Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

29-10-2022 om 09:49

Zelf kleding kiezen?

Gisteren ging zoon met zn moeder winkelen maar ze hebben niks gekocht en kwamen allebei boos terug, want niks van wat moeder voorstelde was leuk en hij wil zelf kiezen maar alles wat hij zelf aanwees vond zij lelijk en wilde ze niet kopen, dus uiteindelijk hebben ze niks gekocht. Hij is 7 jaar, vanaf welke leeftijd laat je kinderen zelf kiezen zonder bij te sturen?


In de tijd dat ze overal nog binnen een seizoen uit groeiden bepaalde ik wel in welke winkels er gekocht ging worden.  H&M,  C&A, V&D, Hema, Zeeman en soms wat Primark. De esprit en mcGregor sloegen we als winkel gewoon over.  
In die zin was het wel ik betaal dus ik bepaal maar binnen de winkel hadden ze binnen de gestelde regels vrije keus.  Geen doodshoofden en geen rare teksten. Dus dochter koos toen ze 11 wasvoor het 50 jarig huwelijk van opa en oma voor een knalgele broek met een felblauw shirt waar een tekst op stond in het Engels die kort gezegd anders zijn is leuk betekende. 
Vond ik het setje bij haar passen?  Ja! 
Vond ik het leuk staan bij haar? Ja!
Vind ik de kleding echt mooi, van goede kwaliteit?  Nee! 
Ik heb wel de pas in het pinapparaat gestoken.  Op een dag waar ze heel lang sociaal zou moeten doen met allemaal ooms en tantes van mijn man en alleen haar jongere broer als generatiegenoot had mocht ze van mij iets aan waar ze zich zelfverzekerd in zou voelen. Het arme kind had en heeft zo'n hekel aan dat soort feestjes. 

Index224 schreef op 29-10-2022 om 16:35:

[..]

Maar die associaties maken mensen zelf. Ik vind een naveltruitje echt niet per se ordinair, sltterig of wat dan ook. Met een hoge pantalon en een blazer bijvoorbeeld vind ik een naveltruitje heel classy. Dat is mijn mening en een ander kan dat heel ordinair vinden. Zoveel meningen zoveel smaken.

Wat ik er van vind is bij ons ook niet van belang, wel wat de klant er van vind of de afdeling veiligheid.

Onze klanten zijn niet 'hip en happening' die zijn conservatief en vaak buitenlands daar houden we rekening mee.

Ysenda schreef op 29-10-2022 om 17:29:

[..]

Wat ik er van vind is bij ons ook niet van belang, wel wat de klant er van vind of de afdeling veiligheid.

Onze klanten zijn niet 'hip en happening' die zijn conservatief en vaak buitenlands daar houden we rekening mee.

Oke, gelukkig is dat bij ons anders. 

Index224 schreef op 29-10-2022 om 17:52:

[..]

Oke, gelukkig is dat bij ons anders.

Ik verwacht dat bij elk bedrijf veiligheid boven uiterlijk gaat.

Battle-Royale schreef op 29-10-2022 om 11:36:

[..]

Ja dat stiksel waar de zakken en lussen zijn vastgestikt, bij blauwe spijkerbroeken meestal met bruin garen, vind ie echt supergoor, en ik begrijp dat want ik heb dat probleem ook maar heb me er op een bepaalde leeftijd overheen gezet. Maar hij heeft het ook met mouwen, lange pijpen, viezige stofjes enzovoort enzovoort.

Ik begrijp dat het je nu niet lukt om echt te gaan winkelen, maar volgens mij begrijp jij wel beter dan zijn moeder dat hij ‘eigenwijze’ eisen stelt aan kleding. Ik zou dat niet negeren. Op de een of andere manier stoort het hem kennelijk en trekt het negatieve aandacht. Dat is toch ook niet fijn bij kleding. Die moet prettig zitten en je moet je er fijn in voelen. Kun je niet eens online met hem proberen te shoppen? En is het dan misschien handig om eens samen te onderzoeken wat hij wel wil, wat hij mooi, fijn en rustig vindt, in plaats van wat hij allemaal niet wil en waar hij onrustig en narrig van wordt. Oftewel: wat stoort hem zo in de dingen waar hij van gruwelt? Kom je dan bijvoorbeeld uit bij een eenvoudige chino van zachte katoen en een bepaald model shirt zonder print? Ik noem maar iets hoor, pel het eens af en probeer uit te komen bij wat hij dan wel prettig vindt. Dat lijkt me op den duur succesvoller dan proberen af te dwingen dat hij iets aantrekt waar hij weerstand tegen heeft. 

Zo snel als ze een mening kregen, zeg maar kort nadat ze gingen lopen. Het was de battle niet waard. Geldverspilling ook, want ze droegen het toch niet.
Voorwaardes: 
- budget per kledingstuk
- geen naveltruitjes tot je +80e(😄)
- het moest passen.

dochter (9jaar) kiest grotendeels zelf. Ik koop niets als ze er niet bij is (want als het niet lekker zit, trekt ze het niet aan). 

Ik bepaal wel in welke winkels we kijken, of het in het seizoen past en of het item nodig is. Blote-buiken-truitjes mogen, maar alleen als er een hemdje onder gedragen wordt (soms hebben dat soort shirtjes bijpassende hemdjes).  

Ze mag zelf bepalen welke combinaties ze aantrekt. Ik geef wel aan of het warm of koud weer wordt. Dat geldt ook voor de schoolfoto. Schoolfotograaf gaf aan dat achtergrond grijs zou zijn dat jaar, dus felle kleuren gevraagd. Dat nam ze letterlijk, met felle neon kleuren, maar dat paste wel bij haar. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

29-10-2022 om 21:36

Mija schreef op 29-10-2022 om 20:10:

[..]

Ik begrijp dat het je nu niet lukt om echt te gaan winkelen, maar volgens mij begrijp jij wel beter dan zijn moeder dat hij ‘eigenwijze’ eisen stelt aan kleding. Ik zou dat niet negeren. Op de een of andere manier stoort het hem kennelijk en trekt het negatieve aandacht. Dat is toch ook niet fijn bij kleding. Die moet prettig zitten en je moet je er fijn in voelen. Kun je niet eens online met hem proberen te shoppen? En is het dan misschien handig om eens samen te onderzoeken wat hij wel wil, wat hij mooi, fijn en rustig vindt, in plaats van wat hij allemaal niet wil en waar hij onrustig en narrig van wordt. Oftewel: wat stoort hem zo in de dingen waar hij van gruwelt? Kom je dan bijvoorbeeld uit bij een eenvoudige chino van zachte katoen en een bepaald model shirt zonder print? Ik noem maar iets hoor, pel het eens af en probeer uit te komen bij wat hij dan wel prettig vindt. Dat lijkt me op den duur succesvoller dan proberen af te dwingen dat hij iets aantrekt waar hij weerstand tegen heeft.

Ze heeft vandaag nieuwe kleren online gekocht, die chino broeken inderdaad en wat nettere joggingbroeken. Hij kan ook niet echt uitleggen waar zn afkeer vandaan komt maar hij wil niet dat die stiksels zijn vel aanraken. Ik heb zelf ook rare dingen dus ik vind dat niet zo’n probleem. Maar dat moeilijk doen om lange broeken vind ik wel een probleem in de winter.

Battle-Royale schreef op 29-10-2022 om 21:36:

[..]

Ze heeft vandaag nieuwe kleren online gekocht, die chino broeken inderdaad en wat nettere joggingbroeken. Hij kan ook niet echt uitleggen waar zn afkeer vandaan komt maar hij wil niet dat die stiksels zijn vel aanraken. Ik heb zelf ook rare dingen dus ik vind dat niet zo’n probleem. Maar dat moeilijk doen om lange broeken vind ik wel een probleem in de winter.

In de winter heb je inderdaad wel lange broeken nodig ja. Daar kom je in dit koude kikkerland niet onderuit. Mooi dat er iets gevonden is wat hij hopelijk wel prettig vindt zitten. 

Bakblik schreef op 29-10-2022 om 15:40:

[..]

Hier ook niet echt seizoenen, de kleding die gekocht wordt is redelijk universeel. Alleen shirts met lange mouwen koop je in september/oktober en korte mouwen in het voorjaar. 

Hier een kind dat altijd een tshirt draagt. Zomer of winter.

Irregular_Choice schreef op 29-10-2022 om 16:09:

Zolang ik betaal, moet ik het ook leuk vinden. En dat werkt prima! Dochter is bijna 11 en we vinden altijd kleding die we beide leuke vinden dus op deze manier gaan we gewoon door.

Kind hier is bijna 20 en ik betaal nog steeds voor zijn kleding, maar ik hoef het echt niet leuk te vinden hoor.

Ik heb nooit een veto uitgesproken over kleding, wel over het moment van dragen. Ook nooit iets verboden qua print of wat dan ook. Vanaf een jaar of 3 was er al een hele eigen smaak en gingen bepaalde kledingstukken echt niet meer aan.

Aan de ene kant was hij altijd al heel makkelijk, zolang het fijn zit is het al goed. Aan de andere kant, had iemand uit de klas hetzelfde aan, dan trok hij het niet meer aan naar school. 

Battle-Royale schreef op 29-10-2022 om 21:36:

[..]

Ze heeft vandaag nieuwe kleren online gekocht, die chino broeken inderdaad en wat nettere joggingbroeken. Hij kan ook niet echt uitleggen waar zn afkeer vandaan komt maar hij wil niet dat die stiksels zijn vel aanraken. Ik heb zelf ook rare dingen dus ik vind dat niet zo’n probleem. Maar dat moeilijk doen om lange broeken vind ik wel een probleem in de winter.

Ik wil kleding niet voelen, ik heb verder geen stempel of diagnose, ik vind het gewoon een rotgevoel. Ik heb ook altijd plekjes dor schuring, m'n huid is denk ik gewoon gevoelig. Dus wat dat betreft snap ik m wel en zou ik daar ook gewoon in meegaan; het kan erg afleidend zijn en voor negatieve prikkels zorgen.

Als je naar de winkel gaat kan je gewoon afspraken maken over welk type kledingstuk gekocht moet worden toch?

Dat je het lastig vindt dat je kind niet jouw smaak heeft snap ik maar je kan prima aangeven dat hij al genoeg korte broeken heeft en nu een lange moet hebben en daar gericht naar zoeken.

Onze kinderen van 3 en 5 jaar zoeken al lange tijd hun eigen kleding uit. Aan het begin had ik de afspraak dat ik of de boven of onderkleding uit zocht en kind ander deel, puur zodat het bij elkaar past.
Nu hebben we de afspraak dat het passend moet zijn bij het weer en dat je geen mayo aan mag zonder dat er een rok of jurk overheen zit.

Overigens geen problemen met korte broeken als het frisser is maar niet als je die alleen aan doet omdat je die mooi vindt en na een half uur buiten spelen weg wil omdat je het te koud hebt.

Ik weet dat er een tijd moet zijn geweest dat mijn dochter niet zelf bepaalde wat ze aandeed, maar ik kan het me al niet meer herinneren. Ze had al heel vroeg een eigen wil, en ik vond het het drama niet waard. We gaan nu samen winkelen (ze is volgende maand 4), maar ik stuur nog wel. Ik laat haar vaak kiezen uit een paar opties. Anders zou ze alleen maar met Paw Patrol ondergoed thuiskomen. Verder heeft ze een vrij simpele en conservatieve smaak (joggingbroeken, leggings, t-shirts, donkerblauw, donkergroen), dus het is ook niet of ik er ooit over kan vallen. Maar alle lieve jurkjes en strikjes waar ik enthousiast van werd heeft ze nooit aan gewild, dus die zijn ongedragen naar mijn schoonzus gegaan (mijn nichtje heeft er wel plezier van - dat is echt nu al een prinsesje).

Wat niet is, kan nog komen natuurlijk. Ik ben benieuwd of dochter op school de voorkeuren van de andere meisjes gaat overnemen en opeens ook een glitter-tutu aan wil. 

Mija schreef op 29-10-2022 om 21:48:

[..]

In de winter heb je inderdaad wel lange broeken nodig ja. Daar kom je in dit koude kikkerland niet onderuit. Mooi dat er iets gevonden is wat hij hopelijk wel prettig vindt zitten.


Ik weet dat ik mezelf herhaal maar Euh - nee, niet iedereen heeft die nodig. En dat is nog los van een klimaatcrisis waardoor het hier misschien niet meer gaat vriezen of geen koud kikkerland meer is. 

Ga van jouw koudebeleving niet die van hem maken. Grote groepen Britse jongens (zoals de kroonprins) dragen tot hun 12e altijd een korte broek. Je kunt je kind vast uitleggen dat 1 lange broek handig is om op feesten en begrafenissen gedoe en gez.k te voorkomen. Maar er zijn dus echt meer mensen zoals ik die ook bij 5 graden korte mouwen/pijpen prima vinden. En die smelten bij de gedachte aan een trui én jas, dikke sokken én een lange broek. Juist in de leeftijd van dit kind is het mooi om te ontdekken wat je zelf voor type bent, ipv dat je blindelings de mening van je ouders opvolgt. 

Biebel schreef op 30-10-2022 om 01:11:

[..]


Ik weet dat ik mezelf herhaal maar Euh - nee, niet iedereen heeft die nodig. En dat is nog los van een klimaatcrisis waardoor het hier misschien niet meer gaat vriezen of geen koud kikkerland meer is.

Ga van jouw koudebeleving niet die van hem maken. Grote groepen Britse jongens (zoals de kroonprins) dragen tot hun 12e altijd een korte broek. Je kunt je kind vast uitleggen dat 1 lange broek handig is om op feesten en begrafenissen gedoe en gez.k te voorkomen. Maar er zijn dus echt meer mensen zoals ik die ook bij 5 graden korte mouwen/pijpen prima vinden. En die smelten bij de gedachte aan een trui én jas, dikke sokken én een lange broek. Juist in de leeftijd van dit kind is het mooi om te ontdekken wat je zelf voor type bent, ipv dat je blindelings de mening van je ouders opvolgt.

Ik vind het niet alleen mooi dat kinderen zichzelf ontdekken (mijn dochter was daar heel vroeg mee en ik vond het alleen maar fantastisch mee te maken) maar ook heel gezond, nuttig en misschien wel noodzakelijk. 
Hoe eerder je jezelf leert kennen hoe meer voorsprong je dat geeft op een hoop gebieden. En als je dan ook nog daar aan toe mag geven van je omgeving dan heb je mi echt enorme mazzel. 
En experimenteren en miskleunen hoort daar echt wel bij en draagt er ook flink aan bij.
Toen kinderen erg klein waren was ik wel zo’n supermoeder dat ik toch een jas voor ze meenam als ze zelf beweerden die niet nodig te hebben. Maar erg lang heb ik dat niet gedaan. 

Ik genoot echt van iedere outfit die mijn kinderen uitzochten. (Hoewel zoon lang niet graag zelf uitzocht en dat nog moeilijk vindt) Ook van lelijke outfits. 
Ach, er lopen zoveel volwassen mensen slecht gekleed rond, waarom dan moeilijk doen bij een klein kind, echt ppffft. 
Ook bij volwassenen kan ik ‘slecht gekleed’ ook wel schattig, aandoenlijk, grappig of gewoon leuk vinden trouwens. 

Mijn kinderen zijn nooit mijn aankleedpoppen geweest en regels zijn er dan ook nooit geweest. Dochter zelf had wel enorm veel ‘regels’ en was enorm kieskeurig. Ik stopte er ook snel mee kleding voor haar te kopen (toch altijd net niet goed genoeg) en ze kreeg al op zeer jonge leeftijd kleedgeld omdat ik het zat was.

Ze kleedt zich inmiddels super vind ik. En ze probeert het zo low budget mogelijk te houden, vind ik ook erg leuk. 
Ze draagt vanalles. Van heel casual, heel bedekkend en wijdvallend tot vrij sexy en bloot, ja, ook genoeg naveltruitjes. Ik vind het allemaal even mooi bij haar. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.