Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Ze wil maar niet gaan slapen

Dochter van bijna vijf heeft drie schoolweken achter de rug en toeval of niet, ze gaat maar moeilijk slapen 's avonds. Ze blijft maar spoken, uit bed komen en wil steeds spelen. In de vakantie mocht ze na het verhaaltje nog even spelen maar we hebben dat in de laatste vakantie afgebouwd, maar kennelijk zonder succes. Meestal draait het uit op boos worden en moeten we een aantal keer naar haar toe voordat ze op bed gaat liggen. Ze is nu ook weer net pas stil en morgen begint de dag weer met driftbuien om niets, gemekker met aankleden en gedoe aan de ontbijttafel. Om niets ontploft ze en ik merk aan mezelf dat ik zelf ook een heel kort lontje heb. 's Nachts wordt ze ook weer een of meerdere keren wakker en dus rust ik ook niet uit.
Ze is vaak al op woensdag moe maar bij haar uit zich dat in erg druk gedrag, ze luistert slecht en we kunnen gewoon geen afspraken maken, voor zover dan kan met een kleuter.
Ik weet even niet meer hoe ik dit gedrag moet veranderen en zie nu alweer tegen morgenochtend op.
Ik zoek even herkenning en gouden tips! Wie heeft ze? Ik ben er klaar mee dat zij de sfeer in huis bepaalt en ik niet weet hoe ik dat moet omdraaien...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Valkyre

Valkyre

04-09-2011 om 21:39

Herkenning

Het lijkt wel of je Copy Paste hebt gedaan met mijn hoofd, Chris! Nou ja, Spruitje wordt 's nachts niet vaak wakker, maar verder echt precies hetzelfde verhaal. Je kunt in "mijn" draadje lezen dat hij echt verschrikkelijk druk is en zichzelf enorm voorbij loopt. Laatst was hij ook tot 21.45u wakker, en eigenlijk elke avond slaapt hij na achten pas, en dat is rijkelijk laat. Dus elke ochtend drama, en 's middags druuuuuuuuk. Irritant!

Tips, tja. Spruitje is nog vier, dus hij blijft voorlopig op woensdag thuis. En we gaan een dag BSO minder doen, ik werk dus minder nu (eigen bedrijf, dus dat doet wel even pijn in de portemonnee).

Verder zo weinig mogelijk drukte. Wel spelen met vertrouwde vriendjes, maar niet te lang. Structuur in het weekend. Vroeger eten, rustig badderen zonder haast en vroeger in bed leggen (Spruitje is om half acht al over zijn slaap heen).

En verder wens ik je heel veel sterkte. I feel your pain...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Herkenning!

Hoi Chris35,

Ik herken dit verhaal helemaal! Onze dochter is 5 jaar, maar sinds school valt ze maar moeizaam in slaap en afgelopen nacht liep ze ontzettend te spoken en er uit en huilen en ook heel onrustig slapen.

En wat je ook zegt of vraagt het is niet goed. Ze wordt snel boos en ze huilt ook erg snel. Ik ben ook erg moe merk ik dus ik moet op mijn tellen letten anders ontploffen we allebei nog.

Ik probeer het als een fase te zien en weer eens een lesje in geduld hebben, maar ik wordt er wel een beetje wanhopig van. Ik hoor wel meer moeders en vaders in de omgeving met dit zelfde probleem. Gedeelde smart is halve smart zullen we maar zeggen.

Sterkte ermee hoor.

Groetjes Muppet

Oh yes

Hier ook!

Hoort het bij het eind vd zomer, begin school, nieuwe situatie.. Hier een bijna 5 jarige die in bed sowieso nog tijden bezig is en vaak ook oergeluiden, gejengel en gedoe voor hij Eindelijk knockout is..

En na school niet te harden, enorm afreageren op Moeder, het Meubelstuk
Hij gaat maar 4 ochtenden en ik aarzel of ik op woensdag opvang voor hem zal regelen - rust voor mij maar nog meer spannig voor hem.. Beu.

Dus je bent iig noet de enige!!!

Succes met ademhalen en dergeljjke..

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Valkyre

Valkyre

05-09-2011 om 20:53

Hij slaapt net

En hij lag er om 19.15u in! Gek worden we ervan. En maar roepen "ik kan niet slapen! Ik wil niet alleen slapen!" Zucht. Ik weet 't ook even niet meer.. Eerst maar eens de problemen op school aanpakken.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Chris35

Chris35

05-09-2011 om 22:08 Topicstarter

Gedeelde smart.......

maar ja, de kids en hun buien blijven......vanmorgen met aankleden een halve driftbui (godzijdank was het niet mijn beurt haar aan te kleden.....)
Vanmiddag ging van de BSO na enig aandringen mee naar huis ( kleurplaat was nog niet af) en omdat het nogal waaide buiten, wilde ik helpen mer de mouw van haar jas en oepsie, driftbui tot aan huis toe, is maar drie minuten lopen, maar toch.....een paar keer mepte ze me op mijn rug en ik heb toch maar ff duidelijk gemaakt dat dát niet de bedoeling is. Thuisgekomen ben ik meteen naar boven gelopen en hasr in haar sop gaar laren koken bij papa, die al bijna niet meer opkijkt van deze ellende. Hij was het na even aankijken ook beu en heeft haar naar haar kamer gestuurd waar ze lekker verder ging met krijsen. Na tien minuten hoorde ik haar echt huilen en auw roepen, dus ben ik maar naar haar toe gegaan. Even een gesprekje gehad en aangegeven dat het helemaal niet erg is als iemand je even wil helpen. Nou ja, het zal wel niet beklijven, maar het eten, het bad en naar bed gaan ging vrij kalm. Het was wel weer over half negen toen ze ging slapen. Ze lag toen dus al bijna een uur in bed......
Pfff, ik raak echt total loss van dit soort weken en verlang ik soms weer naar vroeger, hoe gek ik ook op haar ben.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

05-09-2011 om 22:53

Luisterboek

Mijn zoon komt ook slecht in slaap, maar luistert altijd naar een luisterboek (of 2, of 3) en blijft dan in elk geval wel rustig in bed liggen.

buzz

buzz

06-09-2011 om 14:30

Hier bijna het zelfde

in juli 4 geworden en nu ook 3 weken naar school, en ze is net een stuiterbal, ze is zo op haar plaats en was er zo aan toe, alleen houd het stuiteren niet op.
Gewoon kei hard doorgaan om wakker te blijven. Dat is voor broertje ook niet fijn die zijn slaap hard nodig heeft. Maar de oplossing is hier.
tandenpoetsen enz, verhaaltje, 1 lampje uit 1 klein lampje aan,
ik blijf naast je zitten, en jij probeerd een kwartiertje heel goed te gaan slapen. Niet meer spelen niet meer praten niet meer bewegen,
als je naar een kwartier nog niet slaapt mag je een kwartiertje met me spelen met de handpop en dan proberen we het opnieuw. Ook niet kijken of het kwartiertje al om is dat houd ik wel in de gaten (ik wijs aan waar de grote wijzer dan moet staan op mijn horloge)
Nou we hebben nog niet met de handpop gespeeld. (en doen het al 14 dagen zo) zodra ze rustig ligt is ze binnen 5 min vertrokken.
Je zou ook met een stickervel kunnen werken, dat doen ze bij een vriendinnetje, nu moet je gaan slapen als ik je niet meer hoor krijg je morgenvroeg een sticker, 7 stickers is een kadotje (kleinigheidje, stuiterbal haarspeldjes, sleutelhanger, verrassingsei) Daar werkt het ook heel goed, wie weet heb je er wat aan of kom je op een idee hierdoor.

buzz

buzz

06-09-2011 om 14:33

Oh wat ik wel ook doe

en wat ook helpt is voor het voorlezen nog ff praten.
Wat was het leukste wat je vandaag hebt meegemaakt wat het stomste, wil je nog iets anders vertellen, enz enz, ff kletsen 1 op 1.

Chris35

Chris35

06-09-2011 om 16:52 Topicstarter

Muziek

Vorig jaar kreeg ze voor haar verjaardag een radio/CD speler en die mocht ze aanzetten bij het slapen gaan. Soms luisterverhaaltjes, soms liedjes, maar de cd speler was na een half jaar al stuk en de antenne eraf gesloopt zodat er nog maar een paar zenders zijn die het doen.
Van de week radio maar aangezet en dat ging wel goed. Ik denk dat ik ergens nog wel een dergelijke radio/cd speler heb, die ik dan maar neer ga zetten. Die is dan niet roze, maar de cd doet het tenminste nog

Valkyre

Valkyre

06-09-2011 om 20:40

Rustige verhaaltjes/muziekjes?

Ik denk erover toch ook maar zo'n CD-spelertje aan te schaffen. Spruitje gaat lief slapen als we bij hem blijven, maar alleen in slaap vallen, ho maar. Maar dan nog rustige verhaaltjes/muziekjes... Wie heeft tips?

Spruitje heeft wel wat CDs, maar veel dingen zijn voor hem alweer te spannend voor het slapen gaan (sprookjes, dat soort dingen) of te druk (K3, alles met veel beat). Wie weet iets echt rustigs?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Chris35

Chris35

06-09-2011 om 20:54 Topicstarter

Jip en janneke

LuisterCD's, te koop bij de Hema. Leuk, korte verhaaltjes die rustig, bijna saai, worden voorgelezen. En cd's als Liedjes met een hoepeltje erom. Dat soort muziek werkt wel slaapverwekkend.
Dochterlief was daarstraks weer helemaal overstuur en boos en moest nog van alles en er zat alleen K3 in de speler(manlief begrijpt niet altijd dat je niet alle battles moet aangaan en moet willen winnen) en nu is ze in slaap gevallen met een Sinterklaas CD met liedjes en verhaaltjes. Tja, de pepernoten liggen toch ook alweer in de winkel

Liedjes

Nu het hier toch om liedjes gaat: ik kan de CD's "Liedjes voor moeder en kind" aanbevelen, ondanks de foute titel. Die liedjes worden heel rustig gezongen, door éen zangeres (die ook zeer verstaanbaar zingt trouwens). Ook de begeleiding is bescheiden.

Ook voor overdag trouwens prima cd's voor kleine kinderen

Sterkte ermee

Temet

melle

melle

09-09-2011 om 18:40

Leuke verhaaltjes

Wat hier ook rustgevend werkt zijn de luisterverhalen van eric carle, rupsje nooitgenoeg, de krekel die niet tsjirpen kon enz. Heb het eerst een keer geleend bij de bieb, misschien ook een idee, kun je kijken wat bevalt en wat absoluut niet handig is.
groet melle

Chris35

Chris35

14-09-2011 om 20:33 Topicstarter

Nog steeds slecht slapen

Ik word er moedeloos van, want nog steeds gaat dochterlief veel te laat en slecht slapen. Inmiddels staat de cd-speler een dag of vijf op haar kamer maar dan is dit cd'tje niet goed en die is stom en die moet harder en die is te kort.
's Nachts wordt ze ook nog steeds wakker en wil dan spelen en zet dan de muziek weer aan en o wee als je dat verbiedt (hallooo, mag ik, om half vier.....). Inmiddels is ze een paar dagen ziek en heeft koorts maar zelfs nu slaapt ze slecht!
We hebben twee jaar terug melatonine geprobeerd, maar dat had nul effect. Heeft het zin om het nogmaals te proberen?
Ik wil dat ze slaapt en zelf ook weer een nacht kunnen doorslapen zonder er twee-drie keer uit te moeten!!

krin

krin

15-09-2011 om 08:57

Jakkes

Wat word je daar zelf ellendig van, ik weet het. Hier is het op miraculeuze wijze goedgekomen, na lang gerommel. Nou ja, miraculeus. Slechte nachten zijn vaak een gevolg van slechte dagen, in mijn ervaring. Dat hoef je niet eens te merken, maar als zoon slecht in zijn vel zit (door school meestal, in zijn geval), merk je dat gelijk in de nachten. Niet willen slapen en veel wakker worden, inderdaad. Nu gaat hij eindelijk redelijk lekker op school, en meteen slaapt hij beter.
Wat hier hielp, is vergelijkbaar met zo'n cd'tje, maar dan wat arbeidsintensiever (van cd's luisteren werd hij alleen maar wakkerder). Op slechte avonden praatte ik hem in slaap. Met een slaapverwekkend verhaal over dat hij in een hangmat lag, aan het strand, met tsjirpende krekels, het geruis van de golven, nou ja, vul maar aan. Of hij dobberde op een wolk, lag in een hemelbed... Voor die tijd zo nodig nog wat dingen uitspreken, ruzietejs bijleggen, en als ik het idee had dat zijn hoofd echt vol zat, gooide ik er meditatieve oefeningen in, zoals je gedachten in een ballonnetje stoppen en weg laten waaien. Zweverig, toegegeven, maar het werkte wel. Inmiddels hoef ik hem meestal alleen nog maar te preppen door hem virtueel in zijn hangmat te vleien en dan doet hij de rest zelf. Binnen vijf minuten is hij weg. Maar goed, daar dragen zijn minder stressvolle dagen dus ook aan bij.

Hanne.

Hanne.

15-09-2011 om 11:34

Suggestie

Ik lees het draadje net pas maar wat een (feest van) herkenning. Mij dochter (net 5) heeft dit slaappatroon al sinds ze 2/3 is.

Wij hebben uiteindelijk de conclusie getrokken dat het een avondmens is. Ze slaapt gewoon niet voor 20.30/21.00. Net als de jongste (1.5 jaar) Van deze kinderen verwachten dat ze om 19.00 gaan slapen is dus waanzin. Ik slaap ook niet als je mij om 20.30 in bed legt.

Vanaf dat moment hebben we het roer omgedraaid. Dus wel op een gewone tijd naar bed (rond 19.45) en dan mag je in je bed nog wat spelen/lezen of wat dan ook. Idem 's nachts. Zolang wij er maar geen last van hebben.

Wonderbaarlijk genoeg werkt dit als een tierelier. Ze gaat nogsteeds rond 21.00 slapen, maar nu zonder het gemopper, gezeur en gedoe (meestal dan). 's Morgens opstaan zal wel nooit haar ding worden, maar over het algemeen is ze ook redelijk uit bed te krijgen.

Zaken rond wat voor kleding ze aan wil en wat ze op brood wil regel ik tegenwoordig dus ook 's avonds. Dan is zij beter aanspreekbaar en voel ik de tijdsdruk wat minder.

Hanne.

Hanne.

15-09-2011 om 11:36

O ja

O ja, en ook 's nachts blijkt dit wonderbaarlijk goed te gaan. Ik weet dat ze best nog wel eens 's nachts wakker wordt (ze doet dan het bedlampje aan) maar blijkbaar valt ze weer in slaap. Ze valt mij er in iedergeval niet meer mee lastig.

amk

amk

15-09-2011 om 11:46

Hiernog een avondmens

Dochter is nu bijna 6, maar die heeft nog nooit voor 8 uur geslapen. Is ook lastig we eten ook laat (rond kwart voor 7)

Je kunt kinderen niet dwingen te slapen, dat lukt bij volwassenen ook niet. Je kunt ze wel leren de omgeving niet lastig te vallen.

Het bedritueel begint hier om 19:30 en om 19:55 sta ik buiten de slaapkamer. Zij 'leest' dan nog zeker een half uurtje. Als ze moe is is ze in 10 minuten vertrokken. Het licht doe ik uit als ik ga slapen (ergens tussen 12 en 1 of zo)

's morgens is ze dan gezelliger dan wanneer ik haar heel vroeg in bed leg. Ze wordt meestal rond kwart over 7 half 8 wakker, gaat dan naar het toilet. En gaat of spelen of vraagt of ze bij mij mag komen liggen. Afhankelijk van de dag mag dat of niet (weekend) Mag het niet gaat ze rustig spelen op haar kamer.

Chris35

Chris35

15-09-2011 om 12:10 Topicstarter

Slapen altijd al lastig

Tot de eerste echte schooldag (begin oktober vorig jaar) is ze een slechte slaper (geweest). Dus vanaf dag 1 op deze wereld al! Wat een slaapschuld heb ik opgebouwd. Je vindt uiteindelijk wel een overlevingsmodus, maar ik ben echt niet mezelf hoor. Sinds ze naar groep 1 ging, was het slaapprobleem voor het overgrote deel weg. Wel vooral op warme zomeravonden niet voor 10 uur gaan slapen, of soms zelfs 11 uur (en dan lig ik echt al in mn mandje hoor!)
Maar nu dus sinds vier weken is het weer doffe ellende (sinds dag 1 in groep 2). Ze mocht in de vakantie nog ff spelen maar hebben dat een week voor de vakantie afgebouwd. Zonder veel succes dus....Afgelopen nacht om half 5 wilde ze nog even haar lego afmaken! Met39 graden koorts nog wel....Vanaf dat moment heeft niemand meer geslapen en was het huilen, klieren etc. Avondmens? Ik denk het niet, want op woensdagmiddag is ze al bekaf van school en valt met eten bijna in slaap om daarna wel volledig op te leven. We eten rond zessen, vroeger kan niet. Ook niet laat dus.
Maar goed, nu slaapt ze zelden voor half 9, 9 uur én wordt 's nachts steeds wakker.

Hanne.

Hanne.

15-09-2011 om 15:42

Altijd vroeg wakker?

Ik ben wel benieuwd hoe het is met het wakker worden. Je schrijft dat ze van de week om 4.30 wakker was, maar is dat regel of uitzondering?

Als ik je problemen 's morgens hoor denk ik nl dat ze dan nog niet uitgeslapen is!

Heb je al eens een bedlampje met tijdsschakelaar geprobeerd? Werkte bij mijn oudste prima. Als het lampje uit is blijf je in bed en mag je niemand storen.

Chris35

Chris35

15-09-2011 om 16:04 Topicstarter

Hanne

In haar goede periode werd ze netjes door de lamp met schakelaar wakker, maar sinds een paar dagen mag ie niet meer aan, want fel. Een wekker mag ook niet (zucht). Vaak ga ik rond de wektijd naar het toilet met wat herrie en dan rent ze naar mijn bed (net doen alsof ik niets merk) en dan komt ze gezellig naast me liggen, maar de laatste tijd is het pet. Vaak valt ze nog in slaap na die nachtelijke spookpartijen maar dan is ze wat minder fit 's morgens. Ik kan er geen peil op trekken, maar moet nu wel wat verzinnen om het te doorbreken!

Hanne.

Hanne.

16-09-2011 om 10:00

Even meedenken

Even meedenken, wat ik uit je verhaal tot nu toe opmaak is dat ze

1) 's avonds laat gaat slapen
2) 's nachts loopt te spoken
3) 's morgens niet spontaan wakker wordt
4) overdag moe/ongezellig is
5) jij er inmiddels doorheen zit

Ik zou beginnen met dat laatste punt aan te pakken. Als jij fit bent kan je punten 1 t/m 4 ook weer veel beter handelen.

Daar was mijn tip voor het lampje ook voor bedoeld. Als het lampje uit is moet zij in bed blijven en zorgen dat ze anderen niet lastig valt. Dus lezen of van mijn part met de poppen/lego in bed spelen is prima, als jij er maar geen last van hebt.

En in de tussentijd strijdpunten in het ochtendritueel zo veel mogelijk beperken. 's Avonds kleding uitzoeken (misschien ook wel al het brood smeren).

Ik zeg niet dat het een garantie voor succes is, maar hier maakt het het leven een stuk prettiger. Gister avond is mijn dochter rond 21.30 gaan slapen, en ik weet dat ze vannacht wakker is geweest want het bedlampje stond weer aan. Maar ik heb geen strijd hoeven voeren (waardoor we uit de negatieve spiraal zijn gekomen) en heb zelf de hele nacht kunnen slapen.

anna

anna

17-09-2011 om 02:14

Is dit iets?

Of is ze daar te oud voor? Werkt heel goed bij een vriendin van mij.. anyway:


http://www.youtube.com/watch?v=6m4CgEEeQHk&feature=youtube_gdata_player

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Valkyre

Valkyre

17-09-2011 om 15:45

Hier ook

Slaapdrama's deze week. Het is wel volle maan geweest, maar om daar nou elke ochtend tussen half zes en zes voor wakker te worden... Ik zit er ook even he-le-maal doorheen, en zie nu al huizenhoog op tegen de wintertijd - straks wordt-ie om half vijf wakker!

Geen tips, sorry, maar wel medeleven dus - veel sterkte!

Oh ja, we gaan een leeslampje installeren, en proberen hem te leren dan in vredesnaam maar in bed te "lezen" tot hij weer slaperig wordt. Liever zou ik hebben dat hij zichzelf traint om gewoon weer in slaap te vallen, maar op dit moment ben ik al blij als ik van elf tot half zeven kan slapen. Zucht.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Chris35

Chris35

18-09-2011 om 19:07 Topicstarter

Reactie

Hanne, je hebt alle punten goed. Aan punt 5 kan ik weinig doen, of ik moet een week elders gaan vertoeven om bij te slapen
Anna, wat een leuk ding! We hadden 2 jaar terug een soortgelijke wekker; olifant met ogen dicht 's nachts, maar dat ding deed het niet.
Nu staat lamp uit en wek ik haar(als ze nog niet wakker is).
Punt is nu dat ze al een week ziek is en veel wakker worst door hoesten en koorts, dus eerst maar uitzieken en dan maar zien of het veranderd is.
Vanmorgen wel een record uitslapen behaald: kwart voor tien!!!! Maar ze had vannacht vreselijk liggen zweten en koortsen, dus dat zal ook aardig hebben meegewerkt.

Hanne.

Hanne.

19-09-2011 om 15:41

Punt 5

< < Hanne, je hebt alle punten goed. Aan punt 5 kan ik weinig doen, of ik moet een week elders gaan vertoeven om bij te slapen >>

Als dat de oplossing is, waarom zou het niet kunnen? (Er vanuitgaande dat je een thuis slapende partner hebt). Of anders haar een paar nachten uitbesteden.

Overigens zijn de tips die ik geef ook juist bedoeld om punt 5 aan te pakken. Ze is 5, en kan zich 's nachts prima redden zonder jou wakker te maken! (ziek zwak en misselijk uitgezonderd). Dat zal ze vast niet van de ene op de andere dag door hebben, maar het zou moeten lukken (desnoods een beloning voor iedere nacht dat het lukt). Haar slaapprobleem los je daar niet mee op. Het jouwe wel

Mover

Mover

19-09-2011 om 17:42

Geen last hebben

Ik zou me vooral richten op het feit dat ze geen overlast moet geven aan de rest van het gezin. Als ze wakker is, of nog niet wil/gaat slapen, okee jammer dan, maar daar hoef ik geen last van te hebben, en 'snachts hoef ik niet OOK wakker te worden.
Dus, al dan niet met een lampje of een klok met gekleurde stikkers op de kwartieren (als de grote wijzer bij groen staan en de kleine bij blauw dan mag je naar mama toe, bijv.), ze blijft op haar kamer vanaf het moment dat het bedtijd is, tot het moment dat 's ochtends de wekker gaat. En ze maakt de anderen dus ook niet wakker. En dus ook 's nachts geen muziek aan.
Het zijn fases, dat weet iedereen, maar ze duren soms zooooooo lang
Sterkte ermee.

Chris35

Chris35

26-09-2011 om 15:34 Topicstarter

Voorzichtige update

Dochterlief is inmiddels genezen van haar week flink ziekzijn en al 3 nachten zonder hoesten kunnen doorslapen (en ik dus ook
Ze is wel nog steeds erg moe en heel erg prikkelbaar. Laatst heb ik in blinde paniek een vriendin gebeld (ze was godzijdank thuis) omdat het verschrikkelijk mis dreigde te gaan tussen dochter en ik. Gelukkig kon ik haar bij mn vriendin parkeren om beiden ff af te koelen.
Nu zullen jullie wellicht denken "wie is hier nou de volwassene", maar als je al moe en futloos bent en je wordt tot het ergste getergd door een opstandige, krijsende, woedende kleuter, dan voel je je ff niet de volwassene, de wijze. Ik niet iig. Ik verschrompel tot een nietig wezentje wat het liefst wegkruipt. Soms denk ik dat ik rijp ben voor therapie. Omdat ik mijn kleuter niet aankan. Ik begin me werkelijk af te vragen of het echt wel een fase is...

krin

krin

26-09-2011 om 15:39

Ja, dat is het

Het is een fase. Bij haar en bij jou
Kies een mantra: Het is een fase. Het is niet persoonlijk. Dit gaat over. Ze is wel lief. Ik ben geen slechte moeder. Ik hoef hier niet kwaad om te worden, ik hoef alleen maar te zorgen dat ze ophoudt (die werkte bij mij, in combinatie met 1 & 2). Andere mensen kunnen het lijstje vast nog aanvullen.
Diep ademhalen. Heb vertrouwen. En sterkte.

Valkyre

Valkyre

26-09-2011 om 18:57

Volgens mij

is op tijd om hulp vragen het toppunt van goed ouderschap. Respect hoor! Ik heb best weleens tegen Spruitje geschreeuwd als ik het niet meer trok - niet echt productief natuurlijk.. Maar ja, iedereen heeft weleens van die momenten, toch? En dan is ons Spruitje nog niet eens zo'n pittig kind..

Heel veel sterkte weer, Chris! Diep ademhalen...

Oh ja, ik heb soms behoefte aan wat meer ongestoorde tijd voor mezelf. Hoe doe jij dat? Ik ga regelmatig in m'n eentje bij vrienden eten, of borrelen ofzo. Of ik sluit me 's avonds een uur (of twee) op in de badkamer - lekker een boek lezen in bad. Of een keertje tijdens schooltijd doelloos door de stad dwalen of een dutje doen (als je genoeg vrije dagen hebt). Hoe dan ook, ik hoop dat je dat kunt regelen. Jezelf weer opladen, rust nemen. Anders wordr het lontje alleen maar korter (weet ik uit ervaring...).

Sterkte weer!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.