Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zakken er wel eens kinderen bij het afzwemmen?

Hoera, zoon mag op voor zijn A! Ik heb hem verzekerd dat hij vrijwel zeker zal slagen omdat ze je alleen laten afzwemmen als ze zeker zijn dat je het haalt, maar klopt dat eigenlijk wel? Zakken er ook wel eens kinderen?

Groeten,

Temet


wizzer

wizzer

16-06-2014 om 17:08

vraag het aan de zwemschool

Ik heb het zelf wel meegemaakt. Elke keer was er wel eentje die niet door het gat kwam, en dan dus niet slaagde.

amk

amk

16-06-2014 om 17:13

maar dan is het omdat ze met 4 of 5 pogingen nog niet door het gat zijn gegaan en de inspecteur toevallig ook rondloopt.

Kans is verder nihil.

nee joh

Nee, het eigenlijke 'examen' is de laatste keer voor de ouders er bij mogen zijn. De keer dat ouders erbij zijn is pro forma. Gaat het onderdeel niet zoals de bedoeling is, moet je kind het opnieuw voor de groep doen (met aanmoediging). Tenzij er een inspecteur bij komt kijken, wellicht.

Melle

Melle

16-06-2014 om 17:25

Er zakken wel eens kinderen. Maar dat is zo uitzonderlijk dat je je daar geen zorgen om hoeft te maken. Als hij alles kan en doet krijgt hij zeker z'n diploma. Het gat is wel een dingetje, dat moet echt (maar hoeft niet in één keer). Maar ze letten dus niet op hoe netjes iemand zwemt en of hij wel precies lang genoeg op z'n rug kan drijven.

Afzwemmen is hier altijd een feestje!

Annet

Annet

16-06-2014 om 17:31

Hier meegemaakt

Kind weigerde het water in te gaan, zo onder de indruk van de entourage van het afzwemmen. Ja, dan wordt een diploma lastig
Hij heeft een week later alsnog afgezwommen, zonder publiek.

Temet

Temet

16-06-2014 om 17:39 Topicstarter

aha

Zoon zwemt redelijk maar niet geweldig, kan voor geen meter duiken, maar heeft geen enkele moeite met Het Gat. Dus dan komt het wel goed. Fijn om te weten.

Dank en groeten,

Temet

zenuwen

Toen mijn kinderen afzwommen, heb ik ze verteld dat ze eigenlijk al waren geslaagd maar nu nog aan iedereen moesten laten zien hoe goed ze wel niet waren. Iedereen weet nu dat je het kan, gefeliciteerd! Dat haalde heel veel spanning van het afzwemmen af. Want wat waren ze daar (ongemerkt) zenuwachtig over. Gossie.

Ze laten geen kindjes naar het afzwemmen gaan om ze te laten zakken. Das garantie voor een jeugdtrauma. Kan wellicht wel een goede schrijver opleveren, maar ach.

Hier

doen ze aan 'proefzwemmen'. Dit is eigenlijk het echte beoordelingsmoment, zodat diplomazwemmen eigenlijk alleen maar een formaliteit is. Het is daar gebleken dat het bij veel kinderen de meeste spanning er af haalt.
Haal je het 'proefzwemmen' niet, dan ga je ook niet diplomazwemmen, dus hier haalt iedereen die mag diplomazwemmen ook echt zijn diploma.

Fiorucci

Fiorucci

16-06-2014 om 19:53

Ja hoor

Ik heb het zeker zien gebeuren, kinderen die zakken voor hun zwemdiploma. Vooral dat gat is een beduchte spelbreker.Ook moest een van mijn kinderen het drijfgedeelte overnieuw doen.

Temet

Temet

16-06-2014 om 21:24 Topicstarter

aanvulling

Zoon is denk ik een heel stuk ouder dan jullie kinderen waren toen ze afzwommen voor A. Hij wordt in oktober 9, we zijn erg laat met les begonnen. Voordeel daarvan is wel dat je dit soort dingen heel goed gewoon kan uitleggen en dat dat ook doordringt. Dus niet in het water durven etc, dat zal echt niet gebeuren.

Hier ook proefzwemmen inderdaad. Dus we gaan er maar vanuit dat het goed zit.

Groeten,

Temet

Thursday Next

Thursday Next

16-06-2014 om 21:41

hier

niet meegemaakt.
"Het gat" is natuurlijk wel heel duidelijk te meten, als dat niet gaat is het meteen te zien. Dochter hier had problemen met borstcroll, maar met het proefzwemmen deed ze dat goed. Met afzwemmen niet, maar ze kreeg wel haar diploma.

Tango

Tango

16-06-2014 om 22:18

Hier weleens gezien

Dat een kind het gat niet haalde. Die mocht het dan gewoon daarna nog een keertje proberen tot het lukte. En dat ging dan de tweede keer wel goed zodat kind gewoon het diploma kreeg.

Zus

Zus

16-06-2014 om 22:32

niet afgezwommen, toch diploma!

Mijn dochter, die het proefzwemmen goed had doorstaan en mocht afzwemmen, bleek op de ochtend van het afzwemmen koorts te hebben. Ze wilde per se wel gaan en dus namen wij het kind mee, hopende dat het mee zou vallen. onderweg werd ze zieker en zieker en eenmaal in badpakje gehesen, kon ze nauwelijks meer lopen, zielig vaatdoekje was ze. Zwemleraar gaf haar een hand en riep uit dat ze snel naar huis moest gaan en onder de wol met dat zieke lijf en dat hij haar diploma zou opsturen naar huis. Dochter was zo opgelucht dat ze niet hoefde af te zwemmen, dat ze ons ook nog dirigeerde naar het pannenkoekenrestaurant wat we als afsluiting beloofd hadden waar ze vervolgens, nog voor het eten, de boel onderkotste.
Na een week lag het diploma op de mat, zonder afgezwommen te hebben!

Hier wel

Toen oudste een keer afzwom was er een jongen die het zo spannend vond dat ie alleen maar kon huilen. Helaas was deze zwemschool zo streng dat ie geen diploma kreeg. Ook het gat na herhaalde pogingen niet halen betekende geen diploma.
Mijn jongste mocht van 4 jaar zwemles neit afzwemmen (onterecht) omdat men bang was dat ze eruit gehaald zou worden tijdens het afzwemmen. We zijn toen per direct gestopt bij die zwemschool en twee weken later haalde ze met gemak haar a ergens anders.
Dus het komt wel voor, maar dat ligt denk ik vooral aan de zwemschool zelf en eventuele steekproef controle van knzb.

Dalarna

Dalarna

17-06-2014 om 08:44

Yep

Grote opschudding op het werk van mijn man vorige week toen ook iemand een kind zag zakken voor het diploma. Toen ik zei dat de inspecteur waarschijnlijk aanwezig was kon mijn man het een beetje begrijpen maar hee zeg, we leven in 2014. Laat die inspecteur gewoon komen kijken bij het proefzwemmen, maak dat officiëler net als ondertrouw (dat is de papierwinkel, de bruiloft zelf is een formaliteit voor de show).

amk

amk

17-06-2014 om 09:25

Dalarna

de bruiloft is niet de formaliteit voor de show, dat is de formele contract ondertekening. De ondertrouw zijn de contract onderhandelingen.

En ja we leven in 2014 en dus wil je nog steeds geen gedevalueerd zwemdiploma.

Dalarna

Dalarna

17-06-2014 om 10:18

amk

Ik weet niet wat jij nu bedoelt maar volgens mij bedoelen we hetzelfde.

Dat wat de ondertrouw is bij de bruiloft kan ook net zo goed het belangrijkste moment zijn bij het afzwemmen: proefzwemmen dus. Dan kan de inspecteur thuis blijven bij het feestje en is gewoon iedereen geslaagd als die een beetje zijn best doet en kun je niet zakken als je niet door het gat durft terwijl je dat wél deed op het proefexamen. Ik vind namelijk dat we in 2014 echt geen kinderen nodeloos moeten laten zakken omdat ze opeens niet door een gat durven als er honderd volwassenen bij zijn.

toevallig vorige week gevraagd

Mag wel duidelijk zijn inmiddels dat het per zwemschool verschilt. IK heb het toevallig afgelopen vrijdag gevraagd, aangezien mijn dochter na twee zwemlessen in het laatste groepje af mag gaan zwemmen volgende week. Dus nog 1 zwemles. Heel trots natuurlijk, maar wat als ze zakt.
Gesproken met de badmeester en die zijn letterlijk: "wij vinden het pedagogisch onverantwoord een kind te laten zakken voor de ogen van opa's oma's, vaders en moeders etc. Deze dag is een feestje. We weten heus wel dat kinderen minder zwemmen op het afzwemmen, dat calculeren we in. We laten iemand pas voor het diploma zwemmen als we weten dat het kind het kan. Het is een formaliteit. Maar: in sommige zwembaden doen ze het anders!".
Nog even vragen dus, om je kind goed voor te kunnen bereiden.
Succes, ik hoop dat ze net zo relaxed zijn als bij ons, want dat lucht wel op hier.
(Dochter had wel langer in de andere groepjes gezeten trouwens).
Groetjes Lunamaya

Ilva

Ilva

17-06-2014 om 11:09

Bij problemen

Mijn zoontje kon goed zwemmen maar hij werd zo zenuwachtig van het idee dat hij moest zwemmen met al die mensen erbij en de leraren wisten dat. Dus mocht hij voor zijn A diploma alleen afzwemmen. En dat ging goed. Voor zijn B diploma mocht hij gewoon met de groep meedoen. Dat ging toen ook goed.

Maar het gat is eigelijk het enige probleem maar mocht dat niet lukken dan gaan ze meestal even apart met de kinderen en dan lukt het meestal wel. Geen zorgen dus.

Monique D*

Monique D*

17-06-2014 om 14:29

Wel meegemaakt

Toen mijn dochter voor haar B-diploma ging afzwemmen was er een jongetje in haar groep dat alles kon, maar door het gat zwemmen lukte niet. Na afloop van het afzwemmen mocht hij het opnieuw proberen en mocht het net zolang doen totdat het hem wel zou lukken. De andere kinderen namen hun diploma al in ontvangst en gingen naar de kleedkamer. Ik was nieuwsgierig of het hem wel zou lukken en bleef staan kijken (dochter was nog boos op mij omdat ik haar op dat moment haar even had laten zitten!). Helaas kreeg hij het niet voor elkaar..... ik vond het heel erg jammer voor hem.

Zijn moeder troostte hem dat hij toch zijn A-diploma had èn dat hij aan alles voldeed voor zijn B-niveau, m.u.v. die afstand onder water zwemmen door het zeil heen.... maar tijdens het proefzwemmen lukte het wel! Dus hij kan het wel. Was dus te wijten aan faalangst.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

18-06-2014 om 12:59

Hier gebeurt het ook wel

dat het gat de spelbreker is. In principe zijn de kinderen bij het proefzwemmen geslaagd en kan er op een boel momenten door de vingers gekeken worden (techniek wat minder, niet helemaal het juiste aantal tellen drijven enzo). En dat wordt ook echt gedaan, dat door de vingers kijken. Maar niet door het gat kunnen is wel heel opzichtig niet voldoen aan een exameneis. En zo lang het gepresenteerd wordt als een soort van openbaar examen kun je niet voorkomen dat het gevolgen heeft wanneer een kind heel duidelijk niet aan een eis voldoet. Als je rijexamen moet doen, telt het ook niet dat je het de vorige keer wel goed deed toen je moest fileparkeren of wat dan ook.

Neemt niet weg dat ik het sneu voor kinderen vind wanneer ze hier een trauma aan oplopen. Ik ben er denk ik ook wel voor dat het eigenlijke examen tijdens het proefzwemmen wordt afgenomen en dat het 'openbare deel' dan alleen nog voor de leuk is. Maar dan moet dat wel voor iedereen duidelijk zijn voor die openbare sessie.

Aagje

Christel

Christel

18-06-2014 om 18:37

Ligt aan de zwemles

Mijn oudste twee kinderen zaten bij de zwemvereniging op zwemles en daar waren ze echt heel erg streng. Een wiebelvoet bij de schoolslag was al reden om niet eens te mogen afzwemmen.

Tijdens het afzwemmen zijn er echt kinderen gezakt, zelfs het kind van een van de leraren haalde niet zijn A. Er werd ook van te voren gemeld dat de ouder die mee het bad in mocht (rest zat op de tribune) rustig en zonder enige vorm van discussie het zwembad met het kind moest verlaten als het kind uit het water gehaald werd. Ik zat echt met samengeknepen billen op dat bankje.

creabea

creabea

18-06-2014 om 21:21

maar wat is er erg aan?

het is natuurlijk niet leuk als je zakt voor het zwemdiploma, maar kom zeg: teleurstellingen horen toch ook bij het leven? Volgens mij moeten we ook oppassen dat kinderen niet teveel worden beschermd tegen tegenslag. Dan wordt het niet halen van het diploma inderdaad een trauma.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

19-06-2014 om 11:27

bij ons

Heeft dochter net de brief voor het proefzwemmen voor B gekregen over anderhalve week. blij dus, want we verwachten dat ze gewoon mag afzwemmen. Hier is het volgens mij wel echt zo dat het proefzwemmen de echte test is. Want pas als het proefzwemmen goed gegaan is, mag je afzwemmen, en je moet na het proefzwemmen betalen voor het diploma, dus ik neem aan dat ze dan ook echt dat diploma krijgt (anders eis ik mijn geld terug ) Maar ze stellen aan de andere kant wel nadrukkelijk in de brief dat ze van ouders verwachten dat ze hun kind uitleggen dat proefzwemmen niet per definitie afzwemmen betekent. Toen ze voor A opmoest weet ik dat er ouders nog apart genomen zijn, dat hun kind wel de brief kreeg, maar dat het wel kiele kiele was, dat kind het mocht proberen, maar dat het dus nog wel even spannend zou zijn om af te zwemmen.

Kortom, voor ons op 28 juni de test, en als ze dan de brief krijgt dat ze mag afzwemmen, weten we dat ze een week later echt dat papiertje heeft.

Sneeuwitje

vlinder72

vlinder72

19-06-2014 om 11:57

Niet afzwemmen

Een van mijn kinderen houdt niet van grote drukke groepen en publiek. Zijn afzwemmen was echt geen feestje. Hij raakte helemaal gestrest van al die kijkende mensen. Hij wou geen harde muziek. Geen mascottes (doodeng vond hij die wandelende poppen), geen filmende opa's en oma's, geen drukdoenerige ouders/opa's en oma's. Mensen die elkaar opzij duwden om maar een zo goed mogelijke foto te kunnen maken. Hij vond het vreselijk.

Dus bij B heb ik na het proefzwemmen aangegeven dat hij helaas niet kon voor het afzwemmen. Ik kreeg vervolgens gewoon zo zijn diploma.

Misschien ga ik dat bij mijn vierde kind ook zo regelen. Ik heb het zo gehad met dat zwemgebeuren.

Limi

Limi

19-06-2014 om 12:02

reserve inbouwen

Dat moet wel, want anders heeft iedereen massaal een kinderfeestje of zo op de echte afzwemdag. Toen mijn oudste de laatste keer mocht afzwemmen, kwam ook nog maar de helft van de kinderen opdagen op de zwemles tussen proef- en afzwemmen in. Terwijl dat nou juist de gelegenheid is om de zwakke punten nog even door te nemen. Als je al te duidelijk aangeeft dat het proefzwemmen het echte toetsmoment is, gaan er allerlei feestjes belangrijker zijn op de afzwemdag.

vlinder72

vlinder72

19-06-2014 om 12:09

Dus Limi?

Misschien kan het ook wel wat minder. Als nog maar de helft komt dat betekent dat misschien ook wel dat kinderen en ouders er niets aan vinden.

De een vindt het misschien geweldig om de voltallig familie mee te nemen. Massaal filmpjes te maken voor op Facebook maar er zijn zat ouders en kinderen die denken, liever niet.

Bij mijn derde ging het afzwemmen in drie etappes. Eerst het hele programma voor de zwemleraar. Daarna proefzwemmen, daarna afzwemmen. Zo overdreven.

Waarom niet gewoon een diploma geven zodra het kind kan zwemmen. En daarna door naar B. Van mij hoeven die feestjes niet en van mijn kinderen ook niet.

Mijn vierde krijgt nu steeds een letter. Tot er Hoera A. staat. Na die A mag hij van mij gewoon het diploma krijgen en daarna gaan wij door met B. Scheelt ook weer twee weken zwemmen (proef- en afzwemmen).

Limi

Limi

19-06-2014 om 12:43

goed idee

Gewoon geen afzwemmen.

Maar áls het dan wel twee dagen is, moet die tweede dag ook wel ergens over gaan, en niet alleen maar om de foto met diploma. Want dan krijg je dat mensen het niet meer serieus nemen.
Bij ons zijn ze bij het proefzwemmen, zeker voor A, veel coulanter met dingen over laten doen, extra tijd nemen, geruststellen en zo, omdat de kinderen ook erg moeten wennen aan de setting. De week erna weten ze alles en voelen degenen die daar gevoelig voor zijn zich veel zekerder. Ik denk dat er dus toch wel een meerwaarde aan zit in sommige gevallen. (Mijn zoontje had ook nog wel een proef-proefzwemmen nodig gehad bij A, want die deed alles verkeerd en mocht niet afzwemmen. Of gewoon een diploma na de laatste les.) Voor proefzwemmen tijdens de les zijn onze lessen te kort.

creabea

creabea

19-06-2014 om 13:00

diploma-circus

ach man, dat hele feest rond het afzwemmen... hier lagen er laatst zo'n 75 kinderen tegelijk in een 25m. bad om af te zwemmen. En ongeveer 4x zoveel mensen stonden er om het bad heen..... veel te druk. En een hele heisa met muziek, ballonnen, 'vanavond mag je kiezen wat je gaat eten', gratis ijsjes (en een enorme rij voor de kassa voor de ijsjes) en mensen die in de kantine van het zwembad halve verjaardagsfeestjes vieren met kado's en medailles voor de geslaagden.

Ik denk dat het zwembad daar nu wel veel klachten over gekregen heeft, want het was echt veel te druk. De kinderen konden ook helemaal niet meer fatsoenlijk zwemmen (rugslag met aldoor voeten van een ander in de nek enzo) en voor de kijkers was er niet genoeg plek om te staan/zitten.

Limi

Limi

19-06-2014 om 13:21

publiek

Het zou wel wat zijn om toegangskaarten in te voeren. Per afzwemmend kind twee volwassenen. (Broertjes en zusjes onbeperkt, want die gaan toch ergens anders spelen.) Ik heb wel eens kinderen gezien die 7 volwassenen bij zich hadden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.