien is zakgeld per maand inderdaad een beter idee.
Maria

En hier

Ik ben begonnen met 2 euro per week tot dat ik van diverse moeders om me heen hoorde dat ze dat toch wel heel veel vonden terwijl ik zonder referentiekader vond dat 2 euro helemaal niet zo veel was. Maar goed, ik heb het inmiddels teruggeschroefd naar 1 euro per week.

Marith

Rieneke van der Graaf

Rieneke van der Graaf

25-09-2008 om 19:34

Bij ons

Wij geven in groep 0, 1 & 2 30 cent, groep 3 & 4 50 cent, groep 5 & 6 1 euro, groep 7 & 8 1,50 euro.
T/m groep 4 mogen ze (min of meer) zelf weten waar ze het aan uitgeven. Vanaf groep 5 moeten ze zelf cadeautjes kopen voor de verjaardagen van de andere gezinsleden (dus papa, mama, broertje, zusje). En dat hoeft echt maar ter waarde van 1 euro ofzo te zijn. Een velletje stickers bijv. van de Zeeman. Vanaf groep 7 moeten ze ook het sinterklaascadeautje kopen voor degene die ze getrokken hebben. (En als ze voor meerdere personen willen kopen, prima!)
De oudste zit nu in groep 7, en die vond het toch wel moeilijk om geld te 'reserveren' voor verjaardagscadeautjes. Middelste is dit jaar naar groep 5 gegaan, kreeg dus vanaf dat moment 1 euro, en kon meteen een cadeautje gaan kopen voor broer. Dat vond ze geen enkel probleem (wij voelden ons wat bezwaard) en wilde perse iets kopen van een euro of 5 a 6. Daar hebben we toen toch maar een deel van terugbetaald.

EsmeePF

EsmeePF

25-09-2008 om 20:38 Topicstarter

Reactie

Dus manlief heeft gelijk en ik zit inderdaad aan de gulle kant met mijn voorstel (idd, 2 euro per week)... Hm, moet ik dat gaan toegeven of zal ik doen of ik van niks weet?
50 cent vind ik erg weinig, 1 euro of misschien 1,50 klinkt me toch iets redelijker in de oren. Met dat in mijn achterhoofd komen we er vast wel uit. Bedankt voor alle reacties!

Sjillie

Sjillie

25-09-2008 om 20:40

Zoon van 6 krijgt

50 cent in de week.

daar moet hij van sparen voor iets wat hij wil. Nu stopt opa ook regelamtig wat kleingeld toe, dus dat schiet op.

meestal wil zoon thomastreintjes kopen. Echt een feest om dan naar de winkel te gaan.

Nibud

Op de site van nibud kun je een idee opdoen. Hier beginnen we met zakgeld op hun 10e verjaardag trouwens, maar dat vroeg je niet

maan.

maan.

26-09-2008 om 09:44

Toch die 10 cent

Hier toch die genoemde 10 cent per week per levensjaar. En dat bevalt prima. En ja de jongste krijgt minder dan de oudste (maar die kreeg datzelfde bedrag ook destijds).

Aangezien we niet elke week lopen te shoppen is er ook niet de behoefte om elke week wat te kopen. Als we winkelen willen ze soms wat kopen; vaak genoeg krijgen ze ook een kleinigheidje van ons (omdat we zo leuk zijn geslaagd, of omdat ze elkaar de hersens niet hebben ingeslagen..)

In de zomervakantie geven we geen zakgeld, dan krijgen ze 'vakantiegeld' en dat is uiteraard wat meer. Dat vinden ze gewéldig.

Het geld dat ze krijgen is volledig voor eigen gebruik. Hoeft dus geen snoep van gekocht te worden (dat hebben we toch al in huis?) en ook geen kadootjes voor anderen.

Oudste heeft (met verjaardagsgeld en rapportgeld) toch maar mooi weten te sparen voor een halve nintendo!

Hier

ook 50 cent per week voor dochter van 6. Ze doet er eigenlijk nog niet veel mee, heeft in de vakantie wel wat dingen gekocht. In de vakantie kreeg ze ook wat extra. Ik vind het nu wel genoeg, als ik merk dat ze echt wil gaan sparen voor dingen kan ze wel meer krijgen of een deel van het bedrag van ons.

Zakgeld

Ik deed in de eerste klas (groep 3) 1 gulden per week
2e klas = 2 gulden
3e klas = 3 gulden

Dat oplopend tot 6e klas (=groep 8). Op de middelbare school gaf ik in de eerste klas 40 gulden per maand en nu, in 3 vmbo, krijgt mijn zoon 50 gulden per maand.

De wisselkoers is hier ongeveer 2,60 dus 3 gulden is 1,15 euro.
Ook mijn jongste, die nu 16 gulden per maand krijgt, trakteert wel eens en als hij wat wil en ik zeg: nu even niet want ik moet deze week een beetje op de centen letten, komt hij snel met zijn spaarpot aanlopen. Hij is erg zuinig dus ik moet eerlijk bekennen dat hij soms meer in zijn spaarpot heeft, dan ik op dat moment in mijn portemonaie. Een enkele keer accepteer ik zijn traktatie. Een ijsje gaat er best wel in.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.