Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

29-10-2022 om 09:49

Zelf kleding kiezen?

Gisteren ging zoon met zn moeder winkelen maar ze hebben niks gekocht en kwamen allebei boos terug, want niks van wat moeder voorstelde was leuk en hij wil zelf kiezen maar alles wat hij zelf aanwees vond zij lelijk en wilde ze niet kopen, dus uiteindelijk hebben ze niks gekocht. Hij is 7 jaar, vanaf welke leeftijd laat je kinderen zelf kiezen zonder bij te sturen?


Monika_Geller schreef op 29-10-2022 om 15:33:

[..]

Ja, terecht punt, maar dan moet je ook alle mannen en jongens op straat meenemen die dingen roepen/fluiten etc. Sommige kleding heeft een bepaalde associatie in de samenleving en het is aan een student(e) of hij/zij daar een probleem mee heeft of niet. Maar dan moet het wel zo zijn dat iemand überhaupt weet wat voor associaties anderen bij die kleding hebben.

Natuurlijk, maar er zijn toch hele campagnes tegen straatintimidatie (waaronder fluiten, naroepen, etc) 

Battle-Royale schreef op 29-10-2022 om 15:31:

[..]

Wat mensen denken kun je niet controleren of sturen.

Ook dat. Dus lekker dragen wat je wil binnen de regels van school/werk/etc.  

Index224 schreef op 29-10-2022 om 15:35:

[..]

Natuurlijk, maar er zijn toch hele campagnes tegen straatintimidatie (waaronder fluiten, naroepen, etc)

Klopt. En die zijn totaal niet effectief.

Je kunt vinden dat iedereen moet alles accepteren en dat heel hard roepen, maar zo werkt de samenleving gewoon niet. 

Als iemand iedere dag in kleding, die niet misstaat in een nachtclub, op school verschijnt, is dat de keuze van de student. Maar ik wil wel weten of een student zich dan bewust is van de associaties die dit bij anderen oproept. Verrassend veel tieners hebben daar nog niet over nagedacht. Als ze geen probleem hebben met de associaties, vind ik het geen probleem. Vinden ze dat wel vervelend, dan kan het handig zijn om misschien wat andere items erbij te dragen. Het is niet zo dat je identiteit in e prullenbak als je andere kleren gaat dragen. Althans, ik mag hopen van niet, want dan is het zelfbeeld wel erg fragiel.

Valeria schreef op 29-10-2022 om 15:24:

[..]

Hoe werkt dat dan? Wij doen niet aan seizoenen. Hier dragen ze namelijk het hele jaar door dezelfde dingen. Op een frisse dag in de zomer dragen ze dezelfde lange broek als op een vriesdag in de winter. Idem voor een t-shirt met lange mouwen. Wat er nog past of aanwezig is, is dus vrij duidelijk. Het enige dat anders is, is de jas (maar ook met mate - ze zijn afgelopen jaar niet verder gekomen dan de softshell, de winterjassen zijn niet gebruikt). Ook korte broeken worden in de winter gebruikt, bij sporten.

Zijn er dan mensen die in juni of juli alle lange broeken weghalen of zo? En dan in spetember een nieuwe lading kopen die in januari niet meer past? Zoiets lijkt me zo inefficiënt.

Hier ook niet echt seizoenen, de kleding die gekocht wordt is redelijk universeel. Alleen shirts met lange mouwen koop je in september/oktober en korte mouwen in het voorjaar. Dus ik keek wat er nog lag/hing en bepaalde aan de hand daarvan wat er bij moest worden gekocht. Alles ligt het hele jaar in de kast. 7 jaar geleden heeft dochter haar laatste winterjas gekregen, die draagt niet meer dan een fleece-gevoerde softshell in de winter. 

Index224 schreef op 29-10-2022 om 14:47:

[..]

Dus omdat jij het vreselijk vind mag ze dat niet dragen. Bijzonder. Ik zou de regels van de school aanhouden. Als het van school mag en ze draagt dat het liefst, prima toch? Jammer dat je je eigen mening doordrukt. Ik draag ook graag naveltruitjes en ben blij dat ik dat lekker mag dragen ook naar mn werk.

Ik vraag me dan af wat voor werk je doet want kan me geen professionele organisatie bedenken waar dat kan.

Veiligheid, representatie, wij sturen stagiaires naar huis, nou ja we verwachten eigenlijk dat ze zelf wel weten dat dit niet kan.

Veiligheid als in dingen over je heen kunnen krijgen. Niet het gedrag van anderen.

Bakblik schreef op 29-10-2022 om 15:40:

[..]

Hier ook niet echt seizoenen, de kleding die gekocht wordt is redelijk universeel. Alleen shirts met lange mouwen koop je in september/oktober en korte mouwen in het voorjaar. Dus ik keek wat er nog lag/hing en bepaalde aan de hand daarvan wat er bij moest worden gekocht. Alles ligt het hele jaar in de kast. 7 jaar geleden heeft dochter haar laatste winterjas gekregen, die draagt niet meer dan een fleece-gevoerde softshell in de winter.

Nee, meedoen aan seizoenen werkt hier ook niet echt. Een koukleum en een die tot in hartje winter het liefst geen jas aan doet. Grappig dat het verschil zo groot kan zijn.

Gun je zoon de autonomie waar hij om vraagt. Bied hem wel alternatieven zodat hij van gedachten verandert, het voor handen is.

Zolang ik betaal, moet ik het ook leuk vinden. En dat werkt prima! Dochter is bijna 11 en we vinden altijd kleding die we beide leuke vinden dus op deze manier gaan we gewoon door.

Monika_Geller schreef op 29-10-2022 om 15:40:

[..]

Klopt. En die zijn totaal niet effectief.

Je kunt vinden dat iedereen moet alles accepteren en dat heel hard roepen, maar zo werkt de samenleving gewoon niet.

Als iemand iedere dag in kleding, die niet misstaat in een nachtclub, op school verschijnt, is dat de keuze van de student. Maar ik wil wel weten of een student zich dan bewust is van de associaties die dit bij anderen oproept. Verrassend veel tieners hebben daar nog niet over nagedacht. Als ze geen probleem hebben met de associaties, vind ik het geen probleem. Vinden ze dat wel vervelend, dan kan het handig zijn om misschien wat andere items erbij te dragen. Het is niet zo dat je identiteit in e prullenbak als je andere kleren gaat dragen. Althans, ik mag hopen van niet, want dan is het zelfbeeld wel erg fragiel.

Maar die associaties maken mensen zelf. Ik vind een naveltruitje echt niet per se ordinair, sltterig of wat dan ook. Met een hoge pantalon en een blazer bijvoorbeeld vind ik een naveltruitje heel classy. Dat is mijn mening en een ander kan dat heel ordinair vinden. Zoveel meningen zoveel smaken. 

Ysenda schreef op 29-10-2022 om 15:43:

[..]

Ik vraag me dan af wat voor werk je doet want kan me geen professionele organisatie bedenken waar dat kan.

Veiligheid, representatie, wij sturen stagiaires naar huis, nou ja we verwachten eigenlijk dat ze zelf wel weten dat dit niet kan.

Veiligheid als in dingen over je heen kunnen krijgen. Niet het gedrag van anderen.

Ik werk op kantoor in de marketingbranche. Wat ik hier boven al zei, met een blazer en een pantalon vind ik het heel chic staan. Sommige vinden het ordinair of 'niet kunnen'. Ieder zo zijn mening. Heel veel zichtbare buik vind ik niet prettig maar een beetje juist wel. Op kantoor mag het, en ik vind het leuk/prettig dus prima toch  

‘ik betaal dus ik bepaal’   Vind dat heel bijzondere les aan je kind.   Als je dochters vriend dat later ook zegt…..

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

29-10-2022 om 16:45

absor schreef op 29-10-2022 om 16:43:

‘ik betaal dus ik bepaal’ Vind dat heel bijzondere les aan je kind. Als je dochters vriend dat later ook zegt…..

Dan kun je deze les maar beter zo vroeg mogelijk leren aan je dochter lijkt mij.

Naveltruitjes mag mijn dochter (7) niet. Ik vind haar daar sowieso nog te jong voor. Die mag ze kopen tegen de tijd dat ze die zelf betaalt. En ik vind dat je niet alles in elke situatie draagt. Naar school en werk vind ik een blote buik niet acceptabel. Net als sportkleding (sportdag uitgezonderd), pyjama's, verkleedkleren (carnaval uitgezonderd), zwemkleding, of zonder broek. 

Battle-Royale schreef op 29-10-2022 om 16:45:

[..]

Dan kun je deze les maar beter zo vroeg mogelijk leren aan je dochter lijkt mij.

Ja zo kan je het ook zien.  😂

absor schreef op 29-10-2022 om 16:43:

‘ik betaal dus ik bepaal’ Vind dat heel bijzondere les aan je kind. Als je dochters vriend dat later ook zegt…..

Je dochter kan later ook zelf werken om kleding te kopen. En een partner is als het goed is haar gelijke, haar ouders niet. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.