Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zakgeld contant of overboeken?


Ik zou ook een beetje kijken naar het karakter van je kind. Ik zou niet willen dat mijn kind bij een vriendinnetje met lege handen of met iets dat al gebruikt is op een feestje aan komt omdat ze haar geld aan zichzelf heeft besteed. En ook niet dat ze iets koopt voor één euro omdat ze zoveel mogelijk voor zichzelf wil houden. En ook niet dat ze alles uitgeeft aan andere mensen maar niks meer heeft als ze zelf een keer iets wil hebben.
Wij geven haar dus een budget voor cadeautjes. Dat is niet voor iedereen hetzelfde.
Elk systeem heeft voor- en nadelen. Ik denk dat het belangrijkste is dat een kind leert dat geld eindig is. Dus dat je niet altijd alles kan krijgen of kopen wat je graag wil hebben.

Ik geef mijn kinderen zakgeld vanaf de basisschool, dus als ze vier jaar oud zijn. De eerste twee jaar geef ik het cash en daarna krijgen ze het geld op een bankrekening. Hier hoeven de kinderen geen cadeautjes of iets van te kopen op de basisschool. Op de middelbare school krijgen ze dan een bedrag voor alles. Dus voor kleedgeld, zakgeld en geld voor een mobiele telefoon. Ze zijn zelf vrij om te kijken hoe ze dat bedrag besteden. Mijn dochter (16 jaar) is altijd heel zuinig geweest. Ik heb nooit hoeven omkijken naar haar spaargedrag of dingen voor haar hoeven te berekenen. Mijn zesjarige volgt hetzelfde pad als haar zus. Mijn vierjarige is een ander geval. Hij krijgt nu net zakgeld, maar geeft dat elke week gelijk uit in de supermarkt of de action. Ik laat het toe, maar ik ben heel benieuwd hoe zich dit gaat ontwikkelen. Hoe kinderen met geld omgaan lijkt hier in het gezin dus ook een heel deel aanleg te zijn. De jongsten krijgen nog geen zakgeld. 

de nibud richtlijnen trek ik me niets van aan
Hier op de basisschool krijgen ze hun leeftijd keer 10 in centen. Dus 8 jaar is 80 cent per week
Vanaf middelbare 15 euro per maand maar koop je zelf kadootjes voor vriendinnen.  Ov kaart en tel abo betaal ik wel

kleedgeld is 35 euro per maand 
Ze komen er tot nu toe altijd mee uit maar werken er wel bij 

absor schreef op 26-09-2022 om 16:38:

de nibud richtlijnen trek ik me niets van aan
Hier op de basisschool krijgen ze hun leeftijd keer 10 in centen. Dus 8 jaar is 80 cent per week
Vanaf middelbare 15 euro per maand maar koop je zelf kadootjes voor vriendinnen. Ov kaart en tel abo betaal ik wel

kleedgeld is 35 euro per maand
Ze komen er tot nu toe altijd mee uit maar werken er wel bij

Ik vind dit wel belachelijk weinig. Zeker de 35 euro voor kleedgeld. De richtlijnen van het Nibud zijn er niet voor niets. Of betalen jullie daarnaast nog sportkleding, jassen en schoenen enzo? Anders vind ik dit geen realistisch bedrag. Tenzij je kind alles derdehands koopt. Mijn dochter van 16 krijgt 200 euro om alles mee te doen. Dus daarin zit zowel haar kleedgeld, als zakgeld, als geld voor haar telefoon. Ik koop daarnaast niets meer aan kleding voor haar. Hier komt zij goed mee uit. Maar met 35 euro redt zij het echt niet.

Bijtje82

Bijtje82

26-09-2022 om 17:42

Lisabette schreef op 26-09-2022 om 17:30:

[..]

Ik vind dit wel belachelijk weinig. Zeker de 35 euro voor kleedgeld. De richtlijnen van het Nibud zijn er niet voor niets. Of betalen jullie daarnaast nog sportkleding, jassen en schoenen enzo? Anders vind ik dit geen realistisch bedrag. Tenzij je kind alles derdehands koopt. Mijn dochter van 16 krijgt 200 euro om alles mee te doen. Dus daarin zit zowel haar kleedgeld, als zakgeld, als geld voor haar telefoon. Ik koop daarnaast niets meer aan kleding voor haar. Hier komt zij goed mee uit. Maar met 35 euro redt zij het echt niet.

Je hoeft niet iedere maand kleding te kopen, dus ze kunnen dan leren dat ze hun uitgaven beperken en alleen kleding kopen wanneer nodig. Als ze ook nog werken, dan is dit prima.

Daarbij heeft niemand iets te zeggen over wat jij als ouder je kind aan zakgeld toestopt.

Ik geef nu ook geen 200 euro pm aan mijn 3 kinderen totaal uit, dus waarom zou ik ze dat dan wel toestoppen? 

Lisabette schreef op 26-09-2022 om 17:30:

[..]

Ik vind dit wel belachelijk weinig. Zeker de 35 euro voor kleedgeld. De richtlijnen van het Nibud zijn er niet voor niets. Of betalen jullie daarnaast nog sportkleding, jassen en schoenen enzo? Anders vind ik dit geen realistisch bedrag. Tenzij je kind alles derdehands koopt. Mijn dochter van 16 krijgt 200 euro om alles mee te doen. Dus daarin zit zowel haar kleedgeld, als zakgeld, als geld voor haar telefoon. Ik koop daarnaast niets meer aan kleding voor haar. Hier komt zij goed mee uit. Maar met 35 euro redt zij het echt niet.

Nibud is geen richtlijn maar een gemiddelde. En geeft dus ook niet meer dan een indicatie.

Bijtje82 schreef op 26-09-2022 om 17:42:

[..]

Je hoeft niet iedere maand kleding te kopen, dus ze kunnen dan leren dat ze hun uitgaven beperken en alleen kleding kopen wanneer nodig. Als ze ook nog werken, dan is dit prima.

Daarbij heeft niemand iets te zeggen over wat jij als ouder je kind aan zakgeld toestopt.

Ik geef nu ook geen 200 euro pm aan mijn 3 kinderen totaal uit, dus waarom zou ik ze dat dan wel toestoppen?

Jouw kinderen zijn dan ook nog geen 16 jaar, die van Lisabette wel. Verschil in leeftijd is vaak ook wel verschil in bedrag.

Je hoeft niet elke maand kleding te kopen, maar als je alles moet kopen incl. schoenen, sportkleding, jas etc is 35 euro m.i. wel laag. De tijd van je kind krijgertjes geven als ze 16 zijn is dan ook wel voorbij meestal.

Bijtje82

Bijtje82

26-09-2022 om 19:02

Gingergirl schreef op 26-09-2022 om 18:06:

[..]

Jouw kinderen zijn dan ook nog geen 16 jaar, die van Lisabette wel. Verschil in leeftijd is vaak ook wel verschil in bedrag.

Je hoeft niet elke maand kleding te kopen, maar als je alles moet kopen incl. schoenen, sportkleding, jas etc is 35 euro m.i. wel laag. De tijd van je kind krijgertjes geven als ze 16 zijn is dan ook wel voorbij meestal.

Waarom zou een 16 jarige wel 200 euro per maand aan kleding moeten uitgeven? Onnodige luxe. 

Gingergirl schreef op 26-09-2022 om 18:06:

[..]

Jouw kinderen zijn dan ook nog geen 16 jaar, die van Lisabette wel. Verschil in leeftijd is vaak ook wel verschil in bedrag.

Je hoeft niet elke maand kleding te kopen, maar als je alles moet kopen incl. schoenen, sportkleding, jas etc is 35 euro m.i. wel laag. De tijd van je kind krijgertjes geven als ze 16 zijn is dan ook wel voorbij meestal.

Ik ben het hier helemaal mee eens! Mijn kind krijgt misschien meer dan gemiddeld. Ik zeg ook zeker niet dat ik de norm ben. Maar kinderkleding is ook goedkoper dan kleding voor pubers. Mijn puber past toch in de volwassen maten en dat is vaak een stuk duurder. Alleen schoenen al. Ik reken dan 2 paar per jaar (zomer en winter) voor 100 euro per stuk. Dan geeft kind toch gemiddeld al 17 euro per maand aan schoenen uit. Ik zie dan ook niet in hoe je kind hier alle kleding van kan kopen. 

Bijtje82

Bijtje82

26-09-2022 om 19:03

Lisabette schreef op 26-09-2022 om 19:02:

[..]

Ik ben het hier helemaal mee eens! Mijn kind krijgt misschien meer dan gemiddeld. Ik zeg ook zeker niet dat ik de norm ben. Maar kinderkleding is ook goedkoper dan kleding voor pubers. Mijn puber past toch in de volwassen maten en dat is vaak een stuk duurder. Alleen schoenen al. Ik reken dan 2 paar per jaar (zomer en winter) voor 100 euro per stuk. Dan geeft kind toch gemiddeld al 17 euro per maand aan schoenen uit. Ik zie dan ook niet in hoe je kind hier alle kleding van kan kopen.

Een 16jarige kan prima werken voor extra's. 

Bijtje82 schreef op 26-09-2022 om 19:03:

[..]

Een 16jarige kan prima werken voor extra's.

Ik vind basiskleding geen extra. Daar voorzien wij dan ook in tot ze meerderjarig zijn. Daarna hangt het af van de situatie of ze gaan werken of studeren. Evenals ik mijn dochter niet minder geld ga geven in verband met een baantje. Dan straf ik werken in mijn ogen enkel af. Mijn kind mag werken en dan sparen of voor extra's (vakantie met vrienden, leuke uitjes of een in mijn ogen te dure tas of paar schoenen). Tot ze onderwijs volgen is een baantje leerzaam en leuk. In ons gezin dus niet bedoeld om van rond te komen in basisbehoeften. Daarvoor zijn wij haar ouders.

Toevoeging: Ik ga met mijn oudste dochter ook af en toe een weekend weg. Dan heb ik even wat een-op-eenaandacht voor haar (ze heeft relatief veel jongere broertjes en een zusje). Dan geef ik haar het budget om te bepalen wat we gaan doen. Dan kan zij zelf uitzoeken waar we slapen, hoe we gaan eten, welke uitjes we ondernemen, enz. Dat werkt bij haar erg goed om inzicht te krijgen in financiën. 

Bijtje82 schreef op 26-09-2022 om 12:51:

Ik vergeet eigenlijk altijd zakgeld te geven. Heb bijna nooit meer kleingeld op zak. Ze krijgen wel alle drie 15 euro per maand op hun spaarrekening gestort en met hun verjaardag krijgen ze een x bedrag extra gestort.
De spaarrekening staat vast tot hun 23e omdat ik vind dat iemand van 18 nog niet over zoveel geld hoeft te beschikken.

Is natuurlijk ook afhankelijk van je kind en financien op dat moment. Ik kan me wel voorstellen dat kind tussen 18 en 23 deel van dat spaargeld wil gebruiken, voor dingen als rijbewijs, studie, eerste woning etc. Ik heb zelf bijv jaar in buitenland gestudeerd, extra kosten en dat jaar niet erbij gewerkt. 

Evaluna

Evaluna

26-09-2022 om 19:18 Topicstarter

De rekening is geopend! Even aan ze gevraagd hoe hoog zakgeld nou fijn zou zijn. Ongelijk per leeftijd vond de oudste (!) heel oneerlijk 
Beiden dus gelijk. Ze stelden €2 voor. Ik kan me daar wel in vinden eigenlijk. Zolang ze niets extras hoeven uit te geven krijgen ze €2 per week.
Bij zelf cadeaus kopen of middelbare school kijken we wel weer verder.

Evaluna schreef op 26-09-2022 om 19:18:

De rekening is geopend! Even aan ze gevraagd hoe hoog zakgeld nou fijn zou zijn. Ongelijk per leeftijd vond de oudste (!) heel oneerlijk
Beiden dus gelijk. Ze stelden €2 voor. Ik kan me daar wel in vinden eigenlijk. Zolang ze niets extras hoeven uit te geven krijgen ze €2 per week.
Bij zelf cadeaus kopen of middelbare school kijken we wel weer verder.

Lief van je oudste! Ik zou wel het bedrag per leeftijd aanpassen. Hier sluit dat althans beter aan bij de ontwikkeling. Een kind van 10 jaar gaat sneller een keer alleen naar de supermarkt en wil wat kopen. Terwijl een kind van 6 jaar met ouders boodschappen doet en dan wat mag kiezen. Hier heb ik meer geld dus aan de leeftijd gekoppeld, omdat ze ieder jaar zelfstandiger zijn en meer zelf ondernemen. Daar horen ook hogere uitgaves en meer eigen verantwoordelijkheid bij.

Bijtje82 schreef op 26-09-2022 om 19:02:

[..]

Waarom zou een 16 jarige wel 200 euro per maand aan kleding moeten uitgeven? Onnodige luxe.

Dat stond er niet, de 200,- was kleedgeld + zakgeld + mobiele telefoon. 

Tja en kleding ligt er ook aan of alles er van gekocht moet worden dus incl sportkleding, schoenen, jassen. Of betalen ouders bij. Kleding voor pubers is duurder dan voor jonge kinderen zelfs bij goedkope winkels. Voor extra luxe kunnen ze zelf gaan werken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.