Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

29-10-2022 om 09:49

Zelf kleding kiezen?

Gisteren ging zoon met zn moeder winkelen maar ze hebben niks gekocht en kwamen allebei boos terug, want niks van wat moeder voorstelde was leuk en hij wil zelf kiezen maar alles wat hij zelf aanwees vond zij lelijk en wilde ze niet kopen, dus uiteindelijk hebben ze niks gekocht. Hij is 7 jaar, vanaf welke leeftijd laat je kinderen zelf kiezen zonder bij te sturen?


Oei, lastig. Ik koop meestal wat en als ze aangeven dat het niet leuk is, gaat het terug. Ze zullen het ook echt niet gaan dragen, als ze het niet leuk vinden.
Bij mij mogen ze vanaf vier helpen kiezen. Vaak wordt het een compromis. Ze mogen iets kiezen wat zij leuk vinden (ik lelijk vind) en ik kies iets wat ik mooi vind en zij oké vinden. Vervolgens spreken we af dat beide items worden gedragen. Werkt tot dusver aardig, maar zelfgekozen kleren zijn wel favoriet.

ik heb zeer koppige kinderen en als ze iets niet leuk vonden of lekker vonden zitten trokken ze het ook echt niet aan. 

Ik gaf wel duidelijk grenzen aan. Geen kleding met doodshoofden en geen kleding met bijzondere teksten. Geen joggingbroeken naar school / oma. 

Dat werkte prima. Ze droegen wat ze zelf wilden en hebben nu allevier een eigen smaak.

Hier doen we het net zoals Monika_Geller. Er worden dingen gekocht die zij leuk vinden, en dingen die ik leuk vind (en zij ok). Wel wordt er rekening gehouden met wat ze al hebben, en welk seizoen het is. Dus geen dunne t-shirts voor in de winter, dan draag je een trui. En wat Plantenbak zegt: geen rare tekeningen en teksten op kleding. 

De kinderen zijn inmiddels 10 en 12, en het gaat prima. Wel moet ik zoon nu soms bijsturen qua kledingmerken. Sinds hij op de middelbare school zit heeft hij het over erg dure merken. Nou, nee dus. En bij dochter van 10 let ik er ook op dat topjes en broekjes niet te kort zijn. Ik weet dat het momenteel mode is, maar toch..

Ik ken weinig kinderen van 7 die kleding winkelen met hun oma een leuke ervaring vinden. Kleding winkelen (afgezien van online) is al erg voor de meeste kinderen. Wat ik meestal doe is online dingen kiezen en die laat ik aan het kind zien en zij vindt altijd wel een paar leuk. Of ik zeg ff deze winkel in (neeeee, stom) dan daarna ijsje halen. Ik denk dat oma een beetje is vergeten hoe zij zelf was op die leeftijd. 

Mijn zoon van 7 draagt alles wat ik voor hem koop en klaar leg. Hij heeft geen behoefte aan inspraak.

Mijn zoon van 5 is zeer kieskeurig. Hij kiest zelf zijn kleding uit de winkel (digitaal dan, ik stel een filter in met categorie en prijs range en dan is het aan hem). En hij kiest zelf s ochtends wat hij draagt. 

Mijn dochter van 4 kiest zelf s ochtends uit klaar gelegde setjes. 

Hier dus zeer verschillend per kind.

Sinds ze 3 is. Ik zou alleen dingen afkeuren met wapens of vulgaire teksten/scheldwoorden. Voor de rest mag alles. Het is haar kleding, niet de mijne.

Nu is het natuurlijk wel zo dat je bij een klein kind implicieter stuurt (o.b.v. winkel, budget, of filters op Marktplaats/Vinted etc.), maar dat zou ik dus steeds meer loslaten. Met 7 zou voor mij alleen het budget en de aanstootgevende prints criteria zijn.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

29-10-2022 om 10:09

Plantenbak schreef op 29-10-2022 om 09:57:

ik heb zeer koppige kinderen en als ze iets niet leuk vonden of lekker vonden zitten trokken ze het ook echt niet aan.

Ik gaf wel duidelijk grenzen aan. Geen kleding met doodshoofden en geen kleding met bijzondere teksten. Geen joggingbroeken naar school / oma.

Dat werkte prima. Ze droegen wat ze zelf wilden en hebben nu allevier een eigen smaak.

Zij legt de kleren die hij aan moet klaar omdat hij anders in een tshirt en korte broek en badslippers naar school gaat, dat is zoons favo outfit. Dus zij was kleren voor de winter aan het zoeken terwijl hij in het koopjesrek met zomerspul aan het snuffelen was.

Deze discussie ben je toch al wel eens eerder gestart? Mijn kinderen kiezen al zelf hun kleding vanaf het moment dat ze daar interesse in hadden. De een met 2, de ander een stuk later. Daar heb ik niets tot zeer weinig in gestuurd.

rebmaaviv schreef op 29-10-2022 om 10:06:

Ik ken weinig kinderen van 7 die kleding winkelen met hun oma een leuke ervaring vinden. Kleding winkelen (afgezien van online) is al erg voor de meeste kinderen. Wat ik meestal doe is online dingen kiezen en die laat ik aan het kind zien en zij vindt altijd wel een paar leuk. Of ik zeg ff deze winkel in (neeeee, stom) dan daarna ijsje halen. Ik denk dat oma een beetje is vergeten hoe zij zelf was op die leeftijd.

Mijn kind houdt echt van winkelen. Ik daarentegen niet. Zij staat dan in elk rek te neuzen, ik hang er dan verveeld bij. Zoals een stel waarin ik dan de sullige man ben zeg maar. 

Vaak gaat ze met haar vader op stap naar de kringloop, hoe de selectie dan loopt weet ik eigenlijk niet, maar ze komen altijd blij terug. 

dochter is inmiddels 15 en heeft een uitgesproken smaak. Het meeste vind ik ook leuk maar ik heb de beslissende stem want ik betaal
Soms kiest ze iets wat ik niet leuk vind maar wat wel oké is, dus niet te bloot of iets dergelijks, en dan mag het wel/toch want ze is wel haar eigen persoontje. 

Vroeger mocht ze vanalles passen in de winkel,  dat scheelde al veel en uiteindelijk werden we het altijd wel eens.

Met zoon deed ik vaak dat hij 1 item koos (bijvoorbeeld de broek) en dan koos ik het shirt erbij. Ook hij heeft een prima smaak nu (inmiddels volwassen)

Kind hier is vier en kiest haar eigen kleding zover het redelijk is qua maat en prijs. Meestal bestel of koop ik een selectie en dan pikt zij eruit wat ze leuk vindt. Soms kopen we ook spontaan iets in de winkel omdat ze het mooi vindt. Met bestellen hou ik rekening met wat ze leuk vindt (ze kijkt vaak mee naar de producten en geeft haar mening), niet zo zeer wat ik leuk vind maar ik vind eigenlijk alles wat zij kiest leuk omdat ik zie hoe blij ze er mee is. Soms vind ik iets leuk, maar zij niet en dan kopen we het niet. 

Het zijn haar kleren en zij moet erin lopen dus als zij er blij van wordt vind ik het goed. 

Ik vind het voor de zoon van TO zielig dat zijn moeder zo moeilijk doet daarover. 

ik kocht wat zij kozen. Heb dochters.  Andersom werkt niet en trekken ze toch niet aan, heb dat bij de eerste wel geleerd

En doodshoofden of rare teksten deden ze zelf ook niet dus er was nooit iets waar ik zelf enorm bezwaar tegen had

moeilijk was de fase toen oudste dochter absoluut alleen crocs aan wilde, zomer en winter, niets anders verdroeg ze.  Maar dat ging weer weg toen ze in groep 8 kwam en nu lacht ze erom. De ruzies die ik erover heb gehad zijn het niet waard geweest en bij de volgende kinderen heb ik dat soort dingen altijd losgelaten

Bijtje82

Bijtje82

29-10-2022 om 10:25

rebmaaviv schreef op 29-10-2022 om 10:06:

Ik ken weinig kinderen van 7 die kleding winkelen met hun oma een leuke ervaring vinden. Kleding winkelen (afgezien van online) is al erg voor de meeste kinderen. Wat ik meestal doe is online dingen kiezen en die laat ik aan het kind zien en zij vindt altijd wel een paar leuk. Of ik zeg ff deze winkel in (neeeee, stom) dan daarna ijsje halen. Ik denk dat oma een beetje is vergeten hoe zij zelf was op die leeftijd.

Moeder..

Battle-Royale schreef op 29-10-2022 om 10:09:

[..]

Zij legt de kleren die hij aan moet klaar omdat hij anders in een tshirt en korte broek en badslippers naar school gaat, dat is zoons favo outfit. Dus zij was kleren voor de winter aan het zoeken terwijl hij in het koopjesrek met zomerspul aan het snuffelen was.

Dat heb ik allang opgegeven. Los van het feit dat ik er ‘s ochtends nooit ben en haar vader het geen zak uitmaakt wat kind draagt en hoe haar haar zit, koos kind áltijd optie c als ik vroeg: doe je a of b aan? En als ik dan zei, ok, doe je c aan, dan moest het opeens toch optie a zijn. 

Bijtje82

Bijtje82

29-10-2022 om 10:36

Ik koop meestal online gewoon een berg en dan zijn de dames vaak helemaal blij en de knul haalt zijn schouders op en zegt dankjewel. 

Soms gaan we samen shoppen. Dan mogen ze ook zelf kijken. Maar meestal stuur ik nog flink bij. Oudste dochter gaat helemaal voor dierenprint en lelijke felle kleuren icm tule. Dat doen we dus niet. Dus die geef ik dan een keus tussen bepaalde dingen. 
Oudste zoon mag zelf kiezen, maar geen rare teksten, doodskop of olievlekkenprint of camo.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.