Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zakgeld contant of overboeken?

De oudste van 10 is steeds meer bezig met zakgeld. In principe krijgt ze iedere zaterdag een euro, .maar in de praktijk wordt het vaak vergeten. Of ik heb geen euros in huis, kortom het werkt niet echt lekker.

Zou het een oplossing zijn om haar een eigen betaalrekening te geven en over te boeken? Dan wordt het een stuk constanter en kan ze daarmee oefenen. Wat haar vast lukt 

Hoe doen jullie dat? Dit rommelt nu al jaren, misschien mag haar zakgeld ook wel iets omhoog, dan kan ze nog ergens voor sparen ook. 


Hier was het jarenlang hetzelfde. We vergaten het steeds. We hebben toen onze kinderen in groep 7 zaten een betaalrekening geopend met bankpas en vanaf die tijd het zakgeld automatisch gestort (per maand). Inmiddels zijn het pubers van 14 en 17 jaar oud en hebben ze ook een ‘eigen’ spaarrekening geopend waar ze bijvoorbeeld het geld wat ze met een verjaardag of wat de oudste met zijn bijbaan verdient op storten. Dit omdat als het op de lopende rekening staat de verleiding om het uit te geven groter is. Uiteraard beslissen ze zelf hoeveel ze op welke rekening zetten. Inmiddels betalen ze ook niet meer met de pinpas maar met ApplePay, want die telefoon hebben ze toch altijd bij 😆

mijn kinderen hebben vanaf de middelbare school een echte bankrekening met pinpas. Voor de jongste gebruiken we een app, pocketmoney genaamd. Elke week wordt automatisch zijn zakgeld opgeteld. Dan kan hij zien wat hij nog tegoed heeft. Als hij dan iets wil kopen betaal ik het uit en dan halen we het van zijn tegoed af. Het is dus een soort nepbankrekening. 
Voor ons ideaal, we vergeten zijn zakgeld niet, hij kan het niet kwijtraken en hij leert alvast een beetje hoe giraal geld werkt. 

Hier twee jaar geleden voor alle meiden een rekening geopend voor hun zakgeld. Dat krijgen ze maandelijks. 
Ze waren toen 8, 9 en 11. Inmiddels zitten de oudsten op het VO en krijgen ze er kantinegeld bij (€10,- per maand). Ze krijgen hier tot ze naar het VO gaan een euro per levensjaar per maand + €5 voor de digitale spaarpot. 
Op het VO €2,- per levensjaar tot ze 16 zijn, daarna gaan ze maar werken voor hun zakgeld 😉. Als ze met 14/15 een baantje hebben dan wordt het zakgeld wat minder. 

Wij geven zakgeld vanaf groep 3 en contant, omdat dat voor jonge kinderen overzichtelijker is. We vergeten het nooit en dochter denkt er zelf ook aan. Ik zou het zelf ook niet fijn vinden als mijn baas mijn salaris vaak zou vergeten. 
Als je automatisch gaat overboeken zou ik wel zorgen dat je kinderen ook een pinpas hebben om zelf te betalen of dat je het via zo'n app doet waarin dan bijgehouden wordt wat ze hebben en dat jij het dan voorschiet als ze iets willen kopen.
De kans op vergeten is dan wel veel kleiner. Voor kinderen zou ik in ieder geval wel willen dat ze zelf kunnen zien of tellen hoeveel ze gespaard hebben zodat ze ook leren plannen/budgetteren als ze een keer iets willen hebben. 

Evaluna

Evaluna

25-09-2022 om 10:06 Topicstarter

Herkenning dus, fijn, ben ik niet de enige die daar tegenaan loopt.
Inzichtelijk hebben lijkt me wel essentieel, dat is dan via een app neem ik aan?
En hoeveel? Moeten jullie kinderen er dan ook cadeautjes van kopen enzo?
Nu hoeven ze er niets voor te kopen, alles ter vrije besteding.
Oudste koopt er het liefst rommel voor, tenminste iets voor enkele euros wat een paar weken later verdwenen is of stuk. 
Ik probeer dat maar los te laten. Had het er laatst over dat ze ook kan sparen voor iets duurzamers, maar ze zag daar de lol niet van in.  
Hopelijk als het wat constanter is, dat ze misschien wel daartoe over gaat, dan de speelgoedwinkel te sponseren door prullen te kopen.

ik heb binnen mijn eigen bankrekening een potje zakgeld per kind aangemaakt. Daar stort ik elke week het zakgeld op. En dan kunnen ze zelf zien hoeveel ze hebben. En het contant krijgen als ze dat willen.

Wij doen het via automatische incasso. Ze hebben allebei een pinpas.

Mijn kind hoeft er nog geen cadeautjes van te kopen. Als je dat wel wil, dan moet je het bedrag daar ook op aanpassen. 
Als jouw kind liever prullen koopt, zou ik dat zo laten (ook al zou ik met al die troep ook niet blij zijn). Zakgeld is leergeld. Wel zou je kunnen zeggen als ze graag iets groters wil, dat ze er dan maar voor moet sparen. Of het voor sinterklaas of verjaardag vragen of zo. 

Ik wilde ook liever contant zakgeld uitbetalen, maar liep tegen hetzelfde probleem aan. Hield het wel bij op de kalender, maar was te veel gedoe.
Ik maak nu wekelijks (automatisch) 3 euro over op de rekening van zoon. Dat is voor hem om vrij te besteden. Hij heeft ook een bankpas.
Contant geld krijgt/verdient hij op verjaardagen en met het inruilen van lege flessen. Dat bewaart hij in z'n portemonnee.

En soms wil hij na school naar de bakker, dan krijgt hij geld van mij.

Contant geld is niet meer van deze tijd. Voor het leren omgaan met en het inzicht in, zou ik dat voor 6-10 jarigen nog wel doen. Vanaf een jaar of 10 hadden ze hier een rekening met pinpas.

Ja die van mij is nu 7. Ze kreeg vanaf groep 3 zakgeld. Later zal ze wel een rekening krijgen met een pinpas. Maar voor een kind van zes is iets krijgen wat niet zichtbaar is niet echt reëel. 
Mijn ouders betalen nog heel veel contant, dus ik regel de muntjes bij hun met het omruilen van briefgeld of een overboeking.

Wij doen het contant en wordt bewaard in een spaarpot. Vanaf 6 jaar zijn we begonnen en ieder jaar wordt het bedrag met 50 cent verhoogd. 
Soms vergeten we het, maar dan maken we dat op een later moment goed. Volgend jaar gaan we bij de oudste weer naar een .50 bedrag en ik denk wel dat we het dan per 2 weken doen of per maand inderdaad. Verjaardagsgeld of rapportgeld van opa/oma bv komt hier ook bij. 

Die van ons mag het helemaal zelf besteden. 1x liepen we in een speelgoedwinkel en wilde kind pokemon-kaartjes. Nou, die mag je dan zelf kopen want ik vind dat veel te duur voor zomaar te kopen. Kaartjes werden gekocht, pakje thuis opengescheurd, en sindsdien liggen de kaartjes ergens in een kast bij de rest. Dat is daarna nooit meer voorgekomen. 
Al heeft kind met 7 jaar ook al gespaard voor een grotere lego-set van bijna 50e. Dat vond ik wel mooi. 

Ze hebben idd een app en een bankpasje

Evaluna

Evaluna

25-09-2022 om 11:17 Topicstarter

Klinkt goed, ik denk dat ik het maar eens ga regelen.
Die rommel kopen, dat moet ze zelf maar leren.
Wat ze ook nog al eens wil, is wanneer ze zich vervelend voelt / gestressed / verveelt, naar de speelgoed winkel om wat te kopen zodat ze wat te doen heeft.
Dat hou ik wel tegen, je vervelend voelen is geen reden om te shoppen.

MamaE schreef op 25-09-2022 om 09:54:

Wij geven zakgeld vanaf groep 3 en contant, omdat dat voor jonge kinderen overzichtelijker is. We vergeten het nooit en dochter denkt er zelf ook aan. Ik zou het zelf ook niet fijn vinden als mijn baas mijn salaris vaak zou vergeten.
Als je automatisch gaat overboeken zou ik wel zorgen dat je kinderen ook een pinpas hebben om zelf te betalen of dat je het via zo'n app doet waarin dan bijgehouden wordt wat ze hebben en dat jij het dan voorschiet als ze iets willen kopen.
De kans op vergeten is dan wel veel kleiner. Voor kinderen zou ik in ieder geval wel willen dat ze zelf kunnen zien of tellen hoeveel ze gespaard hebben zodat ze ook leren plannen/budgetteren als ze een keer iets willen hebben.

Haha, om deze vergelijking moest ik wel even lachen. Je kind heeft toch geen rekeningen en huur/hypotheek dat betaald moet worden?   

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.