Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Germa

Germa

01-10-2008 om 21:27

Zelfredzaamheid, wanneer laat je ze zelf....

Hallo, Ik ben moeder van drie kids en tevens groepsleidster op een therapeutische leefgroep. Het gaat om 8 kids in de leeftijd 4-6 jaar. Nu hebben we in ons team de discussie: " Mogen ze zelf hun drinken inschenken thee ( overigens niet gloeiend heet) ranja, melk, water. Nu ben ik heel nieuwsgierig hoe jullie daarover denken. Natuurlijk heb ik hier een idee/ mening over maar ik wil graag effe zo neutraal mogelijk mijn vraag plaatsen en jullie niet beinvloeden. Graag reactie!
Heel veel groetjes

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck2

Puck2

01-10-2008 om 21:35

Thee?

Tja, hoeveel troep wil je voor lief nemen. Ik denk dat het gemiddelde kind van 4-6 jaar dat nog heel moeilijk vindt om zonder knoeien te doen. En thee vind ik helemaal uit den boze. Zelfs water/vocht van 40/45 graden kan bij de gevoelige jonge kinderhuidjes al voor brandwonden zorgen dus dat lijkt mee een heel slecht idee om ze daarmee zelf te laten werken. Mijn kinderen mochten thuis in ieder geval met 4 jaar niet hun eigen drinken inschenken. Oudste kon het met 6 nog niet, jongste kan op die leeftijd redelijk met niet te volle pakken sap/flessen uit de weg.

Sjillie

Sjillie

02-10-2008 om 08:35

Hier

mogen kinderen (4 en 6) alleen sap zelf inschenken en dan alleen als het pak meer dan de helft leeg is. Soms wordt het knoeien maar dat neem ik voor lief.
kids vinden het geweldig en wegen de pakken regelmatig of ze al zelf mogen schenken.

En hier

precies hetzelfde als bij Sjillie. Thee mag niet, ben bang dat ze niet altijd het onderscheid tussen wel of niet kokend hete thee zullen maken en om ongelukken te voorkomen...

3 en 5

En die mogen al heel lang zelf hun drinken inschenken (thee drinken ze niet). Als ze knoeien, nou en, dan pak je een doekje en maak je het weer schoon. Je zal het toch eens moeten leren en dan zullen ze ook knoeien. Mijn oudste knoeit trouwens nooit meer en mijn jongste sporadisch. Mijn jongste vraagt zelf aan de oudste of hij het wil inschenken als het pak te vol is, want dan is het te zwaar om te tillen.

Thee nee

Thee kan echt niet vind ik. Mijn kind(5) mag thuis geen thee inschenken en ergens anders hopelijk ook niet. Ik zou er als ouder niet mee eens zijn als dit zou gebeuren. Je kan niet garanderen dat de thee altijd lauw is. Voor de rest van het drinken, jullie poetsen maar raak en ik zou desnoods 3 sets kleren meegeven. Smerig kind is geen probleem een brandwond wel.

Horen we de uitkomst?

Regenbogie

Als ze het niet mogen

oefenen dat leren ze het dus ook niet.

Mijn dochter is 5,5 en schenkt voor ons regelmatig een glaasje in, loopt dan dus naar de koelkast, pakt glazen uit de vaatwasser en 'maakt voor mama een lekker glaasje cola'.

SO what als het op de grond ligt, die enkele keer dat het heel erg mis gaat is 1x per jaar en als ze wat morst ruimt ze het vaak zelf op. Ze vindt dit nu nog een leuk werkje, inschenken, met doekje opruimen (kan ze erg lang mee bezig zijn, met halve rollen keukenpapier).

MAAR dan heb ik het over een thuis situatie en ik heb maar 1 kind.

ayla

ayla

02-10-2008 om 09:23

Als ze het vraagt

dan mag ze het van mij, dochter is nu 4. Ik sta er wel liever even naast zodat ik kan ingrijpen indien nodig of zie waar er geknoeid is. Maar laat maar gaan hoor, aldoende leert men.

2,5 en 4,5

mogen gerust koude dranken inschenken, geen warme ivm verbranden. jongste van 2,5 heeft een plastic flesje voor nursery, daar doet ze zelf aanleng in en vult het aan het water uit de kraan, dat is dus een vrij nauwe opening en kan ze prima.
Water uit de kan mag niet omdat dat een zware glazen kan is en ik ongelukken daarmee wil voorkomen (stenen vloer)

Germa

Germa

02-10-2008 om 20:29

Wat leuk!

Wat leuk dat jullie allemaal gereageerd hebben.
Ik ben verrast hoeveel kids het zelf mogen doen, denk dat ik zelf misschien een beetje te overbezorgd ben als moeder want op die leeftijd laat ik het ze thuis zelden doen. Vandaar dat ik in het team er ook fel op tegen was. Voor deze kids ( problematiek is heel divers variƫrend van autistisch, taalproblemen, gedragsproblemen etc.)
Motorisch is het al moeilijk, laat staan de gevolgen die ze niet kunnen overzien. Natuurlijk bekijken we wel elk kind afzonderlijk, de ene kan er wel aan toe zijn, de ander niet. En ja dan is het inderdaad de vraag hoeveel troep wil je opruimen.
Ja ik zal jullie zeker de uitkomst van de discussie laten weten al zullen we daar denk ik nog niet ze snel uit zijn. Ik hou jullie op de hoogte.
Maar de thee doen we in elk geval niet, Veiligheid staat voorop natuurlijk.

Asa Torell

Asa Torell

02-10-2008 om 21:06

Hier ook zelf drinken uit pak

en dat gaat meestal goed (zoon van 4), en inderdaad moet hij het anders zelf even opruimen. Ben allang blij dat er iets is wat hij zelf wil doen, hij houdt nogal van geholpen worden.
Maar thee zeker niet, en aanmaaklimonade ging ook lekker verkeerd vandaag, die was een beetje donkerrood .

Niet overbezorgd

Hoi Germa,

Even over de definitie, bij voorbaat excuus voor mijn geneuzel. Je bent toch niet overbezorgd? Dat is als je je kind een chip laat implanteren zodat je het de hele dag per GPS kan volgen. Ik denk eerder dat je je kinderen een beetje klein houdt. Inschenken is geen halszaak natuurlijk, maar je houdt een ervaring bij ze weg denk ik. Ervaring is een heel sterk instrument om kinderen dingen te leren. Veel sterker dan instructie of oefening na instructie. Ik denk dat de motoriek voor schenken en gieten vanaf een jaar of 3 volop in ontwikkeling is. Daar kun je op inspelen. Daarnaast geeft het een 'volwassen' gevoel om zelf in te schenken, da's nog een extra bonus. En ze stoppen hun energie in een handeling die concentratie vergt, waardoor ze minder energie en tijd hebben om 'rottigheid' uit te halen. Het is dus rustiger aan tafel. Om die reden smeren mijn kinderen ook zelf hun brood vanaf 3 jaar. Al dan niet met hulp. Als ze moeten wachten gaan ze hun energie op andere dingen richten die niet bevorderlijk zijn voor de sfeer.

Zelf laat ik mijn kinderen alles zelf doen als dat kan, omdat ik denk dat het leren uit ervaring zo belangrijk is. De dingen die ze niet zelf mogen doen zijn of levensgevaarlijk of ze houden de groep te veel op. Een doekje halen over een plens sap valt meestal onder geen van deze categorieen. Wij hebben standaard een oranje dik schoonmaakdoekje, formaat dweil, klaarliggen voor als er weer eens drinken van de tafel lekt. Doek erover heen klaar.

Probeer het anders eerst eens thuis uit!

Germa

Germa

02-10-2008 om 22:22

Geneuzel

Hoi Hoi,
Ja, overbezorgd,inderdaad, ja meer voor mijn nieuwe keukentafel denk ik haha. Nee smeren laat ik ze ook zelf vanaf 3 dat dan weer wel, het is denk ik echt de troep als alles omgaat. Mijn oudste ( nu 9) is van de categorie: alles wat mis kan gaan dat gaat ook mis; vandaar denk ik ook. Mijn jongste echter is nu 4 en zij is veel handiger, die smeert en snijdt haar eigen brood en heeft mijn hulp al helemaal niet meer nodig. Ik ga er thuis inderdaad maar gewoon eens mee beginnen, met die kleinste dan.
Hee bedankt allemaal
Groetjes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.