Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zelf naar de wc met vier jaar?

Hallo

Weet iemand hoe het zit wanneer een kind naar school gaat met zelf naar de wc gaan? Plassen kan mijn dochter al helemaal zelf, maar poepen en afvegen zie ik haar nog niet snel zelf doen. Ze wordt 4 in oktober.

Groetjes
Jeanette

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

09-05-2011 om 21:31

Verse kleuter

Je hebt in elk geval nog royaal de tijd om haar te helpen de overige toiletzaken te regelen. Komt vast helemaal goed, volgens mij hebben de meeste net 4-jarigen nog problemen met billen vegen.
Hier een verse kleuter die op de wc heel hard gaat zitten roepen "Ik ben klaaaaaaaar!". En dan rekent hij op assistentie. Geen idee hoe dat op school gaat, of er dan een juf heel hard komt aanlopen (denk het niet ). In elk geval, ik houd in mijn achterhoofd dat hij misschien iets minder fris thuis komt dan waar ik aan gewend ben en poets hem dan thuis een keertje vaker op (behalve vandaag dan, hij viel om 17.45 met alle schoolvervuiling er nog aan op de bank in slaap na een lange schooldag+BSO dus dat oppoetsen komt morgenochtend wel).

Ophouden

Dochter kon en kan het niet op school en houdt het op. Een enkele keer heeft ze buikpijn als ze thuiskomt en moet dan snel naar de toilet, verder nooit een probleem geweest dan dat ik me dan zorgen maak en haar stimuleer om wel te gaan.
Toiletten zijn niet altijd al te fris en bovendien kan dochter er niet tegen dat opvolgende kinderen dan op de deur gaan bonken. Gelukkig nooit een ongelukje gehad.
Zelfde probleem nu met het verschonen van verbandjes. Dan doen we maar een extra dikke in 's morgens.

Nog een

Zoon al helemaal niet. Die heeft veel meer tijd nodig dan hij kreeg van school. Dus al vanaf jonge leeftijd zit die 's avonds een half uur op zijn gemak.

buzz

buzz

10-05-2011 om 08:45

Zoon

is 2 keer geholpen op school, toen ik thuis met hem wilde gaan oefenen en dat aankondigde heeft hij maar metteen 5 dagen zijn poep opgehouden.
Toen ik daar achter kwam, gezecht we oefenen nog niet, binnen 2 uur zat hij op de wc.
Hele verhaal uitgelegd en de juf zij ik help een paar keer en dan moet hij het zelf gaan doen.
Ze heeft het ook eens uitgelegd en gezecht zo dit is de laatste keer nu moet je het zelf gaan doen.
(wel te begrijpen, ze hebben veel kindjes in de klas en kunnen niet keer op keer de klas alleen laten om billen te gaan poetsen, maar wel lastig).
Het lost vaak zichzelf wel op mijn zoon poept meestal thuis, en als het eens moet probeert hij het gewoon, vegen tot er niets meer op een papiertje zit en dan zal het wel goed zijn. Zo eens heel af en toe heb ik een spoor in een onderbroek, nou ja poetsen thuis schone onderbroek aan niets aan de hand. Met mijn dochter ben ik nu aan het oefenen die gaat na de grote vakantie.
En die kleine zelfstandige vind dat ze het zelf goed genoeg kan en roept niet eens meer, om de dag een bruine onderbroek, bbllkk. Dus die moet nu juist weer verplicht roepen van me dat ik controleer. Moeilijk opvoeden , 2 kindjes die zo een verschillende aanpak nodig hebben, dat had ik van te voren niet kunnen bedenken.
Ik zou zeggen probeer wat voorbereidingen te treffen met oefenen (voor de zekerheid schone onderbroek in de tas), en wat niet lukt dat lukt niet en lost meestal zich zelf wel op.

Ook ophouden

Mijn 4en half jarige poept ook uit principe niet op school als ik er maar bij ben of zijn papa, kan hij wel overal..
Ik wacht gewoon tot hij zelf wil afvegen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fleur Mas

Fleur Mas

10-05-2011 om 09:35

Hier

twee die allebei roepen,mam,kan je kijken of mijn billen schoon zijn?Als ik vraag hoe ze dat dan op school doen,dan zeggen ze dat het daar makkelijker is omdat de wc´s kleiner zijn,dus ms loopt het allemaal wel los en lost het zichzelf op, groet

En hier..

Zonder dwang geoefend, dus als ze zei dat ze klaar was, zei ik dat ze eerst even zelf mocht vegen en dat ik het daarna deed. Op een dag vond ze dat niet meer nodig en deed het zelf, dat was voor haar 4de verjaardag.

En nu heel soms nog een vieze onderbroek, maar meestal gaat ze toch thuis naar de wc, lekker op haar gemak!

Mathilde

Mathilde

10-05-2011 om 11:35

Ze kunnen meer dan je denkt

Op school kunnen ze ineens veel meer dan thuis, dat wc-gebeuren krijgen ze ook heel snel door. Of ze helpen elkaar (vertelde mijn dochter van bijna 8 laatst nog giechelend: dan stonden we tussen elkaars billen te kijken mam, of het schoon was, hihihi). De juf heeft geen tijd om alle kinderen alles maar na te dragen de hele dag, en de hulpkinderen krijgen er na een tijdje ook genoeg van om steeds maar veters te knopen en ritsen dicht te maken (de oudere kleuters krijgen hier een jonge kleuter onder hun hoede). Hun zelfstandigheid neemt met sprongen toe, op school. Komt allemaal goed!

Roepen

Mijn dochter poept gelukkig meestal vrij schoon, maar kan dus zelf niet zo goed vegen. Thuis vegen we altijd met vochtige doekjes af, want met gewone papiertjes kom ik er niet goed bij, zeg maar.
Op school zal ze minder goed vegen en idd, aan de strepen te zien is dat zo
Ze roept ook altijd dat ze moet poepen maar niet zelf kan afvegen.
Thuis lekker extra vegen en een schone broek aan.
Maar misschien moet ik er ff wat meer aandacht aan besteden, de techniek van het vegen

Armen te kort

Dat is het lastigst, dat ze er nog niet goed bij kunnen. Het is wel handig om gelijk te leren van voren naar achter te vegen bij meisjes, scheelt een hoop bacterien.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

10-05-2011 om 15:53

Afvegen

Hier met 5,5 jaar lukt het afvegen nog steeds niet geweldig. Thuis doe ik het en op school probeert zoon het zelf, met als gevolg dat ik 's avonds altijd nog even met vochtige doekjes aan de gang ga.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.