Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Ze is zo mager

afgelopen tijd zie ik mijn dochter steeds dunner worden, ze heeft nauwelijk meer vet op haar lijfje, heel dunne beentjes en armen, droge huid heeft ze altijd al gehad maar dat lijkt nu ook erger geworden.

Als ik haar lengte en gewicht in de kinderbmi zet dan zit ze precies tussen gezond en ondergewicht in, Als ze meer afvalt is het dus echt ongezond. Haar kleding zit losser, ze is ook veranderd natuurlijk omdat ze ouder wordt, steeds minder kleuter steeds meer een jonge dame.

Ziek is ze niet, wel vaak moe (maar dat komt misschien van school, groep 3). En ze eet niet veel, moet altijd aangemoedigd worden sávonds.

Wat moet ik hier mee ? Ze heeft een groeiachterstand maar dat gaat nu al weer een aantal jaar prima. Zal ik er wat meer vet en zoet in stoppen ? Ik kan wat vaker vette dingen op tafel zetten voor haar, pizza en pannenkoeken bijvoorbeeld, dan maak ik voor mezelf wel wat anders. We eten redelijk gezond hier thuis, in de zin van weinig vet, geen snoep etc.

Het speelt denk ik nu een half jaar dat ik haar steeds dunner zie worden.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Manda Rijn

Manda Rijn

20-11-2009 om 11:03 Topicstarter

ga maar weer eens een weegschaal kopen de vorige is na een paar maanden gesneuveld.

Ik ben benieuwd of ze daadwerkelijk nog 17 kilo is (in de zomer gewogen bij de schoolarts, die verder niets zei omdat we het telkens over die lengte hebben gehad).

Mamvantwee

Mamvantwee

20-11-2009 om 11:08

Te moe om te eten?

Misschien is ze te moe om te eten? Dat zie ik bij mijn kinderen ook wel eens, alleen zijn die van mij niet echt mager. Misschien kun je vaker kleine hapjes geven, in plaats van de 3 maaltijden. Op school wat verantwoorde extraatjes meegeven (volkorencrackers, mini-kaasjes, ontbijtkoek). En 's avonds zou ik niet radicaal overstappen op pannenkoeken, want het lijkt me dat je de gezonde voedingsstoffen ook nodig hebt om je fit en minder moe te voelen.

Is ze verder wel vrolijk?

groet, Mamvantwee

Pas op met vet

Pas op dat je nu niet teveel vette dingen voorschotelt, je dochter komt dan wel aan maar verkeerd. Je dochter moet de bouwstoffen etc hebben. Misschien googlen voor recepten en tussendoortjes, is vast wel wat over te vinden.

Gr Pham

Manda Rijn

Manda Rijn

20-11-2009 om 11:15 Topicstarter

Vrolijk

ja wel vrolijk maar dat is meer aard van het beestje, dat kind is ook vrolijk als ze 40 graden koorts heeft.

Ze is regelmatig moe, heeft ook vaker hoofdpijn laatste tijd, ziet dan grijs, kringen onder d'r ogen. Ik vind haar er gewoon eigenlijk niet fit uit zien.

Wat is een wel een goede manier dan om wat extra vet op haar botjes te krijgen, zodat ze ook wat fitter wordt ?

Manda Rijn

Manda Rijn

20-11-2009 om 11:16 Topicstarter

Ik zit ook zo te denken

dat als ze nu verder afvalt dit ook weer ten koste kan gaan van de gestage groei, altijd een zorg die ik blijf houden bij haar.

hmmm, moet ik anders eens de schoolarts of huisarts bellen voor een afspraak ?

angel3

angel3

20-11-2009 om 11:21

Wellicht is ze gegroeid?

heb je niet het idee dat ze juist nu aan het groeien is? daar kunnen kinderen ook echt moe van zijn. Onze zoon van 6.5 en groep 3 ziet er niet uit werkelijk. Hij heeft ook rossig haar en bijbehorende witte huidskleur dan wil je niet weten hoe dat in de winter is met die kringen van vermoeidheid. Hij is niet mager maar precies goed volgens mij. Hij weegt 26 kilo bij 1.30.
Dat moe zijn komt echt door groep 3. Zoon is echt KAPOT. Ik kan niet wachten tot het vakantie is!
Ik zou proberen echt op tijd te eten en wellicht na school nog een boterham ofzo? Niet met pannekoeken en dat soort dingen gaan werken. Krijg ze echt een verkeerd eet patroon van.
Suk6

Mamvantwee

Mamvantwee

20-11-2009 om 11:21

Altijd een goed idee

De huisarts bellen is altijd een goed idee als je je zorgen maakt om de gezondheid van je kind. Zeker om uit te sluiten dat ze iets onder de leden heeft.

Ik ben geen expert, ik denk alleen maar mee. Vandaar mijn suggestie om met gezonde snacks wat extra's naar binnen te krijgen. Als groep 3 zo'n aanslag is op je kind, is het vast ook verstandig om zoveel mogelijk rust in de dagen in te bouwen. In deze drukke maanden is het elke dag stuiteren (tenminste, bij ons) in spanning afwachten op de Sint en het zoveelste evenement daaromheen. Dus even geen speelafspraken, familieuitjes of drukke dagen winkelen.

groet, Mamvantwee

Manda Rijn

Manda Rijn

20-11-2009 om 11:27 Topicstarter

Angel

maar mijn dochter was deze zomer (toen ze nog wat meer vet had) ook maar 17 kilo, god ik moet nu vandaag echt weten wat ze nu weegt, ik ga vanmiddag na weer direct de blokker in voor een weegschaal.

Ik heb niet het idee dat ze veel gegroeid is.

Ik zal wat vaker zo'n tomatensoepje maken voor d'r na schooltijd, die vindt ze erg lekker, doe ik er wat room door en een boterhammetje met kaas uit de oven, dat gaat er ook wat makkelijker in.

goh, dat ik mij nu pas realiseer dat ik er wat meer werk van moet maken, ook gek, misschien ben ik te veel bezig met de baby.

Vera*

Vera*

20-11-2009 om 11:42

Manda

Wat vervelend dat je het idee hebt dat je dochter steeds magerder wordt. Een weegschaal is een goed idee maar om echt een idee te krijgen van haar gewicht moet je het bij je eigen weegschaal houden. Die 17 kilo bij de schoolarts kan op je eigen weegschaal meer of minder zijn.
Veel sterkte met je dochter.

Ik zou het zoeken in

Wat vaker eten, en dan niet te veel per keer, als ze toch al geen grote eter is. Calorierijke gezonde tussendoortjes, dan denk ik aan bananen, avocado en zo. Volkoren boterhammen met roomboter (ja, is verzadigd vet maar van een beetje krijgt een kind niks, is mijn lekenmening) en lekkere kaas, of ander beleg dat ze lekker vindt. Af en toe een eitje. Zo'n soepje lijkt me ook een goed idee, of lekker zelf een vet bouillonnetje trekken van botten en vlees.
Heb zelf ook een mager kind, is net ziek geweest en dan houd je helemaal niks over. Miss reageert Pelle nog, die heeft er verstand van, toch?

Fraz

Fraz

20-11-2009 om 11:53

Misschien

wat meer kleinere porties laten eten ipv drie grote. Dus direct uit school bak met fruit (vooral ook banaan) en dan om half vijf/vijf uur cracker kaas en als je aan het koken bent alvast wat rauwkost of wat soep en vlak voor het slapen gaan weer een cracker of fruit of wat vla o.i.d.. Het kan gewoon namelijk zijn dat ze een kleine maag heeft. Dus dat ze daarom niet zo veel eet 's avonds. En op vrije dagen wat meer gezonde hapjes tussendoor zoals een krentebolletje, een cracker met vlees/kaas, een handje nootjes een milkshake (volle melk met banaan/appel e.d.) . Gewoon dingen die ze lekker vind, wel gezond zijn maar waar ook calorieën in zit.

Dochter hier is ook vrij mager. Wat haar ook helpt is 's ochtends geen brood eten (te droog) maar pap.

emma43

emma43

20-11-2009 om 12:14

Moe

Manda,als je je zorgen maakt zou ik zeker even langs de huisarts gaan.Groep 3 is inderdaad erg vermoeiend,misschien is je dochter in een cirkeltje terecht gekomen en moet je dat even doorbreken.Moe,dus geen zin om te eten en moe omdat ze te weinig eet.
Mijn dochter is ook een periode echt mager geweest,was altijd bolle baby,peuter,kleuter en ineens zakte alle broeken af.mager gezichtje.Nu is ze 14 en heeft zelfs iets teveel vet.
Verder is school voor allebei mijn kinderen erg vermoeiend.Zoon blijft dan gewoon een dagje thuis om op adem te komen.Als hij zo moe naar school gaat ,neemt hij ook niets op.Hier letten we inderdaad ook door de vermoeidheid erg op onze voeding.Rauwkost na school,veel fruit,vezelrijke voeding.zoon snoept repen kaas,worteltjes,deze periode mandarijntjes.

Guinevere

Guinevere

20-11-2009 om 12:30

Pannekoeken

Huh? Wat is er niet gezond aan panne(n)koeken dan? Zeker als je ze volkoren bakt lijkt het me dat daar erg weinig mis mee is. 't Is tenslotte meel, melk en ei, dat zit ook zo ongeveer in brood. Geef mij maar váák pannekoeken.
Verder geef ik mijn magere zoontje sinds kort Floradix. Iedere dag een scheutje door zijn drinken. Het lijkt erop dat zijn eetlust iets aan het toenemen is. Het is een voedingssupplement en er zitten ook diverse groente-extracten in. Dat laatste vond ik eigenlijk het allerbelangrijkste voor mijn zoontje, omdat het een groenteweigeraar is. Het *lijkt* te helpen, hij is nóg actiever dan eerst en hij eet en drinkt ook beter, er zit zelfs al een dikke cm in de lengte extra aan (hehe). Gewicht weet ik niet, hij lijkt in elk geval niet magerder.

Bastet

Bastet

20-11-2009 om 12:38

Vet

Pas op dat je niet te mager eet,want juist kinderen hebben vet nodig om te groeien!Al die light-zooi is niet goed,gewoon normaal eten,dus ook boter op brood,bijvoorbeeld.
Ik geef mijn kinderen ook een multivitamine in deze periode,als ze genoeg vitamines krijgen werkt dat ook positief op hun eetlust,is mijn ervaring.
Groetjes,Bastet

Mamvantwee

Mamvantwee

20-11-2009 om 12:53

Niks mis met pannenkoeken maar

...bij ons thuis gaat er dan steevast suiker, stroop en pasta op. Best lekker voor een keer, maar niet elke dag verantwoord. Pannekoeken hebben bij ons dan ook "gezondheidskleur oranje".

Ik maak ook wel eens pannenkoeken in een andere variatie, met groente en een vismengsel bv. En dan is het toch een beetje minder feest aan tafel...

groet, Mamvantwee

Vic

Vic

20-11-2009 om 13:22

Lengtegroei

Je kunt volgens mij geen invloed uitoefenen op het feit of een kind in de lengte of de breedte groeit. Mijn jongste is het afgelopen jaar behoorlijk in de lengte gegroeid, maar er kwam geen grammetje gewicht bij. Ze bleef maar onder die (voor mij) magische 18-kilogrens hangen en haar bmi ging richting ondergewicht. Toen ik haar van de week woog zat ze er ineens boven. Als je dochter goed eet en niet vaak ziek is, zou ik me geen zorgen maken. Het kan natuurlijk ook geen kwaad om eens langs de huisarts te gaan. Ik ben overigens ook geen voorstander van het vetmesten van schriele kindjes. Voor je het weet slaat je methode aan en heeft het kind op haar 10e ineens last van overgewicht.

Hillary

Hillary

20-11-2009 om 13:30

Is goed

Volgens mij is het gewicht van je dochter op zich goed. Ik neem aan dat je hebt ingevoerd op de bmi-meter van het voedingscentrum. Mijn zoon zat ook altijd precies op het streepje tussen geel en groen. Het wordt pas zorgwekkend als ze opeens gezakt is van bijvoorbeeld wat meer in het midden van groen naar dat streepje of als ze zelfs is afgevallen. Je zou dus ook moeten weten waar ze een half jaar geleden zat. Verder worden kinderen op deze leeftijd ook wel slanker, babyvet verdwijnt en ze krijgen meer spieren (zeker bij de buik). Mijn zoon is ook deels Aziatisch en volgens onze huisarts (ook Aziatisch) mag je hem niet vergelijken met volledig Nederlandse kinderen. Dat klopt ook wel want de meeste kinderen in de (schoon) familie zijn zo mager als hij. Zoon is nu wel gezakt naar ver in het geel nadat hij in het voorjaar door ziekte 6 kilo was afgevallen (van 36 naar 30 kilo), heb met veel moeite wel weer die 6 kg er aan gekregen, maar intussen is hij wel langer geworden, dus had hij eigenlijk nog 2 kg extra moeten aankomen (hij weegt nu 36 bij 1.60).

Astrid

Astrid

20-11-2009 om 13:57

Hier ook mager meisje

Mijn 2 dochters wegen exact even veel en ze schelen precies 2,5 jaar. De oudste is bijna 9 en ergens tussen de 1.35 en 1.40 en is 25 kg. De jongste is bijna 6,5 en weegt dus ook 25 kg. Haar lengte weet ik niet, wel minsten een kop kleiner dan haar zus.

Ik vind de oudste ook mager. Je ziet haar ribben gewoon zitten. Als ontbijt eet ze ook heel weing (5 hapjes musli) en tussen de middag maar 1 boterham. Avondeten is wel redelijk tot goed. Moe is ze niet en ze ziet er ook niet grauw uit. Bij haar is het gewoon haar bouw. Maar ik had haar liever net wat voller gezien. Vooral in bikini ziet het er erg mager uit. Gelukkig is het nu weer winter.

Manda, ik zou jouw dochter even na laten kijken. Het wal wel niks zijn, maar dan weet je het tenminste zeker.

marie

marie

20-11-2009 om 13:58

Meer vet

Hallo
Ook ik denk dat je uit moet kijken dat ze niet "mager" eet. Geef haar bijvoorbeeld volle melk producten, margarine op brood, etc. En 's morgens wellicht een "ouderwets" bord brinta met volle melk en een schepje suiker? Ik noem maar een zijstraat.
Verder zou ze misschien Pheiffer kunnen hebben? Of last van constant vergrote/ontstoken keelamandelen? Daar hoeven kinderen niet ziek van te zijn, maar wel zijn dan wel constant moe.
De keelamandelen kun je ook goed zelf controleren. Gewoon even met een zaklamp in haar mond schijnen.
En anders inderdaad even bij de huisarts langs.
Onze oudste was in groep 3 ook altijd moe en bij haar zijn in groep 4 de keelamandelen gepeld en toen ging het ineens een stuk beter.
succes

liedewij

liedewij

20-11-2009 om 14:47

Warm eten

Ik heb niet je hele draadje gelezen.Ik meen mij te herinneren dat je zelf aziatisch bent.Ben je zelf ook klein en tenger? Dan moet je je niet gek laten maken door gemiddelden en tabellen.

Maar je ziet natuurlijk zelf prima of je dochter echt mager wordt. drie van onze 4 kinderen zijn ook echt mager. Ik moest ze met warm eten 's avonds ook altijd aansporen. op aanraden van m'n moeder ben ik 's middags gaan warm eten. Ze zijn minder moe en eten een stuk beter. Het is even wennen maar nu vind ik het zelf ook fijner. En sávonds een boterham scheelt een hoop stress aan het eind van de dag

Vermoeidheid vind ik niet raar. Groep 3 en Sinterklaas komt eraan. waarschijnlijk ook nog zwemles e.d. En een zusje erbij met een hoop nieuwe indrukken,bezoek en gedoe.
Maar goed je weet zelf het best of het reden is tot ongerustheid. Kunnen wij op afstand natuurlijk niets over zeggen.

Succes

Anonix

Anonix

20-11-2009 om 19:10

Mijn dunne..

Mijn dunne zoon zit midden in het ondergeweicht-deel van de kinder BMI. Hij is dus echt te dun (1.32m en 22 kg) én ook nog eens klein voor z'n leeftijd. Huisarts vond het niet verontrustend maar heeft hem ivm aanhoudende darmklachten (maanden, niet de oorzaak van z'n postuur) doorverwezen naar de kinderarts.

Die vond het ook niet zo heel spannend. Vooral omdat het een gezond mager kind is, weinig ziek, actief, energiek. Die in z'n eigen tempo doorgroeit. Ouders zijn ook niet groot en waren ooit ook zo sprietig, nu niet meer trouwens

We zijn wel naar een dietist gegaan om z'n eetpatroon te laten bekijken en daaruit bleek dat hij inderdaad wat te weinig bouwstoffen binnenkrijgt (het is een kleine eter). Dus daar hebben we nu een plan voor en in februari gaan we weer richting kinderarts om te kijken of het heeft geholpen. Het gaat nu wel iets beter, moet ik zeggen.

Als ik lees dat je zelf ook gezond eet kan het best zijn dat zij ook te weinig binnenkrijgt. Wij moeten inderdaad wat vaker 'ongezond' eten, het was allemaal 'te verantwoord' volgens haar (met knipoog, uiteraard)

Manda Rijn

Manda Rijn

20-11-2009 om 20:00 Topicstarter

Super bedankt

ik heb geen weegschaal gekocht, kwam ik niet aan toe vandaag, morgen maar eens proberen en dan kijken of ze geleidelijk weer aan komt. Ze is niet tot nauwelijks gegroeid, ik heb net eens gemeten.

hmm, ja goede ideeen, ik ga eerst eens wat meer tussendoortjes aanbieden idd, om 5 uur heeft ze altijd enorme honger maar dan mag ze nog niets want dan moet ze wachten tot half 7 daar ga ik dus nu van af. Ik heb nu een soepje gegeven en dat ging er goed in, avondeten (spaghetti carbonara) was ok, iig niet minder dan normaal.

Ik ga wat meer van dat soort dingen tussendoor geven, soepjes, extra bakje fruit bij de sap en de koek s'middags bijvoorbeeld en indd wat crackers met smeerkaas oid. Die cheesedippers vond ze ook altijd wel lekker, ga ik weer eens kopen. We snacken ook erg weinig denk ik, nooit eens een zak chips zoals andere kinderen wel krijgen. Maar ik heb mij vooral gefoucst op die 3 grotere maaltijden, maar blijkbaar zit er dan te veel tijd tussen.

Ik zelf was trouwens als kind nooit zo mager, wel slank maar nooit dun. Haar vader wel, dat was ook zo'n wandelend skelet op zijn 7e.

Manda Rijn

Manda Rijn

20-11-2009 om 20:15 Topicstarter

Pham

bedankt voor je link !

amk

amk

20-11-2009 om 20:54

Tussendoortjes

en dan vooral gezonde zijn gewoon heel belangrijk voor kinderen. Wij volwassenen moeten vooral ons lichaam alleen onderhouden, kinderen moeten ook groeien en dan heb je verhoudingsgewijs natuurlijk meer nodig.

Op de bso van mijn dochter krijgen ze na de lunch (warme maaltijd) als ze binnenkomen drinken en fruit, en rond 5 uur nog eens drinken met een kleine snack en dan tussen 6 en 7 een broodmaaltijd. Dat is een ritme dat ik zelf ook ongeveer aanhoud. Misschien ook iet voor je dochter?

Blikspoes

Blikspoes

20-11-2009 om 22:45

Smoothie

Ik maak met de blender vaak smoothies en doe er voor mijn zoontje dan ook vaak mango, banaan en druiven door. Daar zitten wat meer calorieën in.Ondanks dat hij een matige eter is gaat dat er vlot in (met een rietje)
Als hij brood eet geef ik hem een halve boterham extra.
In zijn overblijftrommetje gaat een klein yoghurtje extra. Doe ik tussen de middag ook vaak: na de boterham nog een klein "danoontje".Alle beetjes helpen.

Verder gebruik ik voor hem volle producten en vaak roomboter. Ik geef hem 's ochtends vaak pap met volle melk. Verder zorg ik dat ik altijd wel een tussendoortje in mijn tas heb zitten bijv. een pakje drinken en een paar biscuitjes.
Door zijn warme eten doe ik soms een theelepeltje olijfolie.
Sinds dit beleid is hij 2 kg aangekomen in een paar maanden tijd.Hij zat ook steeds net onder het normale gewicht.

groetjes Blikspoes

Chantelle

Chantelle

20-11-2009 om 22:56

Kinderarts

Mijn kinderarts (zoontje is niet zo lang) gaf aan dat kinderen (zeker kwakkelkinderen) eigenlijk veel meer gebaat zijn bij volle zuivelproducten en roomboter dan tot nu toe wordt aangenomen. In roomboter zaten veel bouwstoffen. Ik had er wat weerstand tegen, maar zoonlief krijgt nu inderdaad roomboter op zijn brood. Chips, snoep, pizza's, chocopasta etc lijken mij niet de goede manier om aan te komen. Kinderarts heet van der/den/de Gaag, ze is op dit onderwerp gepromoveerd.

Voedzame tussendoortjes

Ik zou zeker geen chips of extra snoep geven. Aan die calorieen heeft je dochter niets. Als ze honger heeft om 5 uur kun je haar beter een boterham geven of een plak ontbijtkoek (met boter). Mijn kinderen eten rond die tijd vaak een cracker met pindakaas (wij eten pas om 7 uur). Daar zitten bouwstoffen in die ze nodig hebben. Aan zout en suiker hebben ze niets.

Groet,
Pina

picobello

picobello

24-11-2009 om 13:01

Ervaring

bij ons is als dochter weer veel afgevallen is, moe is edd krijgt ze extra drankjes en toetjes zoals fortim*l ect.Zo krijgt ze extra calorieen binnen en de voedingsstoffen die ze nodig heeft. Als ze weer bijgekomen is bouwen we dit weer af. Doordat ze vaak moe is heeft ze geen zin meer in eten en die drankjes gaan er makkelijk in.

Verder proberen we dat ze vaker eet, veel fruit ect wat al eerder genoemd is.

Wat bij ons ook wel helpt is om er zo weinig mogelijk aandacht aan te besteden, meestal eten de kinderen net genoeg of zelfs meer dan je denkt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.